In the womb

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FonsV
Diehard

In the womb

Bericht door FonsV »

In het verleden heb ik eens de gelegenheid gehad om gedurende de eerste weken (13) een zwangerschap van zéér nabij te volgen. En ‘van zeer nabij’ is bedoeld als: ‘met behulp van de modernste technieken’ (echo, scan, intra-uteriene fotografie). Wat ik toen heb gezien behoort tot de rijkste ervaringen van mijn leven. O·n·g·e·l·o·f·e l·ij·k !!!!! Maar ja, ik ‘zag’ het gebeuren. :)

A.s. zaterdag begint op National Geographic om 22.00 uur een twee uur durend programma: ‘In te womb, De wonderbaarlijke reis van de bevruchting van een eicel tot de geboorte van een baby’.
Natuurlijk kan ik op voorhand geen oordeel of verantwoorde aanbeveling geven. Wie weet wordt het een geromantiseerd Amerikaans gedoe en duren de commercials weer veel te lang. Maar, zoals ze aan de overkant van de oceaan zeggen, ‘Who knows, We’ll see, Just in case’. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
annabel

Bericht door annabel »

Is al eerder uitgezonden geweest en als moeder zijnde vind ik dit het (voor atheisten onwetenschappelijke :wink: ) bewijs voor een wonder. Werkelijk bizar dat uit zo'n hoopje cellen een mensje voortkomt met eigen dromen en wensen.

Hoewel ik de interviews tussendoor wat storend vond. Van mij hadden ze nog meer van de ontwikkeling van de foetus mogen laten zien. Lennart Nilsson heeft een soortgelijke film gemaakt genaamd The mriacle of life.
Er zijn geen nivo's in bewustzijn...
Alleen gradaties in onwetendheid.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Annabel,
Je schreef:Is al eerder uitgezonden geweest
Zo nu en dan plof ik ‘s avonds op de bank (ik ben niet zo'n TV-kijker) en zapp dan langs de kanalen of er nog ‘iets interessants’ is. Onlangs zag ik een grijsharige man die geknield zijn oor te luisteren legde op de blote buik van een vrouw die op een bank lag. ‘Luistert zeker naar de harttonen van de foet’, dacht ik en zappte verder. Dat was dus ‘In the womb’ zag ik gisterenavond en… je hebt gelijk, het is blijkbaar al eerder uitgezonden geweest. En dan zal het nog wel eens komen. :)

Al met al vond ik het wel een leerzame documentaire, niet míjn stijl maar dat is niet nodig. Het is wel duidelijk dat in de jaren de techniek niet heeft stilgestaan. De 3D-echo’s waren met computertechnieken duchtig bewerkt (een 4D-echo heb ik nooit in de praktijk meegemaakt) en dus behoorlijk wat duidelijker dan ze in werkelijkheid zijn. De op video-opnamen lijkende beelden zijn volgens mij helemaal kunstmatig. De 'animatietechniek' staat onderhand nergens meer voor.

Het aantrekkelijke van mijn ervaring van zo veel jaar geleden was dat het ‘in het echt was’. Een werkelijk bestaand koppel (zij 25 jaar, hij 26 jaar en beiden ‘hoogontwikkeld’) had toegestemd aan het ‘project’ mee te werken. Dat kostte hun wel veelvuldige, doorgaans langdurige kliniekbezoeken. Moeder en vader keken mee naar de monitoren, zagen wat er gebeurde en reageerden daarop. Het eerste beeld was van ± 14 dagen na de conceptie, toen het eitje juist aan het innestelen was in de baarmoederwand. Nauwelijks te zien dus en zeker niet zo groot als het op het scherm werd vertoond!

