De reacties op de
aangehaalde post van
Rutger Schimmel blijven zeer interessant
Hij staat blijkbaar niet alleen met zijn afwijzing van het zogenaamde
"militante" atheisme
Getuige daarvan is de reactie van
"Verbaasde Atheist " aldaar
Ik heb dus gelijk gehad met mijn vermoeden dat RS staat
voor een bepaald type atheisten ? ;
Te weten
Atheisten die de atheistische kool en de theistische geit willen sparen ;
Waarbij ze het
atheisme herleiden tot een privé-zaak en
de religie de rol van
(gevoelsmatige psychologische ) zingever en/of maatschappelijk cement , toekennen
( eigenlijk is dat de pragmatische / machiavellistische optie die alle politieke machthebbers /heersers al altijd
ook hebben gehuldigd ) ....
Dat zijn twee standpunten die volgens mij , buitengewoon
armetierig (1) zijn
Zoals ik zal betogen is
zingeving helemaal niet gelegen in de persoonlijke hoop op het hiernamaals,
Maar in de dingen die je doet in dit leven ( met de steun van de wetenschap en de kunsten ) ter bevordering van het(eventuele) heil van de mede-mens , waaruit ook automatisch
het sociaal bindend element KAN volgen ....
Andere vraag die onvermijdelijk opkomt in dit verband is natuurlijk de vraag naar
"wat " is heilzaam voor de medemens___en nog veel meer de overstijgende bekommernis " wat is goed voor de "mensheid "(2 )
...op dat terrrein komt de
moraal en het
altruisme ( ook naar de toekomstige generaties toe ) kijken
Volgens mij is de grond van de moraal en altruisme , een evolutionair ontwikkeld attribuut van de mens ...
Net zoals er een "universeel taalprogramma ",(= de "universele gramatica "van N. Chomsky ) bestaat ,zo bestaat er ook ( volgens mij ) een "universele moraal" , die net als het taalprogramma haar wortels heeft in onze dierlijke voorouders ( zie Frans De Waal e.a. / The Moral Brain van o.a J. Braeckman en Fons Verplaetsen
Toch nog eventjes een paar beginnende ideetjes spuien als antwoord op de litanie van Verbaasde Aheist ....
Verbaasde Atheist schreef ( Nota : omdat VA voorlopig geen lid is van FT hebben ik er voor gekozen NIET het geijkte quote-tool te gebruiken )
"Anti-theïsme is gewoon een vervanging van religie
en werkt net zo goed met uitsluitingsprincipe,
groepjesvorming
en messiassen."
comment #16
OK
Maar :
1.- Hier wordt het ongetwijfeld aanwezige "revanchisme " van ( sommige ) ex-gelovigen verward met het atheisme zelf ...
2.- Uitsluitingsprincipes en groepsvorming en messiassen zijn geen exclusiviteiten van religieen en of ideologieen
Het komt voor bij ALLE mensen die samen een functionerende ( gelegenheids) groep of team (willen) vormen ___ook in zuiver economische- , lucratieve-, speel- , sport - , en/ of beroeps- groepen en situaties
Verbaasde Atheist schreef
" ....Het zonder grenzen invullen van andere hun motivaties, gevoelens en ideeën is dus één van de
zaken die antitheïsten moeten doen om hun ideeën enige waarde te geven...."
Comment# 19
OK
Maar :
1.- Religieen en godsdiensten gebruiken OOK bij uitstek psychologische technieken .. het ZIJN in hoofdzaak zelfs toepassingen van een ( veelal duizenden jaren uitgeprobeerde ) "ervarings" -psychologie
2.- Alles wat heeft te maken met essentieele en existentieele (gevoels) noden ,ZIJN psychologische mechanismen ...
3.- Zich afzetten tegen religieen en godsdiensten ( = dus ook de manieren om tot een "zuiver " atheisme te komen dat zelf "
niet - religieus " wil zijn ) moet noodzakelijk ook uitweiden over die psychologische mechanismen ...toch ?
Atheisme dat dit boven aangehaald
zingeven NIET doet (= "Zuiver "atheisme dus ) ,geeft
GEEN invulling aan de existentieele noden.....
-Het is dan derhalve een overtuiging zonder zingeving of op zijn best een onvolledige denkmodus , die het zingeven expliciet
NIET bespreekt : het zingeven tussen haakjes plaats ....en al met al een maat voor niks dat in tot het persoonlijke leven wordt beperkt en daar gekoesterd , maar geen rekening houd met het gevoel en het be-leven ....
Religie, wetenschap en de
kunsten beginnen met de
verwondering
-De religie gebruikt de verwondering om er wensdenken en placebo's uit te puren
-De wetenschap gebruikt de verwondering om er een beeld van de waarneembare werkelijkheid mee te construeren ter verklaring , maar cyfert de verwondering niet weg
-De Kunst gebruikt de verwondering om nieuwe podukten te scheppen die opnieuw verwondering (kunnen) opwekken en (eventueel) ook aan" het denken "zetten
Atheisme dat de "verwondering " NIET betrekt in zijn visie, is leeg ....
Gelukkig bestaat dat soort atheisme (met verwondering ), natuurlijk wél --->
een voorbeeld ?
Wijlen "Carl Sagan ":
spreekt met groot ontzag over de cosmos en de dingen en
de creatieve vermogens van de mens
en al de estetische appreciaties die dat bij hem opwekt
Hieruit spreekt de stem van de
liefde voor het leven ,
de
werkelijke wereld
en
de mens
Een liefde die NIET wordt ingeruild voor de liefde tot een (verondersteld , gewenst , fiktief ) leven na de dood ...
(1)
ik ben natuurlijk geinspireerd geworden door
Popper's " De Armoede van het Historicisme"
(2) De beste uitdrukking van wat ik bedoel is te vinden bij de oude Isaac Asimov en de
"drie wetten van de robotica " ( uit de Science Fiction verhalenbundel ; " I Robot ") en de afgeleide "Nulde Wet "
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_drie_we ... e_robotica
P.S.
Het is NIET mijn bedoeling hier een soort bespreking te beginnen van alles wat op dat blog in de commentaren verschijnt ...
Ik vind het echter een zeer inspirerende aanleiding , om eigen ideeen ( en die van andere FT-ers ) daaromtrent hier verder ter bespreking
voor te leggen ...