Nu ik toch bezig ben met goeroes en sekten [zie mijn bijdragen Goeroes en over Rananda]: er zijn ook mensen die manipulatie van mensen actief bestrijden.
Vorige week stond mevrouw Sjoukje Drenth hiermee in de Volkskrant.
Ik heb even gekeken op haar website sektehulp.nl en citeer:
Als exitcounseler doe ik vooral aan hulpverlening en educatie omtrent de mogelijke impact van destructieve controletechnieken. Deze destructieve controletechnieken betreffen een handjevol psychologische trucs, waarmee iemands eigen vrije wil en zelfbeschikkingsrecht kunnen worden afgenomen. Ik heb me er sterk voor gemaakt om middels educatie en hulpverlening betreffende dit onderwerp meer mensen bewust te maken van het bestaan van dit fenomeen.
Zoals blijkt uit het krante-artikel en website is haar optreden breder dan gericht tegen alleen sekten.
Hulde voor deze mevrouw! Ik denk dat controle houden over je eigen denken bij uitstek past bij de houding van de bezoekers van deze website.
Groet
Rein
Sjoukje Drenth en sektehulp
Moderator: Moderators
Ik heb even rondgekeken op de site van mevr. Drenth en moet haar mijn complimenten geven. Tot begin jaren '90 bestond er een stichting die zich met problemen van uitgetreden sekteleden bezig hield, maar dat ging daarna als een nachtkaars uit.
Mij valt wel op dat mevr. Drenth sektes en loverboys bijna over één kam scheert.
Mij valt wel op dat mevr. Drenth sektes en loverboys bijna over één kam scheert.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
Dat is niet zo heel gek, de technieken waarmee iemand's persoonlijkheid wordt afgebroken lijken nogal op elkaar.Herman2 schreef:Ik heb even rondgekeken op de site van mevr. Drenth en moet haar mijn complimenten geven. Tot begin jaren '90 bestond er een stichting die zich met problemen van uitgetreden sekteleden bezig hield, maar dat ging daarna als een nachtkaars uit.
Mensen kunnen heel goed hun eigen spoken maken , of spoken voor anderen.
Het gaat haar denk ik vooral over het manipulatieve karakter dat je bij beide ziet.Herman2 schreef:Mij valt wel op dat mevr. Drenth sektes en loverboys bijna over één kam scheert.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.