Sararje schreef:
Allereerst betwijfel ik of Stefan Molyneux een afgestudeerd filosoof is.
De beste filosofen (imho) zijn niet afgestudeerde personen (socratici bijv), bovendien verschilt het curriculum per plaats en eeuw. Goede filosofie is niet plaats en tijd gebonden.
Maar dat laat ik in het midden. Daarnaast vind ik dat je hem veel te veel lof toezwaait voor iemand die een wereldmodel opzet dat resulteert in een voortdurende burgeroorlog.
Ik heb bijna al zijn podcasts geluisterd en al zijn non fictie boeken gelezen. Misschien verschilt de interpretatie tussen jou en mij, maar ik nergens sporen ervan gevonden, dat Molyneux een burgeroorlog voor ogen staat.
Daarnaast heb ik momenteel nog ruim 2000 paginas leesvoer te gaan voordat ik ook maar iets kan lezen van Molyneux. Tenslotte vind ik op basis wat ik van Molyneux weet, hem een doorgedraaide egocentrische narcist.
Op basis van wat ik heb ervaren, vind ik dat niet.
Kortom, een hele reeks goede argumenten om voorlopig me meer bezig te willen houden met andere zaken dan met Molyneux.
Dat is prima, het was alleen een suggestie.
Dat zou inderdaad in een democratische rechtstaat de meest waarschijnlijke oplossing zijn. Hiervoor wordt gezorgd omdat een onafhankelijk orgaan (rechterlijke macht) oordeelt over deze personen. Hoe doen we dat in de anarchie van Molyneux?
Het is een overtreding van het NAP, wanneer je je eigen verzonnen of overgenomen regels, gewelddadig oplegt aan een ander.
In een NAP samenleving worden regels slechts toegepast, wanneer alle betrokken partijen instemmen met deze regels. De voorwaarde is dat je vrij (ongedwongen) zo'n contractuele overeenkomst kunt aangaan, en vrij (zonder gewelddadige retaliatie) afstand kan nemen. Dat is iets dat men in een NAP samenleving zou willen en eisen.
Vanaf daar kan je makkelijk nagaan hoe allerlei verzekeringsmaatschappijen baat zouden hebben om risico op sociopathische uitwassen te verkleinen. Ze zouden bijv. in hun reglement de voorwaarde kunnen stellen dat kinderen om de zoveel gecontroleerd kunnen worden op hun welzijn, en in het geval van kindermishandeling bijv. (ik zeg maar wat) voogdij ontnomen kan worden, en de kinderen bij betrouwbare volwassenen kunnen leven (kindloze ouders, adoptiegezinnen e.d.), nodige therapie krijgen om te herstellen etc. Je kunt dat nog veel specifieker uitwerken omdat gevallen verschillen. Het punt is enkel dat het welzijn van klanten (incl kinderen) voorop staat en risico's op allerlei schadelijke effecten van geestelijke en lichamelijke tekortkomingen in de opvoeding geminimaliseerd worden. Preventie ipv genezing, langetermijndenken. Allemaal op vrijwillige basis, uiteraard.
Je maakt nu wel een heel grove versimpeling van de oorzaken van oorlog. Je vormt op die manier een natie-staat, maar dat leidt welliht tot chauvisme, maar chauvinisme hoeft nog helemaal niet te leiden tot oorlog. Bovendien bezondigt Molyneux zichzelf ook regelmatig aan een of meerdere van deze doodzondes.
Doodzonde?
Je redenering gaat dus niet op.
Om even een paar af te te gaan: Molyneux geeft o.a. aan dat er geen rationele reden is om van je ouders te houden dus dat je net zo goed met ze kan breken.
Dat heb ik hem nergens zien zeggen. Zou je dat kunnen citeren?
Op het moment dat je je hiertegen verzet neemt Molyyneux aan dat je aan een Stockholm-syndroom lijdt (aldus de redeneringen van Philosopher-King PCRS)
Kan je Molyneux ook hier citeren?
Hiermee vernedert hij zijn opponent en aangezien de titel van philosopher-king gewoon te koop is, maakt hij nog gewoon geld afhandig.
Ik weet niet op wat voor manier zo'n naam voor een donatielevel, vernederend kan zijn. Als je de titel 'negerhater' op kon kopen, wellicht, maar wat hiermee mis is weet ik niet.
Tenslotte zit je m.i. met een ander probleem. Op het moment dat de Molyneux-heilstaat werklelijkheid wordt (is het al in bepaalde regios op de wereld, zie bijv. Congo momenteel)
Congo is om heel duidelijke redenen geen voorbeeld van een NAP samenleving.
dan zullen de DROs van Molyneux zich op exact dezelfde wijze handhaven als de gevreesde overheid alleen zijn het dan commerciele instellingen op wie niemand controle kan uitoefenen behalve een concurrende DRO, dat resulteert dus in burgeroorlog!
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik ga (en zover ik weet doet Molyneux dat ook) uit van een NAP samenleving. Je conclusie gaat daar dus niet voor op.
Wij als burgers van een democratische rechtstaat,
Ik ben hier toevallig geboren, hoor.
Nooit dat ding gezien of ondertekend.
Of ga zelf maar even o.a. Hume lezen
Hume is dood. Contracten ondertekenen met een dode man lijkt me raar.
Tsja, de doodzondes zijn een andere manier om een sociaal contract af te dwingen op irrationele gronden. Het sociale contract wordt gesloten op gronden waar een meerderheid van de bevolking voorstander van is in een democratie.
Wanneer heb jij een sociaal contract gesloten? Wat is een bevolking?
Weet je wat: verkas morgen maar naar een gebied waar geen enkel Sociaal Contract heerst.
Of niet. Hoe 'heerst' een sociaal contract? Heb je ooit een sociaal contract een bevolking zien toespreken en commando's afvaardigen? (zoals je mij net commandeerde te verkassen, bijv., niet erg aardig van je btw)
Bijvoorbeeld Congo of Afghanistan. Eens zien hoe tijn je het daar vindt om te leven zonder sociaal contract. Het sociale contract bevat rechten en plichten.
Wat zijn rechten en plichten?
De rechten die jij o.a. hebt zijn bescherming tegen willekeur van de overheid, bescherming van eigendom, vrijheid van vereniging, drukpers, meningsuiting, invloed op de wetgeving, ziekenzorg enz enz. Als jij die allemaal niet wenst, prima, ga jij morgen even richting Kandahar?
Volgens mij kan ik mijzelf en mijn bezit beschermen, anderen ontmoeten, iets laten afdrukken, mijn mening uitspreken, naar een arts gaan zonder dat het ergens opgeschreven staat? Dat kan ik overal en altijd (behalve wanneer er geen artsen in de buurt zijn die me willen helpen, of andere mensen om te ontmoeten, of een druk/printmachine etc).
Wat denk je? Hoe realistisch is dit? Ze zijn juist veel gevaarlijker omdat ze aan niets of niemand verantwoording verschuldigd zijn. Ik zal wel even DRO Blackwater BV inhuren, okee? Als je Blackwater niets zegt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_Worldwide
Nee, dat is geen leger hoor, maar dat is een verzameling gewapende mannen die de orde en eigendom bewaken.
Ze zijn verantwoording verschuldigd aan hun klanten en partners.