Minimaliseer het lijden, optimaliseer genot.
Dus verantwoord genieten met een kopje max havelaar kofiie met een slaafvrije chocoladebonbon.
Moderator: Moderators
Hebr 6: Alleen godsdiensten geloven dat AL het kwaad één bron heeft.Devious schreef:Godsdienst is niet de bron van AL het kwaad, en niet al het kwaad kan gerelateerd worden (of kan slechts indirect gerelateerd worden..) aan godsdienst. Ik mis tegenwoordig een beetje de strijd tegen algemeen onrecht.
Godsdiensten geloven niets;siger schreef:Alleen godsdiensten geloven dat AL het kwaad één bron heeft.Devious schreef:Godsdienst is niet de bron van AL het kwaad, en niet al het kwaad kan gerelateerd worden (of kan slechts indirect gerelateerd worden..) aan godsdienst. Ik mis tegenwoordig een beetje de strijd tegen algemeen onrecht.
Nee hoor, dat is nog steeds even erg. Ik vind alleen dat het accent er teveel op ligt.Is de strijd om democratie en mensenrechten dan geen strijd tegen onrecht? Zijn we wat moegekeken op stenigingen en onthoofdingen?
Daar doe ik niet aan. Verder ben ik niet uitgekeken op godsdienst (in de zin dat het een interessant fenomeen is, waarbij sommige mensen in de grootst mogelijke onzin kunnen geloven, en dat het fenomeen zich vaak leent, en heeft geleent, voor het opruien van massa's, en verbreiden van intolerantie en haat). Maar wat hier tussen haakjes staat geldt evenzeer voor veel niet godsdienstige wereldbeschouwingen (communisme, anarchokapitalisme), of (pseudo)wetenschappelijke theorieën.Het klinkt alsof je wat op uitgekeken bent op godsdient, of dat een propagandamolentje zich laat voelen.
Ik ben even bang voor rechts-extremisme, 'orwelliaanse' dictatoriale regimes, of de heerlijke nieuwe wereld ('brave new world') die ons wordt voorgeschoteld door de hogepriesters van de 'vrije markt' ideologie.Ik vrees nochtans dat de grootste bedreiging van de open samenleving nog altijd van de grote godsdiensten komt, hoe graag we het ook anders willen zien.
Je hoort mij nergens zeggen dat hier geen aandacht voor zou moeten zijn.Hoe zou dat gevaar ook kunnen minderen tenzij door de opkomst van ongeloof en verzwakking van geloof? Ik heb eerder verwezen naar een oproep van de de paus in Jordanie om een front te vormen tegen de seculiere samenleving, tegen abortus en tegen homosexualiteit. Men beseft al te weinig dat wanneer Turkije toetreedt tot Europa, de verlichting wel eens uitgedraaid zou kunnen worden. Misschien zijn wij het thema een beetje moe, maar het thema is springlevend.
Overigens ben ik het met je eens dat Bertrand Russell van onschatbare waarde is.
Ik heb zelfkritiek en zelfrelativering altijd als één van de allergrootste deugden beschouwd. Overigens denk ik dat hier sprake is van subjectieve beleving. Er wordt altijd (en heel vaak terecht) in kritische zin gesproken over godsdienst. Nu men voor de verandering het begrip 'atheïsme' wat relativeert (en daarbij erkent dat óók niet-theïstische wereldbeschouwingen gevaarlijk kunnen zijn), moet men niet de fout maken om te denken dat atheïsten kritischer benaderd zouden worden (vergeet hierbij niet dat veel van die kritische benaderingen afkomstig zijn van atheïsten).siger schreef: Het bevreemdt me meer en meer dat atheisten op Freethinker kritischer benaderd worden dan andere stromingen.
Humanisme, vrijdenkerij en verlichting zijn levensbeschouwingen; atheïsme daarentegen is slechts de afwezigheid of afwijzing van godsdienstig geloof (en nee, niet meteen op de kast springenzonder atheisten hadden we nooit universele mensenrechten, democratie en wetenschap gehad zoals ze er nu voorstaan. Wat is het nut daarop te antwoorden dat ze er wel toe bijgedragen hebben, maar niet alleen zij? Dat weerlegt niets maar vertroebelt een gerechtvaardigd beeld eens te meer. Daarbij vraag ik me af hoe jij de verlichting en het atheisme zo zcherp uit elkaar kan houden.
Applaus!!Devious schreef: 'God, god, god, god, god, godderdegodgod.............'.. vrijdenkers reutelen de hele tijd door over god, terwijl de zeeën worden leeggevist, en grote multinationale reuzen mensenrechten aan hun laarzen lappen en het volk onteigenen van hun kostbare nutsvoorzieningen.
Hebzucht, intolerantie, achterlijkheid, geweldsmisbruik, etc.. het is niet het alleen'recht' van de godsdienstigen. Het is primatengedrag, en een aantal godsdiensten zijn samen met zoveel van die nieuwe niet-godsdienstige menselijke hersenspinsels, allemaal terug te leiden naar het menselijke brein.
Daarmee weerleg je niet dat we zonder atheisme nooit universele mensenrechten, democratie of moderne wetenschap zouden hebben. Trouwens, evenmin hadden we humanisme, vrijdenkerij of verlichting gehad zonder atheisme, ttz niets was mogelijk geweest zonder het neerhalen van de horigheid aan het opperwezen en zijn aardse plaatsvervangers. Ik weet wel dat het dikwijls om dezelfde mensen ging (die soms tot de clerus behoorden, zich meestal deisten noemden en bestempeld werden als atheisten door hun tegenstanders) maar de vraag (dacht ik) die tot deze draad aanleiding gaf was of atheisten niet te weinig doen of betekenen. Ik antwoord dus nee, helemaal niet, atheisme heeft zelfs geen eigen manifest, filosofie of moraal nodig.Devious schreef:Humanisme, vrijdenkerij en verlichting zijn levensbeschouwingen; atheïsme daarentegen is slechts de afwezigheid of afwijzing van godsdienstig geloof.Siger schreef:zonder atheisten hadden we nooit universele mensenrechten, democratie en wetenschap gehad zoals ze er nu voorstaan.
