Artikel 'Wat is een vrijdenker?' (Dan Barker).

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Erik schreef:
DeLeek schreef:durf nu nog wel te zeggen dat Jezus daar met vlag en wimpel boven uitsteekt.
Hoeveel andere messiassen zijn je bekend en waarom of wat maakt Jezus beter dan hen?
Ik ben dol op details dus als je deze vraag tot in detail (met naam en toenaam) zou kunnen beantwoorden graag.
Teudas, Apollonius, Simon bar Kosiba, Honi HaM'agel, Hanina Ben Dosa zijn in ieder geval bekend om hun wondertekenen of leiderschap. Voor zover ik weet zijn hun daden echter pas veel later opgeschreven. Van hun uitspraken is me ook niet veel bekend. Als jij vind dat ze vergelijkbaar met Jezus zijn, dan ben ik wel benieuwd naar citaten.
DeLeek schreef:Daarbij spelen vragen als wat de messias zei? Is zijn getuigenis betrouwbaar? Wat deed het met z'n omgeving?
Dan heb je dus al een levensgroot probleem wat Jezus betreft omdat:
1. Jezus is volstrekt niet uniek in zijn uitspraken
2. Zijn getuigenis is niet betrouwbaar wegens chronisch gebrek aan buitenbijbels bewijs voor zijn uitspraken
1. Wie maakte nog meer van die grote claims? Jezus lijkt me in die zin uniek dat hij uit de dood opstond, wat hij voorzegt had.
2. Alsof de bijbel 1 boek is. We hebben tientallen geschriften uit de eerste eeuw die melden over de opgestane Christus.
DeLeek schreef:Paulus zegt mi heel veel ware dingen, waar ik wat mee kan.
Dat is leuk, maar wat is het punt dat je ermee wilt maken?
Ik kan heel veel met Nietsche, Dawkins, Hawking, Russell etc. etc. maar zegt dat iets over de waarheid van een god of Jezus?
Als jij die schrijvers leest, dan kun je geraakt worden door inzichten die zij hadden. Je hebt van die momenten dat je denkt: "Ja, zo zit het!!". Het zijn van die dingen die vaak niet eens bewijsbaar zijn, maar die je wel degelijk het idee geven dat ze resoneren met hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Bij Paulus heb ik dat. Als die schrijver dan ook nog eens dat niet houd voor een of andere academische waarheid, maar een levensbepalende werkelijkheid, dan wordt de kans groter dat ik daar zelf ook wat mee wil doen. Paulus zegt na de openbaring van Jezus niet van: "Oh ok. Goed om te weten dat Jezus leeft". Nee, hij reist het hele nabije oosten rond om dat te gaan vertellen. Gevangenis, pijn of dood doet er niet toe. Zijn boodschap is levensbepalend en moet doorgegeven worden.

DeLeek schreef:Hoor je mij zeggen dat we niks kunnen kennen? Nee, we kunnen prima weten dat we niet alles kunnen weten.
Zie je hoe makkelijk je die grens kunt verschuiven?
Nee. Wat bedoel je?
DeLeek schreef:Al die gefrustreerde ex-gelovigen hier...
Helaas, ik ben nooit gelovig geweest. :lol:
Oeps foutje. :oops: Mijn excuses.

DeLeek schreef:Je kiest je kennismethode ook echt zelf.
Uiteraard, maar mijn kennis komt voort uit logisch redeneren en toestbare wetenschap voor iedereen vrij om te weerleggen met bewijs uiteraard.
Jouw geloven is niets meer dan ... geloven .... lucht, op geen enkele manier toetsbaar.
Jawel hoor. Een degelijke bron uit de eerste eeuw zou me best eens van mijn geloof kunnen halen.
DeLeek schreef:Met een vrijdenkers-methode kom je inderdaad niet tot geloof. Dat is makkelijk zat.
Dat is ook waarom ik niet kan geloven omdat dat in strijd zou zijn met de logica.
Het betekent namelijk dat ik onzinverhalen aan moet nemen die onmogelijk (wetenschapelijk dan wel rationeel) waar kunnen zijn.
Goed om te lezen dat je inziet dat je zelfgekozen kennismethode je beperkt in je 'geloof'-mogelijkheden.
Met diezelfde denkwijze lukt het me ook niet om in kabouters te geloven!

