Hé, leuk. Kan goed een lezing houden.
Maar alweer: hier is een theoloog aan het woord die vertelt wat er fout ging in de theologie. Het was Paley die het conflict tussen wetenschap en religie schiep doordat Paley alle onverklaarbare zaken aan God toeschreef. Uiteraard verloor God vanaf die tijd telkens meer grond naarmate wetenschappelijke leemtes opgevuld konden worden.
Dit is uiteraard een veel te scherpe kritiek tegen Paley. Paley deed namelijk niets anders dan het denken van de bijbel voortzetten in zoverre dat mogelijk was. Ook in de bijbel wordt alles wat de mens niet begrijpt aan God toegeschreven: droogten, aardbevingen, uitbreken van de pest, kinderloosheid. Dit denken is dus bijbels.
Smedes keert zich tegen het bewijs van 'the God of the gaps' omdat het vertwijfeling oproept en het geloof vanwege ontwikkeling van wetenschap de das om kan doen.
Op punt 29:45 zegt hij zelf een boedelscheiding tussen wetenschap en religie voor te staan. Twee verschillende zaken die niets met elkaar te maken hebben. God kan nooit gebruikt worden als verklaring van de werkelijkheid.
Ook stelt hij dat het 'lariekoek' is te stellen dat indien alles volgens de natuurwetenschap verklaard zou kunnen worden er geen ruimte meer is voor God (30:45).
Het religieuze spreken over God heeft andere connotaties, andere betekenissen, dan het letterlijke. Hij haalt (alweer, ik heb het hem eerder zien doen en er commentaar op gegeven) de illustratie aan dat God de Vader niets te maken heeft met Hem beschouwen als een biologische vader. (De illustratie klopt niet, want het was oorspronkelijk al als metafoor bedoeld).
Smedes snijdt niet (nooit) de vraag aan die mij
onmiddellijk te binnen schiet als hoofdvraag die ik me als theoloog of als gelovige of eenvoudig als luisterend mens zou moeten stellen: is de betekenis van het begrip God iets wat letterlijk bestaat of is dit ook enkel een metafoor, een woord dat we gebruiken om poëtisch meer te kunnen genieten van het bestaan?
-net als alle andere religieuze woorden zoals vertrouwen, genade, verzoening, liefde, opoffering, overgave, hoop, eeuwig - woorden die we enkel onderhouden om van het leven een kunst, iets moois te maken.
Met andere woorden: indien theologie niets met de wetenschappelijke werkelijkheid te maken heeft, is het kunst (art)?