theorie dat de ziel bestaat.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Leuke Gast
Geregelde verschijning
Contacteer:

theorie dat de ziel bestaat.

Bericht door Leuke Gast »

http://uniform.messageboard.nl/10262/viewtopic.php?t=10
devious schreef:Genetisch determinisme noemt men de gedachte dat de mens gevormd zou worden door het DNA. Ik ben van mening dat DNA een heel 'grote' rol speelt, maar niet de enige.
Dan zou een een-eiÏge 'grote' gelijkenissen moeten vertonen in het nemen van beslissingen en aard?
devious schreef:Omgevingsfactoren hebben ook een zeer grote invloed.
Wat voor invloed oefenen wij uit op de omgeving? Wij zijn zelf ook één van de omgevingfactoren.
devious schreef:Voor het bestaan van zoiets als een ziel, zie ik geen bewijs.
Iets wat men niet fysiek kan waarnemen wil niet betekenen dat iets niet bestaat. Net als een 'gedachte', 'aard', 'gevoel' van een mens, de gedachte in een mens bestaat.
devious schreef:Er is denk ik eerder sprake van een gat in de kennis, dat sommigen proberen te dichten door allerlei esoterische fantasieen over 'De Ziel'.
Dit is niet de manier hoe ik op deze 'theorie' ben gekomen. In eerste instantie heb ik altijd genoegen genomen met de volgende verklaring dat 'als men sterft, kan men dit vergelijken met de situatie als voor je geboorte. Waar was jij voor je geboorte, wat kun je daar nog van herinneren?' Ik was overtuigd dat het zo na de dood ook het geval zou zijn, ofwel na de dood is niets meer.'. Echter ben ik door redenen tot andere inzichten gekomen. Daarom heb ik besloten het bestaan van de ziel wetenschappelijk trachten te bewijzen.
devious schreef:Dat is juist wat ik bedoel. Alle indrukken die een mens opdoet, van medemensen of de omgeving, zijn waarnemingen die de mens vormen.
Klopt, maar dit wil niet zeggen dat 'alle' beslissingen die een mens neemt door de omgeving en invloeden van medemensen worden bepaald.
devious schreef:Van die vrijheid kun je pas gebruik maken als je je bewust bent van die vrijheid. Als je je volledig hebt losgemaakt van alle vanzelfsprekendheden, ben je in staat om vrij te denken. en als je vrij kunt denken, heb je de mogelijkheid tot het maken van vrije keuzen.
Zijn we niet allemaal instaat om vrij te denken? Een mens doet dagelijks standaard routine handelingen (vanzelfsprekendheden). naast deze routine handelingen worden aan een mens ook keuzens voorgelegd. Bij deze keuzens moet de mens een richting kiezen. Deze richting is een 'bewuste' keuzen, deze kan dus bewust goed willen zijn, of iets anders.
devious schreef:Men zegt wel eens dat het geweten een bewijs is voor het bestaan van God of de Ziel.
Het 'geweten' is een externe factor die je keuzens beinvloed.
devious schreef:Maar deze 'innerlijke stem' is evenmin een bewijs voor het bestaan van de ziel.
Ik ben wel van mening dat 'geweten' en 'gevoel' sterk verband hebben met de 'ziel', omdat 'gevoelens' je beslissing beinvloed.
, dan de donder en bliksem een bewijs is voor het bestaan van Donar.
Donar zou in dit geval 'het externe object' zijn dat de bliksem veroorzaakt. Als het woord 'Donar' electrische ontlading zou betekenen is deze uitspraak dan wel aanemelijk?
devious schreef: Deze 'innerlijke stem' is eerder een bewijs voor het fenomeen van de sociale concitionering. Als kinderen gestraft worden door ouders of leraren, wordt hun woede tegen de opvoeders opgewekt. Als deze woede geuit wordt, volgt een nog strengere straf. De enige veilige manier om de woede te ontladen is door deze te richten tegen zichzelf. De kinderen doen dit doordat ze zich identificeren met hun opvoeders, waarvan ze de normen en waarden overnemen en dezelfde bestraffende houding, die ze tegen zichzelf aannemen. Deze bestraffende houding is het geweten. Dit verklaard tevens waarom mensen in verschillende culturen verschillende gewetens lijken te hebben.
Bedoel je dat 'gevoel' niet iets van jezelf is? Of bedoel je dat 'gevoel' is aangeleerd? Ik ben wel van mening dat de opvoeders 'invloed' oefenen op de 'gevoelens' van kinderen.
devious schreef:(gevoel)Is geenszins een bewijs voor het bestaan van de Ziel.
'gevoel' is wel een eigenschap van mens en dier. Dat mensen 'gevoelens' van elkaar kunnen beinvloeden is duidelijk. Een mens kan bewust een ander verdriet aandoen, een mens kan bewust zijn van de gevolgen van zijn daden op het gebied van gevoel. De discussie is wel interessant.
beheer schreef: kunt kiezen tussen 'Goed' of 'niet-Goed' dan weet ieder mens dat men voor 'goed' zou moeten kiezen.
devious schreef:Het is maar net wat je geleerd hebt.

Een mens kan 'niet' iets 'niet-Goed' doen als deze zelf niet weet dat dit 'niet-Goed' is. Een mens die zelf de 'keuze' maakt weet zelf of hij bewust de 'goede' keuze wil maken of niet.
devious schreef:Dit getheoretiseer is leuk
Het is op z'n minst leerzaam.
devious schreef: Wat is het verschil tussen de Ziel en de Geest?
Ik weet dat NIET precies. Mischien betekenen 'ziel' en 'geest' het zelfde. Mogelijk dat de benaming van 'geest' in een levend lichaam 'ziel' zou kunnen betekenen. Eenmaal gestorven dan is het 'contact' met de ziel verbroken, opdat moment valt het bestaan van deze ziel niet meer te verklaren met aardse woorden.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Waar was jij voor je geboorte,
Nergens , want ik was er toen (nog ) niet
Wat kun je daar nog van herinneren?
Niets :
kan ook niet = als je er nog niet bent valt er niets te beleven wat later wordt "herinnerd "
en bezit je zelfs geen hard-ware ( in dit geval het "geheugen" )om je (eventuele ) herinneringen op te slaan

