Over Nietzsche en 'vooruitgangsgeloof' (afsplitsing)

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MUGEN

Bericht door MUGEN »

Plons schreef:Leuk die interpretatieverschillen zeg ik vond Zarathoestra maar een malloot met zelfmedelijden die ook nog eens lijd aan grootheidswaanzin. Maar goed ik ben maar dan ook pas op pagina 42 waar ik ook gelijk ben blijven steken. Schijnbaar is het zo oninteressant voor me dat ik niet vooruit te branden ben. Hopelijk lukt het me voor eind van dit jaar het boek uit te lezen.

Voegt dit iets toe?

Rereformed,

In mijn werkstuk wil ik vooral Nietzsche's filosofie als antwoord op het nihilisme beschrijven. Begrijp ik het goed als jij mij aanraadt om me dan vooral te richten op amor fati en wil tot macht?

En moeten deze termen dan gezien worden in het kader van een levenskunst? Want bedoelt Nietzsche met het idee dat je je leven steeds overnieuw zou willen meemaken dat je dat moet willen ongeacht hoe je hebt geleeft of moet je daarvoor iets maken van je leven (wil tot macht?)?
a.r.

Bericht door a.r. »

Fenomeen schreef:
Kitty schreef:Nu even wachten op Rereformed tot hij deze interessante discussie weer oppakt.
Dat het zo lang duurt?
Normaal ruikt de goede man dit soort reacties. ;)

Met een beetje geluk kunnen we a.r ook weer binnen hengelen
8) a.r. wordt met gouden hengeltje (s) opgevist hmmm?..... Nou goed dan, a.r. heeft nog een nachtje gesparteld, maar dit lokspijs kon ze niet weerstaan, het water liep me gisteren in de mond toen ik Mugen's (welkom :) overigens) vragen en opmerkingen zag staan, d'r ogen begonnen te glimmen, d,r vinnen kriebelden, kortom a.r. is weer boven water.
(nee Fenomeen, niet boven d'r theewater :angel12: ....)

Nietzsche schreef:
Een verkwister ben ik van al mijn gaven. Ik werp mijn gouden hengel in de mensenzee. Met mijn lokspijs lok ik de wonderlijkste mensenvissen. Mezelf werp ik uit in alle ruimten en verten, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, om te kijken of vele mensenvissen niet leren rukken en spartelen aan mij. En wanneer ze bijten haal ik ze via mijn verborgen haken omhoog, naar mijn hoogte. Want dit ben ik van grond en aanvang aan, trekkend, aantrekkend, omhoogtrekkend, opvoedend, een trekker, een tuchtmeester, een kweker, iemand die zichzelf niet vergeefs toesprak: 'Word wie je bent!' Laat mensen naar mij omhoog komen zolang de tijd van mijn ondergang er nog niet is.
Dus wacht ik maar, op hoge bergen, listig en spottend, niet ongeduldig en niet geduldig. Er is eenvoudig geen sprake meer van geduld en ongeduld voor iemand die niet meer duldt maar zijn eigen weg gaat. Mijn noodlot gunt me immers de tijd. Wellicht heeft ze me over het hoofd gezien. Misschien houdt het zich enkel bezig met vliegen vangen. Mij kan het noodlot niets omdat ik het welgezind ben. Het kan me niet opjagen, het kan me niet beangstigen, het kan me niet vermanen.
BOT .......het woord is aan Mugen en Rereformed.
MUGEN

Bericht door MUGEN »

BOT? Een woord achter een citaat aangeplakt? En nu is het woord aan mij/ons? Ik zal het proberen, maar ik denk dat het een trage en vage discussie wordt wanneer we het bij een woord per keer houden.

WAT?

Het woord is weer aan jou en ik hoop dat je iets specifieker kan zijn in je volgende berichten zoals wat je met een citaat wil laten zien en wat je aan anderen vraagt.
siger

Bericht door siger »

Tip: misschien iets voor de "Formele Debatten" rubriek? (http://www.freethinker.nl/forum/viewforum.php?f=52)

Zo zouden Rereformed en Mugen ongestoord van gedachten kunnen wisselen, en wij allemaal meelezen....
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Ja goede tip Siger dat zou 'de oplossing' voor ze kunnen zijn.
Fuck met alles.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Plons schreef:Ja goede tip Siger dat zou 'de oplossing' voor ze kunnen zijn.
Ik ga het via pb aan de heren vragen. Of zij behoefte hebben aan een eigen werkplek.

