Chimpansee en Mens hebben geen gemeenschappelijke voorouder

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Eliyahu
Forum fan

Chimpansee en Mens hebben geen gemeenschappelijke voorouder

Bericht door Eliyahu »

Bs'd

Chimpanzee en Mens hebben geen gemeenschappelijke voorouder

Dat zal u niet in de krant lezen, vandaar dat ik het u maar even meld.

www.volkskrantblog.nl/bericht/216779

Flashnews: Chimpanzee en Mens hebben geen gemeenschappelijke voorouder [2]

Geplaatst op 21-08-2008 16:45 door peter borger in categorie wetenschap
In 2006, al weer heel lang geleden, schreef ik:

"De mens heeft tenminste 3 dozijn unieke eiwitcoderende genen. Eiwitten die niet worden gevonden in de Chimpanzee, dus. Reden genoeg om aan gemeenschappelijke afstamming te twijfelen. Nu is er recentlijk een nieuw soort genen ontdekt, de microRNA genen. Deze nieuwe klasse van genen codeert voor kleine (DNA-achtige) moleculen die een regulerende functie hebben. De genoom analyse van NATURE genetics (12 Dec 2006) laat zien dat de veschillen tussen mens en chimp nog groter zijn dan we al wisten: Bijna 10 procent van de 244 nieuwe micro RNA genen komen niet in de chimpazee voor (in geen enkel organisme, trouwens). Tevens heeft onze "neef" vele unieke microRNA genen.

Op basis hiervan deed ik de voorspelling dat, in tegenstelling tot wat u op televisie en in de kranten gepresenteerd krijgt, het genetiese verschill tussen mens en chimp helemaal niet 1-2% kan zijn maar dat het veeleer 15% is. De 1-2% is gewoon een gevolg van data selectie had ik uitgevonden.

Het goede was dat een deel van mijn voorspelling bewaarheid werd in 2007. Science rapporteerde toen dat als men alle mogelijke mutaties bekijkt, inclusies indels, het verschil tussen de homologe delen van het genoom van mens en chimp reeds 6.4% is. En dan heeft men nog niet eens gekeken naar de inhoud van de genomen, naar de specifieke genetiese informatie.

Dat is nu ook uitgevoerd en wat blijkt?

Het is verschrikkelijk voor Darwin en zijn discipelen.

Het genetiese verschil tussen mens en chimpanzee is nog eens vele malen groter dan men overal nog steeds propageert. Hahn en medewerkers deden onlangs een studie naar de genetiese informatie in Rhesus aap, hond, rat, muis, chimpanzee en mens [1]. Uit hun vergelijkend genoom onderzoek blijkt dat:

1) de mens niet slechts 36 unieke genen heeft, zoals ik initieel meldde, maar dat zijn er 678 (!).

2) de chimpanzee heeft 740 genen verloren.

Het absolute verschil tussen de genomiese inhoud mbt genetiese informatie betreft derhalve meer dan 1400 genen. En omdat de mens 22 duizend genen heeft is dat gewoon weer 6.4%. Dat betekent dat 6.4% van het coderende deel van het genoom geen direct vergelijkbare (orthologe) stukken DNA voorkomen in de chimpanzee.

Dus samenvattend:

1) de homologe sequenties zijn al 6.4% verschillend.

2) van de coderende sequenties zijn 6.4% niet in de chimp terug te vinden,

3) 10% van de microRNAs zijn specifiek voor de mens,

4) en dan hebben we het nog niet eens gehad over dat deel van beide genomen dat helemaal geen match geeft (>10%)

Rest ons slechts de enige juiste conclusie te trekken:

Chimpanzee en Mens hebben geen gemeenschappelijke voorouder.

Maar dat wist ik al.

Maar dat leest u niet in de krant.

Vandaar dat ik het hier even meld.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Wie is Peter Borger?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Misschien wel fijn om bronvermelding te geven. Het Science artikel waarnaar wordt verwezen is Jon Cohen, Relative Differences: The Myth of 1%. Je moet alleen wel een account hebben om het te kunnen lezen...

Peter Borger, voor zover ik kan zien, is iemand die op verschillende plaatsen de evolutietheorie aanvecht. Hij blijkt redelijk wat artikelen en reacties op verscheidene sites te schrijven. Ik zie echter nergens iets over een diploma of iets. Maar goed, op internet staat dan ook niet alles.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Peter Borger is de nieuwe messias van de biologie.

Van zijn blog:
Ik zal DArwin continu moeten verwerpen, en zal dat de rest van mijn leven doen, want ik moet de nieuwe biologie introduceren.