Geloof jij in kabouters?
Van die kleine beestjes met een puntmuts die gebruik maken van taal? Ik verwacht niet dat ze bestaan eigenlijk. Als ze zich openbaren en een boodschap voor de mensheid hebben, zal ik zeker luisteren.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

We hebben tientallen geschriften uit de eerste eeuw die melden over de opgestane Christus.
Welke?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Sararje schreef:
We hebben tientallen geschriften uit de eerste eeuw die melden over de opgestane Christus.
Welke?
Heel veel christelijke geschriften van mensen die al vast overtuigd waren van Jezus'opstanding......uiterst nuttig te gebruiken voor verificatie en falsificatie....
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ja ja, welke specifiek Bipolair?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

De eerste honderd jaar zijn er verschrikelijk veel evangeliën de ronde gegaan tussen de verschillende christelijke sekten in verschillende gemeenten, ik neem aan dat Leek hier op doelt. Van een niet cristelijke bron die vermelding maakt over de opstanding van christus ben ik niet op de hoogte. Misschien een bron die verbaast melding maakt van het geloof in christus..........

Ik denk dat Leek nog een hele hoop uitzoekwerk heeft om een onafhankelijke bron te vinden die daadwerkelijk melding maakt dat christus is opgestaan uit de dood. naar mijn weten is zo iets er niet behalve de bovengenoemde voorbeelden....

Mijn post was ook enigzins sarcastisch bedoelt. Ik ben bang dat Leek met een bewijs aankomt gelijkend aan het befaamde "God bestaat, want in de bijbel staat dat en dat is God's woord" :)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sararje schreef:
Welke?
Goede vraag, omdat er geen enkel geschrift bestaat waarvan met zekerheid kan zeggen dat het uit de eerste eeuw stamt. zeker niet de evangeliën. Het zijn enkel aannames. Bovendien nog in negen van de tien gevallen aannames van mensen (theologen) die een binding met het christelijk geloof hebben. Men kan gerust een positie aanhangen dat alle evangeliën in de bijbel uit de tweede eeuw stammen. Onmogelijk het tegendeel te bewijzen.
Het christelijk geloof is voor mij alleen daarom al absurd, want het hangt aan elkaar van historische betrouwbaarheid. Het heeft een boodschap dat onze eeuwige bestemming afhangt van het geloven erin, maar kan niet eens de historische betrouwbaarheid waarmaken.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 02 nov 2008 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

bipolair schreef:De eerste honderd jaar zijn er verschrikelijk veel evangeliën de ronde gegaan tussen de verschillende christelijke sekten in verschillende gemeenten, ik neem aan dat Leek hier op doelt. Van een niet cristelijke bron die vermelding maakt over de opstanding van christus ben ik niet op de hoogte. Misschien een bron die verbaast melding maakt van het geloof in christus..........

Ik denk dat Leek nog een hele hoop uitzoekwerk heeft om een onafhankelijke bron te vinden die daadwerkelijk melding maakt dat christus is opgestaan uit de dood. naar mijn weten is zo iets er niet behalve de bovengenoemde voorbeelden....
Ik doelde simpelweg op de brieven die we in het Nieuwe Testament hebben plus enkele 'apostolische vaders'. Niet meer, niet minder. Ik was blijkbaar weer te kort van stof.

Hoe realistisch is het verder om te verwachten dat er mensen zijn die de herrezen Jezus zien, en dan nog onafhankelijk blijven?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

DeLeek schreef:Hoe realistisch is het verder om te verwachten dat er mensen zijn die de herrezen Jezus zien, en dan nog onafhankelijk blijven?
Goede vraag. Dat maakt het christelijk geloof dus des te onbetrouwbaarder, want wie legt nou zijn geloof in handen van mensen die visioenen zien of anderszins met 'ervaringen' werken. Alle eeuwen door hebben miljoenen mensen allerlei vreemde ervaringen. Geloof jij Jozeph Smith, Jozef Rulof, David Wilkerson met hun visioenen? Hier op het forum hebben we Trees, Langeweg, Samante, die me zo te binnen schieten met 'bijzondere ervaringen' die ze uniek noemen voor hun leven en waar ze ultieme conclusies uit trekken. Maar zulke ervaringen kunnen onmogelijk voor anderen reden zijn om er geloof aan te schenken. Voor geloof dat voor een ieder moet gelden (zoals het christelijk geloof) zijn objectieve bewijzen nodig. En daar ontbreekt het nu net schromelijk aan.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