Grt,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MUGEN

Bericht door MUGEN »

Ik vind het prima, maar volgens mij is er geen sprake tussen een debat tussen mij en rereformed. We proberen door discussie Nietzsche beter te begrijpen. Iedereen is wat mij betreft welkom om mee te doen, maar berichten plaatsen enkel om het plaatsen gaat wel erg ver (plons).

Zover ik zie, is het formele debat een gedeelte waarin twee mensen elkaars standpunten aanvallen aan de hand van essays. Dit lijkt mij niet de opzet van deze discussie.

On topic!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nu weer terug naar Nietzsche graag. On topic dus!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Bericht door siger »

MUGEN schreef:Ik vind het prima, maar volgens mij is er geen sprake tussen een debat tussen mij en rereformed.
Dat had ik ook begrepen. Doel zou enkel zijn dat enkel jullie twee van gedachten wisselen. Hoeft geen debat te zijn. Het laat je wel toe verduidelijking te vragen zonder dat je overspoeld wordt door zeventien opinies.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MUGEN schreef: Rereformed,

In mijn werkstuk wil ik vooral Nietzsche's filosofie als antwoord op het nihilisme beschrijven. Begrijp ik het goed als jij mij aanraadt om me dan vooral te richten op amor fati en wil tot macht?
Ik zou het eerder toespitsen op het hele boek Aldus sprak Zarathoestra. Dat boek onderscheidt zich van de andere boeken hierin, dat het niet maar een filosofische overdenking van en analyse van probleemstellingen is, maar juist openlijk een preek is tot alle medemensen. Nietzsche de geleerde werpt zich daar dus openlijk op als de dominee, de evangelist, de profeet die mensen wil wakker schudden, door elkaar rammelen en overreden, een godloos antwoord in handen wil stoppen. Dat Nietzsche zelf begreep dat dit hem noodlottig zou worden bestaat geen twijfel over, maar dat was de weg die hij bewust wilde gaan. Lees deze posting:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... ac7#156586 en merk op dat hij het boek als een 'preek' beschouwt en als een 'vijfde evangelie' en daarom verwacht voor gek te worden uitgemaakt. Merk ook op dat hij tien jaar daarvoor al als doel gesteld had ooit eens een 'opvoeder' te worden (in een brief aan Emma Guerrieri, 10 mei 1874).
En moeten deze termen dan gezien worden in het kader van een levenskunst?
Ik denk dat dat het beste is, want Nietzsches stellingen kunnen niet als objectieve waarheden worden neergezet. Hij zag als eerste juist in dat alles een kwestie van smaak en kunst is. Voor hem is het belangrijker in het leven dat je duidelijk je eigen smaak en kunst ontwikkelt in het leven dan te prakkizeren over welke smaak nu de enige juiste is.
Hij deed ook nooit zijn best zulke zaken als 'wil tot macht' geheel analytisch en systematisch uit te werken en te omschrijven.
Want bedoelt Nietzsche met het idee dat je je leven steeds overnieuw zou willen meemaken dat je dat moet willen ongeacht hoe je hebt geleeft of moet je daarvoor iets maken van je leven (wil tot macht?)?
Ik denk dat hij de gedachte enkel wil gebruiken om je ervan bewust te maken dat je je leven zelf moet scheppen; dat je geen slachtoffer moet zijn van het leven, maar een meesterbespeler moet worden van het instrument leven. Op de tegenwerping dat er zoveel is waar je niets aan kan doen antwoordt hij dat alles naar je toekomt wat naar je toe moet komen, dus behoort tot je leven, en dat alles wat naar je toekomt in jouw pan gaargekookt wordt en dán pas gegeten wordt. Jij hebt zelf de macht om aan welk lot en welke gebeurtenis in je leven ook jouw kijk erop op te leggen, jouw betekenis eraan te geven, jouw reaktie op alles te bepalen. Het is een levenskunst waar allerlei ogenschijnlijk tegenstrijdige zaken tot een eenheid verstrengeld zijn: een volkomen aanvaarden van alles wat is, terwijl je tegelijkertijd leeft alsof niets is, maar alles door jouw gedachten, reacties en aktief scheppen gemaakt wordt. Je kunt bijvoorbeeld iets verliezen, maar toch als overwinnaar uit de bus komen. 'Wordt wie je bent' is een prachtig motto van Nietzsche om dit gegeven van noodwendigheid en het geheel openstaan van alle uitkomsten uit te drukken.
Aan die noodwendigheid verbindt Nietzsche een mystiek, een diepe mystieke overgave aan het leven, zodat je leven een loflied op het leven wordt. Aan de openheid van het lot verbindt hij als kernwijsheden sleutelbegrippen als het scheppen, het autonoom zijn, de aristocratie van geest en de trots.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Off topic discussie afgesplitst daar kan men hier over verder.

