Ongeloveloos schreef:
wij zijn alle nederlanders met een stemrecht
Ik zie mezelf graag als een mens tussen mensen. Dus alle mensen, niet alleen degenen die NLs spreken, een Nederlands paspoort hebben, of gaan stemmen in NL.
Je kunt voor de rest zoveel groepen aanmaken als je wilt: 'wij zijn alle mensen met blond haar/een liefde voor metal/Nike schoenen' etc., rechten kun je ook verzinnen: 'met het recht ons haar te verven/een cd te draaien/sporten' etc.
Wat ik graag wil weten is, wat een nationale groep het morele recht geeft geweld te initieren, en alle andere groepen, bijvoorbeeld blondines, metal fans en sporters, niet.
als jij veel mensen weet te overtuigen dat geweld taboe is, dan zorgt de democratie ervoor dat jouw beleid gemeengoed word
Dus als
ik me vreselijk inspan, dan zorgt de democratie ervoor dat mensen ophouden geweld te gebruiken? Volgens mij zorg ik er dan voor, niet 'de democratie'.
siger schreef:
Mogelijk heb je bijvoorbeeld deze posts gemist. Dit is dan mijn kans er alsnog een redelijke reaktie op te krijgen?
Ik doe mijn best bij mijn geweten en rede te antwoorden.
Ik ben tegen misbruik, dus vóór alles dat misbruik en geweld tegen gaat. (zonder een vorm van misbruik of initiatie van geweld te zijn, uiteraard)
als de basis voor een moderne democratie.
Ik heb alleen geen idee wat een democratie is, en hoe het geweld en misbruik uitroeit....
Alle westerse democratieën hebben dit toegepast.
Dan zouden we moeten zien hoe alle westerse democratien misbruik en geweld hebben uitgeroeid. Echter ben ik zelf slachtoffer van misbruik en geweld, en leef ik schijnbaar in een democratische omgeving. Democratie heeft misbruik en geweld dus niet uitgeroeid.
Ze volgen een opdeling van de overheid in een wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. Theoretisch zou men dit aantal machten kunnen uitbreiden, maar tot hiertoe is dat nergens het geval. Dat wil zeggen dat wanneer de uitvoerende macht misbruik uitoefent, elk burger klacht kan neerleggen tegen de overheid bij de rechterlijke macht, die bewezen heeft, in alle moderne democratieën, niet bevreesd zijn de uitvoerende macht (de overheid dus) te veroordelen.
Volgens mij kan ik zelf geweld veroordelen. Dat heb ik al vaak gedaan.
Over monopolies nog dit: we zijn tegen monopolies omdat ze hun macht willekeurig kunnen uitoefenen. Nu zijn voor sommige diensten in de werkelijkheid monopolies onvermijdelijk. 2 kanalen naast elkaar graven van Gent naar Terneuzen zou duurder zijn dan het vrije markt effect (prijsverlaging door concurrentie) ooit kan terugverdienen. Hetzelfde geldt voor electriciteitsverdelers (er is wel concurrentie tussen de leveranciers, maar die moeten allemaal, om technische redenen, dezelfde transporteur gebruiken).
Is een geweldsmonopolie wenselijk, omdat het efficienter is? Alsnog, ik geloof dat er een rationele verklaring nodig is waarom een nationale groep geweld mag initieren, en alle andere groepen niet.
Welnu, in diensten waar een (plaatselijk) monopolie onvermijdelijk is, is democratische controle een perfect alternatief om misbruiken te voorkomen. Hetzelfde geldt voor overheden.
Samengevat: sommige monopolies zijn onvermijdelijk, maar kunnen democratisch gecontroleerd worden. Burgers zijn door de rechterlijke macht beschermd tegen machtsmisbruik en geweld van de overheid.
Ik denk dat belastingbetalers niet beschermd zijn tegen de overheid. Of het moet zijn dat iedereen vrijwillig belasting betaalt, dan is de overheid een niet gewelddadig instituut, zonder machtsmonopolie. Maar de meeste politieke theorien stellen dat een nationale groep het morele recht heeft op het initieren van geweld, en andere groepen niet. Ik ben geinteresseerd in de (on)juistheid van deze theorien, wat dit betreft.
siger schreef:http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... d&p=147832
1. de overheid in een moderne democratie is evenzeer aan de wetten en rechtspraak onderworpen als elke burger (en "burgers" omvat ook rechters, ministers, politieambtenaren enzovoort). Dit is geen theorie maar een duidelijk verifieerbaar gegeven.
Iedereen is gebonden aan de zwaartekracht, dat is te verifieren. Wat andere verzonnen regels betreft, geen idee.
2. In een democratie is geen ander geweld toegestaan tenzij ter verdediging. Jij mag jezelf verdedigen, de overheid heeft als taak de burgers te verdedigen, onder meer door het opsporen van misdadigers. Indien hierbij onschuldige burgers worden getroffen, wordt de overheid vervolgd door het gerecht. Zelfs gevatte daders kunnen zich verdedigen en desnoods hun rechter aanklagen. Dit kan je ook allemaal makkelijk verifieren.
Dus iedereen betaalt vrijwillig belasting, boetes, gaat vrijwillig de gevangenis etc? Prachtig.
Uiteraard gaat het me nog steeds om bovengenoemde politieke theorien, en niet om de werkelijke situatie nu.
3. Het recht geweld te gebruiken is op zichzelf geen monopolie. Jij mag ook geweld gebruiken voor je verdediging. je mag je zelfs een geweer aanschaffen als je geen strafblad hebt en weet hoe het te gebruiken.
Ik weet dat ik het morele recht heb mezelf te beschermen, en proportioneel fysieke kracht in te schakelen daarvoor.
4. Net als de overheid moet ook jij je eventueel voor het gerecht verantwoorden indien er twijfel bestaat of je geweld wel om zelfverdediging ging. Dat is zo om jou en mij te beschermen tegen mensen die misbruik maken van dit recht.
5. In alle georganiseerde samenlevingen bestaan afspraken. In complexe samenlevingen houden deze afspraken onvermijdelijk taakverdeling in.
6. In jouw utopie reken je op het effect van de vrije markt om misbruiken te controleren. Anderen willen een controlerend systeem eoals de moderne democratie. Ik ben een voorstander van de vrije markt, maar zoals velen meen ik dat de samenleving moet beschermd worden tegen de uitwassen en falen van de vrije markt, door democratische controle.
7. Ik begrijp niet dat je gelooft dat je anderen tegen hun wil een brute en ongebreidelde vrije markt mag opdringen, terwijl je anderen het recht ontzegt hun leven op een veiliger manier in te richten.
7. slaat niet op mij, denk ik.
Het spijt me erg, maar ik zie hier nergens hoe het moreel/filosofisch gerechtvaardigd wordt dat een nationale groep geweld mag initieren, en alle andere groepen niet? Het kan natuurlijk zijn dat jij zo'n theorie ook niet probeert te rechtvaardigen. In dat geval spreken we elkaar op dat punt niet tegen.