DeLeek schreef:Ik doelde simpelweg op de brieven die we in het Nieuwe Testament hebben plus enkele 'apostolische vaders'. Niet meer, niet minder. Ik was blijkbaar weer te kort van stof.
Ook van die brieven kunnen we niet zeker zijn. We hebben enkel manuscripten van eeuwen later.
Daar komt nog deze zaak bij: het christelijk geloof barst van de zogenaamde pseudepigrafen, tientallen geschriften met de zogenaamde handelingen van Petrus, Paulus, Andreas, Maria, Pilatus, jeugd van Jezus, briefwisseling van Jezus met Abgarus, briefwisseling van Paulus met Seneca, apocalyps zus, apocalyps zo enz enz. Men kan bijna tot in het oneindige doorgaan met door christenen gemaakte valse geschriften. Dit gegeven is een feit dat zelfs de christenen moeten toegeven. Met zo'n warboel wat betreft de christelijke geschriften is er geen enkele reden om ook maar iets betrouwbaars te verwachten. Alsof je geconfronteerd wordt met iemand die op tientallen manieren door de mand is gevallen als leugenaar, maar die opeens voet bij stuk blijft houden dat een paar details uit zijn verhaal nu wel echt waar zijn.
En als room op de taart worden we nog geconfronteerd met het feit dat de latere kerk een hoop geschriften opzettelijk heeft vernietigd omdat ze ketters zouden zijn. Dus het met grote ijver en fanatisme vernietigen van wat eventueel bewijsmateriaal zou zijn voor andere opvattingen, andere gang van zaken. Ook dit is een feit. Weer minder objectiviteit om op af te gaan.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 02 nov 2008 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Theoloog

Bericht door Theoloog »

DeLeek schreef:Hoe realistisch is het verder om te verwachten dat er mensen zijn die de herrezen Jezus zien, en dan nog onafhankelijk blijven?
De Leek; er zijn mensen die de maagd Maria zien. Is dat ook echt? In het Hindoeisme bestaat er zelfs een woord voor het 'zien' van een glimp van de heerlijkheid of een verschijning van de godheid: Darshan.

De antieke wereld was vol verschijningen. Jezus was echt geen uitzondering.

Waarom zouden visioenen/ verschijningen van Jezus echter zijn dan andere soorten verschijningen?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

DeLeek schreef:1. Wie maakte nog meer van die grote claims?
Heb je het Boek van Johannes de Doper wel eens gelezen? Het wordt door de Manicheeën in Irak (volgens hen) al sinds Johannes de Doper in ere gehouden. Jezus wordt in dat boek door Johannes de Doper voor valse messias uitgemaakt. Van Johannes staat er oa dit te lezen:

"Johannes verkondigt in de nacht en zegt: 'Ik geef licht door de woorden van mijn Vader, en door de lof van mijn schepper. Ik heb mij geheel afgezonderd van de wereld, van alle gruwelen en al het kwaad...'Bij welke authoriteit sta je, en op wiens voorspraak treed je op?' Hierop gaf ik antwoord: 'Ik sta bij de authoriteit van mijn Vader en op voorspraak van mijn schepper'....Toen Johannes dit gezegd had verheugde het Leven zich zeer om zijnentwil. De zeven archons groetten hem en de twaalf machten van de dierenriem bogen zich voor hem neer. Ze zeiden tegen hem: van alles wat jij gezegd heb is niets vals. Jouw stem is een genot voor het oor. Niemand is jouw gelijke! Mooi is de spraak in jouw mond, kostbaar de woorden die jou als gave gegeven zijn...Jij zult opstijgen en zij die jij hebt gedoopt en verzegeld zullen opstijgen. Allen die zonder zonden zullen zijn zullen opstijgen tot jou, naar de Regionen van het Licht.

'Sta ik niet alleen? Ik heb geen gelijke. Waar is de profeet die mijns gelijke is? Wiens verkondiging evenaart die van mij? Wiens stem evenaart mijn wonderbare stem?' Toen Johannes deze woorden gesproken had weenden beide vrouwen, Maria en Elizabet. En Johannes opende zijn mond en zei tot Elizabet in Jeruzalem: 'Is er ook maar iets dat mijn plaats kan innemen in het zenith, iets dat jij zou kunnen betalen als losprijs? Wat zou je kunnen aanbieden dat kostbaar genoeg is? Indien je denkt dat je mij met een losprijs los kunt kopen, laat me de parels en het goud zien waarmee je me lost zult kopen.' En Elizabet opende haar mond en zei: 'Waar in Judea is jouw gelijke? Waar in Jeruzalem is hij waarnaar ik op zou kijken en om wie ik jou zou vergeten?'
'Inderdaad, wie is mijn gelijke. Op mijn stem en op mijn verkondiging verbleekte de Torah in Jeruzalem. Wanneer ik predik zijn alle voorlezers stil. ..'

Johannes verkondigt in de nacht: 'Is er iemand groter dan ik? Ze wegen mijn daden. Mijn loon wordt berekend, mijn kroon voorbereid, ik zal in vrede hemelwaarts opstijgen.' De pristers spraken in Jeruzalem: 'Johannes, ga weg uit onze stad. Jouw stem deed de synagoge schudden. Jouw verkondiging deed de tempel beven.' Daarop antwoordde Johannes: 'Breng vuur om me te verbranden! Breng het zwaard om me in stukken te houwen!' Maar de priesters in Jeruzalem antwoordden: 'Vuur zal jou niet verbranden, o Johannes, want de naam van het Leven is over jou opgeroepen, de Zoon des Levens rust op je."

Wanneer ik zo'n tekst lees komt mij de opmerking Kissinger in gedachten. Hij zei eens dat het verschil tussen de amerikaanse democraten en republikeinen hetzelfde is als het verschil tussen twiedeldiedum en twiedeldiedom.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

DeLeek schreef:Teudas, Apollonius, Simon bar Kosiba, Honi HaM'agel, Hanina Ben Dosa zijn in ieder geval bekend om hun wondertekenen of leiderschap. Voor zover ik weet zijn hun daden echter pas veel later opgeschreven.
Hierin verschilt Jezus dus ook al niet van andere "messiassen".
Zijn vermeende daden en uitspraken zijn ook veel later opgeschreven.

Is de tijd verstreken tussen de daden en het optekenen daarvan dus van belang als het gaat om of die daden wel of niet waar kunnen zijn?

Er zijn nog veel meer messiassen dan het rijtje wat jij noemt met dezelfde daden op hun conto en vertoont leiderschap.
Jezus valt tussen hen nu niet echt op.
DeLeek schreef:Als jij vind dat ze vergelijkbaar met Jezus zijn, dan ben ik wel benieuwd naar citaten.
Het heeft geen nut denk ik om hier citaten van wie dan ook te plaatsen want jij bent op voorhand toch al van mening dat ze nooit vergelijkbaar kunnen zijn met die van je idool.
DeLeek schreef:1. Wie maakte nog meer van die grote claims?
Ik geloof niet dat je daar oprecht in geinteresseerd bent.
DeLeek schreef:Jezus lijkt me in die zin uniek dat hij uit de dood opstond, wat hij voorzegt had.
1. Het is geenzins zeker dat hij dat gezegd heeft.
2. Het is totaal onbewezen dat hij uit de dood is opgestaan, het is niet eens zeker dat hij überhaupt bestaan heeft.

En uniek zou het opstaan uit de dood zeker niet zijn.
Lees eens door dit topic.
DeLeek schreef:2. Alsof de bijbel 1 boek is. We hebben tientallen geschriften uit de eerste eeuw die melden over de opgestane Christus.
Dit is al afdoende beantwoord.
DeLeek schreef:Als jij die schrijvers leest, dan kun je geraakt worden door inzichten die zij hadden. Je hebt van die momenten dat je denkt: "Ja, zo zit het!!". Het zijn van die dingen die vaak niet eens bewijsbaar zijn, maar die je wel degelijk het idee geven dat ze resoneren met hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Bij Paulus heb ik dat.
Dat is fijn voor je, maar het zegt nog steeds niets over de werkelijkheid van een god en/of zijn vermeende zoon.
DeLeek schreef:Nee. Wat bedoel je?
Ik bedoel dat je die grens opschuift al naar gelang je gedwongen wordt om onomstotelijke feiten aan te nemen.
DeLeek schreef:Jawel hoor. Een degelijke bron uit de eerste eeuw zou me best eens van mijn geloof kunnen halen.
Waarom een degelijke bron?
Je geloof is verre van op degelijke bronnen gebaseerd.
DeLeek schreef:Goed om te lezen dat je inziet dat je zelfgekozen kennismethode je beperkt in je 'geloof'-mogelijkheden.
Welk voordeel biedt het geloven in sprookjes?

