Theologische literatuur
Moderator: Moderators
Theologische literatuur
Beste freethinkers,
Ik ben van plan me wat meer te gaan verdiepen in theologie. In de eerste plaats was ik van plan Godgeleerdheid te gaan studeren aan de VU, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op Geschiedenis, EUR.
Afijn, dat neemt niet weg dat ik een bovenmatige interesse heb in theologie en me daar dus aan de hand van goede literatuur in wil verdiepen.
Nu heb ik begrepen dat hier enkele theologen op het forum present zijn en vroeg ik me af of jullie aanbevelingen hebben omtrent geschikte theologische literatuur.
Voor de duidelijkheid: ik heb een meer dan redelijke kennis van de bijbel (heb christelijke roots), maar weet weinig van de historische achtergronden. Mijn interesse gaat niet uit naar de taalkundige kant (grieks, hebreeuws, etc.), maar meer naar de geschiedkundige kant. Het ontstaan van OT & NT is bijv. iets wat mij fascineert, maar als ik me er in ga verdiepen wil ik er op z'n minst zeker van zijn dat ik de juiste literatuur in handen heb. Liefst zo objectief mogelijk; dus geen werk van predikanten of antitheïsten die hun eigen gedachtegoed als fundament gebruiken voor het schrijven van hun literatuur en daarmee een loopje nemen met de betrouwbaarheid.
Nu heb ik eens rondgeneusd op enkele sites en stuitte op onder meer deze boeken:
- Shades of Sheol, Johnston
- De schrift wordt geschreven, Houtman
- The Books of the New Testament, Boxall
- Nederlandse Kerkgeschiedenis, De Jong
- De Bijbel als Mythe, Finkelstein
Afijn, ik heb geen idee of deze literatuur een beetje volstaat, dus graag jullie opvattingen hierover. En mochten jullie betere literatuur in gedachten hebben, dan hoor ik het maar al te graag.
Een laatste opmerking: bij voorkeur Nederlandstalig werk.
Mijn Engels is redelijk, maar niet vloeiend. Mochten jullie echter Engelse literatuur kennen die zeer aan te raden is maar niet vertaald, schroom dan niet om dit aan te kaarten. De worsteling met het Engels wil ik namelijk best aangaan wanneer dit de moeite waard is.
Voor de duidelijkheid: ik ben vooral buitengewoon nieuwsgierig naar de samenstelling van het NT, ofwel de achtergronden van de evangeliën, de totstandkoming van het christendom, de authenticiteit van de NT-brieven, etc.
Wel, alvast hartelijk bedankt voor jullie tips en aanbevelingen!
Ik ben van plan me wat meer te gaan verdiepen in theologie. In de eerste plaats was ik van plan Godgeleerdheid te gaan studeren aan de VU, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op Geschiedenis, EUR.
Afijn, dat neemt niet weg dat ik een bovenmatige interesse heb in theologie en me daar dus aan de hand van goede literatuur in wil verdiepen.
Nu heb ik begrepen dat hier enkele theologen op het forum present zijn en vroeg ik me af of jullie aanbevelingen hebben omtrent geschikte theologische literatuur.
Voor de duidelijkheid: ik heb een meer dan redelijke kennis van de bijbel (heb christelijke roots), maar weet weinig van de historische achtergronden. Mijn interesse gaat niet uit naar de taalkundige kant (grieks, hebreeuws, etc.), maar meer naar de geschiedkundige kant. Het ontstaan van OT & NT is bijv. iets wat mij fascineert, maar als ik me er in ga verdiepen wil ik er op z'n minst zeker van zijn dat ik de juiste literatuur in handen heb. Liefst zo objectief mogelijk; dus geen werk van predikanten of antitheïsten die hun eigen gedachtegoed als fundament gebruiken voor het schrijven van hun literatuur en daarmee een loopje nemen met de betrouwbaarheid.
Nu heb ik eens rondgeneusd op enkele sites en stuitte op onder meer deze boeken:
- The Books of the New Testament, Boxall
Afijn, ik heb geen idee of deze literatuur een beetje volstaat, dus graag jullie opvattingen hierover. En mochten jullie betere literatuur in gedachten hebben, dan hoor ik het maar al te graag.
Een laatste opmerking: bij voorkeur Nederlandstalig werk.
Mijn Engels is redelijk, maar niet vloeiend. Mochten jullie echter Engelse literatuur kennen die zeer aan te raden is maar niet vertaald, schroom dan niet om dit aan te kaarten. De worsteling met het Engels wil ik namelijk best aangaan wanneer dit de moeite waard is.
