Openbare basisschool gaat islamles geven

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Openbare basisschool gaat islamles geven

Bericht door chromis »

...maar les over het humanisme schijnt geen interesse voor te zijn. En dat vind ik eigenlijk pas echt erg!

http://frontpage.fok.nl/nieuws/58353
van fok! schreef: Openbare basisschool komt met islamles
Gepost door Rob (R@b) - Bron: De Stentor
Gepubliceerd: donderdag 6 oktober 2005 @ 12:33
LiefHeersendBeest had ons via de nieuws-submit te melden:

Openbare basisschool De Vuurtoren in Lelystad gaat zijn leerlingen wekelijks een half uur onderwijzen over de islam. De lessen zijn alleen bedoeld voor leerlingen die dat willen (van hun ouders mogen). De school telt 260 leerlingen, waarvan er relatief veel van allochtone komaf zijn. Van hen zullen 70 de lessen gaan volgen. Ook zeven Nederlandse kinderen doen hieraan mee. De Vuurtoren staat in de Zuiderzeewijk en daar wonen relatief veel moslims

Verantwoordelijk wethouder Tjeerd van der Zwan (PvdA) zegt dat de lessen in het Nederlands worden gegeven door een leraar die daarvoor speciaal wordt aangesteld. Het gaat volgens de wethouder niet om religieus onderwijs: ''De rol van de islam, waarden en normen en het zelfbeeld van kinderen zijn enkele onderdelen die worden behandeld. Er worden géén koranverzen voorgelezen en er wordt ook niet gebeden. Het woord van de profeet wordt genoemd, maar er wordt niet ingegaan op de verschillende interpretaties.''

Basisschool de Vuurtoren wil met de islamlessen tonen dat elke leerling, ongeacht afkomst of religie, welkom is. Op deze school leren kinderen al over het protestants-christelijk geloof. De school heeft ook de behoefte voor humanisme gepeild, maar daar bestond weinig animo voor. Het islamitisch vormingsonderwijs, zoals de islamitische lessen worden genoemd, is vooraf met de ouders besproken en door hen goedgekeurd. Over een jaar wordt bekeken of de lessen definitief zullen worden ingevoerd.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Openbare basisschool gaat islamles geven

Bericht door skeptic »

chromis schreef:...maar les over het humanisme schijnt geen interesse voor te zijn. En dat vind ik eigenlijk pas echt erg!
Waarom erg?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Islamles? No fucking way. Als ik kinderen krijg dan gaan die nooit maar dan ook nooit nbaar een school war men dat soort onzin gaat verkondigen. Laat ze maar lessen "god bestaat niet" geven op islamitische en grrristelijke scholen.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Ik vind het godsgruwelijke schandalig dat men belastingeld gebruik voor die onzin. SCHANDALIG!!!!! mEN ZOU MASSAAL ZN KINDEREN THUIS MOETEN LATEN. zIE JE TYPISCH INTEGREREN IN NEDERLAND. WIJ PASSEN ONS WEL AAN KUNNEN JULLIE LEKKER JE GANG BLIJVEN GAAN.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

chromis schreef:...maar les over het humanisme schijnt geen interesse voor te zijn. En dat vind ik eigenlijk pas echt erg!
Het humanisme doet ook niet aan zelfmoordacties, staat open voor andere meningen, indoctrineren kinderen niet van jongs af aan, hoeft zich niet van leugens te bedienen, heeft geen moordadige en fascistische handleiding en al die andere, buitengewoon zielige en vage, dingen die religie wel heeft.......
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Is dit echt waar? Wat is dit voor school? Waarom discrimineren ze? Dan ook de honderden andere religies doceren,maar laten ze vooral het eerst eens vooraf gaan door een cursusje start je eigen religie laat ze inzien dat iedereen er een kan beginnen en dan vertellen hoe het grondig uit de hand kan lopen en dan een voorbeeld religie nemen, de Islam is dan wel een heel goed voorbeeld.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

skeptic schreef:
Waarom erg?
Als er meer interesse was voor het humanisme, dan zou dat mijn inziens de wereld een stuk toleranter kunnen maken, om exact de redenen die bad_religion ook aangeeft.

