bijbelcursus voor atheisten?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nancy
Forum fan

bijbelcursus voor atheisten?

Bericht door nancy »

Wellicht post ik dit op het verkeerde forum, excuses dan daarvoor.

Ik ben aan het zoeken geweest op internet. Bestaat er zoiets als een bijbelcursus voor atheisten? Dus een cursus gebaseerd op rede, met daarnaast de uitleg zoals dat aan christenen wordt gepresenteerd?

Ik ben namelijk benieuwd hoe sommige passages worden "rechtgebreid", maar dan wel graag met gelijkgestemden, zodat de waas van geloof er niet zo overheen hangt zeg maar.

Weet iemand of er zoiets is?
Het lijkt mij namelijk zeer interessant.
Lach meer!
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Bedoel je zoiets als dit?
C'est le ton qui fait la musique
Raoul
Contacteer:

Bericht door Raoul »

Die gebruik ik ook, maar ik denk dat ze meer bedoelt een workshop ofzo.
Waag eerst in jezelf te geloven, want wie niet in zichzelf gelooft liegt altijd. 'Nietzsche' (uit: Aldus sprak Zarathoestra)
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

Je hebt complete Alpha cursussen voor mensen die kennis willen maken met de bijbel.
Die website kende ik al wel hoor!

Dus net zoiets als een bijbelstudie groep, maar dan met atheisten.
Lach meer!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

nancy schreef:Je hebt complete Alpha cursussen voor mensen die kennis willen maken met de bijbel.
Die website kende ik al wel hoor!

Dus net zoiets als een bijbelstudie groep, maar dan met atheisten.
Ik denk dat zelfstudie eerder voor de hand ligt. Om mailings naar atheisten te sturen met het voorstel om de bijbel met zijn allen te bestuderen is voor velen hetzelfde als vlees aan een strikte vegetarier te geven.

De meesten hebben hier helemaal geen zin in. Freethinker en Infidels bieden denken ik veel informatie. Soms zelfs te veel. Atheisme voor dummies bestaat volgens mij nog niet. Dat zou wel een aanvulling kunnen zijn.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tsja, dit was de laatste uit de reeks 'voor dummies':
http://www.fortliberty.org/patriotic-hu ... ummies.jpg

Maareh, ik denk dat een van de dingen die je kunt doen, is proberen in contact te komen met een geestelijke die zijn missiedrang heeft afgezworen. Die kan je misschien die dingen beter uitleggen. Gewoon een nette brief sturen en de meesten zullen heus wel een jofele brief terug kunnen schrijven zonder je meteen te verketteren.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Bart »

Misschien heb je hier wat aan. Hier kun je afleveringen van "The Bible Geek" downloaden (het zijn er nu nog maar 2, maar wel van 2 uur!). In dit programma gaat de seculiere theoloog en bijbelciriticus Robert Price in op allerlei vragen over de bijbel. Het is wel Engels.

Verder kun je hier heel wat informatie vinden:
- "Religious Toterance" over de bijbel
- Allerlei artikelen uit de bibliotheek van "The Secular Web" over de o.a. bijbel en Jezus. Veel van deze artikelen zijn geschreven door geleerden op het betreffende gebied.
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

thanks all!

Ik heb weer even iets te doen ;)
Lach meer!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wat ik zelf doe is de postings van Hetty lezen, al jaren, het is dan wel niet helemaal hetzelfde als een bijbelcursus maar het gaat wel die kant op.
De uitkomst is altijd ethisch verfrissend.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef:Wat ik zelf doe is de postings van Hetty lezen, al jaren, het is dan wel niet helemaal hetzelfde als een bijbelcursus maar het gaat wel die kant op.
De uitkomst is altijd ethisch verfrissend.
Hetty is een gelovige atheist. Ze zal het wel niet met me eens zijn :lol: .

Er lopen meer mensen rond waar je wel wat van kan leren. Iemand waar ik zelf zeer veel respect voor heb is Rook Hawkins van Infidels. Hij heeft al heel veel zogenaamde theologen verslagen op "hun terrein". Zijn stukken zijn ellenlang maar gaan als een bulldozer door de ghristelijke geschiedschrijving.

Subtiliteit is hem vreemd. Ik verwacht nog eens een boek van hem en dan ben ik één van de eersten die het koopt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Tjeerdo schreef:
Hetty is een gelovige atheist. Ze zal het wel niet met me eens zijn .
Ik ben het ook niet met je eens.

M.i. is Hetty een gelovige vrouw die erg kan genieten van de natuur en de rust. Het is een gevoelsmens.

Haar kijk op de Bijbel is verfrissend en deze wijkt vaak af van de traditionele leerstellingen.

Stan
Plaats reactie