The Stateless Society van Dhr Molyneux

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

siger schreef:
Sararje schreef:Het verschil met een bakker en een DRO is dat een bakker bij wie je iets niet meer koopt, je zijn brood niet meer koopt en that's that. Als je bij een DRO niet meer koopt, kan hij jouw veiligheidsgevoel tegen je gebruiken en zich tegen jou keren waardoor je psychologisch gebonden wordt aan een DRO. Hoe voorkom je dat een DRO zich na wisseling van een contract zich tegen je keert?
Ter aanvulling: Molyneux (als die nog telt) heeft in Practical Anarchy p. 82 verzekerd dat DRO's gegevens zullen uitwisselen om mensen op te volgen However, DROs as a whole really need to keep track of people who have opted out of the entire DRO system, since those people have clearly signaled their intention to go rogue and live “off the grid.” Dus het einde van de gehate staat is zeker niet het einde van Big Brother.
Jottem, leuk. Ik zie het al helemaal voor me: Willem E. zegt contract op bij de DRO Hells Angels Beveiligingsmaatschappij. Zijn beveiliging is daarmee opgeheven. Willem H. die graag de snuifwaren van Willem E. wil hebben, krijgt dan de beveiligingsinformatie van de Hells Angels Beveiligingsmaatschappij. Willem H. weet dan dat om kwart over twaalf Willem E. altijd een blokje om doet tijdens zijn lunchpauze. De nieuwe DRO van Willem H. genaamd Kutmarokkanen BV schiet na enkele dagen Willem E. naar de andere wereld.
Ja ja, ideaal hoor, anarchisme in het klein. :roll:

Overeenkomsten met de werkelijkheid berusten op toeval en wordt verder niet over gecorrespondeerd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bipolair
Forum fan
Berichten: 420
Lid geworden op: 10 jul 2008 16:19

Bericht door bipolair »

dodo schreef:Ik erken dat concurrentie een heel belangrijke drijfveer op allerlei niveau's van biologisch leven is. Concurrentie hoeft echter niet (en kan niet!) enkel agressieve annihilatie van het andere betekenen.
Dit kan niet omdat de evolutie een blinde selectie is. Het feit dat aggressieve annihilatie onmogelijk is komt voornamelijk door het feit dat anderen hiertoe methodes hebben om dit voorkomen. Gewapende vrede dus.
Voordat je als organisme of groep organismen kunt concurreren, heb je óók een bepaalde samenwerking nodig.
M.a.w. groepen kunnen zich vormen door dezelfde belangen te hebben. Maar dan krijg je een probleem wanneer andere groepen andere belangen hebben. Je verschuift nu het conflict naar groepen onderling. De enige oplossing voor groepen om niet in conflict te komen is dat één groep zijn rechten opgeeft. (Iedere groep heeft dezelfde rechten.) Anderzijds kunnen deze groepen altijd hun rechten opgeven aan een regelend orgaan die de rechten zo goed mogelijk verdeelt. Dit regelend orgaan heeft dan de machtsmiddelen om de verdeling zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. dit regelend orgaan wordt ook wel overheid genoemd.

Pas de samenwerking van allerlei cellen in een organisme, kan dat organisme bepaalde voordelen opbrengen ten opzichte van andere. Ook de samenwerking van gelijksoortige of verschillende organismen, kan een voordeel voortbrengen ten opzichte van andere organismen.
En hoe je het ook went of keert, deze organismen hebben een waarborg nodig voor onderlinge coherentie. Deze waarborg wordt niet geleverd door een soort bizarre "laissez faire". Iemand moet zorgen dat de onderlinge coherentie gewaarborgd wordt. Zou je nu stellen dat dit door de organismen onderling wordt bepaalt dan is er ook sprake van een overheid die regels uitvaardigt. Onderlinge coherentie beperkt iedere groep namelijk in z'n totale vrijheid.
De mens is een zelfbewust wezen, dus samenwerking, concurrentie, maar ook simpele uitbuiting en liquidatie gaan niet (biologisch) 'vanzelf'.
M.a.w., omdat de mens abstract kan denken geeft de mens automatisch zijn rechten op voor andere groepen. Hoe je het ook wend of keert, zelfs in jouw systeem moeten groepen of mensen rechten opgeven ten behoeve van anderen. Maar dat impliceert ook dat er twistpunten zijn, namelijk; "Hoeveel moet ik inleveren t.o.v. de ander en de ander t.o.v. mij?" Of; "Wanneer wordt ik uitgebuit door de ander?" Je ontsnapt er niet aan dat verdeling van de schaarste of overvloed conflicten oproept.

Bovendien is het bijzonder aan wat voor folteringen en massale vernietiging van soortgenoten de mens kan doen, en dan enkel op basis van een gedacht etiket ('barbaar', 'atheist', 'jood', 'islamiet', 'duitser', 'pool' etc.). Dat soort haat en sadisme heeft weinig uit te staan met concurreren op basis van werkelijke voordelen (wat maakt een duitser in de '30 genetisch meer succesvol dan een pool uit dezelfde tijd?).
Het ontkennen van een ander zijn bestaansrecht vergroot de rechten van een groep of persoon "lebensraum". Daar iedereen in een anarchie vrij is kan niemand zeggen of ik minder vrij ben om een andere groep zijn rechten te ontzeggen.
Concurrentie betekent zeker niet alléén predator en prey.
Onze prey is de flora en fauna die we gebruiken om te voorzien in ons levensonderhoud.
Oh nee? Pak eens een willekeurig wiskundeboek en zoek predator prey systemen eens op. Men kan aleen maar efficiënt concurreren wanneer de predator / prey verhouding de juiste is. Maar hoe dan ook men komt altijd met een overschot van de predator of de prey te zitten. Wanneer de "prey" veelvuldig voorkomt zal het aantal "predators" toe kunnen nemen maar dit impliceert een afname van de "prey". Er zullen dus altijd periodes van bittere concurrentie zijn. Dit omdat men van overvloed naar schaarste overgaat. En in jouw anarchistisch "laissez faire" systeem is geen enkele waarborg ingebouwd die de (macht-)verdeling regelt. Er is maar één macht, die van de sterkste (groep).


