Laat jezelf eens kennen via kunst

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

FW
Forum fan

Bericht door FW »

Krautsjo schreef:Er is geen zevende dwerg als in zeven :) , maar wel als in het werkwoord zeven.
Yep :idea:
Rede
FW
Forum fan

Bericht door FW »

Rereformed schreef:
FW schreef:
Kitty schreef:Dwergje ligt onder het bed. 8)
Nope :)
Hangt ie aan de muur?
Nope :)
Rede
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Ik heb even geaarzeld ,maar het moet mij wel van het hart.
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen. Ik kan mij heel erg in deze definitie vinden ,want op deze manier wordt de discussie over wat kunst is ,wat scherper gemaakt en dan hoef ik mij als kunstliefhebber niet in allerlei bochten te wringen om uit te leggen wat nou wel kunst is en wat niet .Vooral het idee dat Kunst mooi moet zijn wordt daarmee ontzenuwd en het houdt ook in dat je kunst moet leren waarderen ,dat je er meer moeite voormoet doen . Misschien is het te vergelijken met het leren eten van bepaalde dingen ,acquired taste zoals de engelsen zeggen . Het is een stokpaardje van me ,ik kom uit een kunstenaarsgezin ,mijn vrouw is beeldend kunstenaar ,mijn vader heeft jarenlang les gegeven op verschillende kunstacademies ,ik zelf heb ooit nog een poging gedaan op een academie en ik weet gewoon dat je heel veel gezien moet hebben en gelezen om er iets meer van mee te kunnen pikken , het eindigt niet bij mooi of lelijk . Er zijn, zonder dat ik nu gelijk mensen wil aanvallen ,een heleboel plaatjes getoond die eigenlijk alleen maar de zintuigen prikkelen en niet de geest ,mooi zijn zonder dat er iets anders dan dat getoond wordt .
Ik ben bang dat dit een eindeloze discussie kan gaan worden ,maar ik wilde alleen maar aangeven dat Kunst meer is dan mooi of lelijk.Wij hebben in Nederland de uitdrukking over smaak valt niet te twisten , maar juist omdat het een zo subjectief gegeven is moet je er juist wel over kunne praten .Waarschijnlijk stamt deze uitdrukking nog uit de tijd dat men vond dat schoonheid een eigenschap der dingen was ,door God gegeven.

Ik kan een heleboel plaatsjes laten zien waar bij het er helemaal niet toe doet of het lelijk of mooi is ,een beroemd voorbeeld is het schilderij "Who is afraid of red ,yellow and blue van Barnett Newman" Afbeelding
Een beroemd voorbeeld omdat een het bij een kunstenaar een zo scherpe reaktie te weeg bracht dat hij er een mes doorheen moest halen .Veel vooral moderne Kunst kan bij mensen zeer uiteenlopende gevoelens en gedachten uitlokken ,terwijl juist oude kunst bedoeld was ter lering en vermaak .Als wij als moderne mens naar stillevens kijken uit de zeventiende eeuw,dan zien wij voornamelijk hoe mooi alles geschilderd is ,maar voor de zeventiende-eeuwer had iedere afbeelding een symbolische betekenis . Voor ons is het mooi ,maar de bedoeling van het schilderij gaat verder dan de zintuiglijke waardering .
Als je wat meer wil weten over het laatste dan moet je maar googlen op emblemata of iconografie .
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

deze volzindefinitie van kunst uit de middelbare school ken ik nog steeds uit het hoofd:
Kunst is het schepppen van een nieuwe geintensiveerde werkelijkheid die overtuigt en ontroert en die een blijvende waarde bezit.
(best wel knap na 35 jaar) :wink:

"Who is afraid of red yellow en blue" ontroert mij niet.

Mark Knopfler beschreef het al treffend in zijn lied "in the Gallery"
And then there is an artist who doesn't want to paint at all
he takes an empty canvas and sticks it on the wall
The birds of a feather all the phonies and all of the fakes
While the dealers they get together And they decide who gets the breaks
And who's going to be
in the gallery
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Krautsjo schreef:Er is geen zevende dwerg als in zeven :) , maar wel als in het werkwoord zeven.
Knap hoor. :thumbup:
Born OK the first time
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

collegavanerik schreef:deze volzindefinitie van kunst uit de middelbare school ken ik nog steeds uit het hoofd:
Kunst is het schepppen van een nieuwe geintensiveerde werkelijkheid die overtuigt en ontroert en die een blijvende waarde bezit.
(best wel knap na 35 jaar) :wink:

"Who is afraid of red yellow en blue" ontroert mij niet.