Bovendien ;
---> ik( van tegenwoordig ) herinner me ook niet meer wat op 15 juli 1966 gebeurde ...
---> Veel van wat men zich wel herinnert is reconstructie en fabulatie ... Dat is een welbekend verschijnsel bij getuigenissen in de rechtbanken
---> Lees eens wat meer Oliver Sachs
---> Sommige "herinneringen " zijn toepassingen van overgeerfde programmas
die in onze hersenen zijn ingebouwd ....
----> andere " herinneringen " /programmas zijn "gedownload"/overgenomen van andere mensen , cultuuromgeving en opvoeders ...." Herinneringen " worden zelf gesuggereerd( onder hypnose bijvoorbeeld ) .... etc ....
' Ik was overtuigd dat het zo na de dood ook het geval zou zijn, ofwel na de dood is niets meer.'. Echter ben ik door redenen tot andere inzichten gekomen.
Welke redenen en welke andere inzichten ?
mogen we dat ook eens weten ....
Daarom heb ik besloten het bestaan van de ziel wetenschappelijk trachten te bewijzen.
U bent wetenschapper ?
U zult dus kontroleerbare testen moeten bedenken die uw werkhypothe (?) toetsen en U zult moeten aangeven onder welke herhaalbare omstandigheden en objectieve voorwaarden je jouw hypothese als gefalsifieerd ( steunend op empirisch aantoonbare basis waarnemingen ) zult moeten verwerpen ....

Begin er maar aan ....
Wanneer dit is uitgewerkt , doen we verder ....
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 14 okt 2005 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Daarom heb ik besloten het bestaan van de ziel wetenschappelijk trachten te bewijzen.

Wikipedia: Wetenschappelijk gezien kan het bestaan van de ziel niet worden aangetoond. De wetenschap richt zich immers op objectieve feiten en niet op de het subjectieve zijn van de wetenschapper zelf. De ziel behoort dus tot de "psycho"logie in de ware betekenis van het woord, niet tot het behaviorisme van de aanvaarde wetenschap dat alleen naar de uiterlijke verschijnselen kijkt.

Succes...... 8)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bovendien wie hebben er dan zoal een ziel? Ik ga er vanuit dat onze vinpotige verre voorouders dit dan ook hadden. Of is dit ergens onderweg in de evolutie ontstaan? Het begrip ziel is abstract en komt voort uit een tijd waarin op neurofysiologisch terrein geen enkele kennis was. Er werden toen abstracties als ziel ,geest , visioenen geponeerd om de wereld betekenis toe te kennen. (leestip Wolfsklem van Piet Vroon).
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

devious schreef:
Genetisch determinisme noemt men de gedachte dat de mens gevormd zou worden door het DNA. Ik ben van mening dat DNA een heel 'grote' rol speelt, maar niet de enige
.

........
Omgevingsfactoren hebben ook een zeer grote invloed.
met als enige antwoorden ; wat slecht verteerd eeneigige tweeling gedoe ...en wat totaal naast de kwestie geneuzel .
Natuurlijk veranderen we ook onze omgeving en vice versa ; dat doen alle levende wezens : het is een voortdurend aanpassen aan elkaar in co-evolutie , en in verschuivende ekologische evenwichten ....
Maar wat heeft dat te maken met de vaststelling dat een totale mens ( of een ander levend wezen ) op een bepaald ogenblik het produkt is van zowel genen als omgeving ...?
Wat wordt er hier precies beweerd met dit antwoord ?
:roll:

Hier hebt U wat meer inleidende info
Over de context en de historie van de wetenschappelijke discussies rond het GENETISCH DETERMINISME

Ik hoop dat men er hier toch een beetje zijn voordeel mee kan doen .... ipv maar wat idioot te lullen vanuit het buiikgevoel kan misschien wat orienterend literatuuronderzoek een goed startpunt en basis vormen voor een verdere gedachtenwisseling ?

Het nature /nurture debat is allang afgelopen

Nature nurture
http://groups.msn.com/evodisku/breinevo ... 5033362155

Tabula Rasa

http://groups.msn.com/evodisku/breinevo ... 1072450753

Fenotype /genotype :
http://groups.msn.com/evodisku/glosf.ms ... 7141745566
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: theorie dat de ziel bestaat.

Bericht door Devious »

