Die Muslimfrage
Moderator: Moderators
- herman van der helm
- Forum fan
Re: Der Muslimfrage
Waarom zijn we zo bang voor de Moslimgelovigen? Het zijn toch net zulke zoekenden naar een beetje vrede als wijzelf? Die uitzonderingen die er een strijd van maken om hun onvrede aan anderen op te dringen heb je toch in elke gelovigensoort.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
Als je als homo al zes keer in elkaar bent geslagen omdat je hand in hand met je vriend door de stad loopt, dan ga je daar toch wat minder genuanceerd over denken, het zoeken naar vrede komt dan al helemaal niet in je op. Met andere gelovigen was dat probleem toch niet zo aan de orde.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Niet om moslims nazi's te noemen, maar de nazi's waren vast ook enkel op zoek naar een beetje vrede net als wijzelf, alleen moesten daar (afgezien van de rest van de WOII slachtoffer) 10.000.000 mensen voor dood of iets in die geest. En dat zal vast niet het werk van "uitzonderingen die er een strijd van maken om hun onvrede aan anderen op te dringen" zijn geweest. Het idee alle (groepen) mensen eigenlijk hetzelfde willen rammelt nogal, dat bedoel ik te zeggen. En als je het geheel der moslims bekijkt bestaat er bij moslims schijnbaar relatief vaak de neiging om (on)vrede(?) op te dringen aan anderen. Dat is dan vooral zo binnen de eigen groep, maar naar de buitenwereld toe word opdringen niet perse geschuwt.herman van der helm schreef:Waarom zijn we zo bang voor de Moslimgelovigen? Het zijn toch net zulke zoekenden naar een beetje vrede als wijzelf? Die uitzonderingen die er een strijd van maken om hun onvrede aan anderen op te dringen heb je toch in elke gelovigensoort.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Dat lijkt me een aanname die niet op waarneming steunt.herman van der helm schreef:Waarom zijn we zo bang voor de Moslimgelovigen? Het zijn toch net zulke zoekenden naar een beetje vrede als wijzelf? Die uitzonderingen die er een strijd van maken om hun onvrede aan anderen op te dringen heb je toch in elke gelovigensoort.
Laatst gewijzigd door siger op 03 sep 2009 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wensdenken"siger schreef: Dat lijkt me een aanname die niet op waarning steunt.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met dergelijke vergelijkingen. Met drogredenering krijg je het lek niet boven. Juist door zo goed als kan te nuanceren lukt dit eerder en hierbij is een gevoel voor verhoudingen op zijn plaats. In dit kader heb ik met verbazing naar de verontwaardiging van representanten van de arabisch Europese liga gekeken. Deze hebben als tegenreactie op Deense spotprenten cartoons op hun website geplaatst waarin de holocaust al een verzinsel van de joden wordt afgedaan. Als correcte tegenreactie hadden ze i.m.o. een willekeurig onderdeel van het joods of voor mijn part christelijk gedachtegoed mogen gebruiken. Spotprenten van jezus of paulus of zoiets. Sterker nog een spotprent over rare denen was nog het meest op zijn plaats. Door hun huidige actie slaan ze de plank buitenproportioneel mis.Marinus schreef: Niet om moslims nazi's te noemen, maar de nazi's waren vast ook enkel op zoek naar een beetje vrede net als wijzelf, .
