L'Architecture Gotique par Ed. Corroyer heette het boekje dat ik circa 1980 in de betere tweedehands boekenwinkel vlak bij de oude stadspoort kocht. Het kostte 12 gulden. Ooit was het van ene van Hasselt geweest zijn naam met het jaartal '09 staat nog steeds op bladzijde 3.
Een mooi rood franstalig boekje met gouden verdiepte letters op de voorkaft.
Met veel plaatjes, gravures van vooral kerkelijke gebouwen. En achterin een paar bladzijden met woonhuizen. Op bladzijde 330 en 331, fig. 208 en fig. 208
bis twee zeer fascinerende plaatjes van 7 bij 6 cm met allebei de titel Maison à Cluny (XIIe siècle).
Het grappige is dat ik toen al zag dat het helemaal geen gotische woonhuizen waren, het waren romaanse woonhuizen.
Vandaag meer dan 25 jaar na aankoop kwam ik er achter hoe oud dit boek is. Leve internet!
Circa 1890.
Verleden week ontdekte ik dus dat de plaatjes in het boek nagetekend zijn van oudere gravures van rond 1855.
De orginelen zijn dus veel mooier dan in mijn boek.
Het zijn de 4 onderste woonhuizen.
Grote spitsbogen en lekker toch Romaans
Mooi, hè?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.