The Prophet schreef:Het is niet voor niets dat die fundamentalisten een hekel hebben aan het westen en veel aanhang krijgen onder de bevolking: die is dat zelfverrijkende, onderdrukkende regime zat. Andere alternatieven zijn er meestal niet. Het is dus kiezen tussen 2 kwaden, maar die fundi's doen meestal wel wat voor de bevolking, itt de regering. Zie bijvoorbeeld Hamas.
Je maakt mi een vergissing die ik veel zie, en door Hamas te noemen geef je het zelf al aan: de oppositie tegen de authoritaire regimes in moslimlanden is geen democratische oppositie, maar een islamistische oppositie. Je kan alleen maar (edit: hopen) dat in die landen de authoritaire regimes stand houden, want de wil van het volk is alleen maar erger (democratie vereist eerbied voor individuele rechten en scholing.)
Er bestaan tal van fundamentalistische stromingen (salafisme etc...) die hard onderdrukt worden onder Islamietische diktaturen en waarvan een mij onbekend aantal denkt: waarom niet in Europa? Hier krijgen we zweepslagen, in Europa krijgen we subsidies.
The Prophet schreef:Voor de duidelijkheid: ik kies hier geen partij (ben zeker niet voor fundamentalisme), maar wil even helder maken hoe de situatie zit. Je kan dus niet zomaar zeggen: die landen onderdrukken mensen, ze zijn islamitisch, ergo: islam onderdrukt. En dat dan zomaar doorvertalen naar de Nederlandse situatie is nog weer een paar stappen verder.
Als je even naloopt wat ik tot nu over het zeer ernstige islam probleem heb geschreven, zal je het met me eens zijn dat ik evenmin zomaar wat zeg. Trouwens, je kan me een groot plezier doen door iets te ontkrachten....