A History of the Warfare of Science with Theology van White wordt op dit moment door wetenschapshistorici als een slecht historisch werk afgedaan. Onder experts op het gebied van wetenschapsgeschiedenis is bij mijn weten het conflictmodel als zijnde een goed historisch model door vrijwel niemand aangehangen. Sterker nog, White wordt door kenners als Lawrence M. Principe verantwoordelijk gesteld voor het populariseren van mythes zoals de platte aarde mythe. En zoals we weten spreken mythen vaak meer aan dan de realiteit. Volgens Principe maakt White regelmatig historiografische blunders zoals collectivisme, het onkritisch gebruik van primaire bronnen, selectief quoten, ja zelfs lose assertion. Principe verwondert zich erover dat White zo'n werk heeft kunnen schrijven, en de enige zinnige verklaring waar hij mee kan komen is dat White meer bezorgd was om als een advocaat zijn zaak te promoten (nl. onderwijs vrij van religieuze belangen) dan om zorgvuldige geschiedschrijving.
Volgens hem gebruikt White Lanctantius en een of andere 6de eeuwse koopman (die zo goed als onbekend was in de middeleeuwen). Het probleem is dat Lanctantius niet zomaar gebruikt kan worden als voorbeeld voor een collectief waar hij deel van uitmaakt. Dat zou hetzelfde zijn om een atheist in Urk aan te wijzen om vervolgens te menen aangetoond te hebben dat Urk een plek is van vrijdenkerij en vooruitstrevendheid.
Verder schijnt White in een voetnoot een verwijzing the geven naar W. Irving, the Life of Columbus. Dit is echter geen strikte geschriedschrijving, maar een geromantiseerd verhaal over Columbus. (even cru gezegd: alsof je Thea Beckman als autoriteit aanhaalt voor je historische werk)
Op wikipedia vind je dan ook onder het lemma van
http://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Irving:
Irving's writings on Columbus are a mixture of history and fiction, a genre now called romantic history. Irving based them on extensive research in the Spanish archives, but also added imaginative elements aimed at sharpening the story. The first of these works is the source of the durable myth that medieval Europeans believed the Earth was flat.
Voor de liefhebbers is er een voetnoot:
# ^ Russell, Jeffrey Burton. Inventing the Flat Earth: Columbus and Modern Historians. Praeger Paperback, 1997. ISBN 027595904X
Ik zal eerlijk toegeven dat ik White zelf (nog) niet gelezen heb, maar deze informatie leek mij wel enigzins zinvol om mee te delen
Juda heeft de bewoners van het bergland verdreven omdat JHWH met hem was, maar de bewoners van de vlakte heeft hij niet kunnen verdrijven: die hadden ijzeren strijdwagens.
Richteren 1:19