Ik zie in het beperken van onzinverhalen geen probleem, zo blijf je tenminste realistisch.
Daarnaast kan ik evengoed genieten van fantasievolle verhalen.
DeLeek schreef:Van die kleine beestjes met een puntmuts die gebruik maken van taal? Ik verwacht niet dat ze bestaan eigenlijk.
Zijn het beestjes dan?
En waarom verwacht je dat ze niet bestaan?
DeLeek schreef:Als ze zich openbaren en een boodschap voor de mensheid hebben, zal ik zeker luisteren.
Er zijn vele goden die zich geopenbaard hebben en die leg je ook naast je neer, dus ik geloof er niets van dat je zou luisteren.
Op welke grond verwerp jij Islam, Hindoeisme, de griekse goden, Amon, Bacchus etc. etc.?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Beste Rereformed,

Ik moet je helaas zeggen dat ik erg teleurgesteld ben in het niveau van je laatste reactie richting mij. Gaf je eerst nog aan blij verrast te zijn op dit forum eindelijk een christen aan te treffen die zich ook wil verdiepen in de gedachten van een ander, nu moet ik je meegeven dat ik op dit forum nog steeds geen atheïst tegen ben gekomen waarbij dit wederzijds is. Ik hoef maar voorzichtig mijn gezichtspunt te geven of je schiet uit de startblokken met niet onderbouwde claims er tegenin. De vorm waarin je deze giet geven aan dat je niet van plan bent je ergens in te verdiepe. Even wat voorbeelden uit je laatste bericht van iemand die zich niet lijkt te willen/durven verdiepen in de gedachten van een Christen:

Welnee, joh
Nee
Je moet Nietzsche niet zien als
Christelijk geklets is enkel hol en leeg
Groei op
Bullshit

Je vragen over welke boeken ik gelezen heb geven voor mij aan dat je liever mij ter discussie stelt dan op de onderwerpen zelf in te gaan. Je claims die je op mij persoonlijk richt geven voor mij aan dat je een verwrongen beeld van een christen hebt. Dat is voor mij makkelijk te concluderen, omdat je het over mijzelf hebt.
Nee, het is een poging tot definitie van het leven. Het is een filosofisch begrip. Nietzsche zette het neer omdat de algemeen gehoorde opvatting is dat het leven probeert zichzelf koste wat kost in stand te houden. Deze opvatting dekt niet de gehele lading: Nietzsche zag in dat een hoop menselijke aspiraties eigenlijk tegen het leven in gaan. Veel van het menselijk denken staat negatief tegenover het leven. Daaruit groeit de metafysica met alle religieuze waan van een hiernamaals. Het christelijk geloof is een prachtig voorbeeld daarvan: het is de uiting van de haat tegen het leven.
Zoals al aangegeven, het christendom wenst te genieten van het leven. Daarnaast zorgt de liefde voor het leven ervoor dat de christen strijd tegen abortus en euthanasie. Het leven door God gegeven is veel waard. Het is een atheïst die zijn eigen wil belangrijker vindt dan het leven/het (er) zijn. Je vraag waar in het nieuwe testament wordt gesproken van het genieten van het leven snap ik niet. Is het omdat je beseft dat het oude testament er vol mee staat? Wil je er iets mee aangeven?
En wanneer het christelijk geloof oproept tot nederigheid en dienen, dan is dat haar verborgen wil tot macht. De wil tot macht van de zwakken om het leven en de sterken de baas te zijn: "En waar opoffering en diensten en liefdesblikken zijn: daar is ook de wil tot heersen. Daar dringt langs sluipwegen de zwakkere de burcht en zelfs het hart binnen van wie machtiger is - en steelt macht." (Zarathoestra II.12).
Waarom zijn christenen volgens jou de zwakken?
En waarom zijn de anderen de sterken?
Het christelijk geloof roept niet zozeer op tot nederigheid en dienen, maar streeft hier zelf naar.
Ik hou het dus op een wil niét tot macht.
Hoe dieper het lijden, des te sterker de wil tot macht om het de baas te zijn. Waar het meest zieke is, daar zijn de grootste hartstochten. Waar men zich het meest bedreigd voelt ontstaat de sterkste wil om de omgeving de baas te zijn: "waar het vallen van bladeren is, waar men zich opoffert, daar daar offert het leven zich op - voor macht!" (denk aan religieuze zelfmoordterroristen voor een extreem voorbeeld).
Of een nog extremer voorbeeld: iemand die euthanasie pleegt. Hoe dieper het lijden, des te sterker de wil tot macht om het de baas te zijn.Waar het meest zieke is, daar zijn de grootste hartstochten. Waar men zich het meest bedreigd voelt ontstaat de sterkste wil om de omgeving de baas te zijn: "waar het vallen van bladeren is, waar men zich opoffert, daar daar offert het leven zich op - voor macht!
Je moet Nietzsche niet zien als iemand die enkel het tegendeel van christelijke waarden verkiest. Hij zet alle tegenpolen van het christelijk denken neer omdat ze door het christelijk geloof in de ban gedaan zijn. Het is om een gehele cultuur wakker te schudden. Het gaat er bij hem om dingen te laten te zien waarvoor men millennia lang blind is geweest. Een heel mens ziet dat in tegenstellingen beide begrippen noodzakelijk en gezond zijn. Zo gaat het niet om nederigheid versus trots, maar om het honoreren van beide zaken.
Nogmaals: Nederig worden is zover ik de bijbel begrijp geen doel op zich, het gaat er hierbij om je niet te groot te voelen om te dienen. Ook als christen zul je trots zijn, alleen het zal uiteraard vooral op je God zijn. God stelt je in staat om te leven, te denken en te genieten
Het gaat ook niet om dienen versus egoïsme, maar om de mate waarin iemand zich ontplooit (een andere frase om 'wil tot macht' uit te drukken).
Niets nieuws onder de zon. Zo gaat ook de bijbel uit van het ontplooien van een mens. Een christen wordt dan ook gezien als een leerling. Hij groeit in zijn leven (geholpen door de Heilige Geest) in kennis, in liefde, blijdschap (Nieuwe Testament), vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Zo is Jezus niet een tegenhanger van 'wil tot macht' (dienend), maar juist het toppunt van wil tot macht: de poging de gehele wereld zijn wil op te leggen.
Wanneer jij jezelf wijs wil maken dat jij (of het christelijk geloof) geen wil tot macht heeft, zal Nietzsche tegen je zeggen dat je jezelf en de christelijke idealen maar bar slecht kent.
Ter relativering, dit is wat Jezus zijn discipelen meegeeft als hij ze uitzend:

