De ziel zorgt voor:devious schreef:We beginnen eigenlijk al verkeerd. Voor we kunnen spreken over het bestaan van de ziel, dienen we eerst te weten wat een ziel is. Dus, wat is de ziel, en waaruit bestaat de ziel? Een definitie graag + onderbouwing van de definitie.Ik heb niet gezegd dat de ziel niet bestaat. Ik zeg dat ik voor het bestaan van die ziel geen bewijzen heb gezien. En net heb ik al verklaard dat ik eigenlijk niet eens weet wat deze ziel precies is. Leg uit.
* de vrijheid van de gedachte.
* de vrijheid van denken
* vrije wil.
Sommige menen dat de gedachte van de mens wordt bepaald door een universele ketting reactie, of puur chemische reactie van neuronen. De fysische beperkingen van denken worden uiteindelijk beperkt door de atomen en quarks, ofwel de elementaire bouwdeeltjes van het universum.
Het is namelijk niet duidelijk hoe de mens vrije keuzens kan maken, in de vorm dat het niet een oorzaak is van een bepaalde omgevings factor(input), of genetische factor(bouw).
Ok, maar wie voegt de ordening in het universum toe? Als alles uit oorzaak gevolg bestaat dan zou in het begin alle gevolgen hebben vastgelegen. Dan staat volgens u de toekomst vast. Ik ben het met u eens dat bepaalde onze omgeving aan universele natuurkundige regels voldoet, maar waarom zou dat voor het hele universum gelden?devious schreef: Ik geloof dat alles een oorzaak heeft, en dat de keuzen die wij maken de som zijn van ontelbaar veel oorzaken, (zowel omgevingsoorzaken als genetische) die wij onmogelijk allemaal kunnen overzien. Het idee van 'bewuste' of 'vrije' keuze, krijgt hiermee een iets andere betekenis. Wat precies, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
maar dit zou betekenen dat uw levens pad al vast ligt,devious schreef: Vind ik het erg als alles gedetermineerd blijkt te zijn? Neen, eigenlijk maakt me dat niet meer zoveel uit. Als ik vandaag zou ontdekken dat het universum deterministisch zou blijken te zijn, dan zou het eten mij nog net zo lekker smaken dan gisteren.
sterker nog, u beweerd dat in het begint punt van het universum alles al vast lag.
Op kwantum niveau krijgt men te maken met statische willekeurigheid. 'heissberg principe.
Ik zelf ben van mening dat realiteit niet puur gebasseerd is op wiskunde:
http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=10726
Ja, een ordening die op een ander niveau van de natuur plaats vindt.Hoe bedoel je 'extern'. Bevindt dit geweten zich buiten jezelf?