Want uiteindelijk leven we (op papier dan) toch in een seculiere maatschappij,

In de praktijk geldt dat echter niet ben ik bang.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

chromis schreef:
skeptic schreef:
Waarom erg?
Als er meer interesse was voor het humanisme, dan zou dat mijn inziens de wereld een stuk toleranter kunnen maken, om exact de redenen die bad_religion ook aangeeft.

Want uiteindelijk leven we (op papier dan) toch in een seculiere maatschappij,

In de praktijk geldt dat echter niet ben ik bang.
Je zou je toch af moeten vragen waarom er weinig animo was voor humanisme, wat voor beeld leeft er eigenlijk onder de ondervraagden, mischien hebben ze er wel helemaal geen beeld van. Ergens is het diep triest dit hele voorval.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ik denk dat het humanisme niet doet aan zelfverheerlijking en zich dus ook niet presenteert naar buiten.
Het opereert op de achtergrond omdat men geen behoefte er aan heeft om in het spotlicht te staan.

Toch denk ik dat het humanisme duidelijk moet laten zien waar het voor staat al is het maar om een signaal te geven naar de mensen dat er meer is dan alleen de 'goede daden' van geloofsgerelateerde instellingen.

En wat die islamles betreft, krijgen moslimkinderen nu ook les over humanisme e.d.?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Erik schreef:I

En wat die islamles betreft, krijgen moslimkinderen nu ook les over humanisme e.d.?
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het Humanisme.
Het zou goed zijn dat ook aan het Humanisme aandacht werd geschonken. Dat zou gewoon onderdeel moeten zijn van b.v. maatschappijleer.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Lessen over de islam zijn in mijn ogen iets anders dan lessen van de islam. Het zou inderdaad prima passen bij een vak als maatschappijleer, maar daar dan ook belicht moeten worden als een van de vele stromingen die onze maatschappij kent.

Wat ik een beetje eng vind is dat er, juist ook op openbare scholen, steeds meer een tendens lijkt te ontstaan om godsdienstachtige lessen te geven, alhoewel men die niet verplicht stelt.

Zo heeft navraag op de basisschool van mijn zoon me geleerd dat hij in deze les kennismaakt met 'verhalen' uit de bijbel, maar wel gegeven door iemand die bijvoorbeeld geen vertellingen uit de Koran wil geven.

Is het niet zo dat -wanneer je bewust kiest voor een openbare school - je dan ook mag verwachten (zelfs eisen) dat een school afstand neemt van elke vorm van religieus riekende inmenging in het onderwijs? Of maak ik me daarover te druk?

Ik vind wel dat onderscheid tussen christelijk en islamitisch onderwijs ridicuul is. Als je het één toestaat, moet je het andere ook toestaan.
Beter dus om beiden (alle vormen van religie) te weren uit het onderwijs.
C'est le ton qui fait la musique
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Behandel in een les maatschappijleer religie in het algemeen, en weer het voor de rest van een openbare school. Laat mensen lekker thuis hun ding doen m.b.t. religie.
Rusty1979

Bericht door Rusty1979 »

lanier schreef:Behandel in een les maatschappijleer religie in het algemeen, en weer het voor de rest van een openbare school. Laat mensen lekker thuis hun ding doen m.b.t. religie.
Op zich ben ik het hier mee eens, schaf dan ook evolutietheorie af op de bijzondere scholen, want dat is helaas ook verplichte kost.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Op zich ben ik het hier mee eens, schaf dan ook evolutietheorie af op de bijzondere scholen, want dat is helaas ook verplichte kost.
Schaf gewoon alle onderwijs in alle wetenschappen af die ooit de doctrines van je particuliere soort religie kunnen tegenspreken of bedreigen en ga vechten in het leger van je heilige here of lig verder maar wat op je luie bult te suffen of te rotzooien ....
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De evolutietheorie valt onder biologie (exacte wetenschap) en is een verplicht vak wat wordt gegeven op alle middelbare scholen in Nederland. Geen enkele 'bijzondere school' kan zelf maar even een lespakket samenstellen. Gelukkig zijn er nog regels wat dat betreft in ons land.
Plaats reactie