Matth 10:13, 14
13 Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. 14 En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten.
Maar hoe subjectief zijn de waarden vanuit een mens gezien als ze zijn bepaald door haar schepper en onderhouder, die almachtig is en aangeeft voor altijd met jou in vrede te willen leven?
Geheel subjectief, want het denkbeeld wat je naar voren schuift is geheel jouw eigen verbeelding. Het is een waan die al eeuwenlang door de wetenschap ontmaskerd is.
Poging tot verplaatsen in de gesprekspartner?
Dat is uiteraard niet wat ik bedoelde. Ik doel op een christelijke schrijver die Nietzschespecialist is, en het christendom tegen hem met verve kan verdedigen.
De bijbel is geschreven door een heleboel christelijke schrijvers, en de inspirator ervan is Nietzschespecialist. Maar dit gaat ons niet verder brengen, want Nietzsche is al overleden. In ieder geval blijkt uit zijn schrijven dat hij veel van de bijbel niet begreep.
En wanneer je christenen dan aan een verhoor blootlegt en uit ze probeert te peuren wie Hij is, dan staan ze altijd met een mond vol tanden en zeggen ze allemaal op het laatst: hij gaat ons verstand te boven. :wink:
Misschien moet je niet tot het onredelijke doorvragen? Ik geloof niet eens dat een mens voor 100 procent te doorgronden is. Zo ook God niet, maar God heeft ons veel verteld: over zijn wil, over de geschiedenis, hij deelt gevoelens en emoties.
Mijn gezichtspunt is dat de mens van nature slaaf van de zonde is. Voor de één is dat sexverslaving, voor de andere drugs, drank, weer voor een ander macht, onrecht aandoen, liegen enzo.
Groei op. De mens is geen slaaf van de zonde, maar een product van de natuur. Get a life, leer te genieten van sex in plaats van jezelf tot sexverslaafde uit te roepen. Leer jezelf lief te hebben in plaats van jezelf altijd maar in de goot te slaan.
Christenen roepen zichzelf niet uit tot slaaf van de zonde. Genieten van sex kan prima/beter/echt als je niet sex verslaafd bent. Jezelf liefhebben leer je als kind van God. Jezelf in de goot slaan doe je niet als kind van God.
Afhankelijk van waar je tegenaan loopt herken je het wel: je kunt niet anders en bent er dus van afhankelijk.
Dat is juist een punt wat Nietzsche jou wil leren: jij kunt wél anders, jij bent nergens van afhankelijk. Jouw eigen wil staat boven alles. Leer zó te leven!
Zoals al aangegeven leert juist God (en niet Nietzsche) mij dat ik afhankelijk was en wél anders kan. Loskomen van waar je een slaaf van bent is pas echt genieten. En daarna kun je echt genieten van het leven.
Ik geloof dat je hiervan bevrijd kunt worden, namelijk enkel gebonden aan goed doen. (Zie eventueel Romeinen 6:17-23). Geniet van het leven, help je medemens en dank je schepper klinkt een stuk bevredigender.
Alweer dat 'geniet van het leven'. Die boodschap heb je geleerd van redelijke mensen, niet van het christelijk geloof. Ontmasker eens jezelf, zie hoezeer je het helemaal niet eens bent met het christelijk geloof. Zie hoezeer je jezelf steeds in de war maakt.
Ik heb jaren met jouw redelijke mensen 'genoten' van het leven. Het is niets dan lucht en leegte. Het echte genieten van het leven heb ik geleerd van het christelijk geloof (oftewel, christenen en Gods Woord).

