Ik weet genoegMaverick schreef:Het gaat om bepaalde radicale principes uit het NT, zoals niemand haten en iedereen vergeven. Mijn bijbelkennis gaat niet zover dat ik precies weet waar deze stukken staan

Moderator: Moderators
Bedoel je hiermee dat, waar Maverick het over heeft, niet in de Bijbel staat?Deseo! schreef:Ik weet genoegMaverick schreef:Het gaat om bepaalde radicale principes uit het NT, zoals niemand haten en iedereen vergeven. Mijn bijbelkennis gaat niet zover dat ik precies weet waar deze stukken staan.
Nee, ik wil er indirect mee zeggen dat hij het weer voor elkaar krijgt om iets niet hard te maken. Hij roept wel vaker wat, maar onderbouwt het nauwelijks. Hij blijft graag vaag, al roept hij dat hij wel iets zal verduidelijken als er om gevraagd wordtKitty schreef:Bedoel je hiermee dat, waar Maverick het over heeft, niet in de Bijbel staat?
(Veronderstelde) Brontekst:Vergeving
In het christelijke geloof staat de vergeving van zonden centraal: God vergeeft ons onze zonden. Een kort zinnetje, met een diepe betekenis.
Maar vergeving komt ook ter sprake, als je je afvraagt hoe je omgaat met iemand die jou iets heeft misdaan. Je kunt zinnen op wraak, je kunt iemand totaal negeren, maar je kunt ook vergeven.
Dat is makkelijk gezegd, maar wat houdt dat dan in? En hoe doe je dat eigenlijk?
Waarom heb ik vergeving nodig?
Wat is vergeven? Wat is het niet?
Moet ik alle zonden belijden om gered te worden?
Waarom vergeven belangrijk is, maar ook lastig
Jij moet mij vergeven
Dat vergeef ik je nooit!
Vergeef elkaar!
Vergeven door Gods Geest
Jozef: een voorbeeld in vergeving
Kun je jezelf vergeven?
Wat Jezus zei over vergeving
Schuldgevoel en schuld
Verzoening
Vergeving en verzoening: twee opvolgende processen
Jom Kippoer
Verzoening op grote schaal
Stappen naar verzoening
Stappen naar vergeving
Bitterheid verwerken en leren vergeven
Omgaan met bitterheid
Vergeving: een strategie om te leven
Goddelijk perspectief
Elkaar wettelijk, volgens de Bijbel vergeven
Herstellen van relaties
Aan jezelf werken
NTWant als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. -- Matteus 6:14
Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven.
Ik vind niet dat het niet herdenken van de dader naadloos aansluit bij dit soort teksten en het NT staat vol van dit soort teksten. Deseo overdrijft in zijn conclusies en ziet wat hij zelf wil zien.Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?
Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt?
Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Bij ons sterven duizenden mensen door roken. Als we in een groot evenement tien kettingrokers op de brandstapel zetten, zullen er waarschijnlijk honderden mensenlevens gered worden. Toch maar niet doen?Maverick schreef:Het is niet altijd slecht onschuldige mensen te doden. Stel 10 mensen sterven onschuldig om 10 000 mensen te redden. Niet doen? Dan sterven 10 000 mensen onschuldig.
Nou, dat weten we dan.Maverick schreef:Ik stel : ik besta!!
Ik zou zeggen: laat een boer.Maverick schreef:Kan ik het bewijzen? Nee.
Dat is dan jammer. Op zandgrond zou trouwens niet nieuw-evangelisch zijn.Maverick schreef:Kan ik het onderbouwen? Nee.
Als het met een ‘d’ moet wordt het wel moeilijk. Zijn dat de enige mogelijkheden?Maverick schreef:Een ander geloofd het, of niet.
Dus… als ik je vanavond niet geloof ben je weg? Dat biedt perspectieven.Maverick schreef:Zo simpel is de werkelijkheid aan het einde van de dag, andere mensen bestaan alleen als je het geloofd.
Misschien een wiskundig bewijs? Of een MRI- of CTscan. Kijk eens op Google.Maverick schreef:Er is geen filosofisch bewijs voor het bestaan van andere mensen.
Stel je dan eens voor: je moet 10 mensen doden om te voorkomen dat 10 000 mensen sterven. Wat is dan goed en wat is dan slecht?siger schreef:Absoluut is een relatief begrip (!)Maverick schreef:Wat goed en fout is kan je vergelijken met boven en onder. Het hangt er maar net vanaf hoe het zit met zwaarte kracht en middelpuntvliegende kracht. Het is niet absoluut.
Moraal is niet absoluut in die zin dat het niet overal en altijd hetzelfde was, want moraal groeit en verandert dus, net als wetenschap etc... .
Moraal is wel absoluut in die zin dat het even hard is als het ontstaan van de mens door evolutie of de (om Wahlers te parafraseren) het feit dat de aarde om de zon draait.
Feitelijk is die stelling net zo fout als ze klinkt. Ik denk dat het doden van onschuldige mensen altijd maar slechter wordt.Maverick schreef:Het is niet altijd slecht onschuldige mensen te doden.
Als modern mens vind ik het onaanvaardbaar steden te bombarderen en onschuldige mensen te doden, en onschuldige slachtoffers als een boekhoudkundige zaak te beschouwen.
Ik ga binnenkort een topic over pacifisme openen denk ik. Dus laat ik het hier even bij.
In deze situatie zou ik voor kiezen om rokers te laten leven, omdat er meer belangen spelen. Namelijk een normale rechtsgang. Ik heb zelf bewust geen voorbeeld gegeven. omdat het puur om de vraag gaat: is het goed 10 mensen te doden als je daarmee 10 000 mensen kan redden?siger schreef:Bij ons sterven duizenden mensen door roken. Als we in een groot evenement tien kettingrokers op de brandstapel zetten, zullen er waarschijnlijk honderden mensenlevens gered worden. Toch maar niet doen?Maverick schreef:Het is niet altijd slecht onschuldige mensen te doden. Stel 10 mensen sterven onschuldig om 10 000 mensen te redden. Niet doen? Dan sterven 10 000 mensen onschuldig.
Deze mensen dachten dat het wél de goede methode was:
Ook een MRI scan kan je bevragen: is de werkelijkheid die we buiten ons zelf waarnemen echt, of is die net zo echt als een droom?FonsV schreef:Nou, dat weten we dan.Maverick schreef:Ik stel : ik besta!!
Ik zou zeggen: laat een boer.Maverick schreef:Kan ik het bewijzen? Nee.
Dat is dan jammer. Op zandgrond zou trouwens niet nieuw-evangelisch zijn.Maverick schreef:Kan ik het onderbouwen? Nee.
Als het met een ‘d’ moet wordt het wel moeilijk. Zijn dat de enige mogelijkheden?Maverick schreef:Een ander geloofd het, of niet.
Dus… als ik je vanavond niet geloof ben je weg? Dat biedt perspectieven.Maverick schreef:Zo simpel is de werkelijkheid aan het einde van de dag, andere mensen bestaan alleen als je het geloofd.
Geloof ik.
Misschien een wiskundig bewijs? Of een MRI- of CTscan. Kijk eens op Google.Maverick schreef:Er is geen filosofisch bewijs voor het bestaan van andere mensen.
Sterkte en groeten.
Fons.
Maar jij schreef toch: 'Het is niet altijd slecht onschuldige mensen te doden. Stel 10 mensen sterven onschuldig om 10 000 mensen te redden. Niet doen? Dan sterven 10.000 mensen onschuldig.'Maverick schreef:In deze situatie zou ik voor kiezen om rokers te laten leven, omdat er meer belangen spelen. Namelijk een normale rechtsgang. Ik heb zelf bewust geen voorbeeld gegeven. omdat het puur om de vraag gaat: is het goed 10 mensen te doden als je daarmee 10 000 mensen kan redden?