Voor de duidelijkheid: ik ben vooral buitengewoon nieuwsgierig naar de samenstelling van het NT, ofwel de achtergronden van de evangeliën, de totstandkoming van het christendom, de authenticiteit van de NT-brieven, etc.
Wel, alvast hartelijk bedankt voor jullie tips en aanbevelingen!
Dank, dank!Fishhook schreef:Welkom op dit forum Niels.
Dit boek werd me door meerdere mensen aangeraden.Fishhook schreef:Ik zou met De Bijbel als Mythe beginnen
Dat lijkt me alvast een mooi begin.
Ook verzinsels zijn soms buitengewoon interessant.Fishhook schreef: Wat heeft het voor zin om het NT te bestuderen, als het OT een verzinsel is?

Ik denk dat je dan (ook) moet denken aan:
- Geschiedenis van de filosofie van Storig, H.J. ISBN 9789027470737
- The Rise of christianity a sociologist reconsiders history van Stark, R. ISBN 9780060677015
- An introduction to christianity van Woodhead, L. ISBN 9780521786553
Dit zijn drie boeken die je ook zult gebruiken tijdens de studie godsdienstwetenschap aan de RUG. Daarnaast kan je denken aan boeken van Bart D. Ehrman.
- Geschiedenis van de filosofie van Storig, H.J. ISBN 9789027470737
- The Rise of christianity a sociologist reconsiders history van Stark, R. ISBN 9780060677015
- An introduction to christianity van Woodhead, L. ISBN 9780521786553
Dit zijn drie boeken die je ook zult gebruiken tijdens de studie godsdienstwetenschap aan de RUG. Daarnaast kan je denken aan boeken van Bart D. Ehrman.
Gaat vooral over de antieke visie op leven na de dood. Niet wat jij zoekt.
In De Schrift wordt geschreven wijdt Houtman zich vooral aan de hermeneutiek en de geschiedenis van de hermeneutiek, en nog een beetje geschiedenis van de tekstoverlevering, niet zozeer het ontstaan van de bijbel zelf. Houtman laat goed zien hoe het OT in de loop der tijden is geïnterpreteerd. Houtman is zeer erudiet, als hij iets behandelt doet hij het grondig en je bent een knappe jongen als je er nog iets aan kan toevoegen..
Zijn eigen visie vind ik wat vaag. Hij pleit voor de erkenning van een nieuwer Testament, vanwaaruit het OT (en NT) steeds weer geherinterpreteerd wordt. Hij moet niet zoveel hebben van orthodoxen die hij overigens wel bespreekt. Wat je ook van zijn eigen visie heeft, zijn boek geeft een schat aan informatie.
Dit is een Nederlandse kerkgeschiedenis geschreven vanuit Barthiaans protestants perspectief, makkelijk te lezen, wel enigzins gedateerd. Normatieve kerkgeschiedenis is behoorlijk in onbruik geraakt, zelfs bij kerkhistorici met een confessionele achtergrond.
Finkelstein geeft met zijn collega Silberman een leuke inleiding op enkele problemen voor mensen die de bijbel als historisch document (in de zin van de wat beschreven staat) nogal op een hoog voetje hebben staan.
Ehrman is al aanbevolen, en terecht. Hij is nou niet de meest originele en grensverleggende nieuwtestamenticus, maar hij heeft wel een uitzonderlijke gave om zaken helder op een rijtje te zetten.
A Historical Introduction to the New Testament is zeker een goed inleidingswerk. In Leiden mag je die kiezen als je Duits te slecht is. Als je Duits kan lezen moet je je licht op steken bij de Duitsers. Mijns inziens zijn de Duitsers met hun Deutsche grundlichkeit nog steeds onovertroffen.
Op Nederlands gebied is het boek van Adam van der Woude - Oudisraelische en vroegjoodse literatuur simpelweg het beste boek voor handen. (In leven was hij de OTicus van Groningen). Dit boek geeft goede inleidende opmerkingen per geschrift
Gaat vooral over de antieke visie op leven na de dood. Niet wat jij zoekt.
In De Schrift wordt geschreven wijdt Houtman zich vooral aan de hermeneutiek en de geschiedenis van de hermeneutiek, en nog een beetje geschiedenis van de tekstoverlevering, niet zozeer het ontstaan van de bijbel zelf. Houtman laat goed zien hoe het OT in de loop der tijden is geïnterpreteerd. Houtman is zeer erudiet, als hij iets behandelt doet hij het grondig en je bent een knappe jongen als je er nog iets aan kan toevoegen..
Zijn eigen visie vind ik wat vaag. Hij pleit voor de erkenning van een nieuwer Testament, vanwaaruit het OT (en NT) steeds weer geherinterpreteerd wordt. Hij moet niet zoveel hebben van orthodoxen die hij overigens wel bespreekt. Wat je ook van zijn eigen visie heeft, zijn boek geeft een schat aan informatie.