Iedereen heeft maar een beperkte tijd en moet dus zijn gevechten kiezen. Wat mij betreft steun ik een heleboel projecten maar moet ik daarom daar nog niet de voorvechter voor zijn.Devious schreef: Waar ik op uitgekeken ben is de eenzijdige blik op godsdienst als bron van het kwaad, of nóg erger; één bepaalde godsdienst als bron van het kwaad. 'God, god, god, god, god, godderdegodgod.............'.. vrijdenkers reutelen de hele tijd door over god, terwijl de zeeën worden leeggevist, en grote multinationale reuzen mensenrechten aan hun laarzen lappen en het volk onteigenen van hun kostbare nutsvoorzieningen.
Devious,Devious schreef:Humanisme, vrijdenkerij en verlichting zijn levensbeschouwingen; atheïsme daarentegen is slechts de afwezigheid of afwijzing van godsdienstig geloof (en nee, niet meteen op de kast springen . Ik zeg daarmee beslist niet dat daar iets mis mee is, maar ik breng het begrip alleen maar terug naar haar elementaire betekenis).
Ik ben tegen de gedachte dat humanisme of vrijdenken synoniem is aan atheïsme. Ik vind het begrip atheïsme alleen maar van nut in een discussie die over het bestaan of niet-bestaan van god gaat. Vrijdenken en verlichting gaan veel verder dan dat; deze hebben ook te maken met het bestrijden van tirannie, slavernij, seksisme, uitbuiting en obscurantisme, om het even of deze door godsdienst zijn geïnspireerd of niet.
Deze zin moet je niet te letterlijk opvatten. Ik wilde er vooral zulke vragen mee opwekken die jij ook stelt: Hoe geef je je leven zin (zonder god)? Hoe geef je betekenis aan het moderne-mens-zijn? Met moderne mens bedoel ik niet meer dan 'wij die nu leven' (met name in de westerse cultuur). Ik wil hiermee heus niet iedereen over een kam scheren, maar volgens mij kunnen we best over een mens van nu spreken; wij in deze tijd.siger schreef:Wat bedoel je met deze zin?MUGEN schreef: De moderne mens is zo vol van zichzelf dat het soms lijkt alsof zingeving ons niet meer interesseerd!
Wat bedoel je met "de moderne mens"?
Wanneer is hij "te vol van zichzelf"?
Hoe moet die dan wél over zichzelf denken?
Ik heb nooit geloofd, maar gelovigen geven tenminste nog zin aan hun bestaan (hoe absurd dan ook). Hoe de mens moet leven over zichzelf moet denken, heb ik niet beweerd te weten. Waar het mij om gaat, is dat daar volgens mij (tegenwoordig) te weinig over wordt nagedacht. Ook zonder god hebben we een verantwoordelijkheid af te leggen over hoe we leven. Die zogenaamde moderne mens doet mij teveel denken aan Nietzsche's' laatste mensen'! Teveel tevreden met wat ze wel hebben bereikt...Hebzucht, intolerantie, achterlijkheid, geweldsmisbruik, etc.. het is niet het alleen'recht' van de godsdienstigen. Het is primatengedrag, en een aantal godsdiensten zijn samen met zoveel van die nieuwe niet-godsdienstige menselijke hersenspinsels, allemaal terug te leiden naar het menselijke brein.
Ik heb niemand direct gevraagd naar zijn manier van leven en hoe ze die rechtvaardigen itt wat jij nu wel doet. Wat je bedoeld met een beschuldiging binnen smokkelen weet ik niet.siger schreef: Dat is een individuele vraag, maar aangezien je ze hier opbrengt: wat is jouw manier van leven, en hoe rechtvaardig jij die? Of was het je bedoeling andere mensen om de rechtvaardiging van hún leven te vragen en zo een beschuldiging binnen te smokkelen? Vind je niet dat je dan een beetje te ver gaat?
MUGEN schreef:
Ik heb nooit geloofd, maar gelovigen geven tenminste nog zin aan hun bestaan (hoe absurd dan ook). Hoe de mens moet leven over zichzelf moet denken, heb ik niet beweerd te weten. Waar het mij om gaat, is dat daar volgens mij (tegenwoordig) te weinig over wordt nagedacht. Ook zonder god hebben we een verantwoordelijkheid af te leggen over hoe we leven. Die zogenaamde moderne mens doet mij teveel denken aan Nietzsche's' laatste mensen'! Teveel tevreden met wat ze wel hebben bereikt...
Ook off-topic en heel kort: Ik had weinig moeite met niet meer geloven. Het was een geleidelijk proces. Wat zich uitstrekte over een periode van 10 jaar. Misschien langer want ik was ook in de jaren ervoor nogal skeptisch. Maar ook meegaand. Sociale patronen hebben me lang vastgehouden in de rol die ik vervulde.lost and not found yet! schreef:
Aan de ene kant klinkt dit raar, maar 'geloof" me, het is echt een verrijking imo! Anderen hoeven niet meer voor mij na te denken, dat kan ik nu, nog steeds met grote twijfel, gelukkig zelf!
Oke, misschieen een beetje offtopic, maar dat wilde ik even kwijt!