Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Re: Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?

Bericht door Kitty »

XveganxchickX schreef:Ook hier weer is aangegeven dat een gewone vegetarische opvoeding geen enkel probleem veroorzaakt.
Bij een veganistische voeding dienen kinderen wel supplementen te nemen, maar dat nemen koeien/kippen ook dus dat is geen punt om zomaar melk en eieren te verbruiken.

Eiwitten kun je prima uit plantaardige voeding halen, echter zul je dan iets meer moeten eten omdat je lichaam daar minder goed de eiwitten uit kan halen dan uit vlees. Verder is er no problemo.
Geen probleem, indien je als ouders heel goed op de hoogte bent hoe je de maaltijden voor de kinderen samenstelt. Dus meerdere keren eten per dag om in de energie behoefte te voldoen, en zorgen dat je kind voldoende vet binnen krijgt. Ik vraag mij wel af of ieder die geen vlees eet en hun kinderen dus ook vleesloze maaltijden voor zet, deze wel voldoende vervangt en ook meerdere maaltijden aanbiedt aan het kind. Dus de energiebehoefte goed in de gaten houdt. Het kost in ieder geval wel meer inzicht in voeding, dan doorgaans bij niet vegetariërs het geval is. Maar het kan dus wel. Bedankt in ieder geval voor het plaatsen van de informatie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
XveganxchickX
Forum fan

Bericht door XveganxchickX »

Graag gedaan ;)

Het kan dus zeker perfect. Ook in geval van niet-vegetarische kinderen denk ik toch dat ouders hun kinderen niet goed in de gaten houden. Kinderen zijn vaak te dik wegens te vet eten, verkeerd eten en bovenal ook véél te weinig beweging (ze zitten tegenwoordig allemaal achter tv/pc/games :roll: ).

Hier was es ooit een programma "je bent wat je eet" waarin 2 ouders met overgewicht + ook hun 2 kinderen met obesitas gevolgd werden.
Men vroeg de ouders: "wat geeft u uw kinderen opdat zij hun dagelijkse portie groenten binnen krijgen?"
En de ouders gaven allerlei voorbeeld (die niet deugden), waaronder: "pizza" :shock: #-o

Dan vroeg me achter de dagelijkse portie fruit en het antwoord was "snoepjes met fruitsmaak".
Nouja ze zeiden het niet zo letterlijk, maar ze toonden dus de snoepjes in kwestie en dat waren van die fruitella-achtige snoepjes.
Man man man, schande!

Tuurlijk is niet iedereen zo en niet ieder kind met obesitas heeft overgewicht omwille van een slechte eetgewoonte. Sommige kinderen hebben ook een "stoornis" en kunnen er gewoon niet aan doen.

Maar sowieso vind ik dat alle ouders van kinderen die wél te dik zijn door slechte eetgewoontes, echt schuldig zijn aan nouja "mishandeling". Ik bedoel niet echt dat woord maar ik vind nu ff geen ander, gepast woord, maar je snapt wsl wel wat ik bedoel.

En waarom schrijf ik dit nu allemaal ook alweer?
Oja, juist :) Ik wilde aanhalen dat kinderen vaak "zagen" om te eten maar dat ouders vaak zeggen dat ze over een uurtje of 2 al gaan eten. Nou ik vind dan niet dat die kinderen dan van een snack (gezond weliswaar) onthouden moeten worden. Of ze nou vegetariër zijn of niet, een hongering kind heeft meestal energie nodig en mag dat best niet ontzegd worden. Enfin dat denk ik toch.

En ja als het een uurtje voor het avond eten bvb een banaan eet, nou dan heeft het mss iets minder honger bij het eten zelf, maar wat dan nog? Een kind heeft echt nood aan meerdere "maaltijden" per dag en het is helemaal niet zo erg om dit wat evenwichtiger te verspreiden op de dag!
Enfin, das mijn mening ;)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

XveganxchickX schreef:Mja dood... dat houdt niet persé leed in hoor... Hierin ga ik wel mee met Kitty.
Dit is tegen dovemans oren gezegd Vegan.

