Pieter schreef:Als ja aan mij vraagt: moet alles een doel hebben? Kan ik alleen maar antwoorden dat alles in mij schreeuwt om een reden of doel.
Beste Pieter, ik ben niet je geestelijk raadsman en dat wil ik ook niet zijn. Maar besef één ding, het zoeken naar een doel voor alle zaken is een zinloze bezigheid tenzij jezelf die doelen stelt.
De grote vraag waarom is een existentisialistische zaak. Niemand kan deze vraag beantwoorden. Simpelweg er is geen antwoord of louter semi oplossingen. Zou men zeggen dat het om God gaat dan blijft de vraag onbeantwoord, immers waarom is er een God of een hogere macht?
Waarom het universum er is, en precies er is zoals ze er is, met alle natuurkundige wetmatigheden? Waarom BEN ik?
Misschien moet je de vraag verleggen, waarom vraag ik me dat nog af? Heb ik geen betere dingen te doen?
Vraag aan mij niet waarom er zoiets als lijden is, ik vind het volslagen nutteloos. Om de zoveel jaar moet ik worden opgenomen met zware depressieve klachten en psychoses, en wat ik ook doe het is onvermijdelijk. Iedere keer als er weer een episode begint, en als je er in zit wordt ik geconfronteerd met volslagen nutteloos lijden.
Waarom? Weet ik veel......
Geen werkgever die mij ooit weer aan neemt, en toch doe ik wiskunde, natuurkunde, scheikunde als hobby, waarom? Weet ik veel.....
Ik lees filosofie, geschiedenis, maatschappij georienteerde boeken, waarom? Weet ik veel...
Ik blijf nieuwsgierig naar allerlei zaken die in mij opkomen, waarom? Weet ik veel....
Zingeving? Laat me niet lachen, want het is ook niet om te lachen, ik moet voor de zingeving van mijn leven zorgen en niemand anders.....of toch?
Waarom?.....Om gelukkig te zijn!
Geluk is het mooiste wat men in het leven kan hebben, al weten we niet waarom we leven, ik heb toch het idee dat dat het mooiste is om te hebben! En hoe we het ook wenden of keren, wij zijn zo afhankelijk en verbonden met de wereld om ons heen dat het me toe lijkt te schijnen dat we maar beter kunnen streven naar geluk voor iedreen om ons heen.....
Ik zou zeggen, ophouden met dat gepieker, ellende krijg je nog genoeg.....geluk is een doel op zich!