Cluny.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Cluny.

Bericht door Rereformed »

Cluny schreef:...ik zou mijn vakantie niet naar Finland plannen voor dit soort gebouwen.
Echte extatische opwinding krijg ik van oude architectuur. En dan vooral Gotisch, Romaans en Romeins.
En middeleeuwse woonhuizen die zijn het helemaal voor mij.
Haha, weinig Gothisch in Finland. Hier is de alleroudste architectuur die er nog te bezien valt en waar je wel geen kick van zal krijgen :lol: :
Afbeelding

In Oost-Finland (in Savonlinna) staat wel nog een kasteel met drie torens daterend uit ca. 1450, genaamd Olavinlinna, 's werelds noordelijkste nog overeind staande kasteel:

Afbeelding

Afbeelding

Onder het zeil worden in de zomer operavoorstellingen gegeven.
Born OK the first time
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Rereformed schreef: Haha, weinig Gothisch in Finland. Hier is de alleroudste architectuur die er nog te bezien valt en waar je wel geen kick van zal krijgen :lol: :
Afbeelding
Het houten gedeelte kan er al na 20 jaar uitzien zoals op de foto.
De dakbedding moet zo te zien nodig vernieuwd worden, ik zou adviseren om dat minstens jaarlijks te doen.
De 'woningen' lijken mij ook niet vocht- en tochtdicht.
En het is mij onduidelijk welke voorzieningen getroffen zijn voor de daglichttoetreding en de afvoer van de rookgassen.
Het zijn aardige kampeerhutten voor in de zomer, maar als ik deze kampeervakantie zou boeken, zou ik toch een iglotentje van 25 € meenemen.
Samenvattend, ik betwijfel de ouderdom en ik zou dit geen architectuur noemen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Cluny schreef:En het is mij onduidelijk welke voorzieningen getroffen zijn voor de daglichttoetreding en de afvoer van de rookgassen.
In de vroegste tijden hadden arme Finse huizen geen ramen want er was geen glas. Ze hadden ook geen schoorstenen. Men had wel openingen in de muren met luiken ervoor. Men warmde de hut 's morgens op via een kachel, met de luiken en deuren open. Men moest zelf buiten wachten. Wanneer de kachel uitgebrand was en de rook weg uit het huis kon men weer naar binnen en gaf de kachel via nagloeien warmte.
Sauna's zonder schoorsteen zijn nog steeds in gebruik als een exotische vorm van de sauna, Savusauna (rooksauna) genaamd. Nadat de saunakachel is uitgebrand en de rook weg is gaat men naar de sauna. Er hangt daar een sterke geur, de hitte is niet zo scherp en de muren zijn zwart. Sommige Finnen zweren dat het de beste sauna is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Warning: Finland is Not for the Faint of Heart.
Born OK the first time
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Cluny schreef:
Rereformed schreef: Haha, weinig Gothisch in Finland. Hier is de alleroudste architectuur die er nog te bezien valt en waar je wel geen kick van zal krijgen :lol: :
Afbeelding
Het houten gedeelte kan er al na 20 jaar uitzien zoals op de foto.
De dakbedding moet zo te zien nodig vernieuwd worden, ik zou adviseren om dat minstens jaarlijks te doen.
De 'woningen' lijken mij ook niet vocht- en tochtdicht.
En het is mij onduidelijk welke voorzieningen getroffen zijn voor de daglichttoetreding en de afvoer van de rookgassen.
Het zijn aardige kampeerhutten voor in de zomer, maar als ik deze kampeervakantie zou boeken, zou ik toch een iglotentje van 25 € meenemen.
Samenvattend, ik betwijfel de ouderdom en ik zou dit geen architectuur noemen.
Dit ziet er toch wel degelijk eeuwenoud uit.
Bovendien kijken we waarschijnlijk tegen de achterkant van het blokhutje links aan.
Wie weet heeft het aan de voorkant een rijk versierde houten gevel.

Bouwwerken op poten zetten is men blijven doen:

Afbeelding

Leuk topic overigens (ik ben meer een liefhebber van de art nouveau - art deco).
Cluny
Banned

Maison à Cluny.