Wanneer we er welwillend voor kiezen om van andere mensen prey te maken (op basis van leeftijd, geslacht, ras, nationaliteit, levensovertuiging... in het kort, een willekeurig gekozen label), dan overtreden we de grenzen van universeel moraal (omdat er geen werkelijk verschil is dat één groep mensen het morele recht zou geven een andere groep te vermoorden, of economisch voordeliger: tot slaven en belastingkoeien maken onder de dreiging van meer diefstal, opsluiting en mishandeling).
Wat is nu dit universele moraal? Moraal is nergens op te funderen behalve het moraal van een groep en de normen en waarden van een groep. Het universele "moraal" kan dus makkelijk geherdefinieerd worden door de sterkste groep die zijn moraal aan de anderen oplegt. Als dit niet zo is dan moet jij maar eens uitleggen wat dat universele moraal is, en belangrijker, waar dit door gewaarborgd wordt.....

Wanneer we geweld uit normbesef en simpele medemenselijkheid weghouden, neemt verlangen naar concurrentie een heel andere vorm aan.
Wanneer we dit of dat, als of dan......
Idealisme wil nog niet zeggen dat de mensheid volgens deze idealen zal leven. In werkelijkheid hebben we duizenden jaren van geschiedenis die ons iets anders vertellen. Met "wanneer we lief zijn voor elkaar" kan je de feiten niet wegmoffelen.

Wanneer je geen vrouw kan dwingen met je te trouwen en kinderen met je te hebben, zal je eerder je best moeten doen zo'n vrouw aan te trekken. Op basis van werkelijke waarde kiest zo'n vrouw om met je te trouwen en kinderen te hebben. Als niemand je dwingt naar welke bakker je moet gaan om brood te kopen, zullen concurrerende bakkers hun best moeten doen een bepaalde waarde te leveren waar je dan zelf voor kiest.
Wanneer dit of dat.......hoeveel vrouwen worden niet verkracht door een bekende. Sterker nog, de meeste verkrachtingen van vrouwen vinden plaats vanuit de kennissenkring.
Werkelijke waarde en vrije keus zijn belangrijke aspecten van een NAP samenleving.


Kretologie, het NAP is een laffe staatsvorm die geeneens waarborgen durft te leveren. Wanneer we dit of dat.....dan komt alles wel goed.

Een NAP samenleving zorgt er dus niet voor dat er geen concurrentie meer bestaat, maar ontmoedigt en wijst wél concurrentie af, dat eindigt in (georganiseerde) diefstal, bedreiging, mishandeling, opsluiting en moord.
De dominee in de kerk doet dit ook, en?



Ik ga uit van hoe ik omgang met medemensen nu en hier ervaar, niet hoe het eraan toe ging 100 jaar geleden, of in het Midden Oosten. Er zijn geen 100% garanties, waar zolang het mogelijk zou kunnen zijn, wil ik graag het idee van een NAP samenleving verder onderzoeken. Een filosofisch geinteresseerd persoon als ik wil een geldige theorie die mogelijk toegepast zou kunnen worden. Zo'n samenleving kan ik niet creeren, maar ik kan wel bijdragen aan de ideeen die eventueel zouden kunnen resulteren in bepaalde overtuigingen en gedrag.
Een heel belangrijk bezwaar tegen de Franse revolutie werd geleverd door Edmund R. Burke. Deze stelde nameijk dat de verworven vrijheden van het Franse volk alleen maar gebaseerd was op theoretische gronden. Dit terwijl de Engelse vrijheden vanuit eeuwen praktijk gevormd waren. De Franse revolutie eindigde ook in een bloedbad zoals Edmund R. Burke voorspelt had.

Een samenleving wordt gevormd uit de praktijk en niet vanuit idealistische theorietjes.
Gebruikersavatar
dodo
Geregelde verschijning
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2008 21:45

Bericht door dodo »

Sararje schreef: Ach, ga ergens anders psychologiseren. Dit soort op de man spelen is bijzonder laag bij de gronds en bovendien onjuist in dit geval. Laat dat dus in het vervolg in de discussie. Ik ben meestal totaal niet agressief en aangezien ik slechts eenmaal in mijn ruim 28jarige leeftijd een minimale boete heb gekregen, nog nooit met justitie in aanraking ben geweest etc. ben ik er totaal niet bang voor. Maar ik neem mezelf ook niet als representatie van de mens.

Ten tweede zie ik niet waarom ik geirriteerd zou zijn.
Dat is natuurlijk fijn om te horen, ik zei alleen wat mijn eerste indruk van je was. Als je geen agressief persoon bent maar alleen 'bij wijze van' sprak lucht dat erg op. Ook ben ik blij te horen dat je niet geirriteerd was bij het schrijven van je antwoord.

Het mooie is dan wel dat jij er een voorbeeld van bent dat mensen ook goed kunnen/willen handelen (i.e., minimaal niet dreigen, stelen, moorden, opsluiten e.d.) zónder dat straf daarvoor de motivatie is.
Ik neem de excessen van de mensheid tot voorbeeld omdat die door een overheid wel in toom gehouden dienen te worden en jij daar geen oplossing voor biedt.
Ik ook. Zoals je misschien eerder in dit draadje (pag 4) hebt kunnen zien, hebben overheden naar schatting zo'n 260 miljoen doden opgeleverd in de 20 eeuw alleen al. We weten ook dat overheden dreigen met meer diefstal, opsluiting, mishandeling en vernedering, wanneer we zo'n overheid niet willen financieren, of niet aan de regels houden (zelfs als zo'n 'overtreding' niemand schade aandoet). Het is moreel niet te rechtvaardigen dat mensen in één zo'n plaatselijke, sterkste en grootste organisatie, het recht claimen te hebben dit allemaal te doen, maar hetzelfde recht aan overige mensen ontzeggen (inclusief andere overheden, soms).

Het liefst begin ik met het wegnemen van het ethische fundament van de gevaarlijkste organisaties (die het meeste slachtoffers opeisen), daarna pas de rest.