Ik besluit hierbij om niet meer op balkon in te gaan. Want het heeft geen enkele zin om tot hem door te dringen. En hij komt met zulke absurde tegenargumenten, dat ik toch het idee heb dat je hele leven vegetarisch eten van kinds af aan voor je redelijk denkvermogen niet zo goed is. Maar of het daar door komt is natuurlijk niet te bewijzen, hij kan het ook gewoon van nature missen. Kortom ik vind balkon een enorme zwatelaar. En ik wens daar dus geen tijd meer in te steken. Hij hoeft ook niet meer op mij in te gaan. Want nog meer zwatelpraat vind ik overbodig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

XveganxchickX
Forum fan

Kitty schreef: En hij komt met zulke absurde tegenargumenten, dat ik toch het idee heb dat je hele leven vegetarisch eten van kinds af aan voor je redelijk denkvermogen niet zo goed is.
Mja dat zou ik toch niet zeggen ;)

Ik ben gewoon gedoneerd (kvind het correcte woord niet en zit er nu al enkele minuten naar te zoeken... pech!) van een flinke dosis empathie, waardoor ik me kan inleven in zowel het dier én ook in de beweegredenen van een vleeseter.

Bovendien tja, heb ik zelf vlees gegeten dus ik heb aan de andere kant gestaan.

Ik denk dat het hetzelfde is als bvb een man zou willen meepraten over maandstonden: iets wat hij nooit heeft meegemaakt, daar kán hij gewoon niet over meepraten ;)
Moest ik nooit vlees gegeten hebben, dan kan het ook zijn dat ik zoals Balkon zou reageren. We'll never know.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

XveganxchickX schreef:Moest ik nooit vlees gegeten hebben, dan kan het ook zijn dat ik zoals Balkon zou reageren. We'll never know.
Daar geloof ik helemaal niets van. :wink:

Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

XveganxchickX schreef:Trouwens als we die toer opgaan: in Japan hebben ze tot nu toe praktisch geen zuivel en vlees geconsumeert, en toch als je gaat kijken op levensschaal, leven die Jappen het langst. Dus: allemaal vlees en zuivelvrij gaan leven nu?

Nu maak je jezelf (weer) compleet belachelijk !
Een Japanner zonder vlees en zuivel ?
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Trouwens als we die toer opgaan: in Japan hebben ze tot nu toe praktisch geen zuivel en vlees geconsumeert, en toch als je gaat kijken op levensschaal, leven die Jappen het langst. Dus: allemaal vlees en zuivelvrij gaan leven nu?
Jappen eten jak vlees en melken geiten :) , waar haal je dit nu weer vandaan? Ze zijn trouwens zeer fervente liefhebbers van vis.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
XveganxchickX
Forum fan

Het geheim van de "eeuwige jeugd" wordt bewaard op Okinawa...
Studies hebben aangetoond dat mensen die op het Japanse eiland Okinawa wonen het oudst worden van alle mensen op aarde. De mensen daar blijken een zeer gezonde leefstijl te hebben. Het merendeel van hen bereikt niet alleen een hoge leeftijd, maar ze blijven ook nog eens op een gezond gewicht, vitaal en scherp van geest. De kern van het geheim lijkt te liggen in een gevarieerd, uitgebalanceerd eetpatroon en een positieve levensinstelling. Hart- en vaatziekten, stress en bepaalde kankersoorten die in onze westerse wereld behoorlijk in opmars zijn de laatste decennia, komen op dit eiland nauwelijks voor.

Ook in de rest van Japan hecht men grote waarde aan een gevarieerd dieet. Men hanteert er de richtlijn, dat er om gezond en vitaal te blijven dagelijks 15 verschillende voedingsmiddelen gegeten dienen te worden. Onderzoekers hebben ontdekt dat het bloed van Japanners 50x zoveel flavonoïden bevat als het bloed van Europeanen. En op Okinawa blijkt dit gehalte zelfs twee keer zo hoog te zijn als bij de overige Japanners!

Dit schijnt een belangrijke factor te zijn voor het geringe aantal gevallen van bepaalde kankersoorten die met het hormoonstelsel te maken hebben zoals prostaat- en borstkanker.