Pred 9,9
Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.
Ik concludeer dit slechts omdat Nietzsche aangeeft christenen als slaven te zien.
Een hele diepe waarheid. Studeer erop in je eigen leven om te zien in hoeverre dit opgaat. Haal eens de grootst mogelijke eerlijkheid naar boven in je eigen leven. Een christen is iemand die nog nooit geheel eerlijk is geweest in zijn denken.
Ik heb bestudeert hoezeer ik slaaf was, toen ik 'genoot' van het leven zonder God. Het is een hele diepe waarheid.
Ok,wat ik aan wilde geven is dat het bestaan van God/Jezus Christus een cognitieve zaak is en die verwerp je op subjectieve grond.
Zeker niet. Ik kan je een hele lange lijst geven van wetenschappelijke boeken die deze zaak allang doorslaggevend uit de doeken hebben gedaan, zie bovenstaande lijst van Robert M Price.
Het gaat in geloof en ongeloof in de eerste plaats om intellectuele eerlijkheid. Een christen is schuldig aan extreme subjectiviteit. En dan gaat hij lopen zoeken of wetenschappelijke, rationele mensen niet ook emoties hebben. Vindt hij ze dan zegt hij: kijk eens, zij doen het ook! Vindt hij ze niet dan zegt hij: Kijk eens, ze negeren een vitaal onderdeel van het leven! Zie je in wat een dom en kinderachtig spelletje de christen speelt?
Nee, want ik was aan het proberen om me in te leven in een vrijdenker. En de meeste spelletjes lijken toch echt van jou te komen.
Als ik het goed begrepen heb ga jij voor aristocratie van de geest. Je gaat voor het ontmaskeren van dingen die door de massa aangehangen worden. Ik kan me erbij voorstellen dat dat een machtig gevoel geeft ;) Mijn visie is dat het bij het bepalen of het christendom leeft niet voldoende is om te kijken of er aristocratie bij is of niet, als het christendom waarheid is, dan maar wat minder aristocratie.
Je kiest voor het slaaf zijn. Dat zal je lot dan wezen.
Dat is dus zoals al aangegeven te zwart-wit.
In ieder geval heb ik het gevoel dat de rede absoluut als uitgangspunt en referentiekader wordt genomen bij het bepalen van realiteit en waarheid.
Je eerste zin is juist. Daarom sterft het christelijk geloof dan ook uit. Het is een onvermijdelijk toekomstscenario. Of het nu lang duurt of niet, er is maar één weg vooruit: via de menselijke ontwikkelde rede.
Je bent vast blij als ik zeg dat je een groot geloof hebt, wie heeft je dit verteld?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Vuurtje schreef: Zoals al aangegeven, het christendom wenst te genieten van het leven. Daarnaast zorgt de liefde voor het leven ervoor dat de christen strijd tegen abortus en euthanasie. Het leven door God gegeven is veel waard. Het is een atheïst die zijn eigen wil belangrijker vindt dan het leven/het (er) zijn. Je vraag waar in het nieuwe testament wordt gesproken van het genieten van het leven snap ik niet. Is het omdat je beseft dat het oude testament er vol mee staat? Wil je er iets mee aangeven?
Dat het christendom wenst te genieten van het leven is nieuw voor mij. Als je kijkt naar het leven van de heiligen dan krijg ik toch een andere indruk. Ook als je kijkt naar het kloosterleven, zie ik toch niet direct dat men wenst te genieten. Kan je eens verduidelijken hoe het christendom van het leven wil genieten? Je mag daarbij ook de vraag beantwoorden waar dat in het nieuwe testament staat en bij uitbreiding in het oude testament.
Vuurtje schreef: Ik heb jaren met jouw redelijke mensen 'genoten' van het leven. Het is niets dan lucht en leegte. Het echte genieten van het leven heb ik geleerd van het christelijk geloof (oftewel, christenen en Gods Woord).