Even voordat ik je vragen ga beantwoorden, zou ik graag willen weten waarom je deze antwoorden van mij wilt? Je gaf duidelijk aan dat het werk van Molyneux je helemaal niet interesseert. Ik ga uit van dezelfde soort principes en scenario's als Molyneux. Het zou logisch zijn dat je dan ook helemaal niet geinteresseerd zou zijn in mijn antwoorden. Daarom zou ik graag willen weten wat je motivatie is om toch deze vragen aan mij te stellen?
Ongeloveloos schreef: Concurrentie is ALTIJD agressieve annihilatie !
Juist op celniveau

Noem mij 3, nee 2, nee 1 voorbeeld waarbij dat niet zo is !!!
Er is een soort van concurrentie in dit topic. Degenen die het niet met mij eens zijn leven nog allemaal prima, denk ik.

De bakkers in de buurt leven nog allemaal.

Dawkins is nog geen gelovigen uit gaan roeien.

3 vormen van concurrentie zonder dat bedreiging, diefstal, moord, opsluiting aan te pas komen.
Marinus schreef:
Molyneux schreef: However, DROs as a whole really need to keep track of people who have opted out of the entire DRO system, since those people have clearly signaled their intention to go rogue and live “off the grid.” Dus het einde van de gehate staat is zeker niet het einde van Big Brother.
Nee, het komt uiteindelijk neer op de ergste vormen van "staat" denk ik. Klinkt voor mij even aantrekkelijk als Iran.....
Hallo Marinus.

Zou je kunnen uitleggen waarom je dat stukje uit het boek hebt geciteerd, en waarom een NAP samenleving voor jou de ergste vormen van "staat" betekent? Het is verwarrend dat je het woord 'staat' gebruikt (een groep mensen dat het recht claimt te hebben geweld te initieren tegen personen die niet tot die groep horen) als we het hebben over een NAP samenleving (wanneer een meerderheid het recht op initiatie van geweld door wie dan ook, op morele gronden afwijst).
siger

Bericht door siger »

dodo schreef: Zoals je in mijn vorig bericht wellicht kan lezen, wil ik deze ideeen filosofisch onderzoeken. Ik ben niet bezig een staat op te heffen. Dat kan ook niet, al hang ik vanuit mijn raam een vel papier 'en nu is de staat opgeheven!!'
Spijtig dat weer over "de staat" wordt geproken. Wat hier werkelijk ter diskussie gesteld wordt is de moderne democratie, niet de staat. De "staat" heeft (zeker in deze context) verwarrende associaties met stalinisme etc...waar tegenstanders van de moderne democratie dankbaar gebruik van maken.

Maar terzake: Dodo is inderdaad niet bezig "de staat op te heffen", maar is wel bezig de moderne democratie te criminaliseren, op het moment dat religieuze fanatici propaganda maken voor een religieuze diktatuur. Ik heb al eerder gewezen op deze angstwekkende synergie, die zich vooral afspeelt op het internet. Wat helemaal onthutsend is, is dat de zelfkritiek die het levensbloed van de open samenleving is, door deze aanvallen verandert in haar bitter vergif.
Gebruikersavatar
dodo
Geregelde verschijning
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2008 21:45

Bericht door dodo »

siger schreef:
dodo schreef: Zoals je in mijn vorig bericht wellicht kan lezen, wil ik deze ideeen filosofisch onderzoeken. Ik ben niet bezig een staat op te heffen. Dat kan ook niet, al hang ik vanuit mijn raam een vel papier 'en nu is de staat opgeheven!!'
Spijtig dat weer over "de staat" wordt geproken. Wat hier werkelijk ter diskussie gesteld wordt is de moderne democratie, niet de staat. De "staat" heeft (zeker in deze context) verwarrende associaties met stalinisme etc...waar tegenstanders van de moderne democratie dankbaar gebruik van maken.
Ik gebruik staat, overheid, geweldsmonopolie e.d. allemaal los door elkaar. In elk geval gaat het om een groep goed bewapende mensen die beschikken gevangenissen etc., waarmee ze een fysiek overwicht hebben tegenover alle andere mensen en groepen mensen in een omgeving (mijn bakker heeft geen eigen politie, leger en gevangenissen, waarmee hij geld van andere bakkers eist, ze restricties oplegt, en desnoods opsluit of vermoordt).

Daarnaast heb je natuurlijk nog toestanden waarin kleinere groepen elkaar te lijf gaan, ieder eist het alleenrecht op initiatie van geweld, maar er is geen sterkste partij die moeiteloos de ander annihileert (burgeroorlog).

En dan is er nog een toestand mogelijk waarin geen enkele mens of groep mensen het recht op initiatie van geweld (bedreigen, stelen, moorden, opsluiten etc) wordt toegeschreven. Een NAP samenleving die wezenlijk afwijkt van boven genoemde AP samenlevingen.
Maar terzake: Dodo is inderdaad niet bezig "de staat op te heffen", maar is wel bezig de moderne democratie te criminaliseren,
Ik ben niemand aan het criminaliseren, aangezien ik geen wetboek schrijf en gevangenissen bereid voor deze 'criminelen'. Anderzijds meen ik wel dat het schenden van het NAP een morele misdaad is.
op het moment dat religieuze fanatici propaganda maken voor een religieuze diktatuur. Ik heb al eerder gewezen op deze angstwekkende synergie, die zich vooral afspeelt op het internet. Wat helemaal onthutsend is, is dat de zelfkritiek die het levensbloed van de open samenleving is, door deze aanvallen verandert in haar bitter vergif.
Ik hoop niet aanvallend over te komen, dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik hoop ook dat je me net niet vergeleek met religieuze fanatici, want dat zou een grove beschuldiging zijn. Mijn doel is zoals ik al eerder zei om een moreel geldige en toepasbaar filosofisch raamwerk te formuleren, dat mogelijk ooit in de praktijk zou kunnen worden gebracht.
siger