Hier graag weer on topic verder.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
MUGEN

Bericht door MUGEN »

Rereformed bedankt voor je commentaar!

Maar hoe meer ik leer over Nietzsche, hoe beter ik hem denk te begrijpen. Maar soms ook hoe verwarrend het allemaal wordt.

In een van je vorige posts (op blz 9. van deze discussie) schrijf je:
Hier nog een centrale tekst van Nietzsche over de bovenmens en de centrale gedachte van zijn filosofie en persoon
En dan volgt een heel stuk waarin Nietzsche gepassioneerd de Bovenmens als zin der aarde vertolkt. Het is mij nog niet geheel duidelijk hoe significant de rol van de Bovenmens is zijn filosofie. Ook in the Antichrist wordt deze immers nog eens genoemd.

Zie jij Nietzsche werk in zijn geheel als een antwoord op het nihilisme? Of zijn er nog verschillende onderdelen te benoemen die hier in meer of mindere mate mee te maken hebben.
Want ik begrijp dat de Bovenmens een opgeblazen term is in zijn werk, maar toch ben ik nog niet overtuigd dat het zo'n kleine rol speelt als jij nu schetst.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

MUGEN schreef:Rereformed bedankt voor je commentaar!

Maar hoe meer ik leer over Nietzsche, hoe beter ik hem denk te begrijpen. Maar soms ook hoe verwarrend het allemaal wordt.

In een van je vorige posts (op blz 9. van deze discussie) schrijf je:
Hier nog een centrale tekst van Nietzsche over de bovenmens en de centrale gedachte van zijn filosofie en persoon
En dan volgt een heel stuk waarin Nietzsche gepassioneerd de Bovenmens als zin der aarde vertolkt. Het is mij nog niet geheel duidelijk hoe significant de rol van de Bovenmens is zijn filosofie. Ook in the Antichrist wordt deze immers nog eens genoemd.

Zie jij Nietzsche werk in zijn geheel als een antwoord op het nihilisme? Of zijn er nog verschillende onderdelen te benoemen die hier in meer of mindere mate mee te maken hebben.
Want ik begrijp dat de Bovenmens een opgeblazen term is in zijn werk, maar toch ben ik nog niet overtuigd dat het zo'n kleine rol speelt als jij nu schetst.
Ik begrijp het probleem. Je moet het antwoord wellicht in het midden gaan zoeken. De term Bovenmens is vreselijk opgeblazen vanwege dat de nazi's er mee gingen spelen. Ik denk dat één van de grootste miskleunen is wanneer je jezelf als Bovenmens gaat beschouwen, alsof je zoiets kan zijn, terwijl de term voor Nietzsche juist inhoudt dat een mens voortdurend ernaar streeft geestelijk boven zichzelf uit te groeien. De term gebruiken is dus eerder een uiting van het besef hoeveel je te kort komt! Bovenmens niet een concreet doel of ras wat voor ogen staat, een omschreven ideaal, een menselijke verschijning die je nauwkeurig kan omschrijven en ooit eens bereiken, maar een levenshouding, de kijk die je op het leven hebt, waardoor je geïnspireerd wordt. En dit staat centraal in Nietzsches denken. In welke ontwikkelingsfase de mensheid of een individu zich ook bevindt, gezond menszijn is volgens Nietzsche dat je jezelf en anderen altijd tot iets hogers en beters aanspoort. De Bovenmens is geen eindpunt, het bestaat dus uiteindelijk niet eens, want het is altijd iets wat nog niet verwerkelijkt is.