Leuke Gast schreef: Wat voor invloed oefenen wij uit op de omgeving? Wij zijn zelf ook één van de omgevingfactoren.
correct.
devious schreef:Voor het bestaan van zoiets als een ziel, zie ik geen bewijs.
We beginnen eigenlijk al verkeerd. Voor we kunnen spreken over het bestaan van de ziel, dienen we eerst te weten wat een ziel is. Dus, wat is de ziel, en waaruit bestaat de ziel? Een definitie graag + onderbouwing van de definitie.
Leuke Gast schreef: Iets wat men niet fysiek kan waarnemen wil niet betekenen dat iets niet bestaat. Net als een 'gedachte', 'aard', 'gevoel' van een mens, de gedachte in een mens bestaat.
Ik heb niet gezegd dat de ziel niet bestaat. Ik zeg dat ik voor het bestaan van die ziel geen bewijzen heb gezien. En net heb ik al verklaard dat ik eigenlijk niet eens weet wat deze ziel precies is. Leg uit.
Echter ben ik door redenen tot andere inzichten gekomen. Daarom heb ik besloten het bestaan van de ziel wetenschappelijk trachten te bewijzen.
Fantastisch. Ik wens je veel succes.
Klopt, maar dit wil niet zeggen dat 'alle' beslissingen die een mens neemt door de omgeving en invloeden van medemensen worden bepaald.
Kan zijn, maar waardoor dan?
Zijn we niet allemaal instaat om vrij te denken? Een mens doet dagelijks standaard routine handelingen (vanzelfsprekendheden). naast deze routine handelingen worden aan een mens ook keuzens voorgelegd. Bij deze keuzens moet de mens een richting kiezen. Deze richting is een 'bewuste' keuzen, deze kan dus bewust goed willen zijn, of iets anders.
Ik geloof dat alles een oorzaak heeft, en dat de keuzen die wij maken de som zijn van ontelbaar veel oorzaken, (zowel omgevingsoorzaken als genetische) die wij onmogelijk allemaal kunnen overzien. Het idee van 'bewuste' of 'vrije' keuze, krijgt hiermee een iets andere betekenis. Wat precies, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Vind ik het erg als alles gedetermineerd blijkt te zijn? Neen, eigenlijk maakt me dat niet meer zoveel uit. Als ik vandaag zou ontdekken dat het universum deterministisch zou blijken te zijn, dan zou het eten mij nog net zo lekker smaken dan gisteren.
Het 'geweten' is een externe factor die je keuzens beinvloed.
Hoe bedoel je 'extern'. Bevindt dit geweten zich buiten jezelf?
Ik ben wel van mening dat 'geweten' en 'gevoel' sterk verband hebben met de 'ziel', omdat 'gevoelens' je beslissing beinvloed.
Kan zijn, maar nogmaals; 'wat is nu die ziel?'
Donar zou in dit geval 'het externe object' zijn dat de bliksem veroorzaakt. Als het woord 'Donar' electrische ontlading zou betekenen is deze uitspraak dan wel aanemelijk?
Dan heb ik geen bezwaar.
devious schreef:Deze 'innerlijke stem' is eerder een bewijs voor het fenomeen van de sociale concitionering. Als kinderen gestraft worden door ouders of leraren, wordt hun woede tegen de opvoeders opgewekt. Als deze woede geuit wordt, volgt een nog strengere straf. De enige veilige manier om de woede te ontladen is door deze te richten tegen zichzelf. De kinderen doen dit doordat ze zich identificeren met hun opvoeders, waarvan ze de normen en waarden overnemen en dezelfde bestraffende houding, die ze tegen zichzelf aannemen. Deze bestraffende houding is het geweten. Dit verklaard tevens waarom mensen in verschillende culturen verschillende gewetens lijken te hebben.
Bedoel je dat 'gevoel' niet iets van jezelf is? Of bedoel je dat 'gevoel' is aangeleerd? Ik ben wel van mening dat de opvoeders 'invloed' oefenen op de 'gevoelens' van kinderen.
Dat is precies wat ik hierboven probeer te zeggen, (dat de opvoeders invloed uitoefenen op de gevoelens van kinderen. Het geweten ontstaat tijdens de opvoeding, althans, ik vind dat aannemelijk.
'gevoel' is wel een eigenschap van mens en dier. Dat mensen 'gevoelens' van elkaar kunnen beinvloeden is duidelijk. Een mens kan bewust een ander verdriet aandoen, een mens kan bewust zijn van de gevolgen van zijn daden op het gebied van gevoel. De discussie is wel interessant.
Correct, dat staat voor mij ook niet ter discussie.
beheer schreef:kunt kiezen tussen 'Goed' of 'niet-Goed' dan weet ieder mens dat men voor 'goed' zou moeten kiezen.
Een mens kan 'niet' iets 'niet-Goed' doen als deze zelf niet weet dat dit 'niet-Goed' is. Een mens die zelf de 'keuze' maakt weet zelf of hij bewust de 'goede' keuze wil maken of niet.
Goed en kwaad zijn subjectieve begrippen; die leer je.
Het is op z'n minst leerzaam.
yep!
Ik weet dat NIET precies. Mischien betekenen 'ziel' en 'geest' het zelfde. Mogelijk dat de benaming van 'geest' in een levend lichaam 'ziel' zou kunnen betekenen. Eenmaal gestorven dan is het 'contact' met de ziel verbroken, opdat moment valt het bestaan van deze ziel niet meer te verklaren met aardse woorden.

Voordat je het bestaan van 'iets' wilt bewijzen, dan dien je toch eerst een minimaal idee te hebben wat dat 'iets' is.
Laten we hutsefluffel maar weer eens uit de kast halen. Als je het bestaan van hutsefluffel wilt bewijzen, moet je eerst enig idee hebben wat hutsefluffel is. 'ziel' is voor mij nu nog een betekenisloos begrip (als het in de religieuze context wordt gebruikt)

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Samante

Re: theorie dat de ziel bestaat.

Bericht door Samante »

Devious schreef:Voor het bestaan van zoiets als een ziel, zie ik geen bewijs.
Devious schreef: We beginnen eigenlijk al verkeerd. Voor we kunnen spreken over het bestaan van de ziel, dienen we eerst te weten wat een ziel is. Dus, wat is de ziel, en waaruit bestaat de ziel? Een definitie graag + onderbouwing van de definitie.
Ah dat is knap lastig. Ik durf nu al te stellen dat een bewijs voor het bestaan van een ziel niet gevonden wordt. Het is niet tastbaar.

Ik versta onder een ziel, het deel van jou dat jou en tevens al het overige omvat. De ziel is voor mij het 'goddelijk' aspect dat reeds voor de geboorte keuzes gemaakt heeft over de geboorteplaats, de ouders, de gebeurtenissen die in het leven plaatsvinden.
De geest is het deel van jou dat blanco is bij de geboorte en zonder enige herinnering zich empirisch ervaart. De geest is het verstand, het ego dat zich in de loop van het leven ontwikkelt.
Het lichaam is een instrument en voertuig waarmee het mogelijk is om die ervaringen op te doen.
Het gehele wezen, bestaande uit ziel+geest+lichaam is geen schepsel maar is God zelf.

Bewijzen voor deze stellingen? Die heb ik niet en dat zal niemand verbazen. Het is allemaal niet meer dan inzichten en die zijn nu eenmaal discutabel. En ze kunnen verworpen worden door willekeurig wie.
En dat is de kwestie met het 'geloof' in het algemeen. Het is discutabel en het kan verworpen worden door willekeurig wie. Het is in elk geval niet iets dat moet worden opgedrongen als een waarheid of feit.
Voor mezelf, en voor iedere willekeurig geinteresseerde, is het allemaal leuke hypothese en niets meer dan dat.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Over ziel en hersenen heb ik hier een compilatie samengesteld

http://groups.msn.com/evodisku/breinevo ... 1023936230

Waaruit ik volgende uitreksels plaats

Enkele definities ? -

Ziel: Onstoffelijk levensbeginsel in de mens.
-Zelfbewustzijn: Het besef van een persoonlijk wezen te zijn.
Ik denk dat met de ziel gewoon ons zelfbewustzijn bedoeld wordt zoals je die tijdens je leven ervaart en die in een minder waakzame toestand verkeert
wanneer je bvb. slaapt.

Volgens mij is de benaming 'ziel' een term uit de godsdienst en bedoelen we er ons 'zelfbewustzijn' mee.

Ik denk dat het zelfbewustzijn in een heel primitieve vorm ontstaan is bij het ontstaan van de hersenen omdat je het nodig hebt om jezelf van je omgeving
te onderscheiden waarin je je beweegt : zodat je succesvol kan overleven en voortplanten.

Zelfbewustzijn groeit naarmate de hersencapaciteit toeneemt, zo kan je denk ik geen lijn trekken tussen reptiel en zoogdier of tussen aap en mens.
Het groeit geleidelijk aan: Een hond is er zich niet van bewust dat hij zichzelf ziet in de spiegel, een aap is zich daar wel bewust van (hij kan zichzelf
bijvoorbeeld ontvlooien voor de spiegel) en een mens is zich heel goed bewust van zijn eigen bestaan en kan zelfs zijn eigen gedachten analyseren.
Het is gewoon een verzameling van massa's neuronen in de hersenen die na de dood de benodigde zuurstof en elektrische lading verliezen en bijgevolg
afsterven waardoor we na ons leven hetzelfde ervaren als voor ons leven, helemaal niets dus.