Ik denk dat wij moeten benoemen wat nodig is zonder hierbij nazi's te betrekken. Wat weer wel kan is het opstellen van een theorie waarin de koran en de ideologie die men hier uit put vergelijken met totalitaire ideologieën.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- herman van der helm
- Forum fan
Ik ken veel meer moslims die de vrede zoeken en prettig willen samenleven. Degene die ik het anders zie doen ken ik voornamelijk van tv. Als ik naar hen kijk zie ik dat ze eigenlijk meer een probleem met zichzelf hebben. Ik kan me vergissen maar toch.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Pure demagogie, dit. Walgelijk. Net als deze hele draad. Alleen de titel al.Marinus schreef:Niet om moslims nazi's te noemen, maar
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Tuurlijk lieverd, en jouw gevoel voor rechtvaardigheid maakt dat je alleen kunt reageren met tamelijk hysterische ad hominems.The Prophet schreef:Pure demagogie, dit. Walgelijk. Net als deze hele draad. Alleen de titel al.Marinus schreef:Niet om moslims nazi's te noemen, maar
http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_question
Vergeet niet te zeiken dat ik het in NL moet vertalen, gewoon om me dwars te zitten
Ik heb weinig respect voor de wet van Godwin, maar goed, dat is mijn zwakte. Overigens durf ik de vergelijking ook wel door te trekken naar de Westerse kant van de zaak. De kant waar de roep om deporteren en/of extermineren steeds luider word en waar een politieke stroming ontstaat die dat wel wil faciliteren. Oh, en nu we toch bezig zijn: ik wil het ook nog wel doortrekken naar mezelf. Naar mijn eigen cognitieve dissonantantie aangaande het gebeuren.doctorwho schreef:Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met dergelijke vergelijkingen. Met drogredenenen krijg je het lek niet boven. Juist door zo goed als kan te nuanceren lukt dit eerder en hierbij is een gevoel voor verhoudingen op zijn plaats. In dit kader heb ik met verbazing naar de verontwaardiging van representanten van de arabisch europese liga gekeken. Deze hebben als tegenreactie op Deense spotprenten cartoons op hun website geplaatst waarin de holocaust al een verzinsel van de joden wordt afgedaan. Als correcte tegenreactie hadden ze i.m.o. een willekeurig onderdeel van het joods of voor mijn part christelijk gedachtengoed mogen gebruiken. Spotprenten van jezus of paulus of zoiets. Sterker nog een sporprent over rare denen was nog het meest op zijn plaats. Door hun huidige actie slaan de de plank buitenproportioneel mis.Marinus schreef: Niet om moslims nazi's te noemen, maar de nazi's waren vast ook enkel op zoek naar een beetje vrede net als wijzelf, .
Ik denk dat wij moeten benoemen wat nodig is zonder hierbij nazi's te betrekken. Wat weer wel kan is het opstellen van een theorie waarin de koran en de ideologie die men hier uit put vergelijken met totalitaire ideologieen.
De nazi's zijn een extreem voorbeeld, maar wel een voorbeeld dat cultuurrelativisme en aanverwant gedachtegoed niet houdbaar zijn. Ik had ook voor iets anders kunnen kiezen, maar subtiliteiten zijn niet mijn ding. Verder is het een thema wat door de huidige situatie speelt. IN NL wordt de wet van Godwin met de voeten getreden en nazi is een vrij populaire beschuldiging van beide partijen naar elkaar toe. Niet echt de beste manier om een discussie gaande te houden en/of tot een oplossing te komen.
Nu ja, de vergelijking tussen islam en nazi zal ongetwijfeld allang gemaakt zijn hier, en dat is niet mijn bedoeling verder, het gaat me meer om de sociale situatie (lang) voor WO II die me erg aan nu doet denken. "
Noot: Der Judenfrage is vooral bekend van de nazi's maar het is een misverstand dat de nazi's de eerste waren die hem stelde. Ze waren wel degenen die met het bekendste antwoord kwamen.
Ik heb mij beperkt tot de moslims in nederland en wat die willen.Mensenoffers en kannibalisme lijken mij off topic.Marinus schreef:Het idee dat eigenlijk iedereen hetzelfde wil is enigzins cultuurrelativistisch en nauwelijks te onderbouwen. Je komt in de problemen met zaken als: mensenoffers, kanibalisme, genocides etc. etc. .doctorwho schreef: De meeste moslims willen net als christenen een beetje prettig leven.
Ook de vergelijking met de toestand voor WOll lijkt mij onhandig. De omstandigheden zijn nu totaal anders. En als je deze vergelijking toch wil maken wat bedoel je dan precies? Wie doet/wil wat?
Probeer de problemen die er zijn of dreigen te komen te analyseren en bedenk wat daartegen gedaan zou kunnen worden. Volgens mij is dat het bewaken van humanistisch en liberaal democratisch gedachtegoed en niet polariseren door het land in verschillende kampen te verdelen.