Twee is één te veel. Survival of the fittest.
Wel knap voor iemand die nog niet eens fatsoenlijk het woord 'biologisch' kan schrijven.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Nou ja, ik wens hem veel succes. Het kan nooit kwaad om het nieuwe te blijven zoeken.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In ieder geval is deze Peter Borger niet erg thuis in talen.
In het Engels is het Chimpanzee, en in het Nederlands is het Chimpansee. Dat zou een bioloog zeker weten...
Aangezien hij veel meer fouten maakt lijkt het me sterk dat hij een wetenschapper is. Het lijkt me eerder iemand die slechts stukken vertaald, en ik vraag me dan ook af in hoeverre die stukken naar alle redelijkheid vertaald zijn.
Laatst gewijzigd door lanier op 12 apr 2009 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

cluny schreef:Wie is Peter Borger?
in elk geval een naam die ik steeds weer zie opduikelen. Een 10 voor ijver zit er wel in voor Peter. Maar op inhoud is Peter toch al een aantal keren blijven zitten.

Gelukkig is Bart Klink minstens net zo ijverig:
Bart Klink in reactie op PeterB schreef:
Ondanks het je al vele malen uitgelegd is, blijft het blijkbaar onmogelijk voor je om te begrijpen dat evolutie descent WITH MODIFICATION is. Dat wil dus zeggen dat elke evolutionaire tak zijn eigen unieke genetische elementen heeft. Sinds de gemeenschappelijke voorouder die wij delen met de chimpansee heeft de chimpansee bepaalde genen verloren en verkregen en hebben wij bepaalde genen verloren en verkregen. Dit verlies en verkrijgen van genen gaat bij primaten relatief snel en bij mensapen relatief nog sneller. Genduplicatie speelt hierbij een belangrijke rol, gezien de genfamilies (dit heb ik al eens eerder uitgelegd). Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit dit artikel en het is echt niet moeilijk om te begrijpen. Dat dit zou bewijzen dat wij geen gemeenschappelijke voorouder met de chimpansee delen is complete nonsens, slechts gebaseerd op jouw onwetendheid over evolutie.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Blackadder schreef:
cluny schreef:Wie is Peter Borger?
in elk geval een naam die ik steeds weer zie opduikelen. Een 10 voor ijver zit er wel in voor Peter. Maar op inhoud is Peter toch al een aantal keren blijven zitten.
De naam kwam mij bekend voor. In zo'n geval googel ik.
Hij blijkt een onverbetelijke 'Anti-Darwinist'.
Wat ik dus al wist maar alweer vergeten was.
Af en toe valt zijn naam wel eens, meestal in een schrijfseltje van een redeloze creationist.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Peter Borger heeft een weblog

http://www.volkskrantblog.nl/blog/5720
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

CXT schreef:Nou ja, ik wens hem veel succes. Het kan nooit kwaad om het nieuwe te blijven zoeken.
Het is niet echt een zoektocht wanneer de bewust fouten blijft herhalen. Dan ben je bewust bezig met misleiding ten bate van je eigen visie. Was dit niet een zonde voor christen? :twisted:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
siger

Re: Chimpansee en Mens hebben geen gemeenschappelijke voorou

Bericht door siger »

Eliyahu schreef: 1) de homologe sequenties zijn al 6.4% verschillend.

2) van de coderende sequenties zijn 6.4% niet in de chimp terug te vinden,
Je hebt ons weer in je kleine tredmolentje.

Kunnnen jij of je bron eens uitleggen waarom het grootste gedeelte van erfelijke kenmerken van mens en chimp wél overeenstemt, aangezien je dat zelf geimplicert?

Als god zoveel liefde had voor één schepsel en zoveel minachting voor een ander, dan had hij dat zeker toch graag getoond in zijn design. Waarom pest god ons nodeloos door ons zonder enige grond voor meer dan de helft gelijk te maken aan potsierlijke apen? Waarom hebben we bijvoorbeeld niet acht of meer stevige poten en een gloeiende hanekam?
Eliyahu
Forum fan

Re: Chimpansee en Mens hebben geen gemeenschappelijke voorou

Bericht door Eliyahu »

Bs'd

Kan iemand eens uitleggen waarom, als de mens ontstaan is door mutaties, is het grootste deel van het menselijk genoom bij alle mensen gelijk, en muteert dus helemaal niet??

Eliyahu
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Eliyahu,,
Nee, dat leg ik niet uit.
Zie mijn leesadvies in de Babbelbox.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Eliyahu schreef:Je hebt ons weer in je kleine tredmolentje.
Juist!
En daar is het deze vervelende evangelist ook om te doen.

Niet voederen dan gaat ie van zelf dood.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ik denk dat we Eliyahu idd het beste kunnen negeren, want hij komt steevast met zijn zelfde stokpaardje.

In wezen komt dat imho omdat hij zelf twijfelende is aan zijn geloof in het creationisme en op deze manier probeert hij zijn geloof in stand te houden. FT is voor Eliyahu wat een vlam voor een mot is. Vroeg of laat zal zijn geloof hier verbranden, tenzij hij tijdig de benen weet te nemen, zoals anderen voor hem.
Plaats reactie