Bericht door siger »

dodo schreef:Ik gebruik staat, overheid, geweldsmonopolie e.d. allemaal los door elkaar.
Dat noem ik dus opzettelijk bedrog, tenzij je niet weet dat dit allemaal verschillende zaken zijn. Ik heb je trouwens gevraagd aan te tonen of er ergens zoiets als een geweldsmonopolie bestaat in de realiteit (ah ja, je hebt geen last van de realiteit, want je filosofeert alleen maar).
dodo schreef:In elk geval gaat het om een groep goed bewapende mensen die beschikken gevangenissen etc., waarmee ze een fysiek overwicht hebben tegenover alle andere mensen en groepen mensen in een omgeving.
Je spreekt hier over de mensen aan wie ik de zorg voor mijn veiligheid (mijn recht op zelfverdediging) gedelegeerd heb, en waar we democratische controle over hebben. Iets wat ik verkies boven gewapende privébenden die hun diensten aanbieden volgens de wetten van de markt.
dodo schreef:En dan is er nog een toestand mogelijk waarin geen enkele mens of groep mensen het recht op initiatie van geweld (bedreigen, stelen, moorden, opsluiten etc) wordt toegeschreven.
Mogelijk? Waar? Ik heb je al duidelijk aangetoond dat onze democratische overheid geen recht heeft op initiatie van geweld. Wanneer geweld wordt uitgeoefend door de overheid volgt een gerechtelijk onderzoek, en elke burger kan de overheid aanklagen voor wat jij "initiatie van geweld" noemt.
dodo schreef:Ik ben niemand aan het criminaliseren, aangezien ik geen wetboek schrijf en gevangenissen bereid voor deze 'criminelen'. Anderzijds meen ik wel dat het schenden van het NAP een morele misdaad is.
Zoek "criminaliseren" eens op in de woordenboek. Je impliceert hier dat het moreel gerehtvaardigd is een buurman omver te schieten die een voet op je terrein zet (de betreding van je eigendom is immers een "initiatie van geweld"), zelfs al bestaat er geen eensgezindheid over de grens van je terrein. Mooi principe van geweldloosheid.
dodo schreef:Ik hoop ook dat je me net niet vergeleek met religieuze fanatici, want dat zou een grove beschuldiging zijn. Mijn doel is zoals ik al eerder zei om een moreel geldige en toepasbaar filosofisch raamwerk te formuleren, dat mogelijk ooit in de praktijk zou kunnen worden gebracht.
Ik vergeleek je niet, ik klaagde aan dat het je objectieve bondgenoten zijn. Wel, nu kan je in elk geval niet meer beweren dat je het onbewust deed.
Gebruikersavatar
dodo
Geregelde verschijning
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2008 21:45

Bericht door dodo »

bipolair schreef: Dit kan niet omdat de evolutie een blinde selectie is. Het feit dat aggressieve annihilatie onmogelijk is komt voornamelijk door het feit dat anderen hiertoe methodes hebben om dit voorkomen. Gewapende vrede dus.
Ik begrijp deze stelling niet helemaal. Maar bedoel je hiermee dat vrede alleen bestaat wanneer de angst van beide partijen verwond of gedood te worden te groot is, om elkaar werkelijk aan te vallen?
M.a.w. groepen kunnen zich vormen door dezelfde belangen te hebben. Maar dan krijg je een probleem wanneer andere groepen andere belangen hebben. Je verschuift nu het conflict naar groepen onderling. De enige oplossing voor groepen om niet in conflict te komen is dat één groep zijn rechten opgeeft. (Iedere groep heeft dezelfde rechten.)
Wat is een recht en hoe kan je het opgeven? Verschillende belangen hoeven niet tot gewelddadige conflicten te leiden, zelfs niet door de angst gewond te raken of te sterven. Ik en andere lezers hebben een ander belang wanneer we naar de bibliotheek gaan een boek te lezen, dan de balie-assistenten in de bieb. Deze 2 groepen voelen (zover ik weet) geen verlangen elkaar te verwonden of te doden. Voor de rest voel ik sowieso geen verlangen om wie dan ook te verwonden of doden. Dat betekent niet dat ik geen belangen met bepaalde groepen mensen deel.
Anderzijds kunnen deze groepen altijd hun rechten opgeven aan een regelend orgaan die de rechten zo goed mogelijk verdeelt. Dit regelend orgaan heeft dan de machtsmiddelen om de verdeling zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. dit regelend orgaan wordt ook wel overheid genoemd.
Ik begrijp nog niet wat rechten zijn, hoe je ze weggeeft en hoe ze dan weer rond verdeeld worden.
En hoe je het ook went of keert, deze organismen hebben een waarborg nodig voor onderlinge coherentie. Deze waarborg wordt niet geleverd door een soort bizarre "laissez faire". Iemand moet zorgen dat de onderlinge coherentie gewaarborgd wordt. Zou je nu stellen dat dit door de organismen onderling wordt bepaalt dan is er ook sprake van een overheid die regels uitvaardigt. Onderlinge coherentie beperkt iedere groep namelijk in z'n totale vrijheid.
Wordt de coherentie tussen bijv. bieb-leden, balie-assistenten, of jou en mij, of bakkers allemaal geregeld door de angst, dat een ander aanvallen zal resulteren in onze eigen verwonding of dood?
M.a.w., omdat de mens abstract kan denken geeft de mens automatisch zijn rechten op voor andere groepen.
Wat zijn rechten en hoe geef je ze 'automatisch' op? Ik weet dat ik automatisch mijn onderbeen omhoog schop als iemand een juiste zenuw in mijn knie raakt, of dat ik automatisch mijn ogen sluit wanneer er opeens fel licht in mijn ogen schijnt.
Hoe je het ook wend of keert, zelfs in jouw systeem moeten groepen of mensen rechten opgeven ten behoeve van anderen. Maar dat impliceert ook dat er twistpunten zijn, namelijk; "Hoeveel moet ik inleveren t.o.v. de ander en de ander t.o.v. mij?" Of; "Wanneer wordt ik uitgebuit door de ander?" Je ontsnapt er niet aan dat verdeling van de schaarste of overvloed conflicten oproept.
Ik zou moeten weten wat rechten zijn, maar ook wat je bedoelt met verdeling van 'schaarste' of 'overvloed' (waaraan, is de vraag... aan rechten?)

