Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

C.M.H. schreef:
Maar het valt me trouwens wel aan mezelf op, dat ik minder stug doorlees dan vroeger. Volgens mij vertonen mensen door internet tegenwoordig meer zap-gedrag als het om lezen gaat, minder rust om uren achtereen te lezen. Ik merk dat bij mezelf in elk geval wel.

Ik heb de internet gewoonte overgenomen. Tegenwoordig zap ik door de boeken. Momenteel ben ik een tiental boeken tegelijk bezig. Het nadeel is dat er maar weinig boeken echt uitgelezen worden. Dus als iemand mij vraagt wat lees je momenteel, dan haal ik er maar iets tussenuit wat voor de gesprekspartner interessant kan zijn. Fictie, romans en boeken die niet informatief genoeg zijn lees ik dus niet. Op dit moment ben ik bezig met De godsdiensten der wereld van Prof. G. van de Leeuw.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Wow Piet! 10 boeken tegelijk? Ik zou gek worden! Ik lees trouwens nog steeds op de ouderwetse manier, boek na boek, dan kan ik me beter concentreren. Ben nu bezig in Edgar Alan Poe, Compleet, het volledige proza, zoals ik hier al aangaf: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6460

Net het verhaal uit van De put en de slinger! Huiveringwekkend!! En geniaal geschreven. Het scherpt mij trouwens als ik dingen terug moet lezen en E.A Poe heeft zo'n rijk woordgebruik dat het voor mij een verrukking is om te lezen. Maar ja, dat is mijn persoonlijke ervaring, dat dan weer wel! :lol:
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Ik lees de laatste tijd ook schrikbarend weinig boeken uit.
Momenteel aan het lezen: "Atheïsm Advanced" van David Eller.
D. Eller is een antropoloog die veel heeft gewerkt met Aboriginals, en een enorm goede analyse geeft van religie zoals het IS en zoals het wordt gezien.
Een must-read, staat voor mij ver boven de boeken van schrijvers zoals Dawkins, Hitchens etc.

(Eens kijken of we deze uitgelezen krijgen :D )
Verder ook nog nieuw op de plank:

Atheism; a philosophical justification van Michael Martin
Undercover economist van Tim Harford
"Only the mediocre are always at their best"
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lost and not found yet! schreef:Wow Piet! 10 boeken tegelijk? Ik zou gek worden! Ik lees trouwens nog steeds op de ouderwetse manier, boek na boek, dan kan ik me beter concentreren.
Bij mij is er sprake van een omgekeerde bewondering Lanfy. Zie ik om me heen iemand uren lezen in hetzelfde boek. Lezen ze de Lord of the Rings trilogie even uit. Ook het verhaal; het was zo spannend dus ik heb het in een keer uitgelezen. Dat heb ik lang geleden gedaan op de middelbare school. Zo snel mogelijk romans lezen was ik er tenminste vanaf. Maar het lijkt veel 10 boeken. Maar als ik alle effectieve bladzijden optel dan is het nog geen Karen Armstrong. Vaak stop ik na een hoofdstuk. Ga verder in een ander boek waar ik nog een boekenlegger heb liggen en ondertussen wordt er iets geroepen op Freethinker. En dan komen er weer andere boeken bij. Dus nu worstel ik dankzij Siger in de astrobiologie. Eerst met wat elementaire biochemie boeken op mijn bureau. En daarna naar internet. Om wat stukken te lezen. Kon hij niet iets gemakkelijkers verzinnen.
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Een van de 6 boeken waar ik nu in bezig ben, is "Voor een echt succesvol leven" van Bas Haring, waarin hij dwars ingaat tegen wat normaal als succesvol wordt gezien. Gewoon rustig genieten van iets dat géén vruchten afwerpt, is voor Bas goed leven. Geschreven op een heerlijk eenvoudige manier. Een verademing, ten opzichte van de meer ingewikkelde boeken die ik soms lees.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
lost and not found yet!
Bevlogen

