Ik realiseer me trouwens tijdens het tandenpoetsen net dit:
Evolutietheorie en evolutie zijn eigenlijk twee verschillende dingen.
Maar als je 'evolutie' ziet als "de evolutietheorie", dan kan je eigenlijk beweren dat 'evolutie' een theorie en een feit tegelijkertijd is.
Zie:
http://www.talkorigins.org/faqs/evolution-fact.html
Er is bewijs dat evolutie op deze planeet heeft plaatsgevonden, Maar de evolutie
theorie zal heus niet compleet zijn.
Neemt niet weg dat we weten dat evolutie heeft plaatsgevonden.
En dat geef toch wel een bepaalde vorm van zekerheid wat betreft de toekomstige vindingen betreft de biologie. Een verwachtingspatroon niet uit voorkeur, maar uit rationele gronden.
Dit lijkt me dan ook de achterliggende gedachte van "extraordinary claims require extraordinary evidence"!
Zo is dat eigenlijk ook toe te passen op het shizofrenieverhaal, en wanen.
We weten inderdaad niet alles van het brein, maar we weten in ieder geval wel dat persoonlijkheid e.d ontzettend afhankelijk is van dit substraat genaamd "brein".
Ook kunnen we dingen beinvloeden met drugs,
Maar we weten inderdaad nog niet de details nee. Het "Waarom". Of beter gezegd, "hoe". Want "waarom" en "hoe" hebben soms grijze overlappende gebieden.
Maar ergens is het dus wel zo, dat deze details wel aan een bepaald verwachtingspatroon kunnen voldoen.
Net als bij evolutie dus,
En ook bepaalde takken van natuurkunde of scheikunde, etc.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.