Wat betreft de vraag "Hoeveel moet ik inleveren t.o.v. de ander en de ander t.o.v. mij?", dat is een goede vraag en eentje die je niet van te voren of permanent kan beantwoorden. In een voluntaristische samenleving zijn uitwisselingen vrijwillig. Als iemand voor een product of dienst een te hoge prijs (in geld of natura) eist, kan je ofwel onderhandelen over de prijs, ofwel een goedkopere aanbieder vinden, of wachten totdat de hoge prijs zakt vanwege te weinig kopers of het overwaaien van een hype e.d.

"Wanneer wordt ik uitgebuit door de ander?" Uitbuiting wordt vaak voor 2 verschillende situaties gebruikt, namelijk wanneer iemand je gewelddadig dwingt iets af te staan of te doen, maar ook in vrijwillige interacties wanneer iemand je subtiel misleidt om meer van je te krijgen dan hijz/zij eigenlijk verdient (kan zowel in de zakenwereld als in persoonlijke relaties gebeuren).
Het ontkennen van een ander zijn bestaansrecht vergroot de rechten van een groep of persoon "lebensraum". Daar iedereen in een anarchie vrij is kan niemand zeggen of ik minder vrij ben om een andere groep zijn rechten te ontzeggen.
Wat bedoel je met rechten, hoe kunnen deze vergroot of ontzegd worden? Wat bedoel je ook met 'lebensraum'?
Oh nee? Pak eens een willekeurig wiskundeboek en zoek predator prey systemen eens op.
Wat hebben wiskundeboeken te maken met annihilatie van concurrentie? (schrijvers van andere wiskundeboeken vermoorden?)
Men kan aleen maar efficiënt concurreren wanneer de predator / prey verhouding de juiste is. Maar hoe dan ook men komt altijd met een overschot van de predator of de prey te zitten. Wanneer de "prey" veelvuldig voorkomt zal het aantal "predators" toe kunnen nemen maar dit impliceert een afname van de "prey". Er zullen dus altijd periodes van bittere concurrentie zijn. Dit omdat men van overvloed naar schaarste overgaat.
Bedoel je dat mensen elkaar constant aan het annihileren zijn in hun concurrentie? Hoeveel concurrenten zijn er nog onlangs in jouw buurt vermoord. En indien jij ergens met iemand anders concurreert, hoe plan jij zijn/haar annihilatie?
En in jouw anarchistisch "laissez faire" systeem is geen enkele waarborg ingebouwd die de (macht-)verdeling regelt. Er is maar één macht, die van de sterkste (groep).
Ik zou graag willen weten wat je met 'macht' bedoelt. In een samenleving waarin de meeste mensen het NAP aanhangen, wordt het ethisch afgewezen om te moorden.
Wat is nu dit universele moraal? Moraal is nergens op te funderen behalve het moraal van een groep en de normen en waarden van een groep.
Is dat de waarheid, of de mening van een groep waarbij jij toevallig hoort?
Het universele "moraal" kan dus makkelijk geherdefinieerd worden door de sterkste groep die zijn moraal aan de anderen oplegt. Als dit niet zo is dan moet jij maar eens uitleggen wat dat universele moraal is, en belangrijker, waar dit door gewaarborgd wordt.....
Het menselijk intellect is in staat dezelfde soort voorwerpen op dezelfde manier te beschrijven, dezelfde soort kenmerken aan toe te schrijven. Dit vermogen maakt het mogelijk universele statements uit te spreken ('alle mensen worden uit een baarmoeder geboren', dat waar is, zolang alle mensen uit een baarmoeder geboren worden). Moraal beschrijft een soort gedrag dat béter, te verkiezen is, boven alle alternatieven. Moraal doet universele uitspraken voor het gedrag van alle mensen, aangezien er geen biologisch verschil is tussen mensen om ze allerlei verschillende 'moralen' toe te schrijven. Wat goed zou zijn voor een mens, zou goed moeten zijn voor alle gelijksoortige wezens, dus mensen.

Als het goed is voor een groep mensen te stelen, dreigen, moorden en op te sluiten, dan is dat goed voor iedereen. Maar als iedereen van elkaar steelt, elkaar bedreigt, vermoord en opsluit, moeten mensen zowel daders als slachtoffers zijn (om een ander persoon de 'goede daad' te helpen uit te voeren). Dat leidt tot een logische en praktisch tegenstrijdigheden. Stelen, bedreiging, moord en opsluiting kunnen dus nooit een universeel geldig moraal zijn. Als een groep claimt dit te mogen doen, dan vertelt het alleen leugens in het eigen belang.
Wanneer we dit of dat, als of dan......
Idealisme wil nog niet zeggen dat de mensheid volgens deze idealen zal leven. In werkelijkheid hebben we duizenden jaren van geschiedenis die ons iets anders vertellen. Met "wanneer we lief zijn voor elkaar" kan je de feiten niet wegmoffelen.
'Resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst'
Wanneer dit of dat.......hoeveel vrouwen worden niet verkracht door een bekende.
Veel, als de statistieken van Lloyd deMause kloppen.
Sterker nog, de meeste verkrachtingen van vrouwen vinden plaats vanuit de kennissenkring.
Klopt, voor zover ik weet.
Kretologie, het NAP is een laffe staatsvorm die geeneens waarborgen durft te leveren. Wanneer we dit of dat.....dan komt alles wel goed.
Je moet uitgaan van voorwaarden, risico's afwegen en minimaliseren, voordat je gaandeweg grotere zekerheden kunt opbouwen. Er bestaat geen agressieve moed die wonderbaarlijk een omgeving tot een paradijs omtovert. Het is juist in oorlog, waar agressieve moed aangeprezen wordt, dat de grootste getallen mensen het ergst lijden. Daarom lijkt het me niet helemaal onzinnig om het tegenovergestelde eens aan te prijzen (NAP hoeft niks laf te zijn).
De dominee in de kerk doet dit ook, en?
Een dominee in de kerk is hypocriet als hij verschillende gewelddadige passages in de bijbel afwijst. Geen goed voorbeeld van iemand die consequent bepaalde normen aanhangt.
Een samenleving wordt gevormd uit de praktijk en niet vanuit idealistische theorietjes.
In de praktijk zijn mijn meeste ervaringen met mensen vredig en positief, zoals ik al zei. Als mijn meeste ervaringen slecht waren en mensen nooit van gedachten veranderden, zou ik absoluut niet op een forum posten over het NAP.
siger schreef:]Dat noem ik dus opzettelijk bedrog, tenzij je niet weet dat dit allemaal verschillende zaken zijn. Ik heb je trouwens gevraagd aan te tonen of er ergens zoiets als een geweldsmonopolie bestaat in de realiteit (ah ja, je hebt geen last van de realiteit, want je filosofeert alleen maar).
Het zijn niet verschillende zaken vanuit het criterium van NAP of AP. Een geweldsmonopolie bestaat feitelijk niet, omdat er meerdere overheden bestaan in de wereld. Ook wordt het recht op geweld geclaimd door mensen, die in een gebied leven waarin een overheid 'functioneert'. Zo zullen ouders het recht claimen hun kinderen te slaan, of kennissen claimen vrouwen/meisjes te mogen verkrachten e.d.