De combinatie van pulsjes in je neuronen van je hersenen is je "ziel" .
Ergens tijdens de zwangerschap beginnen die neuronen te "vuren" en tijdens die ontwikkeling ontwikkelen deze hersenen
(en dus ook de bijbehorende pulsjes) tot een individu (wat uiteraard ook nog doorgaat na de geboorte).
Zonder deze (combinatie van) pulsjes is er geen leven -> hersendood.
De ziel bestaat niet, en we zijn gewoon een zak chemische reacties.
De ziel is eerder een verzinseltje om dit, voor velen, complexe en ongeloofwaardige gegeven van neuronenreacties een naampje te geven
Zeker als je, zoals sommigen graag doen, er een willekeurige godsdienst bijhaalt
Als ik gewoon uitga van de wetenschap, zie ik een (complex) chemisch/electrisch netwerk, verder niets.
Waarom zou er meer (moeten) zijn?
Ik geloof niet in ingrijpen van iets hogers, een god of een ziel of wat dan ook

***********************************************************************************************************

http://www.cs.unimaas.nl/~postma/projec ... masio.html

DAMASIO OVER DE MATERIËLE BASIS VAN ONS BEWUSTZIJN
Het brein en ik
(vertaling: George Beekman) NRC Handelsblad 4 Dec'99

de Amerikaans-Portugese neuroloog Antonio Damasio ;. Het bewustzijn is wel degelijk een oplosbaar probleem.

Antonio R. Damasio
Hoe kunnen uit de activiteiten van de hersenen processen voortkomen die wij geest noemen?

Hiermee houden zich zowel de deskundigen van de neurowetenschappen, cognitieve wetenschappen, filosofie enzovoorts bezig, als vrijwel ieder ander die zich afvraagt hoe het bewustzijn tot stand komt.

Sommigen twijfelen er niet aan dat het antwoord op dat raadsel gevonden zal worden.

Maar anderen menen dat een antwoord principieel onmogelijk is.

Deze tweedeling is opmerkelijk, omdat vrijwel niemand betwijfelt dat in de hersenen de grondslagen zullen worden gevonden van processen als zien en herinneren - die toch duidelijk onderdelen vormen van het grotere geheel van ons bewustzijn.

Kennelijk begint er een zekere onrust te ontstaan wanneer we de geest in zijn geheel onder de loep nemen en vooral wanneer het gaat om dat aspect van de geest dat wij bewustzijn noemen.

De oorzaak van de huidige opwinding is duidelijk. De biologie in het algemeen en de neurowetenschappen in het bijzonder hebben bij het ontrafelen van de geheimen van het leven zulke grote successen geboekt dat het vinden van de neurobiologische grondslag van het bewustzijn in feite de laatste uitdaging is geworden, een hamvraag als moderne variant van het klassieke probleem van lichaam en geest.

Er wordt wel gezegd dat we in het nu eindigende decennium - het zogenoemde 'decennium van het brein' - méér over geest en lichaam te weten zijn gekomen dan gedurende de gehele geschiedenis van de psychologie en neurowetenschappen vóór 1990.

Deze onstuitbare en exponentiële groei van nieuwe kennis heeft het ietwat euforische gevoel doen ontstaan dat geen enkel probleem de aanval van de wetenschap kan weerstaan, wanneer de theorie maar goed is en de onderzoektechnieken maar krachtig genoeg zijn. Het lijkt voor de hand te liggen dat het vraagstuk van lichaam en geest, dat ik het vraagstuk van de bewuste geest zal noemen, binnenkort zal worden opgelost.

Maar achter deze euforie schuilen lastige zaken die te midden van al dit enthousiasme vaak over het hoofd worden gezien. Ik geef een korte opsomming van de belangrijkste problemen.

Het ik-perspectief

Het lichaam en de hersenen - ieders lichaam, ieders hersenen - zijn waarneembaar voor anderen, maar de geest is alleen 'waarneembaar' voor de persoon die hem bezit. Verschillende personen die met hetzelfde lichaam en dezelfde hersenen worden geconfronteerd, kunnen precies dezelfde verifieerbare waarnemingen doen. Aan de geest van iemand kunnen zij die waarnemingen niet doen. De geest is een persoonlijk, verborgen, inwendig en onbetwist subjectief iets. Het lichaam en zijn hersenen zijn openbare, zichtbare, uitwendige en ontegenzeglijk objectieve dingen.

Intentionaliteit

Pessimisten zeggen dat door dit ik-perspectief nooit te begrijpen zal zijn hoe levende materie het besef van een 'ik' kan creëren. Dat besef vormt het kenmerk van de bewuste geest: het feit dat de beelden in mijn geest of de uwe van mij of van u zijn en vanuit mijn of uw perspectief worden gevormd. Dit probleem is zo hopeloos, zo wordt ons verteld, dat we zelfs niet kunnen verklaren waarom de geest ergens over gaat - waarom geestestoestanden gericht zijn op uitwendige zaken of op gevoelens binnen een organisme. Deze eigenschap van de geest wordt door de filosofen aangeduid met de misleidende term 'intentionaliteit': het gericht zijn op iets anders. Maar zoals we zullen zien is de bewering dat intentionaliteit een onoverkomelijk probleem is, onjuist.

De begrensde geest

Pessimisten verschieten hun laatste kruit wanneer zij zeggen dat alleen al het feit dat wij de vraag kunnen stellen hoe een bewuste geest in een brein opkomt, afhangt van het bestaan van diezelfde bewuste geest. Het vraagstuk moet worden onderzocht met juist dat instrument dat men wil onderzoeken! Er is niets dat ons meer vertrouwd overkomt dan de menselijke geest, maar als het er op aan komt de bronnen en mechanismen van die geest te vinden, wordt het vraagstuk kennelijk een eindeloze zee van onwetendheid.

Ik zal eerst ingaan op de problemen die betrekking hebben op de omstandigheden waarin de bewuste geest wordt bestudeerd. De opvatting dat met onze huidige inzichten in de levende materie de grenzen zijn bereikt zonder dat we er in zijn geslaagd de 'stof van de geest' te identificeren, is volstrekt fout. Hoe we er ook tegenaan willen kijken, de huidige beschrijving van neurologische verschijnselen is nog zeer onvolledig. Op moleculair niveau moeten we nog talloze details over het functioneren van zenuwcellen en hun systemen ontrafelen. Het gedrag van groepen van zenuwcellen in een lokaal gebied van de hersenen wordt nog amper begrepen en onze kennis van het niveau van grootschalige systemen die gevormd worden door meerdere van die gebieden is niet minder onvolledig.