Deze opzienbarende feiten zijn het waard om hieraan ook in "ons" stukje wereld eens nader aandacht te besteden.
En wat houdt dat Okinawa-dieet precies in:
De richtlijnen van het Okinawa-dieet
Gewichtsverlies heeft bij dit dieet niet de allerhoogste prioriteit. Het belangrijkste hierbij is om vitaler en energieker te worden. Maar het een is een logisch gevolg van het ander: als je deze eetgewoontes overneemt en volhoudt, dan zul je behalve fitter ook slanker worden en blijven.

Eet drie calciumrijke voedingsmiddelen per dag (2-4 porties)
Calciumrijke producten zorgen voor sterke botten en voorkomen botontkalking.
Eet tien volkoren granen per dag (7-13 porties)
Wit brood en witte pasta bevatten veel te weinig vezels, die essentieel zijn voor een goede darmwerking.
Eet dagelijks twee omega-3-rijke voedingsmiddelen (1-3 porties)
Deze zijn essentieel voor de werking van de bloedvaten, het hart, de hersenen en het immuunsysteem. Omega-3 zit in vette vissoorten zoals bijv. sardines, zalm en makreel.
Eet tien groenten en vruchten per dag (7-13 porties)
Groente en fruit bevatten veel antioxidanten waardoor je celschade door vrije radicalen beperkt.
Eet drie flavonoïderijke voedingsmiddelen per dag (2-4 porties)
Lees meer onder het kopje: flavonoïden.
Drink veel (zuiver) water en thee
De mens bestaat voor 90% uit water en dat moet regelmatig worden ververst. De Westerse voedingsrichtlijnen raden twee liter water per dag aan, maar volgens de Okinawanen moet je voldoende water drinken om je urine helder te houden. Dat kan per persoon variëren van drie tot twaalf glazen. Thee drinken is ook gezond: dat levert 12-16 mg flavonoïden op per kopje.
Eet weinig tot geen vlees (wel vis)
Vul je bord voor driekwart met plantaardig voedsel en voor niet meer dan een kwart met dierlijk voedsel. Het is beter om vlees te koken in plaats van te braden of te grillen.
Eet niet meer dan zeven eieren per week
Drink alcohol met mate of helemaal geen alcohol
Enkel rode wijn is volgens de Okinawanen goed vanwege de flavonoïden. Voor vrouwen geldt een tot twee glazen per dag, niet meer. Voor mannen twee tot drie.
Gebruik een multivitamine-/mineralensupplement dat tot 50-100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per portie bevat
Een geschikt supplement kunt u vinden op onze Okinawa supplementen pagina.
Zoals reeds eerder gezegd, elders op deze site, met onze westerse manier van leven zal het wellicht niet haalbaar zijn om helemaal om te schakelen naar bovengenoemd eetpatroon, maar nogmaals: denk niet teveel in hokjes: alles wat u WEL doet is al een stap dichter naar een langer en vitaler leven!

Ter verduidelijking
Waar in de richtlijnen "porties" genoemd worden, wordt de volgende hoeveelheid bedoeld:

Voedingsmiddel Hoeveelheid
rauwe bladgroente 50 gram
andere groente, rauw of gekookt 75 gram
brood 1 sneetje
vruchtensap 1 drinkglas
gekookte graanproducten, rijst of pasta 100 gram
kant-en-klare ontbijtgranen 30 gram
gesneden of ingeblikt fruit 85 gram
magere kaas 45 gram
halfvolle of magere melk en yoghurt 200 mL
calciumrijke tofu 85 gram
peulvruchten en gekookte bonen 100 gram
tofu 85 gram
gaar gevogelte en vis 50 tot 85 gram

Eet ook eens zeewier
Gedroogd zeewier (nori) is in ieder geval bij de natuurvoedingswinkel te koop, maar ook wel bij de beter gesorteerde supermarkt. Je kunt nori-vellen kopen, waar je een stukje van kunt afscheuren. Even vochtig maken met water en over een gerecht verkruimelen of er lange reepjes van maken en zo eten, als "snack". Tja, en echt op z'n Japans kan ook natuurlijk: met veel kommetjes en met stokjes... met die laatste gaat het eten vanzelf al een stuk langzamer. Denk er ook eens aan om het eten te garneren met verse kruiden. Prima voor de spijsvertering en prachtig om te zien. Denk aan peterselie, sesamzaad, kurkumavlokken, rode pepertjes, etc.