Doc,doctorwho schreef:Volgens mij is dat het bewaken van humanistisch en liberaal democratisch gedachtegoed en niet polariseren door het land in verschillende kampen te verdelen.
Als je hier een poldersharia best wel ziet zitten moet je vooral doorgaan met kopjes theedrinken.
Ali schreef:Doc,doctorwho schreef:Volgens mij is dat het bewaken van humanistisch en liberaal democratisch gedachtegoed en niet polariseren door het land in verschillende kampen te verdelen.
Als je hier een poldersharia best wel ziet zitten moet je vooral doorgaan met kopjes theedrinken.

Verkeerde knopje en weg is mijn lap tekst. Maar goed, dat was toch een prutswerkje. Het is idd beter om de nazi's even te laten varen. De titel is ongelukkig en ongetwijfeld provocerend, maar het lokt vrij authentieke reacties uit heb ik het idee.
Een paar dingen die me dwars zitten in de hele klerezooi:
1) Hoe groot is het gevaar dat de moslims vormen? Gaat het om een paar extremisten of is er niet zoiets als een gematigde islam. Of ligt het wellicht tussen beide extremen?
2) Hoe groot is het aandeel moslims wat enkel in absoluten denkt, en dan vooral in termen als Islam=Goed vs. Westen=Slecht? En hoe gevaarlijk is zulk denken?
3) is de huidige situatie niet een verergerde vorm van spanningen die normaal zijn tussen autochtonen en nieuwe immigrantengroepen? (Vergelijk: Surinamers zouden volgens velen ook het eind van de beschaving inluiden, dat is ook weer bijgetrokken uiteindelijk.)
4) Heb je wel een echt (groot) probleem nodig als maar genoeg mensen veronderstellen dat er een (groot)probleem is. Misschien had ik het topic over die boeg moeten gooien omdat dit wat mij betreft het thema is wat het meest aansluit bij de titel.
Er zijn er wel meer, maar dit zijn een paar belangrijke. Sorry dat ik niet een mooi samenhangend stuk produceer, maar als ik een antwoord had gehad, dan had ik het topic uberhaupt niet geopend. Ik zie door de bomen het bos niet echt meer.
Een paar dingen die me dwars zitten in de hele klerezooi:
1) Hoe groot is het gevaar dat de moslims vormen? Gaat het om een paar extremisten of is er niet zoiets als een gematigde islam. Of ligt het wellicht tussen beide extremen?
2) Hoe groot is het aandeel moslims wat enkel in absoluten denkt, en dan vooral in termen als Islam=Goed vs. Westen=Slecht? En hoe gevaarlijk is zulk denken?
3) is de huidige situatie niet een verergerde vorm van spanningen die normaal zijn tussen autochtonen en nieuwe immigrantengroepen? (Vergelijk: Surinamers zouden volgens velen ook het eind van de beschaving inluiden, dat is ook weer bijgetrokken uiteindelijk.)
4) Heb je wel een echt (groot) probleem nodig als maar genoeg mensen veronderstellen dat er een (groot)probleem is. Misschien had ik het topic over die boeg moeten gooien omdat dit wat mij betreft het thema is wat het meest aansluit bij de titel.
Er zijn er wel meer, maar dit zijn een paar belangrijke. Sorry dat ik niet een mooi samenhangend stuk produceer, maar als ik een antwoord had gehad, dan had ik het topic uberhaupt niet geopend. Ik zie door de bomen het bos niet echt meer.
Dat kan best wel waar zijn, maar op het moment dat men het probleem met zichzelf andermans probleem maakt is dat vrij academisch. Als ik op een slecht moment negers ga meppen omdat ik denk dat negers de banen inpikken en "onze"vrouwen bezwangeren, kan dat best mijn probleem zijn in de eerste plaats (irrationele xenofobie oid) maar voor de uitkomst (ofwel het grote cq. echte probleem wat je kunt omschrijven als "hatecrime") is dat vrij irrelevant.herman van der helm schreef:Als ik naar hen kijk zie ik dat ze eigenlijk meer een probleem met zichzelf hebben. Ik kan me vergissen maar toch.