We zijn nog maar net begonnen met het onderzoek naar het feit dat de interacties tussen allerlei hersengebieden waarschijnlijk tot zeer complexe biologische situaties leiden, die meer zijn dan de som van de afzonderlijke bijdragen van die hersengebieden. Het is onzinnig te stellen dat het probleem van de bewuste geest onoplosbaar is, omdat we de hersenen tot aan de uiterste grenzen zouden hebben bestudeerd en de geest nog steeds niet hebben gevonden. Het is zelfs niet eens waar dat onze kennis van de materie in het algemeen - laat staan die van materie in een biologische context - op enigerlei wijze compleet is. Misschien is het gewoon onze onwetendheid dat het vraagstuk van lichaam en geest zo ongrijpbaar doet lijken. Onwetendheid beperkt het voorstellingsvermogen en kan tot gevolg hebben dat het mogelijke onmogelijk lijkt.

De aanwezigheid van een kloof tussen enerzijds de toestanden van de geest en anderzijds fysisch-biologische verschijnselen is het gevolg van de grote ongelijkheid van twee kennisbestanden. Aan de ene kant staat de tamelijk goed beschreven complexiteit van 'geestelijke processen' en aan de ander kant staan de nog zeer gebrekkig beschreven biologische processen die daarmee in verband staan, die die geestelijke processen in feite moeten zijn. De vorm en rijkdom van verschijnselen die direct en automatisch in de geestelijke processen beschikbaar zijn, passen niet bij de vorm en rijkdom van de huidige neurowetenschappelijke beschrijving van de neurobiologische processen. Er bestaat een kloof tussen ons beeld van het geestelijke dat we na eeuwen van zelfonderzoek en de inspanningen van cognitieve wetenschappers hebben opgebouwd en het beeld van neurale verschijnselen dat we dankzij het onderzoek in de neurowetenschappen hebben opgebouwd. Er is echter geen reden om te geloven dat deze kloof niet door verder neurobiologisch onderzoek kan worden overbrugd. Er is niets wat er op wijst dat wij de rand van een afgrond hebben bereikt die het geestelijke van het lichamelijke in beginsel van elkaar scheidt.

Sommigen menen dat de menselijke geest niet in staat is om zichzelf te bestuderen omdat de waarnemer en het waargenomene dan met elkaar in botsing komen. In dit verband is het van belang er op te wijzen dat de hersenen en de geest niet uit één stuk bestaan. Hersenen en geest zijn georganiseerd in niveaus en de hoogste daarvan creëren instrumenten die het mogelijk maken de andere niveaus waar te nemen - taal, logica, systematische technieken voor het waarnemen en analyseren van verschijnselen, enzovoorts. We zullen ons waarschijnlijk moeten neerleggen bij het feit dat we nooit in staat zullen zijn ons allerdiepste volledig waar te nemen, maar dat is iets anders dan te stellen dat we geen enkel deel daarvan kunnen begrijpen en dus het bijltje erbij neergooien alvorens ook maar een poging te hebben gewaagd.

Het vraagstuk van de bewuste geest moet in twee delen worden gesplitst. Het eerste bestaat uit de vraag hoe wij iets creëren dat ik hier een 'film in onze hersenen' noem, een samenhangend geheel van gewaarwordingen die van verschillende zintuigen komen: gezicht, gehoor, gevoel, reuk, enzovoorts. Het tweede deel is de vraag van het 'ik', dat betrekking heeft op de manier waarop bij ons automatisch het besef opkomt dat de film in ons brein aan ons toebehoort.

De film in ons brein

Het grootste deel van de geschiedenis van de neurowetenschappen is getracht het vraagstuk van deze 'film in onze hersenen' op te lossen. Toen Paul Broca en Carl Wernicke ongeveer anderhalve eeuw geleden voor het eerst suggereerden dat verschillende gebieden in de hersenen betrokken zijn bij de verwerking van verschillende aspecten van de taal, zijn we begonnen de gebieden in kaart te brengen van de hersenen die deelnemen in het maken van de 'film' in onze hersenen. In de afgelopen jaren, na de komst van steeds verfijndere onderzoekstechnieken, begon dit werk royaal vruchten af te werpen. Het is nu mogelijk de activiteit van afzonderlijke zenuwcellen of groepen zenuwcellen direct te registreren en die activiteit te relateren aan bepaalde gewaarwordingen, zoals die van een kleur, een gebogen lijn, of een punt in de ruimte. Met behulp van PET- of MRI- scans kunnen we bepalen hoe de verschillende delen van de hersenen van een normaal levend persoon betrokken zijn bij bepaalde toestanden van de geest, zoals tijdens het zoeken van het woord dat bij een bepaald voorwerp hoort. We kunnen onderzoeken wat de rol van moleculen in microscopisch kleine zenuwbanen bij zulke uiteenlopende taken is en we kunnen de genen identificeren die noodzakelijk zijn voor het ontstaan en de ontwikkeling van deze moleculen. Naarmate het onderzoek bij zowel dieren als mensen verder voortschreed, kwamen we meer te weten over hoe de hersenen een visuele weergave tot stand brengen van objecten die een beeld op het netvlies projecteren. Een ander voorbeeld van de opmerkelijke vooruitgang is onze kennis van de mechanismen van leren en herinneren. In snelle opeenvolging hebben we ontdekt dat de hersenen één systeem gebruiken voor het leren van feiten die bijvoorbeeld betrekking hebben op personen, plaatsen en gebeurtenissen, en een ander systeem voor het aanleren van vaardigheden, zoals fietsen of het bespelen van een muziekinstrument. De hippocampus is een sleutelcomponent in het systeem dat voor het leren van feiten wordt gebruikt, terwijl de basale ganglia en de kleine hersenen onmisbaar zijn voor het aanleren van vaardigheden.