Waar Bovenmens voor Nietzsche op duidt kun je zien aan die tekst die Nietzsche schrijft om de Bovenmens uit te leggen (in de voorrede van Zarathoestra): die tekst met zijn 'hem heb ik lief' is Nietzsches equivalent van Jezus' Bergrede (de zaligsprekingen). Het is dus een puur geestelijk begrip. Maar in plaats van alle eeuwen maar een Jezus (of andere grootheid) na te volgen is Nietzsches benadering van het leven juist boven wat ooit al eens bereikt is uit te groeien, steeds nieuw scheppen, boven op wat er al is, het menszijn dat bereikt is altijd te willen ontgroeien tot iets wat nog beter genoemd kan worden. In plaats van naastenliefde zet hij verstenliefde (dwz. liefde voor de wereld die nog nooit gezien is, en door ons scheppend vermogen bereikt kan worden). Zijn beeldspraak is wat dat betreft heel duidelijk: hij heeft het altijd over het eindeloos beklimmen van bergen, en wanneer traptreden ontbreken leren over je hoofd heen klauteren, of het eindeloos de diepte in kijken of de oceaan in duiken. Het is één en al metafoor die oproept om het leven volkomen anders te gaan leven dan je voorheen deed. Juist het allermoeilijkste opzoeken, het allervermoeiendste, het noodlottige, de ondergang, de allerhoogste pieken, de kou, de eenzaamheid, het onmogelijke, omdat al díe dingen sterker en wijzer en creatiever maken. Terwijl de wijsheid waarmee wij worden opgevoed veelal het omgekeerde is: je zoveel mogelijk houden aan de regeltjes die ooit al eens uitgestippeld zijn om maar geen moeilijkheden te krijgen en rustig te kunnen slapen, je zo weinig mogelijk inspannen, je zo weinig mogelijk druk maken om dingen, zoveel mogelijk behaaglijkheid, vertier en genot te zoeken, zo weinig mogelijk pijn en moeite nastreven, het leven zolang als mogelijk rekken.

Nietzsche deelt mensen in Zarathoestra op extreme wijze in twee soorten in: óf je behoort tot de Hogere Mens, de mens die zich voortdurend opzweept tot iets hogers, iets nieuws, iets beters en walgt van het huidige menszijn, óf je behoort tot de Laatste Mens, de mens die tevreden is met de staat van menszijn zoals die is en geen vergezichten heeft, niets van zichzelf eist. Nietzsche gaat zelfs zo ver díe mensheid overtollig te noemen. De toestand van het huidige menszijn doet hem soms walgen.

Wanneer een buitenstaander zo'n beschrijving van die Hogere Mens en de Laatste Mens zou aanhoren, zou hij misschien concluderen dat het eerste nogal bar en boos en zorgelijk en zwaar is, terwijl het tweede nogal aantrekkelijk en plezierig in de oren klinkt. Maar Nietzsche legt dan uit dat het exact het tegenovergestelde is. De Hogere Mens leeft zijn leven zó omdat hij juist vliegt, licht is, in het leven danst, met zon overgoten is, over zijn eigen leven heerst en het kundig kan besturen. Dus iemand die als het ware zijn leven weggeeft, inzet en ten gronde laat gaan, leeft alsof hij niet ten gronde kán gaan, alsof alles mogelijk is, alsof hij alles kan bereiken, alsof alles anders kan.
De Laatste Mens echter wordt juist gekenschetst door wat Nietzsche noemt de Geest der Zwaarte. Hij zoekt juist genot en vertier omdat hij zo weinig vreugde ervaart, hij ziet in de regel overal zonde en ellende, pijn, droefenis, smart, zware lasten, torsen, meezeulen, strompelen, en gelooft niet in het leven.

De hogere mens wordt gekenmerkt door liefde voor het leven en kracht, hij is trots op zichzelf klaagt nooit en heeft geen krukken nodig. De Laatste Mens wordt gekenmerkt door ressentiment (jaloezie en wraakzucht jegens de sterke mens), zwakheid, klagen, passiviteit, nalopen, napraten, na-apen, depressiviteit, negativiteit. De hogere mens ziet zichzelf altijd als eenling maar maalt er niet om. De laatste mens zoekt de kudde en wordt gekenmerkt door angst voor het leven.