Dit is een Nederlandse kerkgeschiedenis geschreven vanuit Barthiaans protestants perspectief, makkelijk te lezen, wel enigzins gedateerd. Normatieve kerkgeschiedenis is behoorlijk in onbruik geraakt, zelfs bij kerkhistorici met een confessionele achtergrond.
Finkelstein geeft met zijn collega Silberman een leuke inleiding op enkele problemen voor mensen die de bijbel als historisch document (in de zin van de wat beschreven staat) nogal op een hoog voetje hebben staan.
Ehrman is al aanbevolen, en terecht. Hij is nou niet de meest originele en grensverleggende nieuwtestamenticus, maar hij heeft wel een uitzonderlijke gave om zaken helder op een rijtje te zetten.
A Historical Introduction to the New Testament is zeker een goed inleidingswerk. In Leiden mag je die kiezen als je Duits te slecht is. Als je Duits kan lezen moet je je licht op steken bij de Duitsers. Mijns inziens zijn de Duitsers met hun Deutsche grundlichkeit nog steeds onovertroffen.
Op Nederlands gebied is het boek van Adam van der Woude - Oudisraelische en vroegjoodse literatuur simpelweg het beste boek voor handen. (In leven was hij de OTicus van Groningen). Dit boek geeft goede inleidende opmerkingen per geschrift
Juda heeft de bewoners van het bergland verdreven omdat JHWH met hem was, maar de bewoners van de vlakte heeft hij niet kunnen verdrijven: die hadden ijzeren strijdwagens.
Richteren 1:19
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Beste Niels, welkom op freethinker.
Hier is een link naar een homepage van een theoloog die een lijst van Classics of Criticism, Or the Higher-Critical Hit Parade heeft samengesteld, onderverdeeld in de verschillende deelstudies van de christelijke theologie:
http://www.robertmprice.mindvendor.com/study_list.htm
De lijst is wat Price noemt een 'overkill', maar sommige boeken heeft hij van ster voorzien: highly recommended. Hij geeft af en toe een minimaal commentaar op enkele boeken, maar wanneer je op een door hem genoemd boek klikt word je doorgestuurd naar Amazon waar je in reviews over het boek meer kan lezen.
De meeste van deze boeken kun je natuurlijk ook in het duits of nederlands krijgen.
PS De 'worsteling met het Engels' is uiteraard zeer de moeite waard. Om het vloeiend te maken is mi belangrijker dan welke studie dan ook. Schenk er elke dag wat tijd aan.
Hier is een link naar een homepage van een theoloog die een lijst van Classics of Criticism, Or the Higher-Critical Hit Parade heeft samengesteld, onderverdeeld in de verschillende deelstudies van de christelijke theologie:
De lijst is wat Price noemt een 'overkill', maar sommige boeken heeft hij van ster voorzien: highly recommended. Hij geeft af en toe een minimaal commentaar op enkele boeken, maar wanneer je op een door hem genoemd boek klikt word je doorgestuurd naar Amazon waar je in reviews over het boek meer kan lezen.
De meeste van deze boeken kun je natuurlijk ook in het duits of nederlands krijgen.
PS De 'worsteling met het Engels' is uiteraard zeer de moeite waard. Om het vloeiend te maken is mi belangrijker dan welke studie dan ook. Schenk er elke dag wat tijd aan.
Born OK the first time
Klopt er zijn ook tal van mensen die nauwgezet het werk van Tolkien uitpluizen. Maar van hem is er tenminste nog een biografie, waaruit deels af te leiden valt waar diens verzinsels vandaan gekomen zijn.Niels schreef:[Ook verzinsels zijn soms buitengewoon interessant.
Welkom
Laatst gewijzigd door doctorwho op 04 aug 2009 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Dit kan alleen maar beaamd worden. Door je te bekwamen in Engels open je een schat aan informatie voor jezelf. Het beste wat je kunt doen is je gewoon de uitdaging aangaan. Hoe vaker je dat doet, des te makkelijker zal het voor je worden in de loop der tijd. Zeker als geschiedenisstudent lijkt me dat onontbeerlijk.De 'worsteling met het Engels' is uiteraard zeer de moeite waard. Om het vloeiend te maken is mi belangrijker dan welke studie dan ook. Schenk er elke dag wat tijd aan.
Iets dergelijks had ik met Duits. Ik was er zelf niet echt goed in, en veel studenten gaan bij tentamens regelmatig Duitstalige literatuur uit de weg (door samenvattingen e.d.) Ik besloot echter om gewoon regelmatig Duits te lezen, met als gevolg dat ik nu zonder al teveel gedoe een Duits boek erbij kan pakken.