Een gebied waarop de recente vooruitgang wel bijzonder opmerkelijk is, is dat van gevoelens en emoties. Zo is uit onderzoek bij zowel mensen als dieren gebleken dat de amygdala, een verzameling zenuwkernen in het inwendige van de temporale kwabben, een onmisbare component vormen in de hersenfunctie die angst opwekt. Verrassend genoeg hebben wij de amygdala niet alleen nodig om te leren dat een bepaalde prikkel angst kan veroorzaken, maar is hij voor ons ook belangrijk om angst te ervaren in relatie met zo'n prikkel en zelfs om - uit een bepaalde gelaatsuitdrukking - te kunnen zien dat iemand anders angstig is. Wat voor geestelijke gewaarwording we ook beschouwen, het is altijd mogelijk om bepaalde gebieden in de hersenen aan te wijzen die door hun gezamenlijke werking aan de totstandkoming van die gewaarwording bijdragen. Er bestaat een nauwe samenhang tussen enerzijds de totstandkoming van een bepaalde geestestoestand of een bepaald gedrag en anderzijds de activiteit van een beperkt aantal delen van de hersenen. Deze samenhang kan worden vastgesteld op zowel het niveau van een macroscopisch aanwijsbaar gebied - zoals de primaire visuele cortex, een met taal samenhangend gebied, of een met gevoel corresponderende kern - als op het niveau van de microscopische zenuwsystemen waaruit een bepaald gebied bestaat. Weinigen zullen betwijfelen dat deze verschillende successen, hoe indrukwekkend ze ook mogen zijn, nog maar een begin zijn. Naarmate de onderzoekstechnieken beter worden en de vindingrijkheid van de onderzoekers groter wordt, zullen de details van de fysische structuren en biologische activiteiten die de 'film in onze hersenen' vormen geleidelijk worden opgehelderd.

Het ik-probleem

Het vele neurowetenschappelijke onderzoek en de stroom van belangrijke feiten die dat oplevert, hebben vele twijfelaars ervan overtuigd dat de neurale grondslag van de film in onze hersenen geïdentificeerd kan worden. Maar de pessimisten kunnen nog altijd maar moeilijk aannemen dat het tweede deel van het vraagstuk van de bewuste geest - het ontstaan van het besef van het 'ik' - óók kan worden opgelost. Eenvoudig is het niet, maar er zijn wel degelijk oplossingen mogelijk. Hieronder zal ik een hypothese schetsen die nu wordt getest. De hypothese berust op een aantal hoofdgedachten. In de eerste plaats geven hersencellen op elk niveau van het zenuwstelsel dingen of gebeurtenissen weer die elders in het organisme voorkomen, zulks in tegenstelling tot bijvoorbeeld cellen in de nieren of de lever die niets anders doen dan de hen toegekende functies verrichten. Hersencellen zijn met opzet toegewezen om zich met andere dingen en andere activiteiten bezig te houden. Zij zijn geboren cartografen van de geografie van een organisme en van de gebeurtenissen die binnen zo'n gebied plaatsvinden.

Het vaak aangehaalde raadsel van de 'intentionele' geest, die gericht is op objecten buiten het individu, blijkt dus helemaal geen raadsel te zijn. De filosofische ontreddering rond de 'intentionele' barrière die ik eerder aanhaalde, verdwijnt wanneer men beseft dat de hersenen bezig zijn met het direct weergeven van het organisme en met het indirect weergeven van datgene waarmee het organisme in contact staat.

In de tweede plaats brengt de aangeboren 'intentionaliteit' van de hersenen ons bij een ander vastgesteld feit. De hersenen bezitten binnen hun structuren middelen die bedoeld zijn om de werking van een organisme op een zodanige manier te regelen dat de interne chemische evenwichten die onmisbaar zijn voor het leven te allen tijde in stand kunnen worden gehouden. De middelen waarmee de hersenen die levensfuncties regelen, geven noodzakelijkerwijze ook de constant veranderende levensfuncties van dat organisme weer. Er is niets hypothetisch of abstracts aan die middelen. Zij bevinden zich in het hart van de hersenen: in de hersenstam, in de hypothalamus. Met andere woorden: de hersenen bezitten van nature de middelen om de structuur en toestand van het gehele levende organisme weer te geven. In mijn boeken Descartes' Error (1994) (vertaald als De vergissing van Descartes, Wereldbibliotheek) en The Feeling of What Happens (1999) (verschijnt volgend jaar in vertaling bij de Wereldbibliotheek) heb ik betoogd dat de biologische grondslag van het besef van het 'ik' gevonden kan worden in deze middelen in de hersenen die van moment tot moment de continuïteit van datzelfde individuele organisme weergeven.

Maar hoe kunnen we nu van zo'n biologisch 'ik' de stap maken naar het besef dat gedachten van onszelf zijn, naar het besef dat onze gedachten vanuit ons eigen gezichtspunt worden gecreëerd, zonder een beroep te doen op een alwetende homunculus die deze situatie als het ware van buitenaf beschouwt? Hoe kunnen we het 'ik' en zijn omgeving kennen?

In zijn meest eenvoudige vorm suggereert mijn theorie dat de hersenen gebruikmaken van een soort 'in kaart brengende' structuren die hun informatie krijgen van de 'plattegronden' van zowel het organisme als die van objecten. Met behulp hiervan produceren de hersenen een nieuwe, secundaire weergave, waaruit blijkt dat het organisme bezig is met interacties met objecten. Die secundaire weergave is geen abstractie: hij vindt plaats in neurale structuren, zoals de hypothalamus en de cortices.

De nieuw opgebouwde kennis wordt in het voortgaande geestesproces ingevoerd en voegt belangrijke nieuwe informatie aan dit proces toe. In het bijzonder levert het binnen dit geestesproces de aanwijzingen dat het organisme de eigenaar van dit voortgaande geestesproces is. Het geeft als vanzelf een antwoord op een nooit gestelde vraag: wie is de eigenaar van al deze gedachten? Door deze ongestelde vraag te beantwoorden, creëert de nieuwe kennis het besef van een ik-persoon, het besef van een 'ik' dat bezig is met weten. Als we dan nu weer even terugkeren naar de metafoor van het geestesproces als een multimediafilm, dan bestaat mijn oplossing voor het vraagstuk van de bewuste geest in feite uit de volgende stelling. Het besef-van-het-ik-dat-bezig-is-met-weten ontstaat binnen deze film en aldus wordt binnen hetzelfde kader zowel de 'kijker' als het 'bekekene', en zowel de 'denker' als het 'gedachte' gecreëerd. Er is geen toeschouwer voor deze film in de hersenen nodig. Het idee van een toeschouwer wordt binnen de film gevormd. In deze oplossing voor het vraagstuk van de bewuste geest is geen homunculus nodig en wordt een plausibel antwoord gegeven op de lastige vraag hoe de zogenaamd objectieve processen in de hersenen de subjectiviteit van de bewuste geest kunnen oproepen. De subjectiviteit van de ik-persoon wordt van onder af aan opgebouwd, uit het weefsel van het zintuiglijk karteren. Omdat de meest fundamentele 'zintuiglijke karteringen' betrekking hebben op lichamelijke toestanden en worden weergegeven als gevoelens, ontstaat het besef van het wetende 'ik' als een speciaal soort gevoel: het gevoel van wat er in een organisme gebeurt - in wisselwerking met de buitenwereld.