p.vroon schreef:
lost and not found yet! schreef:Wow Piet! 10 boeken tegelijk? Ik zou gek worden! Ik lees trouwens nog steeds op de ouderwetse manier, boek na boek, dan kan ik me beter concentreren.
Bij mij is er sprake van een omgekeerde bewondering Lanfy. Zie ik om me heen iemand uren lezen in hetzelfde boek. Lezen ze de Lord of the Rings trilogie even uit. Ook het verhaal; het was zo spannend dus ik heb het in een keer uitgelezen. Dat heb ik lang geleden gedaan op de middelbare school. Zo snel mogelijk romans lezen was ik er tenminste vanaf. Maar het lijkt veel 10 boeken. Maar als ik alle effectieve bladzijden optel dan is het nog geen Karen Armstrong. Vaak stop ik na een hoofdstuk. Ga verder in een ander boek waar ik nog een boekenlegger heb liggen en ondertussen wordt er iets geroepen op Freethinker. En dan komen er weer andere boeken bij. Dus nu worstel ik dankzij Siger in de astrobiologie. Eerst met wat elementaire biochemie boeken op mijn bureau. En daarna naar internet. Om wat stukken te lezen. Kon hij niet iets gemakkelijkers verzinnen.
Dank voor je heldere uitleg! Maar gaan die 10 boeken dan ook ongeveer over hetzelfde onderwerp? Indien niet, dan zou ik er dus geen touw meer aan vast kunnen knopen! Maar dat ligt dan ws ook weer aan mijn opleiding. Zoals ik al eerder aangaf ben ik verbaal veel beter dan dat ik dingen moet opschrijven en formuleren op schrift. Ik heb er niet echt moeite mee, maar het frustreerd me soms wel. Als ik bijvoorbeeld andere postings lees, ben ik het er voor 100% mee eens, en zou dat verbaal ook kunnen uitdragen, maar op schrift stellen? Dat lukt dan weer niet!

Ter info mijn laatste 5 boeken:

1. Over jouw vragen gesproken, door verschillende gereformeerde predikanten en uitgeven door de jeugdbond van de gereformeerde gemeenten in 1987.
2. De laatste filosoof, geschreven door Klaas Rozemond. Hier bekend?
3. Adolf Hitler, het einde van een mythe, geschreven door John Toland. (Hier vond ik trouwens nog een krantenknipsel in uit de volkskrant van 11 november 1978, getiteld: De Rijksdagbrand: onbegrepen en ongeaccepteerd verleden).
4. :lol: De Bosatlas van Nederland, oke, geen leesboek, maar wel een enorm "bladerboek"
5. Zoals ik al aangaf: Compleet, het volledige proza van Edgar Alan Poe.

Ik herlees trouwens ook heel regelmatig boeken. Het valt mij namelijk op dat je dan steeds weer nieuwe "dingen" ziet!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

1491. De ontdekking van precolumbiaans Amerika. Charles C. Mann.

Oh ja.. en ik kon het niet laten toch ook maar alvast te beginnen met godverdomse dagen.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lost and not found yet! schreef:
Dank voor je heldere uitleg! Maar gaan die 10 boeken dan ook ongeveer over hetzelfde onderwerp? Indien niet, dan zou ik er dus geen touw meer aan vast kunnen knopen! Maar dat ligt dan ws ook weer aan mijn opleiding. Zoals ik al eerder aangaf ben ik verbaal veel beter dan dat ik dingen moet opschrijven en formuleren op schrift. Ik heb er niet echt moeite mee, maar het frustreerd me soms wel. Als ik bijvoorbeeld andere postings lees, ben ik het er voor 100% mee eens, en zou dat verbaal ook kunnen uitdragen, maar op schrift stellen? Dat lukt dan weer niet!
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Er lopen hier inderdaad mensen rond die een A4-tje syndroom hebben. Ze schrijven met een ongekende inspiratie. Op het moment dat ik denk nu is echt alles gezegd. Dan komt er nog een hagelbuitje aan woorden.
Maar een bijspijker cursus is altijd handig. Mijn medisch-biologische achtergrond kent ook zijn tekortkomingen. Heb vorig jaar enkele boeken over filosofie aangeschaft. Ten eerste het boek "filosofie van A tot Z" en daarna een unieboek over Filosofie. En nu duik ik wat dieper op de materie in. Om dit gedeelte op het forum beter te kunnen interpreteren. Zo liep een oud-lid eens bij mij binnen en kwam met een boeiend betoog over sterrenkunde. Via een website kwamen de mooiste afbeeldingen in beeld. En dan is het een virus. Ik kon het niet laten en verdiep me momenteel in deze tak. Zo is veel begonnen. Je vindt een fossiel en daarna stort je op de theorie. Een ernstige en af en toe dure aandoening.
lost and not found yet!
Bevlogen