Engels is uiteraard nog wat nuttiger.
Trouwens, het boek van Ehrman is qua taalgebruik niet heel moeilijk. Bovendien geeft Ehrman in elk hoofdstuk aan het eind een kleine samenvatting, en vooraf een tekstje wat je per hoofdstuk te wachten staat. Het is echt gemaakt als (inleidend) leerboek voor studenten.
Ik heb inderdaad theologie gestudeerd, nu focus ik me wat meer op de klassieke oudheid, de andere voornaamste traditiestroom van de Westerse beschaving.
Juda heeft de bewoners van het bergland verdreven omdat JHWH met hem was, maar de bewoners van de vlakte heeft hij niet kunnen verdrijven: die hadden ijzeren strijdwagens.
Bedankt!Rereformed schreef:Beste Niels, welkom op freethinker.
Een ideale link. Fijn dat er mensen zijn die zulke sites samenstellen. Er is zoveel theologische literatuur dat je zonder een overzicht gewoon niet weet waar je moet beginnen. En het is sowieso handig om te weten dat je geen rommel in handen hebt.Rereformed schreef: Hier is een link naar een homepage van een theoloog die een lijst van Classics of Criticism, Or the Higher-Critical Hit Parade heeft samengesteld, onderverdeeld in de verschillende deelstudies van de christelijke theologie:
Nou, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik best aardig Engels kan hoor. Heb er nooit enig probleem mee gehad, maar wetenschappelijke literatuur in het Engels is soms gewoon erg pittig.Rereformed schreef: PS De 'worsteling met het Engels' is uiteraard zeer de moeite waard. Om het vloeiend te maken is mi belangrijker dan welke studie dan ook. Schenk er elke dag wat tijd aan.
Ik ga me na advies van jou en Arthas toch wat meer focussen op de Engelse literatuur, denk ik. Het is namelijk onwil die me ervan weerhoudt, en geen onmacht.
Bedankt voor je reactie.
Wat Tolkien betreft: daar ben ik één van. Maar goed, van de Bijbel weet ik net zo goed dat het een product is van de mens, maar dat maakt de historie erachter is gelukkig niet minder fascinerend.doctorwho schreef: Klopt er zijn ook tal van mensen die nauwgezet het werk van Tolkien uitpluizen. Maar van hem is er tenminste nog een biografie, waaruit deels af te leiden valt waar diens verzinsels vandaan gekomen zijn.
Thanks!doctorwho schreef: Welkom
Na advies van jou en van Rereformed zal ik mijn luiheid maar gewoon opzij zetten en aan de slag gaan. Je wil het, of je wil het niet. En wat je zegt is raak: je eigent jezelf een schat van informatie toe, wanneer je je ook in het Engels bekwaamt.arthas schreef:Door je te bekwamen in Engels open je een schat aan informatie voor jezelf. Het beste wat je kunt doen is je gewoon de uitdaging aangaan. Hoe vaker je dat doet, des te makkelijker zal het voor je worden in de loop der tijd. Zeker als geschiedenisstudent lijkt me dat onontbeerlijk..
Klinkt als een ideaal begin.arthas schreef: Trouwens, het boek van Ehrman is qua taalgebruik niet heel moeilijk. Bovendien geeft Ehrman in elk hoofdstuk aan het eind een kleine samenvatting, en vooraf een tekstje wat je per hoofdstuk te wachten staat. Het is echt gemaakt als (inleidend) leerboek voor studenten.
Gaaf!arthas schreef:Ik heb inderdaad theologie gestudeerd, nu focus ik me wat meer op de klassieke oudheid, de andere voornaamste traditiestroom van de Westerse beschaving.
Je bent niet gelovig, neem ik aan?
Nogmaals hartelijk dank voor je reactie & advies.
Marcel Hulspas: 'En de zee spleet in tweeën'. (kritisch, maar niet antitheïstisch. Zeer uitvoerig onderbouwd.)
Rene Süss. Luthers Theologische testament
Met in de appendix een Nederlandse vertaling van Luthers obscure antisemitische pamflet 'Over de joden en hun leugens'. (een belangrijk stukje kerkgeschiedenis).
Met in de appendix een Nederlandse vertaling van Luthers obscure antisemitische pamflet 'Over de joden en hun leugens'. (een belangrijk stukje kerkgeschiedenis).
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Titels aan lijstje toegevoegd.Devious schreef:Marcel Hulspas: 'En de zee spleet in tweeën'. (kritisch, maar niet antitheïstisch. Zeer uitvoerig onderbouwd.)
Hartelijk dank voor de aanbevelingen, Devious!