***********************************************************************************************************

Zie op voormelde link ook nog
Geen bewijs voor het bestaan van de ziel

IN ONS BREIN ZIT GEEN ZELF
http://www.kanzeon.nl/metzinger_nrc.pdf

LINKS :

http://www.naturalism.org/self_to_society.htm

LINKS :
See Bloom’s essay “Natural-born dualists” at http://www.edge.org/3rd_culture/bloom04 ... index.html.

]See Metzinger’s tour de force on consciousness, Being No One: The Self-Model Theory of Subjectivity, MIT Press, 2003, and Killing the Observer, which draws extensively on Metzinger's work, as well as that of Daniel Dennett.

“How to think about the mind” at http://pinker.wjh.harvard.edu/articles/ ... sweek.html.

“The duel between body and soul” at http://www.ariannaonline.com/forums/sho ... hp?t=10824.

Shaun Nichols & Joshua Knobe, “Moral responsibility and determinism: the cognitive science of folk intuitions,” at http://gfp.typepad.com/online_papers/fi ... lityc1.doc.

For a brief survey of some of this literature, see http://www.naturalism.org/resource.htm#Writings.

The Problem of the Soul is reviewed at http://www.naturalism.org/reviews.htm#Flanagan.

See Edward Rubin’s “Just say no to retribution” on this, at http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm? ... _id=413660.

Caspi, et al, Role of genotype in the cycle of violence in maltreated children, Science, V 297, 2002, http://www.med.umich.edu/hg/EDUCATION/C ... atment.pdf.

Strawson’s “Luck swallows everything” is at http://www.naturalism.org/strawson.htm.

See http://www.faireconomy.org/notalone/.

For such reassurances, see “Encountering naturalism: common errors and exaggerations,” at http://www.naturalism.org/resource.htm#Encounter.

About which see “Fear of mechanism,” at http://www.naturalism.org/currents.htm#fearofmechanism.
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 14 okt 2005 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

=D> Interessant stuk, ff uitgeprint om eens rustig door te lezen...
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Er schijnt een tijd te zijn geweest dat "denken" en "rekenen" (algoritmiek) als een soort equivalentie werd beschouwd. Dit blijkt alweer achterhaald te zijn, maar dan nog..

Want ik vraag me wel eens stiekum af of het bewustzijn (en sommigen zien dat als 'ziel') nou een puur "algoritmisch" probleem is, of dat het zodanig in de biochemie van de hersenen is verankerd dat het dus echt een specifiek probleem is voor een enkele structuur in de wereld: het brein.

Wat ik bedoel is: Als het algoritmisch is, dan is het universeel toepasbaar. Dat wil zeggen dat een bewustzijn ook kan bestaan in een computer, of welk systeem dan ook dat basale computaties kan maken.

Natuurlijk zouden we met een computer ter grootte van de maan over 20 jaar mischien ook wel een brein kunnen simuleren dat bewust is; in die zin kan je beweren dat elk fysisch probleem "algoritmisch" is in de zin van "het is simuleerbaar", maar ik doel vooral op het idee dat de natuur al een soort abstractie heeft dat op zich al bewustzijn is. Niet een totaal systeem, dus. De abstractie is dan het algoritme in kwestie.

Praktisch voorbeeld: evolutie is algoritmisch te vatten als "selectie, mutatie, voortplanting". Op basis daarvan kunnen we evolutie toepassen op bv. data (dat dus een programma kan voorstellen). Datzelfde algoritme is van toepassing op biologisch leven, maar biologisch leven an sich is dan niet evolutie, maar maakt gebruik daarvan.

De vraag is dus of er een "bewustzijn is", vergeleken met "biologisch bewustzijn"; ofwel een op zich staand iets.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Het verschil tusen eeneiige tweelingen met eenzelfde genetische samenstelling zit hem simpelweg in twee dingen -1) Het niet in kunnen nemen van dezelfde plaats in de ruimte met dus ook een andere input en interactie (ervaringen).
-2) De gemeenschappelijke aanleg zich te willen onderscheiden (niet te verwarren met identificatie).

"Ziel" staat hier los van, (vaag begrip trouwens).
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Voor de duidelijkheid het was een antwoord op de volgende stelling met m'n reactie aldaar:
Anonymous schreef:
Beheer schreef: Wat maakt de tweeling dan toch verschillend? Ze hebben allebei een andere 'ziel'.
Daarom kunnen ze verschillende dingen doen. In de baarmoeder en vlakna de geboorte kunnen de tweeling al verschillende beslissingen nemen. Dit verklaard dat externe factoren niet de oorzaak voor
de verschillen kunnen zijn.

DNA is een chemische samenstelling waar een levend wezen uit voor komt. Volgens de scheikunde en natuurkunde zouden 2 exacte gelijke DNA in extact dezelfde omstandigheden tot twee wezens uitgroeien die exact het zelfde reageren en het zelfde doen op exact dezelfde momenten.
Dit lijkt mij toch echt niet het geval. Volgens mij maakt de ziel het verschil, en niet het lichaam.
De fout in je denkwijze zit hem in het volgende en hierbij geef ik dan een hypothetisch voorbeeld: stel je kopieert een persoon als in een kopieermachine, zowel bijde personen zullen denken dat ze dezelfde zijn echter zullen ze nadien gaan verschillen vanwege het
onvermijdelijke niet dezelfde ruimtelijke positie te kunnen innemen waardoor de input verschillend zal zijn en dus ook onvermijdelijk anders het hele "ziel" model is nergens voor nodig.
Leuke Gast
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Leuke Gast »

tsjok45 schreef:
Tabula Rasa

1.- Tabula rasa ?
Dat iedereen bij de geboorte gelijk is en verschillen enkel onstaan door opvoeding, wordt in de psychologie als een volledig achterhaald gegegeven beschouwd.

Mensen zijn niet gelijk en ook niet gelijkwaardig (kijk naar het grote verschil in beloning in de wereld: 1 op 1.000.000 !).