Pred 9,9
Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.
Deze combinatie begrijp ik niet. Je lijkt de ongelovigen te verwijten dat ze doen wat je bijbelvers zelf aanraad. Of kan jij alleen genieten als je dat genot als een beloning van God ziet? Op welke manier vult God die lucht en leegte op? Kan je je de mogelijkheid voorstellen dat God niet bestaat? Of dat God helemaal niet overeenkomt met zoals hij beschreven wordt zoals in de Bijbel.
Stel je voor iemand komt met het verhaal hoe zijn bekering zijn leven verandert heeft. Hoe hij nu weet wat genieten echt betekent. Als je zijn religie wat van dichter bekijkt, verdedigt die religie wel totaal andere waarden dan het christendom. Je moet niet nederig zijn maar juist zelf-verzekerd enz. Zo'n persoon kan waarschijnlijk ook wel een Heilig boek aanhalen om zijn vizie kracht bij te zetten.

Kan je mij nu een reden geven waarom ik het christendom zou moeten kiezen boven de hier geschetste religie?
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Rereformed schreef:
Sararje schreef:
Welke?
Goede vraag, omdat er geen enkel geschrift bestaat waarvan met zekerheid kan zeggen dat het uit de eerste eeuw stamt. zeker niet de evangeliën. Het zijn enkel aannames. Bovendien nog in negen van de tien gevallen aannames van mensen (theologen) die een binding met het christelijk geloof hebben. Men kan gerust een positie aanhangen dat alle evangeliën in de bijbel uit de tweede eeuw stammen. Onmogelijk het tegendeel te bewijzen.
Het christelijk geloof is voorm mij alleen daarom al absurd, want het hangt aan elkaar van historische betrouwbaarheid. Het heeft een boodschap dat onze eeuwige bestemming afhangt van het geloven erin, maar kan niet eens de historische betrouwbaarheid waarmaken.
Herhaling:
Ja, ja...die 'horen-zeggen' verhalen kennen we allemaal. O.a. ook van de onfeilbare koran.
Dus aansluitend op rereformed's opmerkingen:
  • Waar zijn de radiometrische dateringswaardes?
  • Waar is het pollen en vezel onderzoek van het document?
  • Waar heeft er een chemische analyse van de inkt plaatsgevonden?
  • Welke dubbelblinde proeven zijn hiervoor uitgevoerd?
  • Welke vergelijkingsdocumenten zijn gebruikt?
Of is de bewering te herleiden tot de nietzeggende, gerelateerde, uitspraken:
  1. "Ik geloof en daarom ben ik er van overtuigd dat de besproken documenten wel uit de eerste eeuw moeten stammen."
  2. "En omdat ik er van overtuigd ben dat deze documenten uit de eerste eeuw stammen en omdat ik geloof moeten deze documenten wel de waarheid bevatten en niets anders dan de waarheid. Immers, in die tijd werden er toch geen mythe verteld en opgeschreven. Nee toch!?!"
Kortom, er is nog een hoop werk te verrichten voordat er zo'n pertinente uitspraak geuit kan worden...maar laat je vooral niet tegenhouden het te geloven.

MvG, Wim Ahlers.

p.s. Ter vergelijking:
De lijkwade van Turijn, die met die super magische afdruk van het lichaam van christus, stamt uit de middeleeuwen. Als je vast blijft houden aan de lijkwade van Turijn dan is christus pas een paar eeuwen later begraven. En...ik moet toegeven...da's pas mirakels!...d.w.z. als je aan dit gegeven vast blijft houden.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Plaats reactie