Bron: http://www.okinawa-lifestyle.com/nl/oki ... ijnen.html
Op de website is het veel overzichtelijker.

In ieder geval consumeert men daar slechtst 50 tot max 80 gr vlees/vis. Dat is een heel stuk minder dan bij ons.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Ten eerste is dat maar een heel klein deel van Japan,
Ten tweede zullen ze daar echt geen "Gebruik een multivitamine-/mineralensupplement dat tot 50-100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per portie bevat"
tot zich nemen.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
@rno
Geregelde verschijning

Bericht door @rno »

Wij weten wat leven is, laten we er daarom niet egoïstisch en egocentrisch mee omgaan.

Hieronder een laagzwevende gedachte:

Leven... is aan elk levend wezen gegeven. Door de natuur of door een geestelijke kracht (God, Allah, etc.). Je kan er zo maar een eind aan maken.

Bewust zijn... is aan de mens gegeven. Door de natuur of door een geestelijke kracht (God, Allah, etc.). Maar veel mensen leven onbewust.

Logisch nadenken .... is vooral aan de mens gegeven. Door de natuur of door een geestelijke kracht (God, Allah, etc.). De mens maakt hier volop gebruik van en zie hoe ver we zijn gekomen.

We denken logisch na en zijn ons er van bewust dat er leven is.
De mens heeft een theorie opgebouwd over wat leven is. Leven is eten, slapen en voortplanten. Maar het moet wel lekker zijn.
Nu is de mens zich er ook bewust van dat er een einde komt aan leven. Leven tot de dood er op volgt. En dan het eeuwige niets of de hemel in (met de groeten aan God, Allah, etc.).
In principe streeft de mens naar eeuwig leven. Want wat is er lekkerder dan eten, slapen en voorplanten?
Een deel van de mensheid misgunt dit genot aan andere levende wezens. Want wij zijn bewust, wij kunnen logisch nadenken en wij willen graag lekker eten, daarom moeten dieren dood.

Of wacht even. Sommige diersoorten mogen blijven leven, want dat zijn de met uitsterven bedreigde diersoorten. En het zou toch zonde zijn als we niet meer kunnen genieten van die lieve panda's en prachtige tijgers.
Maar de miljoenen dieren, die met sterven worden bedreigd, die mogen dood, want die zijn lekker. Wij weten wat leven is. Dieren niet en daarom mogen/moeten ze dood.

Leven is een geschenk aan ALLE levende wezens.
De mens is in staat bewust keuzes te maken.
Dieren dood maken, alleen omdat ze lekker zijn, vind ik niet logisch.
Dieren dood maken, omdat dat "sportief" is, lijkt me niet logisch.
Dieren volstoppen met veel voedsel om ze vervolgens dood te maken en er daarna weinig voedsel en veel mest aan over te houden, lijkt me niet logisch.

Ook een dier streeft (onbewust) naar eeuwig leven. Houd jezelf niet voor de mal.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Na je uitgebreide toelichting is onderstaande quote toch niet echt correct. Eigenlijk helemaal niet. Zeker niet vanwege het feit dat je met deze quote wilde aantonen dat een vegetarisch dieet extra gezond is. Er is hier helemaal geen sprake van een vegetarisch dieet zonder vlees en zuivel. Er is zelfs geen sprake van praktisch geen zuivel en vlees.
XveganxchickX schreef:Trouwens als we die toer opgaan: in Japan hebben ze tot nu toe praktisch geen zuivel en vlees geconsumeert, en toch als je gaat kijken op levensschaal, leven die Jappen het langst. Dus: allemaal vlees en zuivelvrij gaan leven nu?
De gezondheid van de Japanners, en dan ook nog in een klein stukkie Japan is meer te danken aan de hoeveelheid afwisselende voedingsstoffen die ze tot zich nemen. Ze eten dus zeer veelzijdig. En eigenlijk is dat ook altijd het voedingsadvies dat in Nederland wordt gegeven: eet zo veelzijdig mogelijk, eet zo min mogelijk of geen rood vlees, wel vis of gevogelte en veel groenten en fruit en vezelrijk. Zij voeren dus het voedingsadvies prima uit, en bewijzen dat het de gezondheid werkelijk ten goede komt.