Daar vergis je je volgens mij. Moraal is niet ieder voor zich naar eigen goeddunken. Als je zegt dat je geen fundament bekend is, dan lijkt het wel of ik me er te snel vanaf gemaakt heb metMaverick schreef:IWat ik goed vind voor mij of wat we goed vinden voor ons hoeft niet overeen te komen met wat anderen goed vinden voor zichzelf of voor hun groep. Er is mij geen enkele fundament bekend voor wat goed en slecht is, en god als fundament is niet meer dan achterhaalde mythologie voor mij.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de moraal de evolutie van de cultuur volgt, wat een gestaag en gewichtig proces is, en dat daardoor de moderne moraal (die je ongeveer kan terugvinden in de Universele Mensenrechten en zijn spin offs,) helemaal niet relatief is, integendeel, het is het stevige fundament dat aan jouw aandacht ontsnapt was.Siger schreef:IMoraal is wel absoluut in die zin dat het even hard is als het ontstaan van de mens door evolutie of de (om Wahlers te parafraseren) het feit dat de aarde om de zon draait.
Die 10 tegen 10 000 heb ik met opzet zonder voorbeeld neergezet. Waar er een voorbeeld toegevoegd werd, vond ik in dat voorbeeld de rechstaat belangrijker dan 99 990 levens.siger schreef:Maar jij schreef toch: 'Het is niet altijd slecht onschuldige mensen te doden. Stel 10 mensen sterven onschuldig om 10 000 mensen te redden. Niet doen? Dan sterven 10.000 mensen onschuldig.'Maverick schreef:In deze situatie zou ik voor kiezen om rokers te laten leven, omdat er meer belangen spelen. Namelijk een normale rechtsgang. Ik heb zelf bewust geen voorbeeld gegeven. omdat het puur om de vraag gaat: is het goed 10 mensen te doden als je daarmee 10 000 mensen kan redden?
Daar vergis je je volgens mij. Moraal is niet ieder voor zich naar eigen goeddunken. Als je zegt dat je geen fundament bekend is, dan lijkt het wel of ik me er te snel vanaf gemaakt heb metMaverick schreef:IWat ik goed vind voor mij of wat we goed vinden voor ons hoeft niet overeen te komen met wat anderen goed vinden voor zichzelf of voor hun groep. Er is mij geen enkele fundament bekend voor wat goed en slecht is, en god als fundament is niet meer dan achterhaalde mythologie voor mij.Wat ik bedoelde te zeggen is dat de moraal de evolutie van de cultuur volgt, wat een gestaag en gewichtig proces is, en dat daardoor de moderne moraal (die je ongeveer kan terugvinden in de Universele Mensenrechten en zijn spin offs,) helemaal niet relatief is, integendeel, het is het stevige fundament dat aan jouw aandacht ontsnapt was.Siger schreef:IMoraal is wel absoluut in die zin dat het even hard is als het ontstaan van de mens door evolutie of de (om Wahlers te parafraseren) het feit dat de aarde om de zon draait.
Most people, dus niet iedereen maakt dezelfde keuze. Waar is dan het fundament? waarom maken mensen andere keuze's? Omdat er geen fundament is, omdat er geen wetmatigheden zijn die altijd en overal een bepalende invloed hebben op ingrijpende keuze's die mensen maken, lijkt mij.most people who approved of sacrificing one to save five in the first case do not approve in the second sort of case.
Maar nu heb je het over de keuzes die mensen maken, en keuzes kunnen inderdaad tegen het heersende moraal gaan. De voorbeelden die jij geeft laten alleen maar de uitzonderingen zien die de regel bevestigen.Maverick schreef:Most people, dus niet iedereen maakt dezelfde keuze. Waar is dan het fundament? waarom maken mensen andere keuze's? Omdat er geen fundament is, omdat er geen wetmatigheden zijn die altijd en overal een bepalende invloed hebben op ingrijpende keuze's die mensen maken, lijkt mij
Beste Maverick,Maverick schreef:Ieder mens is een uniek product van zijn aanleg en omgeving, daarom is er geen fundament onder keuze;s, of er zijn ontelbare fundamenten, namelijk alles wat ooit invloed heeft gehad op de omstandigheden waarin de aanleg en de omgeving van dat mens gevormd is.
