Maar laten we de discussie voeren over het onderwerp en niet over wat mijn achtergrond is. Ik ben helemaal geen voorstander van automatische conclusies.
Waarom voel je je zo aangesproken? Niemand beweert dat jij gelovig bent, christen bent. Ik stelde alleen dat er mensen op dit forum zijn die niets met wetenschap hebben, en die conclusies trekken zoals 'als de wetenschap het niet kan bewijzen dat moet het het werk van God zijn'. Als jij je voelt aangesproken dan is dat jouw probleem, niet de mijne.
Dit stel je zelf in je openingspost:
De wetenschap concludeert dat leven is ontstaan uit een explosie/ knal. Wetenschap betekent observatie en bewijs kunnen aantonen. Niemand heeft nog kunnen bewijzen dat uit een knal materie verandert in leven. Er kan geen bewijs worden getoond en het is nog nooit geobserveerd.
Sterker nog nooit heeft iemand kunnen aantonen dat er leven kan ontstaan uit materie. De wetenschappelijke visie is dus niet wetenschappelijk, maar hoogstens gebaseerd op 'geloof'. De wetenschap 'gelooft' dat materie leven heeft voortgebracht.
Je hebt leven en intelligent leven. Wanneer je de mens bedoelt en je wilt geen verwarring dan kun je dit beter ook zo benoemen. Een mens leeft maar niet al het leven is de mens. Er is wetenschappelijk aangetoond dat uit dode materie leven kan ontstaan. En we weten dat leven evolueerd, dat zien we aan de hand van fossielen.
Maar iedereen kan zeggen dat ze het antwoord zullen vinden. Dit kan niet als bewijs worden aangenomen. Je kunt hoogstens geloven dat de oplossing gevonden wordt en dan nog zou men tot de conclusie kunnen komen dat de Schepper bijvoorbeeld wel bestaat. Dat men ergens op het traject actief is, betekent dat men het antwoord niet heeft.
Wanneer je denkt dat er geen wetenschappelijk bewijs ergens voor is en dat er gelijk uit moet vloeien dat er een schepper is, dan zit je volgens mij op een verkeerd spoor. Vergeet niet dat Genesis en andere verhalen uit het OT door mensen zijn geschreven die geen flauw benul hadden van wetenschap; zeker niet van de wetenschap van nu. Het vraagstuk van het begin van het leven en van het heelal beschreven ze op hun manier en hoe ze ermee moesten omgaan. Dat is volstrekt logisch en helemaal niet gek of zo. Het was hun manier om omgaan met zaken waar men geen weet van had. Religie is iets heel anders dan wetenschap en het staat erg ver van elkaar verwijderd. Het ene sluit het ander helemaal niet uit. Zo heeft bijvoorbeeld het Vaticaan wetenschappers in dienst.
Vergeet ook niet dat wanneer we het over wetenschap hebben en over het ontstaan van leven, dat je je het hebt over vele vakgebieden. Binnen religie heb je meestal het over theologie en filosofie en niet over wetenschap. Is een gelovige überhaupt wel geïnteresseerd in het willen aantonen van het bestaan van zijn/haar God? Is dat de essentie van geloven? Het lijkt me heel sterk.
Ik sprak over het woord 'leven' en heb niet over de mens gesproken. Dus jij hebt zelf de conclusie getrokken dat leven gelijk staat aan mens en nu verwijt je mij onduidelijkheid?
Niemand heeft nog kunnen bewijzen dat uit een knal materie verandert in leven.
Het ontstaan van leven lijkt onder dit 'alles' te vallen.
Je bent inderdaad niet duidelijk; wil je beweren dat wetenschappelijk gezien er geen bewijs is dat er leven is ontstaan uit dode materie, of wil je beweren dat er geen intelligent leven (de mens) kan zijn ontstaan uit dode materie?
De wetenschap heeft (nog) niet kunnen aantonen dat uit die eenvoudige levensvormen uiteindelijk de mens is ontstaan, maar we weten wel (aan de hand van fossielen) dat er steeds complexer leven is ontstaan. Waarom dan niet de mens?
Ik kijk morgen nog of er nieuwe berichten zijn die de zaak veranderen. Zo niet, dan kan het volgende onderwerp behandeld worden.
Het lijkt erop dat de wetenschap niet weet hoe het leven is ontstaan. Dit is geen beschuldiging, maar een observatie.
Pardon? Is dit jouw forum of zo waar jij de regels bepaalt? We proberen een discussie te voeren, maar je werkt zelf niet echt mee. Waarom vertel je niet gewoon wat jij gelooft? Je probeert de discussie in een bepaalde richting te duwen, maar dat gaat hier niet op. Je observatie klopt trouwens niet, waarschijnlijk omdat je de postings niet goed hebt gelezen. Probeer het anders morgen nog eens...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington