siger schreef:
Ik neem aan dat de stilte betekent dat ik hierboven een afdoende antwoord heb gegeven.
Naar mijn gevoel is er te weinig belangstelling voor dit onderwerp, om me intensief mee bezig te houden. Dat betekent niet dat je antwoord bevredigend was. Als ik het goed begrijp geef jij geen rechtvaardiging van nationale geweldsmonopolien, en dat is hetgeen waarop ik wacht (als er nog personen geinteresseerd zijn in dit onderwerp, en graag hun instemming met een nationale geweldsmonopolie willen onderzoeken).
. Een geweldsmonopolie is ethisch onaanvaardbaar, omdat het ongelijkheid impliceert.
2. (collectieve) zelfverdediging met geweld is ethisch aanvaardbaar als andere middelen zijn uitgeput.
3. Het delegeren van (collectieve) zelfverdediging met geweld is ethisch aanvaardbaar als controle mogelijk is door de afvaardiger(s).
1. houdt universaliteit in stand: geen één groep mensen krijgt het speciale recht geweld te initieren, boven een andere groep mensen
2. definieert het recht tot zelfverdediging van een persoon of meerdere personen
3. ik snap de controle niet zo goed, maar ik stem er mee in dat anderen jou en je bezit kunnen verdedigen in jouw naam... natuurlijk is het dan wel handig te weten of die verdediging proportioneel is aan het geinitieerde geweld van de aanvallende partij, e.d.
Dit is dus geen verdediging en rechtvaardiging van geweldsmonopolien. Als iemand geinteresseerd is om zijn geloof in 'morele' geweldsmonoplien te rechtvaardigen, zou ik graag de uitleg willen horen.
(een mooi kort filmpje dat ik nog even wou delen:
http://nl.youtube.com/watch?v=qCagnR2z0 ... annel_page )