Vergelijkend onderzoek van paren een-eiige tweelingen (deze mensen zijn genetisch volkomen gelijk) die samen opgroeiden en paren die gescheiden opgroeiden heeft uitgewezen ( ? ) dat een individu zo’n 50% gevormd wordt door zijn genetische aanleg en 50% door zijn omgeving.
nu lees ik op uw site dat, 50% van het individu gevormd wordt door zijn omgeving.
degene die een belangrijke rol spelen in de omgeving van een mens zijn de ouders. De opvoeding door de ouders is volgens mij een deel van die 50%. Een deel van deze opvoeding is door gegeven aan de ouders door de overgroot ouders, en alle andere voorouders. overerving. Toch ben ik van mening dat de opvoeding veranderd, en dat een mens een deel ervan zelf bepaald.

Eeen mens is ook een deel van de omgeving van zichzelf, Een mens kan zich dus voor een deel zichzelf vormen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Leuke Gast. Ik heb je een paar vragen gesteld die je wellicht over het hoofd hebt gezien.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 7299#17299

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

nu lees ik op uw site dat, 50% van het individu gevormd wordt door zijn omgeving.
Ja , .... en ?
50% voor zowel " aanleg"( genen /recept ) als 50 % voor en opvoeding en omgeving (= de invloed van ouders , opvoeders , vrienden , cultuur en sociale contacten ) , wil gewoon zeggen dat beiden in gelijke mate bijdragen aan de vorming , verdere karakteristieken en ontwikkelingen gedurende de gehele levensloop van het individu in al zijn aspecten en verschijningsvormen ....

De electro- chemische ^fysiche invloeden vanuit de omgeving ( = of automatisch "gecodeerde" invoer in de zintuigen en wat daarna als electrische pulstreinen-trigggers gaat functioneren bij de produktie van scheikundige stoffen = endorfines , diverse hormonen etc ... ) drukken gewoon op de "aan of uit " stand = knopjes die schakelaars zijn ___ en die men de "promotoren" noemt ,____en zich bevinden bovenop de gen-locii in het genoom en de celmachinerie ; en deze genen al dan niet tot "expressie" ( productie van hun respectievelijke genproducuct )- toelaten
Dat is evenzeer van kracht in de " witte stof " van de hersenen die de( nieuwe herschikte ) verbindigen tussen de hersencellen ( de grijze stof ) mogelijk maakt .....

Als u niet snapt wat ik bedoel lees dan maar het boek van MATT RIDLEY
( Matt Ridley / Wat ons mens maakt, aanleg en opvoeding
Oorspronkelijke titel: Nature via nurture/ Vertaald door Marlou Gemmeke
Contact, Amsterdam, 336 p., )
, te ontlenen in elke goede bilbliotheek ..... Daar vindt u ook alle nodige parate te verwerven en noodzakelijke kennis ( in een begrijpelijke vorm ) , die een verder deugdelijke discussie mogelijk maakt , althans wat dit onderdeel betreft ....

Eeen mens is ook een deel van de omgeving van zichzelf, Een mens kan zich dus voor een deel zichzelf vormen......
Jazeker
.....zo kan een mens verwaarlozen zijn huis op te ruimen en /of de vaat te doen
zo veranderd hij zijn omgeving drastisch in een stal en zichzelf uiteindelijk in een inwonend varken ...
Er is echter een goede kans dat hij dat aangeleerd is / en er ook een goede aanleg voor bezit , want hij vindt dat klaarbloijkelijk een normale toestand en iets dat het imiteren waard is____:of alleszins te harden ... :D :D :D
De opvoeding door de ouders is volgens mij een deel van die 50%. Een deel van deze opvoeding is door gegeven aan de ouders door de overgroot ouders, en alle andere voorouders. overerving. Toch ben ik van mening dat de opvoeding veranderd, en dat een mens een deel ervan zelf bepaald.
ja , dat is dus allemaal gewoon triviaal gezwam .... :(

1.- Natuurlijk zal het doorgeven van die opvoeding doorheen de generaties sterk veranderen en muteren ... het is zelfs een schoolvoorbeeld van zeer snelle ( memetische ) evolutie net zoals de religie bijvooprbeeld ahahaha ... en ondanks het feit dat er wordt beweerd ( door de aanhangers ervan ) dat er geen jota aan veranderd is ....

2.- Wat is dan wel de "persoonlijke bijdrage " van het individu aan zijn eigen opvoeding anders dan zich afzetten tegen wat hij heeft geleerd en aanvallen/relativeren van het gekregenen met nieuwe persoonlijke ervaringen en overwegingen ?
Dat is gewoon een stadium in de ontwikkeling van een puber tot een volwassene , het is leren "op zijn eigen poten staan " , zijn doel te weten kiezen en zijn verwezenlijkingen te weten doorgeven of delen met en aan anderen ....
Het is kortom zelfstandig worden
Heilaas worden blijkbaar sommige mensen NOOIT volwassen en verwerven ze nooit iets wat ze ooit kunnen delen .... ze kunnen alleen maar krijgen .... en leuteren

Als het dus dat allemaal NIET is , dan begrijp ik niet waar u nu weer op zoek naar bent of wat uw punt eigenlijk is ....
Misschien moet in je eigenste denkwereld eens nodig worden opgeruimd ?

Laat eens het achterste van uw tong zien ....
of
begin gewoon maar vooraf eens met het beantwoorden van de vraagjes van Devious bijvoorbeeld ....

tenslotte als toetje : het Laatste nieuws :

---> een goed voorbeeld van een "geestelijke"( slechte ) eigenschap/ trek die sterk genetisch gedetermineerd is = vind je hier
Tourette's and SLITRK1
http://pharyngula.org/index/weblog/comm ... nd_sltrk1/
(Alhoewel mijn weinig zachtaardige aanpak en onvrede hier op dit forum , wel door nog iets anders kan zijn veroorzaakt dan een tourette syndroom :
iets in de leuke omgeving ... of uit mijn kwaadaardige ziel :o ? )

P.S. :
er is natuurlijk nog een aantal andere mogelijkheden die uw eeuwig gelamenteer en moeilijkheden kan verklaren , maar die zeg ik eventjes lekker niet ... ik ben moeder theresa , moeder de gans of je klokhen niet .... :roll:

Ik denk trouwens ook nog dat uw eigenste discussieforum (heel grootsprakerig en volkomen onterecht "wetenschap ..... " genoemd ?) zodanig weinig bezoek krijgt of antwoorden veroorzaakt , dat je van barre armoede wel moet op dit freethinkers forum terug komen om uw "gedachten" te kunnen spuien , of om eventjes uit te testen op hun propagandistische - "waarde .en bruikbaarheid .".. :P
Plaats reactie