bipolair schreef: Waarbij we misschien kunnen bemerken dat kinderen gewoon met elkaar kunnen spelen zonder dat ideologie, huidskleur, levensovertuiging een rol spelen.
Wat wil je daar precies mee zeggen? Hoeveel ervaring heb jij trouwens met kinderen?
En iemand die nog veerder doordenkt komt tot zijn verrassing er achter dat zijn bestaan alsmede het bestaan van het universum geen enkele noodzaak heeft.
En jij bent natuurlijk degene die alles verder heeft doordacht
Wie beweert dat overigens? Wie heeft beweert dat het universum of het bestaan een noodzaak heeft? Als je hierop geen duidelijk antwoord kunt geven, kun je wellicht aangeven waarom je deze vraag stelt.
Prachtig zo'n holistische visie, de mens groeit ondanks atijd terugkomende oorlog, etnische zuiveringen, uitbuiting, rassenhaat, ideologisch kwaad, onderdrukking naar een volmaakte wereld waar we dan ineens broederlijk elkaar in de armen vliegen.
Wel, om heel eerlijk te zijn vind ik het wel zinnig om te proberen oorlog, uitbuiting, etc, te voorkomen of te beperken, al heb ik niemand horen spreken over een volmaakte wereld waarin iedereen ineens elkaar broederlijk in de armen vliegt. Wat wil je eigenlijk zeggen met deze opmerking?
Zo nu en dan een gebombardeerde kleuterschool kan weleens gebeuren.... ....... En sturen we nu jongen mensen vanaf 17 jaar naar één of van God vergeten woestijn om ze op te offeren aan democratie........ Dat was een naar gezicht, dus verhuizen we de productie maar naar derde wereld landen waar we kinderen in sweatshops laten werken...... Zeker, en daarmee deden we dan gelijk een hoop moeite om de achtergestelden in de derde wereld vooruit te helpen. Objectiever en egoïstischer......
Ja, dat kan, maar wat heeft dat met Rereformed te maken?
En daarnaast; vind je ook dat mensen zouden moeten proberen om daar iets aan te doen? Of dient niemand zich het lot van die mensen aan te trekken? In ieder geval dwingt niemand jou om achter je TV weg te gaan en je dagelijkse zakje chips ongeopend te laten. Laat een ander lekker zijn leven lijden zoals hij of zij graag wil. Waar maak je je zo druk om?
Misschien, heel misschien, zou het ook weleens kunnen zijn dat dat prachtige holistisch wereldbeeld misschien niet het juiste is.
Misschien, heel misschien.. maar misschien, heel misschien heb jij iets opbouwends te melden. Heb jij een wereldbeeld? Hebben mensen een wereldbeeld nodig?
Overigens vraag ik mij af of Rereformed's wereldbeeld wel zo 'holistisch' is als jij denkt.
Zo dacht men ooit dat mannen superieur waren aan vrouwen, maar werd men wijzer.
"Naarmate mannen hun echte mannelijkheid verliezen, ontaardt de vrouw haar economische en juriidische zelfstandigheid, de emancipatie is een teken van ontaarding"
-Nietzsche
Misschien, heel misschien, is Nietzsche wel niet zo'n afgod voor Rereformed als jij denkt. Ik ben overigens wel benieuwd wat Rereformed's visie is op dit citaat.
Ik zie de mensen die ze al belichamen als herauten van een toekomst waar wij mensheid als geheel ooit naar toe gaan.
Je zou ze net zo goed blinde idealisten kunnen noemen.
Zijn er ook 'ziende' idealisten? Of slecht-ziende idealisten? Eenogige idealisten misschien?
Is iedere vorm van idealisme slecht, of gevaarlijk?
Er zijn inderdaad wat meer zaken die je zou moeten overdenken m.b.t. geestelijke groei.

Zoals?
Het ontwikkelen van liefde voor het leven aan de ene kant en het geheel overwinnen van de doodsangst aan de andere kant, is wellicht iets wat tot een hoge graad van geestelijke rijpheid behoort. Het streven naar geestelijke bevrijding (vinden van je hoogsteigen weg, je kunnen onttrekken aan een opgelegd collectivisme en leren geheel alleen te staan) wellicht ook één. De ontwikkeling van het kritisch wetenschappelijk leren denken behoort er wellicht ook toe.
Wat klinkt dat prachtig, leren geheel alleen te staan, zonder bakker, zonder vuilnisman, zonder dokter, zonder politie, zonder wetenschappers (?)......
Ik vraag me af wat Rereformed precies bedoelt. Misschien kan hij nog wat nadere uitleg geven.
Als dit zonnestelsel zou vergaan in een kosmische ramp worden we gewoon uitgewist, Niemand die er mee zit dat op één of ander klein planeetje een levensvorm verdwijnt. Als het hele heelal verdwijnt in een "big crunch"....niemand die een traan zal laten......
En al zit ik met een zak chips op de bank voor de t.v. so what?
Ja, so what? Blijf lekker voor je t.v. zitten. Er is niemand die zich daar druk om maakt.
En al ben ik schoonmaker?
Ook al ben je schoonmaker. Ja, volgens mij heb ik ook niemand dat beroep zien afkeuren.
En dan boos en verongelijkt reageren als iemand met de simpelste eenvoud jouw ideeën betreffende geestelijke goei afwijst en wijst op de persoonlijke invulling en vrijheid in het leven zonder ingewikkeld snoeven.
Ik vermoed dat Rereformed niet boos is omdat je zijn ideeën betreffende geestelijke groei afwijst, maar omdat je bepaalde zaken die hij zegt onjuist interpreteert. Ik vind dat zelf geen reden om boos of verontwaardigd te worden, maar goed, niet iedereen is gelijk.
Veel plezier in holistisch wonderland!
Heel veel plezier met je leunstoel, afstandbediening en chips. Ik hoop dat je er zielsgelukkig van wordt, tot in lengte van dagen.
Een vriendelijke groet.