Mark Knopfler beschreef het al treffend in zijn lied "in the Gallery"
And then there is an artist who doesn't want to paint at all
he takes an empty canvas and sticks it on the wall
The birds of a feather all the phonies and all of the fakes
While the dealers they get together And they decide who gets the breaks
And who's going to be
in the gallery

Ook na 35 jaar kan een definitie veranderen ,mijn definitie gaat net ietsje verder dan alleen ontroeren ,ik herinner van mijn middelbare schooltijd ook nog wel lessen die nu niet meer geldig zijn .Hg/cm kan ik me ook nog herinneren ,maar dat is ook al niet meer van deze tijd ,een hoop theorieën over erfelijkheid blijken ook al niet meer op te gaan .Ontroering is meer een deel van de beleving en overtuiging is heel erg betrekkelijk ,overtuiging moet je ook leren denk ik .Je bent snel uitgepraat over Kunst ben ik bang als het alleen maar over sentimenten en overtuigingen gaat ,lijkt mij meer van toepassing op
marketing ,voetbal of geloof dan over Kunst .
En ik ben ook blij dat ik het niveau van de middelbare school ontstegen ben,is toch 30 jaar terug in de tijd :)
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Rereformed schreef:
Is niet zo zeer knap dan wel kennis hebben van .Al had ik het de eerste keer dat ik het zag ook al door . Het is mijn manier van denken die nogal associatief is denk ik .
Ik denk ook niet dat het schilderij van Karel Appel de bedoeling had om op de manier ontleed te worden zoals dit raadseltje .
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Dank aan Reformed,voor het vinden van Kandinsky,wellicht weet ie ,of iemand anders :idea: ook iets moois te vinden van Andy Warhol (desnoods Monroe) of Louis Royo ik hoop het goed te schrijven
http://images.google.com/images?q=louis ... 1&ct=title
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Krautsjo schreef:
Rereformed schreef:
Is niet zo zeer knap dan wel kennis hebben van .Al had ik het de eerste keer dat ik het zag ook al door . Het is mijn manier van denken die nogal associatief is denk ik .
Ik denk ook niet dat het schilderij van Karel Appel de bedoeling had om op de manier ontleed te worden zoals dit raadseltje .

Wellicht snap ik weer iets niet :oops: ,hoewel bij het stellen van de vraag waar is de zevende dwerg hoeft die natuurlijk niet op het plaatje te staan,die a. of buiten aan het zemen,want een smurf is imho ook wel een dwerg :idea: b. hij staat gewoon niet op het plaatje,wat we niet zien kan er wel zijn . trialkjargon?Helaas.Ja!!!!
FW
Forum fan

Bericht door FW »

trialk schreef: ()... die a. of buiten aan het zemen (...)
Nee, binnen aan het zeven.
Rede
collegavanerik
Superposter

FW schreef:
trialk schreef: ()... die a. of buiten aan het zemen (...)
Nee, binnen aan het zeven.
maar wat ligt er dan onder het bed?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Rereformed schreef:
Kevin schreef:Wat meer mijn smaak, fantasy achtig.

Sheila Wolk maakt veel van dit soort kunst. De meeste spreken wel tot de verbeelding.
Ach daar val ik nu ook voor. Moeilijk om toe te geven, maar waar. Heb je ook nog een paar zeemeerminnen? :wink:
http://www.sheilawolk.com/ kijk zelf maar ;)
collegavanerik
Superposter

Kevin schreef:
Rereformed schreef:
Kevin schreef:Wat meer mijn smaak, fantasy achtig.

Sheila Wolk maakt veel van dit soort kunst. De meeste spreken wel tot de verbeelding.
Ach daar val ik nu ook voor. Moeilijk om toe te geven, maar waar. Heb je ook nog een paar zeemeerminnen? :wink:
http://www.sheilawolk.com/ kijk zelf maar ;)
Ik vind het kitsch die zwaar leunt op jugendstil sjablonen
Afbeelding

(altijd een uitdaging om beschermde pagina's te hacken :twisted: )

persoonlijk waardeer ik de oorspronkelijke dame met rood haar door Botticelli meer

Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

he-he. de zevende dwerg is dus gewoon de derg die aan het zeven is,ik zal knapper moeten worden om hier te blijven,i.ig. heb ik van boeken meer verstand :wink: :oops:
let op dit is weer trialkjargon,en ik kan ook geen leestekens tikken!-snert toetsenbord !
Alles is een impulsieve neerslag van mijn gedachten op dit moment, en kan veranderen !
FW
Forum fan

Bericht door FW »

collegavanerik schreef:maar wat ligt er dan onder het bed?
Een muis met grote ogen! Er past duidelijk geen dwerg onder dat bed.

De tekening is ooit gemaakt voor een soort cabaretvoorstelling voor een Cryptoconferentie (bijeenkomst voor cryptogrammenmakers en -oplossers). Dus eigenlijk voor een ander medium dan dit: ik wilde interactie met het publiek, vandaar de ingebouwde op-het-verkeerde-been-zetterijen in de tekening. Zodat ik kon anticiperen op voorspelbare reacties uit het publiek ("Nee, die bonsai is geen dwergboom, dat is een babyboom, van de babyboomgeneratie", "Nee, niet onder haar rok, want..." etc). Zo ook die oogjes: op het moment dat vanuit het publiek geroepen werd "Onder de bank!", nodigde ik mijn confrére-conferencier uit, een zaklantaarn onder de bank te laten schijnen (de tekening werd via PowerPoint op een scherm geprojecteerd). Op het moment dat hij dat deed, klikte ik stiekem naar de volgende dia, die dezelfde tekening liet zien, maar dan met een grootogige muis onder de bank, gevangen in een lichtstraal. Zodoende.
Rede
Plaats reactie