Mijn eigen reaktie op het lezen van Zarathoestra is een lang proces geweest. Af en toe werd ik geschokt. Wanneer je Zarathoestra leest kom je gemakkelijk in de knoop: indien je dit 'wereldbeeld' klakkeloos overneemt komt je gemakkelijk uit op een karikatuur van het leven, en verander je zelf in een extremiteit in plaats van in een wijs mens. Maar dit is exact hetzelfde als wat je aantreft in het nieuwe testament: ook daar wordt alles in twee kleuren neergezet, en kom je uit op iets grotesks wanneer je het allemaal heel serieus en letterlijk neemt, zoals 'je bent óf uit God geboren óf een handlanger van de duivel'.
Je moet Zarathoestra dus 'met inzicht' lezen, niet op een kinderlijke manier. Ik vind zelf dat het van groot belang is dat je Zarathoestra leest als een verhaal dat bewust op de manier van de bijbel is geschreven, als beeldtaal waarin slechts een paar principes aangaande de manier waarop men het leven zou moeten leven opnieuw en opnieuw uitgelegd worden door de dingen in de grootst mogelijke tegenstelling te zetten, waarna het eenieder eindelijk duidelijk zal worden waar het nu volgens Nietzsche om draait. Maar daarna moet je er weer afstand van nemen en de weg terug gaan zoeken naar gematigdheid. Je moet bijvoorbeeld leren de laatste mens in jezelf te zien en er genadig mee om gaan. Je moet ook leren dat de hogere mens geen ideaal is wat ooit in jezelf verwezenlijkt wordt. Maar ook met dat falen en het falen van iedereen moet je genadig omgaan.

Wat ik het diepst heb ervaren via Zarathoestra is aan de ene kant een uitgebreide illustratie te krijgen van zoveel schaduwkanten die ik meesleepte vanuit mijn christelijk verleden, ik herkende ze duidelijk, en aan de andere kant in plaats daarvan kennis te maken met een totaal andere levenssfeer, één die exact -en bewust zo uitgedacht- het tegenovergestelde is van die levenshouding waarmee ik zo bekend was en in het christelijk geloof altijd heel vies, slecht en zondig wordt gemaakt. Het was een hele kluif om dat in een ander licht te gaan zien, maar Nietzsche geeft er goed gereedschap voor.
Ik voelde me vaak overweldigd met kracht, liefde voor het leven, liefde voor mezelf, zonneschijn, frisse lucht en ruimte, optimisme, zingeving.
Mugen schreef:Zie jij Nietzsches werk in zijn geheel als een antwoord op het nihilisme?
Ik zie het boek Aldus sprak Zarathoestra inderdaad als een compleet antwoord op nihilisme. Ik kwam ook eens een citaat van Peter Kreeft tegen, een christelijke filosoof die nogal extreem negatief over Nietzsche sprak, maar toegaf dat hij de enige is geweest die een volwaardig en compleet alternatief heeft gegeven op het christelijk geloof.
Of zijn er nog verschillende onderdelen te benoemen die hier in meer of mindere mate mee te maken hebben.
Nietzsches antwoord op nihilisme staat natuurlijk in nauw verband met waar dit nihilisme door ontstond. Hiervoor is Afgodenschemering een geschikt boek om door te nemen. Hij ziet als wortel het denken vanaf Socrates en Plato, dat zich in plaats van op het aardse leven gaat richten op een metafysische werkelijkheid. Nietzsche ziet dit als het gevolg van geestelijke degeneratie, men heeft afkeer tegen het leven, lijdt aan het leven.
De Antichrist maakt uiteraard duidelijk wat er aan het christelijk geloof scheelt. Het is 'platonisme voor het volk', uitgegroeid tot extreme grofheden zoals het uitvinden van de meest ultieme wraakneming op de gezonde, succesvolle, sterke en aristocratische mens. Nietzsches analyse is volgens mij subliem, maar alweer gaat hij tot het uiterste in de kenschetsing van de zaak, en moet je leren om daarna een weg terug te lopen naar gematigder standpunten.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 14 mei 2009 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Devious schreef:Rereformed. Wat versta je eigenlijk onder 'innerlijk groeien'/'geestelijke groei'?
@Mugen: ik heb net in m'n boekenkast weer opnieuw het boek Living with Nietzsche gevonden van Robert Solomon. Ik kocht het vorig jaar toen ik het toevallig zag liggen in een academische boekwinkel in Utrecht (25 euro :cry: ).
Dit boek is met stip het beste boek waar ik bekend mee ben om inzicht te krijgen in wat Nietzsche zoal schreef, leerde en bedoelde. Ik lees het nu voor de tweede maal en sta er weer versteld van hoe bedaard en zo volstrekt helder Solomon alle touwtjes aan elkaar bindt, wijst op de valkuilen, blijk geeft van grote genuanceerdheid en al het wezenlijke naar voren haalt. En hij doet dit in iets meer dan slechts 200 bladzijden. Maar het is allemaal zo compact geschreven dat je er heel lang over doet om door te lezen en te verteren. Dus een boek om wel tenminste drie maal door te lezen...Zie hier om er wat commentaar over te lezen. Het boek lijkt me bijzonder geschikt voor je project omdat het -zoals de titel al aangeeft- vooral uitgebreid ingaat op de ethiek van Nietzsche, wat Nietzsches filosofie nu eigenlijk voor praktische waarde/implicaties heeft.