P.Vroon schreef:
Een ernstige en af en toe dure aandoening.
Ernstig kan ik inkomen, maar duur? In wat voor opzicht dan? :oops: Offtopic, maar ik ben een nieuwsgierig mens.
We will dance again!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lost and not found yet! schreef:
Ernstig kan ik inkomen, maar duur? In wat voor opzicht dan? :oops: Offtopic, maar ik ben een nieuwsgierig mens.
We hebben in Nederland een vaste boekenprijs en daar lijd ik onder. Misschien goed voor het gilde der schrijvers, maar minder goed voor mijn portomonnee. Er is geen concurrentie. Ga met €100 naar een boekhandel en ontloop de ramsj. Dan zie je al gauw beperkingen ontstaan. Je moet kiezen. En dat zijn de moeilijkste momenten.
Ik ben een boekenliefhebber. Een bibliotheek is leuk maar als een boek je goed bevalt dan wil je hem hebben. Omdat mijn manier van lezen niet spoort met dit soort culturele instellingen. Op het moment dat ik even een kleine pauze neem van twee maanden dan moet ik ernstig opletten dat ik het boek verleng. En vaak heb je in een bibliotheek nogal gedateerde boeken. Als je iets zoekt over bv. evolutie dan staat er een armzalig hoopje. Die ook regelmatig beklad is door evolutie-haters. Of het nu Harun aanhangers zijn of hardcore christelijke theisten, het is gewoon een ernstig probleem. Waar veel bibliotheken tegen aanlopen.
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

"Dromen - kritiek van de paranormale ervaring" van Immanuel Kant. Kort door de bocht: over de geest, hoe je kan zeggen wat dat is. Voorloper van zijn Kritiek op de Zuivere Rede.

Was flink afgeprijsd.

Ik vind het fascinerend om te zien hoe denkers van een poos geleden met de kennis van die tijd tot conclusies komen. Maar teleurstellend hoe hij soms tot conclusies komt "Je vindt in de geschriften van filosofen echt heel goede en en betrouwbare bewijzen voor het feit dat alles wat denkt enkelvoudig moet zijn." Wie dat zijn wordt niet vermeld.

Maar goed dat is hoofdstuk 1 en ik heb de indruk dat hij nog alle kanten op kan gaan.
lehem

Bericht door lehem »

De Orde, van Tim Willocks

Roman over de Orde van de hospitaalridders, de Turken, beleg van Malta, etc
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Momenteel in bezig:
- De Vrolijke Wetenschap (Nietzsche)
- 1001 Nacht Vertellingen
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Meanings of Life
Roy E Baumeister
joaddan

Bericht door joaddan »

De ongetemde man
John Eldredge

Beschrijving
Elke man is ooit een jongen geweest. En jongens dromen dat ze helden zijn, boeven vangen en lieve meisjes redden. Maar op weg naar de volwassenheid zijn de meeste mannen innerlijk verwond, meestal door hun vader. En ze hebben hun dromen diep weggestopt. Ze proberen zich te handhaven in de zakenwereld, waar het draait om efficiënte en resultaat. Bovendien wordt er, thuis en op hun werk, van hen verwacht dat ze fijngevoelig, communicatief en begrijpend zijn. Is aardig zijn en welvaart creëren...

Lekker ontspannend lezen.....
een boosaardig hart achter vriendelijk klinkende woorden is als een waardeloos voorwerp, overtrokken met een laagje zilver
Plaats reactie