Anderzijds is het zeker een overtuiging van meeste overheden, dat zij als enigen geweld mogen initieren. Zij mogen een 'burger' opsluiten, maar een 'burger' mag geen andere 'burgers' of mensen in de overheid opsluiten e.d.
Je spreekt hier over de mensen aan wie ik de zorg voor mijn veiligheid (mijn recht op zelfverdediging) gedelegeerd heb,
Wanneer en hoe heb je dat gedelegeerd? Hoe is je relatie op het moment met deze mensen? Spreek je ze nog wel eens?
en waar we democratische controle over hebben. Iets wat ik verkies boven gewapende privébenden die hun diensten aanbieden volgens de wetten van de markt.
Je weet best dat ik bendes, groot en klein, niet zie als het resultaat van het consequent toepassen van het NAP.
Mogelijk? Waar?
In de toekomst, in de gebieden met de best geinformeerde, rationeel denkende, goed opgevoede en emotioneel volwassen mensen.
Ik heb je al duidelijk aangetoond dat onze democratische overheid geen recht heeft op initiatie van geweld. Wanneer geweld wordt uitgeoefend door de overheid volgt een gerechtelijk onderzoek, en elke burger kan de overheid aanklagen voor wat jij "initiatie van geweld" noemt.
Waarom moeilijk doen met aanklagen, als je jezelf direct zou kunnen beschermen? Bovendien, dat is niet van belang in dit topic, het onderwerp is niet democratie.
Zoek "criminaliseren" eens op in de woordenboek. Je impliceert hier dat het moreel gerehtvaardigd is een buurman omver te schieten die een voet op je terrein zet (de betreding van je eigendom is immers een "initiatie van geweld"), zelfs al bestaat er geen eensgezindheid over de grens van je terrein. Mooi principe van geweldloosheid.
Kan je quoten waar ik dit beweerd heb?
Ik vergeleek je niet, ik klaagde aan dat het je objectieve bondgenoten zijn. Wel, nu kan je in elk geval niet meer beweren dat je het onbewust deed.
Religieuze personen? Als je meer wilt weten over mij ervaringen met religie, kun je gerust mijn afvalligheidstopic topic lezen in 'getuigenissen van afvalligen'. Zomaar zeggen dat ik religieuzen als mijn bondgenoten zie vat ik op als een zware belediging en een lelijke, ongegronde beschuldiging.
siger

Bericht door siger »

dodo schreef:
Je impliceert hier dat het moreel gerechtvaardigd is een buurman omver te schieten die een voet op je terrein zet (de betreding van je eigendom is immers een "initiatie van geweld"), zelfs al bestaat er geen eensgezindheid over de grens van je terrein. Mooi principe van geweldloosheid.
Kan je quoten waar ik dit beweerd heb?
In je referentie naar Molyneux. Als mijn conclusie fout is, zeg dan eens hoe het staat met "initiatie van geweld" in dit voorbeeld:
- ik en mijn buur zijn het niet eens over de grenslijn tussen onze tuinen
- mijn gebuur begint een schuurtje te bouwen op mijn terrein.
- ik vraag hem dringend te stoppen, zonder resultaat.
- we halen er DRO's bij, die hem verzoeken te stoppen, zonder resultaat.
- ik vraag mijn DRO mijn eigendomsrecht te vrijwaren met alle middelen.
- na veel gedoe wordt mijn gebuur neergeschoten (en misschien vraag ik me af waarom ik dat niet meteen zelf gedaan heb, als kostbesparing)
Gebruikersavatar
dodo
Geregelde verschijning
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2008 21:45

Bericht door dodo »

siger schreef:
dodo schreef:
Je impliceert hier dat het moreel gerechtvaardigd is een buurman omver te schieten die een voet op je terrein zet (de betreding van je eigendom is immers een "initiatie van geweld"), zelfs al bestaat er geen eensgezindheid over de grens van je terrein. Mooi principe van geweldloosheid.
Kan je quoten waar ik dit beweerd heb?
In je referentie naar Molyneux. Als mijn conclusie fout is, zeg dan eens hoe het staat met "initiatie van geweld" in dit voorbeeld:
- ik en mijn buur zijn het niet eens over de grenslijn tussen onze tuinen
- mijn gebuur begint een schuurtje te bouwen op mijn terrein.
- ik vraag hem dringend te stoppen, zonder resultaat.
- we halen er DRO's bij, die hem verzoeken te stoppen, zonder resultaat.
- ik vraag mijn DRO mijn eigendomsrecht te vrijwaren met alle middelen.
- na veel gedoe wordt mijn gebuur neergeschoten (en misschien vraag ik me af waarom ik dat niet meteen zelf gedaan heb, als kostbesparing)
Je buurman moet geestelijk niet helemaal stabiel zijn, als hij graag naast iemand wil blijven wonen waarvan hij weet, dat deze hem zonder veel moeite dood zou willen schieten. Als jij onenigheid op deze manier wilt oplossen, ben je een zeer onprettig persoon.