De vraag van Devious wordt door Solomon ook beantwoord, en wel heel uitgebreid: Solomon schrijft hij dat hij als professor filosofie door de studenten steevast ieder jaar gevraagd wordt hoe die Bovenmens er volgens Nietzsche nu eigenlijk uitziet. De vraag is, zo zegt hij, zo gek nog niet, want Nietzsche zegt in zijn Zarathoestra: "Ik leer jullie de Bovenmens", alsof Nietzsche er toch wel een goed omschreven idee van heeft. Men zou dus wellicht kunnen gaan kijken naar alle zaken die Nietzsche in al zijn boeken voorbij laat gaan waarin hijzelf oordelen velt over karaktertrekken om een beeld te krijgen van wat hij als een ideaal karakter beschouwde. Wat zo iemand vermijdt en waar hij niet aan meedoet, beslist niet laat zien, en wat juist de doorslaggevende zaken/karaktertrekken zijn die kenmerkend zijn voor zo'n (naar Nietzsches smaak) ideale verschijning.

Ik zal in het volgende proberen (wellicht bij stukjes en beetjes) een samenvatting te maken van wat Solomon naar voren brengt.

In de samenvattingen op Amazon kun je via de sleutelwoorden die gebruikt worden ook een zeer goed beeld krijgen van de kernzaken:

"Solomon correctly understands that the key to Nietzsche's preferred virtues is overflowing energy, enthusiasm, and inspiration."

"...guides us to a "rich inner life." Ultimately, Solomon argues, Nietzsche is an example as well as a promulgator of "passionate inwardness," a life distinguished by its rich passions, exquisite taste, and a sense of personal elegance and excellence."

"Nietzsche's primary ethical goal is to transform readers, inspiring them to improve themselves."

"For Solomon, Nietzsche is a thinker concerned with human life rather than abstract ideas. Nietzsche's goal was transformative, both for himself and his readers. He wanted to learn and to teach how to love life and to jar his readers into realizing and pursuing what they found valuable. Nietzsche stressed, against an abstract rationalistic and conformist spirit, the importance of passion - what a person cares about - in pursuing a life of value. He stressed the importance of taking risks and of changing situations that made one unhappy."
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Nietzsche zelf schreef eens dat hij niet houdt van wijsheden die beginnen met 'gij zult niet'. Maar toch ontkom je er niet aan wanneer je met ethiek bezig bent om een beeld te schetsen van wat je als negatief ziet. Nietzsches negatieve instructies zou men zo kunnen opsommen:

-Koester geen wrok.
-Luister niet in de eerste plaats naar wat anderen zeggen, maar luister altijd allereerst naar jezelf.
-Wees nooit onderdanig.
-Val niet in de kuil enkel zachtzinnigheid te zien als deugd (maar leer om hardheid ook als deugd te kunnen zien).
-Vecht om alle negativiteit uit je leven weg te halen.
-Laat je inbreng nooit overheerst worden door negativiteit, afbreken en kritiek leveren.
-Laat medelijden je niet meeslepen totdat het een overheersend gevoel wordt (hetgeen je dan verlamt en passief en fatalistisch maakt).
-Denk niet te hoog van jezelf, studeer liever eindeloos op jezelf om jezelf voortdurend psychisch te ontmaskeren.
-Schenk geen gehoor aan de religieverkondigers. Religie is het toedienen van gif ter verdoving.
-Denk niet dat je de menselijke natuur kunt verbeteren; (maar zie in dat alles in de menselijke natuur zijn rechtmatige plaats heeft en wordt meester over je eigen natuur).
Born OK the first time
Plaats reactie