Schuldvraagje.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Krautsjo schreef:Het zijn niet alleen twee verschillende dingen ,de mensen die jij bedoelt die zichzelf opblazen zijn niet bang voor de dood die omarmen de dood ,met de gedachte een beter leven na de dood tegemoet te zien . Als je het hebt over religieuze angst kun je beter een ander voorbeeld nemen ,die vervolgesn ook niet te vergelijken is met angst om op 10 hoog te staan .Kleine nuancering .
Hickhack, zelf heb je mond vol van discussietruukjes, maar JIJ bent hier degene die begonnen is over mensen die zichzelf opblazen. En de nuancering die je van MIJ vraagt is nu precies de nuancering die ik al sinds mijn eerste vraag hier VAN JOU wil horen: of angst om van 10 hoog naar beneden te springen een kenmerk is van het zich niet durven uiten vanwege de angst niet meer bij de groep te horen. Daar heb ik nog steeds geen normaal antwoord op gekregen. Dus, denk je dat je daar in 'echte vrijdenkersgeest'---jouw woorden parafraserend---nog een antwoord voor kunt opschrijven? 't Is geloof ik al de vierde keer dat ik het vraag, potdorie man, zo moeilijk is het toch niet?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

cymric schreef:
Krautsjo schreef:Het zijn niet alleen twee verschillende dingen ,de mensen die jij bedoelt die zichzelf opblazen zijn niet bang voor de dood die omarmen de dood ,met de gedachte een beter leven na de dood tegemoet te zien . Als je het hebt over religieuze angst kun je beter een ander voorbeeld nemen ,die vervolgesn ook niet te vergelijken is met angst om op 10 hoog te staan .Kleine nuancering .
Hickhack, zelf heb je mond vol van discussietruukjes, maar JIJ bent hier degene die begonnen is over mensen die zichzelf opblazen. En de nuancering die je van MIJ vraagt is nu precies de nuancering die ik al sinds mijn eerste vraag hier VAN JOU wil horen: of angst om van 10 hoog naar beneden te springen een kenmerk is van het zich niet durven uiten vanwege de angst niet meer bij de groep te horen. Daar heb ik nog steeds geen normaal antwoord op gekregen. Dus, denk je dat je daar in 'echte vrijdenkersgeest'---jouw woorden parafraserend---nog een antwoord voor kunt opschrijven? 't Is geloof ik al de vierde keer dat ik het vraag, potdorie man, zo moeilijk is het toch niet?
Beste Cymric,

Alles is moeilijk als je geen bevredigend antwoord hebt! Hich hack, van de hak op de tak, de naam zegt al genoeg! Getroll!! Imo dan!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

cymric schreef:
Je hebt het hier tegen Krausjo en niet tegen Hickhack.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Sorry hickhack (en Krautsjo)! Tja, ehm, ik geloof dat ik maar even in een schulp kruip en héél stil ga zijn...
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

cymric schreef:Is het ook groepsdenken dat niemand bereid is om zomaar vanaf 10 hoog van een balkon te stappen omdat anders 'hun wereldbeeld kapot gaat'? (Hetgeen in dit geval overigens erg letterlijk te nemen is.)
In dit geval is de gehele mensheid als 'groep' te beschouwen.(evenals legio andere diersoorten bezig met het behoeden van hun lichaam en de daarin huizende levensdrang!)
Het meest verwonderlijke is echter dat juist bij die mensheid er sommigen over te halen zijn om die 'levensdrang' om te ruilen voor de belofte van een eeuwig leven!
Ingaande op het moment dat het lichaam de grond raakt!
Zoiets geeft te denken
:twisted:
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Géén nuancering m.i. vlak vóór het moment van het loslaten v.h. balkonhekje (aan de buitenkant staande) - -of het indrukken v.d. knop die het TNT laat ontploffen.
Wél een nuancering m.b.t. de (vooraf) beredeneerde doelen en de daarbijhorende beloften, want die zijn divers!
Resp. 'zinloos'/'doelloos' voor de mensheid of juist 'zinvol' (vanuit dat religistische kader) en opofferend, met een beloning (paradijs oid.)in het vooruitzicht!
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

cymric schreef::oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Sorry hickhack (en Krautsjo)! Tja, ehm, ik geloof dat ik maar even in een schulp kruip en héél stil ga zijn...
Hm aangenomen ,ik maak vaak veel dommere fouten of opmerkingen.Vanuit hieruit overigens mijn complimenten voor je overwegend scherpe discussies.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

hickhack schreef:
cymric schreef::oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Hm aangenomen ,ik maak vaak veel dommere fouten of opmerkingen.Vanuit hieruit overigens mijn complimenten voor je overwegend scherpe discussies.

Wat een zelfkennis ineens hick hack ,wanneer bedenk je je nu eens dat discusieren niet te maken heeft met anders denken maar met het proberen jouw gedachte in overeenstemming te brengen met de gedachte van iemand anders . Daar zijn de vragen ook voor ,zodat een ander kan volgen waar je het over hebt ,het gaat hier niet alleen over het verkondigen van een mening of het constateren van misstanden ,maar over het uitwisselen van ideeën en meningen .En dat kan alleen maar als je duidelijk bent en duidelijk zijn heeft ook te maken met het innemen van een standpunt ,standpunten zijn namelijk ijkpunten ,meetpunten waar vanuit een gedachte kan vertrekken . En soms moet je dan ook je eigen stokpaardjes verruilen voor die van een ander om mee te kunnen gaan in de discussie .Dat is een kunst een kunde die een ieder moet leren .Vrij denken kan natuurlijk alleen maar bij benadering en ook alleen maar als je de moeite neemt om je te verplaatsten in een ander .Het heeft dan ook weinig zin om te discussieren als je er op gebrand blijft anders denkend te zijn ,je verplaatst je dan wel ,maar alleen in jezelf en niet in in een ander .Vandaar dat al heel erg vaak is opgemerkt dat je eens een standpunt moet innemen en dat standpunt niet iedere keer moet verplaatsten als dat beter uit komt in de discussie . Een mening is mooi ,een eigen mening is helemaal mooi ,maar als je helemaal geen enkel argument hebt waarmee je die mening kunt onderbouwen ,wat heeft het hebben van een mening dan voor zin ,naast het feit dat we allemaal een eigen mening hebben dus het hebben van een mening is helemaal niet zo interessant .Wat telt is het argument en de onderbouwing van dat argument .
Ga op een zeepkist in het park staan ,wordt een roepend in de woestijn als je niet alleen maar iets wil verkondigen . Je kunt je onderscheiden door wat jou andersdenkend maakt te beargumenteren .
Ik ben benieuwd of je hier iets van meepikt .Het gaat anders verdacht veel op het gedrag van een trol lijken iets waar het vermoeden al van is uitgesproken .
IK ben benieuwd of je nu antwoord gaat geven op de vragen die onder ander Cymric je gesteld heeft .
Plaats reactie