Zo was ik een keer bij de bruiloft van een kennis in een ned. hervormde kerk. Mijn broer en ik moesten ons lachen in houden toen zij moest beloven onderdanig aan de man te zijn. We kenden haar langer dan vandaag....Flash schreef:Ben laatst wel bij de bruiloft van een vriend van mij geweest. In de katholieke kerk op aandringen van de familie van zijn vrouw. Verschrikkelijk. Allemaal toespelingen op wat voor domme mensen atheïsten wel niet zijn. (een wijs man bouwt zijn huis op klei een dwaas op zand. En zo is god ook de stevigheid, het fundament van het leven) (braak)
Maar het ergste was wel dat ze moesten beloven hun kinderen ook te vergiftigen met deze dogma's (iets anders bewoord overigens)
Dat verhaal over het bouwen van een huis... beetje cliché. Wordt het meest gebruikt in de katholieke kerk. Wij hadden toen gekozen voor iets heeeel anders. Wij wilden meegeven dat mensen open moesten staan voor andere mensen. Niet oordelen zeg maar. De pastor was hier hoogst verbaasd over en vond het wel leuk dat wij dat deden. Had hij ook een mooie "preek" over gehouden. Wij mochten ook zelf de tekst verzinnen van de huwelijks beloften. Daar kwam dat over de kinderen ook in terug, maar dus wel omdat wij daar zelf voor kozen. Net zoals mensen ervoor kiezen om dat niet te doen.
Bij ons waren dus overduidelijk ook geen toespelingen op de "domme" atheïsten omdat wij dat zo niet ervaren. God heeft iets met ons te maken en wij vonden/vinden dat belangrijk. Daar staat een ander buiten. Voor ons was het trouwen in de kerk dan ook belangrijker dan in het gemeentehuis. En mensen hoeven niet te komen, dat bepalen ze toch helemaal zelf? Anders krijg je weer dat opdringen. Iets waar ik zelf niet van hou.
Een vriendin van mij is getrouwd in een pinkstergemeente. Vond ik ook wel apart om mee te maken.
n.a.v. Doctorwho:
Voor mij was trouwen echt één van de mooiste dagen van mijn leven. Heel spannend om ten overstaan van jan en alleman te beloven om bij die ene persoon te blijven. Meer dan dat eigenlijk. En daarnaast was ik voor 1 dag een soort prinsesje... vond ik ook geweldig (echt zo'n meisjes droom... ach ja.. that's me). Ik kon alleen maar lachen en het was ook gewoon heel gezellig. Gevoelsmatig heeft getrouwd zijn voor mij absoluut een meerwaarde dan "alleen" samenwonend zijn. Maar dat komt wellicht/waarschijnlijk ook door mijn opvoeding.
Alhoewel ik wel om mij heen merk dat op de één of andere manier meer mensen hier mee te maken hebben. Sommigen die zich ineens opgesloten/belemmerd voelen na het trouwen. Of mensen die toch met andere ogen naar hun relatie kijken. Alsof ze het een meerwaarde vinden ofzo. Dat heb ik al van meerdere kanten gehoord, ook van niet gelovigen.
Trouwen is wel iets heel aparts eigenlijk, hoe je het ook bekijkt (als voor- of tegenstander).
Hebr 6: