Mannelijke agenten mogen geen vrouwen in boerka controleren.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Mannelijke agenten mogen geen vrouwen in boerka controleren.

Bericht door axxyanus »

[color=blue]De standaard[/color] schreef: Man mag vrouw in boerka niet controleren

* zaterdag 01 augustus 2009
*
* Auteur: (dhh)

JUSTITIE — Mannelijke agenten mogen niet langer de identiteit van een vrouw in een boerka controleren. Voortaan is die taak alleen weggelegd voor de weinige vrouwen bij de politie. Dat staat te lezen in een nieuwe nota die de federale politie naar de korpsen stuurde.
Senator Dirk Claes (CD&V) meent dat de richtlijn ertoe zal leiden dat boerkadraagsters zo goed als niet meer gecontroleerd zullen worden.

Volgens de politievakbonden is de nieuwe richtlijn uitgeschreven 'om niet te provoceren'. 'Nochtans zouden ook mannelijke agenten een vrouw in boerka moeten kunnen controleren', meent NSVP-voorzitter Philip Van Hamme. . (dhh)
Ik vraag mij eigenlijk af hoe ze kunnen nagaan dat de persoon die de boerka draagt een vrouw is. Ik hoop bijna dat een slimme crimineel er achter komt dat hiij door de boerka te dragen een veel kleinere kans heeft om gecontroleerd te worden om zo dan de politie mooi voor aap te zetten.
appelfflap
Banned

Re: Mannelijke agenten mogen geen vrouwen in boerka controle

Bericht door appelfflap »

Volgens mij zijn boerka's met de huidige wetgeving simpelweg verboden in het doorsnee EU land.

ik snap dit dus niet helemaal
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sinds wanneer zijn Boerka's in Nederland verboden?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Kitty schreef:Sinds wanneer zijn Boerka's in Nederland verboden?
Misschien zijn Boerka's op zich niet verboden maar mag je niet "gemaskerd" rondlopen?

In België zijn er in ieder geval een aantal gemeenten waar in het gemeentereglement staat dat je herkenbaar moet zijn als je je op straat begeeft behalve bij speciale gelegenheden zoals karnaval.
appelfflap
Banned

axxyanus schreef:[
Misschien zijn Boerka's op zich niet verboden maar mag je niet "gemaskerd" rondlopen?
en in Nederland gedlt dezelfde wetgeving mbt vermommingen allerhande en boerka is een vermomming.
gewoon de wet toepassen ipv allerlei speciallekes uitvinden of grote polemieken in tv studio's opstarten.
joaddan

Bericht door joaddan »

Een Kamermeerderheid van CDA, VVD, LPF, de Groep Wilders en de Groep Nawijn wil het dragen van een boerka in het openbaar verbieden. Maar wat is eigenlijk een boerka en waarom zo'n verbod?

Wat is een boerka?

Een boerka is een gewaad voor streng-islamitische vrouwen, dat het hele lichaam bedekt. Dit geldt ook voor een niqaab. Verschil tussen deze twee kledingstukken is echter dat de ogen van vrouwen in een boerka verscholen zijn achter een soort gaas. Een niqaab heeft een smalle spleet ter hoogte van de ogen.
De boerka is afkomstig uit Afghanistan, waar het inmiddels verdreven regime van de orthodoxe Taliban de boerka aan iedere vrouw verplicht stelde.

Waarom wil de Kamer een boerkaverbod?
Een Kamermeerderheid van CDA, VVD, LPF en de Groep Nawijn steunt een motie van de Groep Wilders waarin hij het kabinet verzoekt om het openbaar gebruik van de boerka in Nederland te verbieden.

Wilders vindt de boerka "vrouwonvriendelijk en eigenlijk middeleeuws. Dat vrouwen geheel onherkenbaar over straat gaan, is een belediging voor iedereen die gelooft in gelijke rechten."

Bovendien zou de boerka slecht zijn voor de integratie, en in verband met de onherkenbaarheid van mensen ook voor de veiligheid in Nederland.