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

vegan
gaar gevogelte en vis 50 tot 85 gram
Is dat een dagelijkse hoeveelheid? Dan eten ze toch gewoon vlees?

MVG, LD
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
XveganxchickX
Forum fan

Lord, Kitty, de hoeveelheid vlees die zij eten/dag is in vergelijking met het "normale" in BE en NL een peulenschil.

De voedingsdriehoek schrijft slechts 70/80 gr per dag voor (vlees OF vleesvervanger), terwijl als je alles bij elkaar telt wat de gemiddelde Nederlander of Belg telt, dan kom je op 200-400 grammen. (charcuterie of tussendoortje en dan ook nog +/- 300 gr 's avonds).

De meesten die meegaan in de discussie over vlees eten (daarom niet jullie), denken dat vlees één van de basisgroepen is in een voedingswijze, terwijl die plaats duidelijk aan brood/pasta/aardappelen/granen/... en daarnaast groenten besteed zou moeten worden.
Vlees staat zowat bovenaan in de voedingspiramyde, terwijl velen denken (en leven alsof) dat vlees ook onderaan staat (en dus als "bouwsteen").

Dus in dat opzicht heb ik mss wel verkeerd gequoted (als je kijkt naar wat men NORMAAL zou moeten eten), maar als je kijkt naar wat standaard in BE en NL wordt gegeten, dan consumeren die Japanners in vergelijking dus vrij weinig vlees/vis. Waar men ook aan moet denken (en dat wordt niet specifiek vermeld) is dat tofu e.d. afkomstig is van ginds en dat men dat ook regelmatig eet.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is gewoon een feit dat teveel rood vlees eten slecht is. Het is ook niet voor niets dat officiële voedingsadviezen dit afraden. En ja, er wordt dus over het algemeen veel te veel vlees gegeten. Ook roken is heel erg slecht, toch roken er nog aardig wat mensen. Gezondheid is kennelijk niet voor iedereen het allerbelangrijkste, anders at iedereen wel minder vlees en rookte er niemand.

XveganxchickX
Forum fan

Klopt wel Kitty en in principe doet eenieder waar hij zin in heeft (zolang hij er een ander niet mee schaadt uiteraard), maar deze "subdiscussie" is ontstaan door wat Stan aanhaalde, namelijk dat veggie kinderen niet gezond zouden zijn...

Nou vleesetende kinderen zijn dat zeer zeker ook niet altijd, als ik dan kijk naar je laatste post (over rood vlees), dan vraag ik me af hoe ver "kinderbescherming" moet gaan.
Ook van meeroken kunnen kinderen schade oplopen, van te vet eten (vlees of geen vlees) krijgen ze obesitas, van te weinig groenten krijgen kinderen tekorten... volwassenen doen wat ze niet laten kunnen, maar hoe ver moet er gegaan worden om de gezondheid van kinderen te garanderen?

Er voelen zich enkele "vegetarisme-bestrijders" zich geroepen om kinderen "te beschermen" tegen een vegetarische levenswijze en de tekorten die zij menen dat kinderen zullen oplopen, maar wie spreekt er ooit ouders van te kinderen van te dikke kinderen aan? Of rokende ouders? Dat vindt men dan weer veel te ver gaan...

(ps ik "wijk nu af" van je voorgaande post gewoon omdat er niet echt meer iets viel te zeggen daarover, je hebt in principe daarin gelijk, vooral rood vlees en varkensvlees zijn erg slecht volgens diabetici, maar volgens mij kan een op 6-weken vegemest kieke dat nooit het daglicht zag, ook niet gezond zijn, enkel "wild" vlees is volgens mij nog "zuiver").
Gesloten