Verder zou ik ook willen dat je de zeer zware beschuldiging onderbouwt, dat religieuzen mijn bondgenoten zijn. Als je deze beschuldiging niet kan funderen wens ik niet meer verder in gesprek met je te gaan, aangezien het dan duidelijk is dat je me slechts ernstig wou beledigen.
www.freedomainradio.com - The philosophy of personal and political freedom
The science of historical motivation - www.psychohistory.com
www.alice-miller.com - On child abuse and mistreatment
siger

Bericht door siger »

@dodo,

Je beschuldigt de moderne, democratische, open samenleving met overdreven en onjuiste argumenten. Je beweert bijvoorbeeld dat ze medeverantwoordelijk is voor honderden miljoenen mensenlevens, een machtsmonopolie bezit, afperst en moordt, op het moment dat fanatici propaganda maken voor de afschaffing van dezelfde moderne, democratische, open samenleving, om haar te vervangen door een religieuze diktatuur.
siger

Bericht door siger »

dodo schreef:
siger schreef:
dodo schreef: Kan je quoten waar ik dit beweerd heb?
In je referentie naar Molyneux. Als mijn conclusie fout is, zeg dan eens hoe het staat met "initiatie van geweld" in dit voorbeeld:
- ik en mijn buur zijn het niet eens over de grenslijn tussen onze tuinen
- mijn gebuur begint een schuurtje te bouwen op mijn terrein.
- ik vraag hem dringend te stoppen, zonder resultaat.
- we halen er DRO's bij, die hem verzoeken te stoppen, zonder resultaat.
- ik vraag mijn DRO mijn eigendomsrecht te vrijwaren met alle middelen.
- na veel gedoe wordt mijn gebuur neergeschoten (en misschien vraag ik me af waarom ik dat niet meteen zelf gedaan heb, als kostbesparing)
Je buurman moet geestelijk niet helemaal stabiel zijn, als hij graag naast iemand wil blijven wonen waarvan hij weet, dat deze hem zonder veel moeite dood zou willen schieten. Als jij onenigheid op deze manier wilt oplossen, ben je een zeer onprettig persoon.
Goed, mijn buurman is verhuisd en, helaas, daar heeft hij weer grensgeschillen. Hoe gaat het daar in z'n werk als er geen eensgezindheid ontstaat?
Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

dodo schreef:
Sararje schreef: Ach, ga ergens anders psychologiseren. Dit soort op de man spelen is bijzonder laag bij de gronds en bovendien onjuist in dit geval. Laat dat dus in het vervolg in de discussie. Ik ben meestal totaal niet agressief en aangezien ik slechts eenmaal in mijn ruim 28jarige leeftijd een minimale boete heb gekregen, nog nooit met justitie in aanraking ben geweest etc. ben ik er totaal niet bang voor. Maar ik neem mezelf ook niet als representatie van de mens.

Ten tweede zie ik niet waarom ik geirriteerd zou zijn.
Dat is natuurlijk fijn om te horen, ik zei alleen wat mijn eerste indruk van je was. Als je geen agressief persoon bent maar alleen 'bij wijze van' sprak lucht dat erg op. Ook ben ik blij te horen dat je niet geirriteerd was bij het schrijven van je antwoord.

Het mooie is dan wel dat jij er een voorbeeld van bent dat mensen ook goed kunnen/willen handelen (i.e., minimaal niet dreigen, stelen, moorden, opsluiten e.d.) zónder dat straf daarvoor de motivatie is.
Het probleem waar ik je voor stelde, dat van een sociopaat (iemand die niet in staat is om zich aan de sociale normen aan te passen) mag je nog steeds oplossen.
Ik neem de excessen van de mensheid tot voorbeeld omdat die door een overheid wel in toom gehouden dienen te worden en jij daar geen oplossing voor biedt.
Ik ook. Zoals je misschien eerder in dit draadje (pag 4) hebt kunnen zien, hebben overheden naar schatting zo'n 260 miljoen doden opgeleverd in de 20 eeuw alleen al. We weten ook dat overheden dreigen met meer diefstal, opsluiting, mishandeling en vernedering, wanneer we zo'n overheid niet willen financieren, of niet aan de regels houden (zelfs als zo'n 'overtreding' niemand schade aandoet). Het is moreel niet te rechtvaardigen dat mensen in één zo'n plaatselijke, sterkste en grootste organisatie, het recht claimen te hebben dit allemaal te doen, maar hetzelfde recht aan overige mensen ontzeggen (inclusief andere overheden, soms).
Ten eerste maak je nu de denkfout dat die 260 miljoen doden komen door overheden intern en niet door internationale oorlogen. Bovendien, we hebben een Sociaal Contract. Waarom is het zo vreemd dat als jij sociale contract overtreedt, er sancties op volgen? Als jou dat sociale contract niet bevalt dan heb je twee mogelijkheden: of je richt een politieke partij op die voor afschaffing is van dat sociale contract, of je verkast naar een land zoals Darfur waar momenteel geen sociaal contract heerst.
Het liefst begin ik met het wegnemen van het ethische fundament van de gevaarlijkste organisaties (die het meeste slachtoffers opeisen), daarna pas de rest.
Aangezien de gevaarlijkste organisaties in een kapitalistisch-anarchistische samenleving de DROs zijn, dan zou ik die maar als eerste afschaffen als ik jou was.
Even voordat ik je vragen ga beantwoorden, zou ik graag willen weten waarom je deze antwoorden van mij wilt? Je gaf duidelijk aan dat het werk van Molyneux je helemaal niet interesseert. Ik ga uit van dezelfde soort principes en scenario's als Molyneux. Het zou logisch zijn dat je dan ook helemaal niet geinteresseerd zou zijn in mijn antwoorden. Daarom zou ik graag willen weten wat je motivatie is om toch deze vragen aan mij te stellen?
Omdat ik graag wil weten hoe jij op die vragen antwoord geeft. Hoe Molyneux hierover denkt interesseert mij bijzonder weinig. Maar doe mij een plezier en beantwoord nu zelf maar de vragen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Gebruikersavatar
Ongeloveloos
Banned
Berichten: 1222
Lid geworden op: 21 nov 2008 23:43

Bericht door Ongeloveloos »

dodo schreef:
Ongeloveloos schreef: Concurrentie is ALTIJD agressieve annihilatie !
Juist op celniveau

Noem mij 3, nee 2, nee 1 voorbeeld waarbij dat niet zo is !!!
Er is een soort van concurrentie in dit topic. Degenen die het niet met mij eens zijn leven nog allemaal prima, denk ik.