Leuk of ontroerend of…. nou ja, geef het een naam, was
* dat inderdaad de moeder al gauw bepaalde zaken niet meer lustte en soms op de meest onmogelijke momenten onverklaarbare trek had in dingen die ze anders nooit at of dronk.
* dat de moeder aangaf dat ze zeker wist dat het kind geluiden hoorde, dat ze er daarom voortdurend tegen praatte en elke avond, voor ze ging slapen, een versje opzei, dat ze zelf als kind voor het slapen gaan had opgezegd.
* dat ze bepaalde rustige en melodieuze muziek aanzette (goed hard, anders hoort ze het niet!) als ze voelde dat het kind wakker was en ze was zeker dat het kind reageerde.
* dat de ouders eigenlijk al een kind hádden weken voor het was geboren.
* dat beide ouders volledig onder de indruk waren van het onbegrijpelijke dat er gebeurde. Soms regelrecht met stomheid geslagen. Ze waren beiden niet kerks (zij van huis uit wel, hij ook dát niet) maar ze werden gaandeweg wel steeds ‘religieuzer’. Opmerkingen als ”Dit gaat niet allemaal zomaar en vanzelf” kwamen regelmatig voor naast vragen als: “Hoe is dit godsmogelijk’?
Je schreef:en als moeder zijnde vind ik dit het (voor atheïsten onwetenschappelijke :) ) bewijs voor een wonder.
Het zou jammer zijn als je die overtuiging zou verliezen. Over wonderen verwonder je je; wat zul je er anders mee doen? Zeker ga je ze niet ‘wetenschappelijk’ bewijzen of ontkennen. ‘Bestaan’ is al een wonder, 'leven' nog veel meer en al helemaal 'menselijke leven'. Daarop kun je alleen je ogen uitkijken. En dan mag je alle vragen stellen die je wilt, telkens zullen – áls al een antwoord kan gegeven worden – er achter dat antwoord alleen maar meer vragen opdoemen. Zo gaat dat met mysteries. Er komt nooit een tijd - zo denk ik erover - dat we ze helemaal kunnen begrijpen en zo in onze macht krijgen. Gelukkig maar! :-)

Bedankt voor je reactie.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
eucalyptus

Bericht door eucalyptus »

pieps
Forum fan

???

Bericht door pieps »

Tja , een wonder ??? Ik heb nogal wat beesten schoongemaakt ( villen , uitbenen en portioneren ) ... is eigenlijk net zoiets als zo'n docu . Wat zit dat allemaal mooi in elkaar !!! :D
Even voor alle duidelijkheid ; ik heb geen kinderen , dus wat een aantal aspecten betreft ben ik leek . Maar kinderen jonger dan een jaar of een , anderhalf vind ik even leuk en prachtig als een goudvis .
Ik ben benieuwd of een documentaire over de ontwikkeling van de emryo van een goudvis dezelfde sentimenten en uitroepen ("wat een wonder !") teweeg zou brengen .

groetjes Pieps :D
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Subtiel. :)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Over wonderen verwonder je je; wat zul je er anders mee doen
Verwondering is het begin van kennis ___ als je met de verwondering iets doet natuurlijk .... en dat leidt altijd weer tot de ontdekking van nog groter wonderen en het grote wonder dat je met de verworven kennis ook kleine wonders kunt verwezenlijken die nog niet bestonden ....... en die de afschuwelijke " wonders 'misschien " kunnen oplappen of minstens wat bijsturen ....

Bedankt om deze waarheid onder ogen te brengen ... echter we moeten er toch wel iets mee doen met al onze bewondering en verwondering ; al was het maar de "verwondering" van Hugo Claus lezen of "alice in wonderland " ...

Nieuwe " Wetenschappelijke kennis en filosofische inzichten en insteken is als een wonderlijke baby ; het is een ontdekkingstocht waarvan je niet weet wat het mogelijke nut of nog grotere wonder zal zijn ... van die baby weet je dat ook niet .... beiden moet je laten groeien en koesteren .... met volle inzet ;
dat is ook een passie ( wat geen synoniem is van passief bewonderen of rustgevend beschouwen :
Het zomaar mediterend en rustig beschouwen van de "grote verwondering " dat doe je het best als je al op sterven na dood bent en niets anders meer kunt ....Dat is dan een troost ( volgens het Tao -isme ) ---> " De troost der filosofie" ....

:wink:
pieps
Forum fan

ach ja , zo ben ik ...

Bericht door pieps »

Chromis schreef :"Subtiel :) ."

Ja , maar dat komt omdat ik een gevoelsmens ben .

groetjes Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Plaats reactie