Ik blijf er bij dat er geen fundament voor moreel handelen is.
Wat centraal staat in dit topic wat mij betreft, is de manier waarop je oordeelt over mensen die zich niet aan geschreven en ongeschreven regels houden, danwel mensen die daden plegen die tegen de heersende moraal ingaan. Om te oordelen moet je zelf weten: vind/ vond degene die een daad gepleegd heeft dat die daad goed of slecht was?siger schreef:Beste Maverick,Maverick schreef:Ieder mens is een uniek product van zijn aanleg en omgeving, daarom is er geen fundament onder keuze;s, of er zijn ontelbare fundamenten, namelijk alles wat ooit invloed heeft gehad op de omstandigheden waarin de aanleg en de omgeving van dat mens gevormd is.
Ik blijf er bij dat er geen fundament voor moreel handelen is.
We zouden eerst moeten weten wat we met "moraal" bedoelen. Er zijn verschillende betekenissen mogelijk, en is het nuttig niet alle soorten moraal door elkaar te gooien.
Als sociale wezens is de "gemeenschappelijke moraal" voor ons het interessantste. Ik bedoel de moraal die door de democratische gemeenschap waarin je leeft wordt aanvaard en verdedigd, en met nationale en internationale wetgeving wordt bewaakt, maar die ook door burgers betwist kan worden. Je uitspraak "wetenschappelijk gezien zie ik dus helemaal geen moraal" is voor mij dan ook nogal onbegrijpelijk. Er zijn dingen die je wetenschappelijk of anderszins kan bekijken, maar er zijn geen dingen die wetenschappelijk gezien niet bestaan maar anderszins wel bestaan.
Ik lees Matteus 6:14 "want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse vader ook jullie vergeven." eerder als een weerslag van het oude conflict tussen centrale (hier Romeinse) wetgeving en traditioneel familie(wraak)recht. Dit is een regelmatig terugkerend conflict, denk maar aan de sharia. Bij onenigheid met de Joden aanvaardde Paulus dat een Romeinse (heidense!) rechtbank een oordeel zou vellen (Handelingen 18:12), en ik ken geen voorbeeld uit de geschiedenis van het christendom waar Mattheus 6:16 werd toegepast zoals het door jouw begrepen wordt.
Als je vindt dat Matteus 6:16 een morele richtlijn bevat, dan ga je er trouwens van uit dat moraal tóch niet uit individuele gevoelens, maar uit gezag voortkomt. Geemancipeerde mensen aanvaarden democratische wetgeving als de beste vorm van gezag.
Uitspraken als "een ander haten is jezelf haten." en "begrijpen is vergeven" kan ik niet in geen enkele (christen of andere) tekst thuisbrengen. Lijken me alleszins onwenselijk en onuitvoerbaar, en eerder tot de categorie "goed schijnen kan geen kwaad" te behoren.
Die heersende moraal veranderd constant. We hebben in Dtsl in 33 - 45 gezien dat je mensen andere normen en waarden kunt aanleren, en kan proberen opvattingen over wat juiste normen en waarden zijn fundementeel te veranderen. Als die verreweg de meeste mensen de strijd verliezen en mensen die wel vinden dat uiterlijke kenmerken mensen fundamenteel verschillend maken winnen, heb je dus een nieuw fundament onder de heersende moraal.lehem schreef:Maar nu heb je het over de keuzes die mensen maken, en keuzes kunnen inderdaad tegen het heersende moraal gaan. De voorbeelden die jij geeft laten alleen maar de uitzonderingen zien die de regel bevestigen.Maverick schreef:Most people, dus niet iedereen maakt dezelfde keuze. Waar is dan het fundament? waarom maken mensen andere keuze's? Omdat er geen fundament is, omdat er geen wetmatigheden zijn die altijd en overal een bepalende invloed hebben op ingrijpende keuze's die mensen maken, lijkt mij
Verreweg de meeste mensen, zo niet allemaal, zullen toch een schuldgevoel krijgen als ze mensen vermoorden, of dit nu paarse of groene mannetjes zijn....