Bericht door Cluny »

L'Architecture Gotique par Ed. Corroyer heette het boekje dat ik circa 1980 in de betere tweedehands boekenwinkel vlak bij de oude stadspoort kocht. Het kostte 12 gulden. Ooit was het van ene van Hasselt geweest zijn naam met het jaartal '09 staat nog steeds op bladzijde 3.
Een mooi rood franstalig boekje met gouden verdiepte letters op de voorkaft.
Met veel plaatjes, gravures van vooral kerkelijke gebouwen. En achterin een paar bladzijden met woonhuizen. Op bladzijde 330 en 331, fig. 208 en fig. 208 bis twee zeer fascinerende plaatjes van 7 bij 6 cm met allebei de titel Maison à Cluny (XIIe siècle).
Het grappige is dat ik toen al zag dat het helemaal geen gotische woonhuizen waren, het waren romaanse woonhuizen.
Vandaag meer dan 25 jaar na aankoop kwam ik er achter hoe oud dit boek is. Leve internet!
Circa 1890.
Verleden week ontdekte ik dus dat de plaatjes in het boek nagetekend zijn van oudere gravures van rond 1855.
De orginelen zijn dus veel mooier dan in mijn boek.

Afbeelding

Het zijn de 4 onderste woonhuizen.
Grote spitsbogen en lekker toch Romaans
Mooi, hè?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Gildehuis Het spijker /Korenmetershuis graslei gent
Romaans 13 de eeuw
Afbeelding
Meer?
http://users.telenet.be/gentmijnestad/p ... raslei.htm
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ja, mooi. De oudste trapgevel van de Benelux. Waarschijnlijk hebben er een stuk of 10 van dit soort gebouwen op de Graslei gestaan. Het wildste idee daarbij is dat er tussen een paar van deze steenkolossen een grachtje liep naar de Korenmarkt. Op de plek van die kleine huisjes. Sinds de invoering van de euro ben ik er niet meer geweest in Gent. Terwijl ik vroeger er wel eens jaarlijks kwam.
Huis Borluut vind ik ook wel mooi. Ik heb daar wel eens gegeten. Binnen zijn er ook nog muurwerken uit 1175.
Gent, de mooiste middeleeuwse stad van België.

Afbeelding

De Spiegel
Afbeelding
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Bijzonder fraai Tsjok, nooit in Gent geweest maar zo te zien de moeite waard.
Heb je nog meer mooie Gentse gebouwen ?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Vin schreef:Bijzonder fraai Tsjok, nooit in Gent geweest maar zo te zien de moeite waard.
Heb je nog meer mooie Gentse gebouwen ?
Als je nog nooit in Gent bent geweest.
Afbeelding
Een compleet middeleeuws kasteel midden in de oude binnenstad.
Dat zie je niet in Nederland.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

En dit is mijn Overbuur
De oude Bijloke aan de Godshuizenlaan
Een oude abdy en Godshuis ( =middelleeuws hospitaal)

Afbeelding

Ik ben verwend
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 13 aug 2009 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

U bent zekers verwend !
Mijn uitzicht is een saai grijs kerkdak.

Maar mijn stadje heeft ook zijn mooie plekjes

Afbeelding
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Vin schreef:U bent zekers verwend !

Afbeelding
Dat slordige stukje muurwerk is de oude stadsmuur.

En hier een klein huisje, baksteengotiek.
Afbeelding
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

U weet welk stadje het is heer Cluny.

Menig beschonken momenten beleefd in het straatje van uw laatste foto.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Uncle Rat schreef:Dit ziet er toch wel degelijk eeuwenoud uit.
Een houten gebouw kan inderdaad wel vele eeuwen trotseren. Ik houd van de mooie Russische houten kerken, ongelooflijke staaltjes van kunst. Deze zog. Pogost in Russisch Karelië staat op de Wereldschattenlijst van de Unesco:

Afbeelding

Afbeelding

Ook de Noorse Stavkirke zijn wonderlijke creaties:

Afbeelding

In dit Finse kerkje op een nu onbewoond eiland bij Kalajoki kwam ik eens kijken. Iemand zittend naast de muur had (wellicht tijdens de dienst) met een mes op een balk gekerfd dat hij op aarde leefde in 1620:

Afbeelding
Born OK the first time
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Vin schreef:U bent zekers verwend !

Afbeelding
Een mooi voorbeeld van een 19e eeuwse kitschrestauratie :)
De Koppelpoort kreeg haar huidige aanzien tijdens de restauratie door Pierre Cuypers in 1885 en 1886.
Cuypers verwijderde onder meer een verdieping tussen de beide poorten en verving deze door kantelen. Daardoor heeft de poort nu onder meer irrealistische belachelijke kantelen aan de stadszijde…
bron (helemaal onderaan)
Maar de schade valt mee:
Afbeelding
Koppelpoort, buitenzijde, in 1870, dus vóór de restauratie van 1885.
Plaats reactie