Overigens laat een woordvoerder van de Groep Wilders weten dat de motie weliswaar van een verbod op boerka's spreekt, maar dat het zijn fractie erom gaat dat mensen op straat herkenbaar zijn en dat het dus voor de hand ligt dat het verbod ook geldt voor bijvoorbeeld de niqaab.

Zijn er al plaatsen met een boerkaverbod?
In een aantal Belgische gemeenten, waaronder Antwerpen en Gent, bestaat al een boerkaverbod. In Frankrijk is het dragen van alle soorten hoofddoeken - dus ook de boerka - verboden op scholen en in andere overheidsgebouwen.

In een aantal gemeenten in Nederland, waaronder Maastricht en Doetinchem - geldt een Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die bepaalt dat maskers of vermommingen direct verwijderd moeten worden als een agent dat vraagt. Dat geldt ook voor boerka's.

Ook gelden op een aantal specifieke plekken regels tegen het dragen gezichtssluiers: voor leerlingen van een ROC in Amsterdam en klanten bij de sociale dienst in Utrecht bijvoorbeeld.

Is een boerkaverbod juridisch haalbaar?

Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie laat momenteel onderzoeken wat de gevolgen zijn van het verbieden van de boerka. De resultaten worden in januari verwacht.

Eerder liet ze weten dat een algeheel verbod op boerka's juridisch niet haalbaar is, omdat zo'n verbod tegen één religieuze groepering is gericht, wat discriminatie is. De Grondwet bepaalt dat er in Nederland vrijheid van godsdienst is, ook als het gaat om uitingen daarvan.

Een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding is ook niet mogelijk, omdat het dan ook zou gelden voor bijvoorbeeld bivakmutsen, sjaals en integraalhelmen en nauwelijks meer te handhaven zou zijn.

Verdonk denkt dan ook eerder aan een verbod op het dragen van boerka's op bepaalde plaatsen zoals scholen, en op bepaalde momenten vanuit veiligheidsoverwegingen.

Hoewel het onderzoek van Verdonk nog niet klaar is, steunt een Kamermeerderheid de motie van Wilders, om "alvast een signaal te geven", zegt CDA-Kamerlid Van der Camp. "Draagsters van een boerka schermen zich te veel af van de Nederlandse samenleving, dat raakt onze veiligheid."

nos.journaal

Laten we wel wezen en de vrouw in die landen mag ook niet in haar bikini hier en daar zich ten toon stellen.. lekker zwemmen waar de mannen bij zijn?
Komen we weer terug op de vraag......
Passen wij ons aan de gasten of de gasten aan ons??????????
een boosaardig hart achter vriendelijk klinkende woorden is als een waardeloos voorwerp, overtrokken met een laagje zilver
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef:
[color=blue]De standaard[/color] schreef: Man mag vrouw in boerka niet controleren

JUSTITIE — Mannelijke agenten mogen niet langer de identiteit van een vrouw in een boerka controleren. Voortaan is die taak alleen weggelegd voor de weinige vrouwen bij de politie. Dat staat te lezen in een nieuwe nota die de federale politie naar de korpsen stuurde.
Ik vraag mij eigenlijk af hoe ze kunnen nagaan dat de persoon die de boerka draagt een vrouw is. Ik hoop bijna dat een slimme crimineel er achter komt dat hiij door de boerka te dragen een veel kleinere kans heeft om gecontroleerd te worden om zo dan de politie mooi voor aap te zetten.
Misschien als een extreem verlengstuk van het fouilleren van vrouwen?
Dat ook alleen maar door vrouwelijke agenten mag?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
siger

Bericht door siger »

Mariakat schreef:
axxyanus schreef:

Misschien als een extreem verlengstuk van het fouilleren van vrouwen?
Dat ook alleen maar door vrouwelijke agenten mag?
Maar dan weet je vooraf dat het om een vrouw gaat.
siger

Bericht door siger »

joaddan schreef:Een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding is ook niet mogelijk, omdat het dan ook zou gelden voor bijvoorbeeld bivakmutsen, sjaals en integraalhelmen en nauwelijks meer te handhaven zou zijn.
Waarom zou men niet kunnen specifieren, bv. stellen dat het mag als het noodzakelijk is bij werkzaamheden?