De bakkers in de buurt leven nog allemaal.

Dawkins is nog geen gelovigen uit gaan roeien.

3 vormen van concurrentie zonder dat bedreiging, diefstal, moord, opsluiting aan te pas komen.

Dus de belasting is OOK geen agressieve annihilatie ? jij leeft immers nog !

Elke bakker wil de beste/meest succesvolle/winstgevende worden, in dat aspect is geen plaats voor concurrentie, dat ze elkaar niet doodschieten wil niet zeggen dat er geen agressieve annihilatie onderhuids zit.

Dawkins ideaalbeeld behelsd geen gelovigen, overigens is dat geen voorbeeld van concurrentie.
mg1
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2008 16:17

Bericht door mg1 »

siger schreef:Je spreekt hier over de mensen aan wie ik de zorg voor mijn veiligheid (mijn recht op zelfverdediging) gedelegeerd heb, en waar we democratische controle over hebben. Iets wat ik verkies boven gewapende privébenden die hun diensten aanbieden volgens de wetten van de markt.
Dat is heel mooi. Maar trek deze conclusie wel consistent door. Er zijn ook mensen die jouw optie niet verkiezen. Is het dan moreel om jouw optie hun op te leggen?
siger schreef:Spijtig dat weer over "de staat" wordt geproken. Wat hier werkelijk ter diskussie gesteld wordt is de moderne democratie, niet de staat. De "staat" heeft (zeker in deze context) verwarrende associaties met stalinisme etc...waar tegenstanders van de moderne democratie dankbaar gebruik van maken.
Statisme, de doctrine dat een selecte groep de rechtvaardiging en de macht heeft om geweld te gebruiken, is hetgeen wat hier oa wordt besproken. Als de moderne democratie gebaseerd is op dit idee is dit inderdaad iets wat ook ter discussie staat. Democratie als beslissingsmodel, staat niet ter discussie.

De scheiding der machten staat ook niet ter discussie. Dat is juist iets wat wordt aangemoedigd door veel anarchisten. Anarchisten willen juist macht verder opsplitsen\decentraliseren, omdat ze inzien dat macht corrumpeert en absolute macht absoluut corrumpeert.

Verder zie ik dat concurrentie ter sprake is gekomen. Bedrijven zouden elkaar beconcurreren. Daar is op zich niets mis mee. Maar daarbij werd vermeld dat bedrijven elkaar zouden 'kapot maken'. Soort van Thomas Hobbes' argument.
Laten we uitgaan dat dit argument klopt, organisaties zouden elkaar kapot gaan maken. Dan geldt hetzelfde principe ook tussen overheden\geweldsmonopolies. Dus zelfs als dit argument klopt dan is dit geen argument tegen Molyneux' ideeën, maar eerder tegen de mensheid zelf.

Stel jezelf anders de vraag. Zou ik iemand assassineren als iemand anders mijn werk zou overnemen. Of ken je iemand die dit zou doen? Graag hoor ik jullie antwoorden hierop terug.
Om te geloven in een anarchistisch systeem moet men wel heel veel vertrouwen in de goedheid van een mens hebben.
Dat heb ik.
Wat erg naïef is. Immers, de menselijke geschiedenis bestuderende, spreken feiten dit tegen. Wat jij nu doet is voorbijgaan aan feiten om een eigen utopia te creëren. maakt het allemaal nog ongeloofwaardiger. Eerst moet men feiten verwerpen om te komen tot een systeem dat nergens garantie geeft dat deze feiten zich weer zullen herhalen. Het ontkennen van feiten bant feiten niet uit.
Mogelijk is dit ietswat offtopic. Maar er zijn ook anarchisten die geen vertrouwen hebben in de goedheid van de mens en om die reden het geweldsmonopolie verwerpen. Power corrupts absolute power corrupts absolutely.
Murray Rothbard schreef:Het is niet utopisch om te werken aan een samenleving zonder belastingen; het is utopisch om te denken dat de macht om belasting te heffen niet misbruikt zal worden zodra die verleend is.

- Murray Rothbard
Een maatschappij dat consequent het NAP toepast heeft bij mijn weten nog niet bestaan, dus kan ik daar geen conclusies uit trekken.
Misschien ken je daar wel een conclusie uit trekken, het hele idee is niet haalbaar.
Dit is een fallacy, want als je dit idee consequent doortrekt geldt dit voor elk systeem of maatschappij. Elk systeem of maatschappij is immers ooit een keer voor het eerst geweest.
Sararje schreef: Hoe doet een DRO dat vrijwillig en hoe wordt dat in stand gehouden?
Mogelijkheden daarvoor heb ik al eerder beschreven, zoals controle en evaluatie door onafhankelijke partijen, die mogelijk ook voordeel zouden hebben bij het ontdekken van schandalen.
Zonder overheid, wie is er dan nog een onafhankelijke partij? Hoe heb ik als simpele burger invloed op de vorming van die onafhankelijke partij?
Sararje zou je zo vriendelijk willen zijn om aan te geven wat je precies onder een 'onafhankelijke partij' verstaat? Zou je daarbij ook willen aangeven waarom een overheid een onafhankelijke partij is. En graag zou ik willen weten wie de onafhankelijke partij is al heb je een geschil met de overheid zelf.

Vriendelijke groet,

Mg1
Check your premises
appelfflap
Banned
Berichten: 8929
Lid geworden op: 23 mei 2005 17:16

Bericht door appelfflap »

dodo schreef:[
Je buurman moet geestelijk niet helemaal stabiel zijn, als hij graag naast iemand wil blijven wonen waarvan hij weet, dat deze hem zonder veel moeite dood zou willen schieten. Als jij onenigheid op deze manier wilt oplossen, ben je een zeer onprettig persoon..
Siger's voorbeeld klopt niet helemaal.

zowel de buurman als ikzelf huren dro's in om onze belangen te verdedigen.
mijn DRO kan F16's inzetten om mijn belangen te behartigen. jammer dat mijn buur zijn tante meergeld heeft en haar DRO gooit er een atoombom tegenaan om mijn ongelijk aan te tonen
is dat jouw idee van een NAP???
Plaats reactie