Neem de bedekking van het gezicht door een bivakmuts of een integraalhelm. Elk wedenkend mens zet die dingen toch af als men bij de kruidenier of het bankfiliaal binnenstapt?

PS; van wanneer dateert dit citaat?
appelfflap
Banned

joaddan schreef: er in Nederland vrijheid van godsdienst is, ook als het gaat om uitingen daarvan.
en hoever trek je die "uitingen" door?
de belachelijke voorbeelden mag je zelf verzinnen.
joaddan schreef: Een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding is ook niet mogelijk, omdat het dan ook zou gelden voor bijvoorbeeld bivakmutsen, sjaals en integraalhelmen en nauwelijks meer te handhaven zou zijn.
Da's vandaag al geregeld en uitzonderingen zijn al bepaald (jobs, veiligheid edm).

joaddan schreef: Verdonk denkt dan ook eerder aan een verbod op het dragen van boerka's op bepaalde plaatsen zoals scholen, en op bepaalde momenten vanuit veiligheidsoverwegingen.
en hoe breng je dat in de praktijk? zo'n ding is nogal onhandig, denk ik toch, tijdens het autorijden. hoe ga je met zo'n ding een bankrekening openen? hoe gaan uitbaters kunnen controleren dat het wel die persoon is die die tickets gekocht heeft?
joaddan schreef: Hoewel het onderzoek van Verdonk nog niet klaar is, steunt een Kamermeerderheid de motie van Wilders, om "alvast een signaal te geven",
gewoon de wet toepassen ipv sensatiezoeken en dwepen met nieuwe regeltjes.
nieuwe regeltjes zijn niet nodig. belachelijk voorstel van die partijen
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Al het voorgaande geeft toch aan dat de boerka nog niet totaal verboden is op straat bij wet. Men steunt een motie, maar is nog niet tot een totaal verbod overgegaan voor zover ik uit alle info kan opmaken. En dan heb ik het over Nederland. In België wordt alleen van een paar steden gesproken waar het verbod geldt, maar is het dragen van een Boerka of Niqaab op straat daar al overal verboden? Het is mij niet allemaal duidelijk in ieder geval.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

appelfflap
Banned

Kitty schreef:Al het voorgaande geeft toch aan dat de boerka nog niet totaal verboden is op straat bij wet.
niet specifiek neen. er bestaat geen specifieke wetgeving die de boerka specifiek verbied.
de algemene wetgeving omtrent vermommingen en de plicht jezelf te identificeren is vrij duidelijk. Ook bepaalde uitzonderingen zijn geregeld.
in dit kader zijn de boerka, Niqaab en varianten wel degelijk verboden.

Onderling kennen de EU landen wel nuanceverschillen maar de essentie is overal hetzelfde
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Toch zie ik ze af en toe gewoon lopen in de grote steden, in niqaab, en ze worden niet opgepakt.

siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:Toch zie ik ze af en toe gewoon lopen in de grote steden, in niqaab, en ze worden niet opgepakt.
Ik heb het nog onlangs meegemaakt in een grootwarenhuis. Twee personen (ik weet niet of het mannen of vrouwen waren,) allebei een kop groter dan ik en tweemaal zo breed, volledig in zwarte doeken met uitzondering van een streepje voor hun ogen. Wel zeer zelfzeker, alsof ze wisten dat ze angst inboezemden.

Onbegrijpelijk. Maar misschien moeten we een soort sharia invoeren: veertig zweepslagen voor wie zich niet deftig kleedt.
FonsV
Diehard

Boerka

Bericht door FonsV »

Gewoon vragen of de hele zooi aan de voorkant even kan worden opgetild (gebeurt ook in Saoedi--Arabië) zodat de agent kan vaststellen dat er een vrouw en geen man onder zit. Een eventuele bomgordel valt meteen voldoende op. Gezeur allemaal!!!!! :evil:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Plaats reactie