Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.
Speedwriting. Het is een nieuw experiment van me, waarvan het eerste resultaat, vind ik, best grappig is. Ik probeer de signaaloverdracht van mijn synapsen te trainen
Het betekent dat ik zomaar opschrijf wat er in me opkomt, en dat zo snel mogelijk. Er is geen plot, en waar het heen gaat is dus een verassing. Onderstaande heb ik in een minuut geschreven, en ik had verwacht dat het allemaal wartaal zou zijn. Viel mee. Ik heb het ook maar op de ultrakorte verhalenwedstrijd van hyves gezet (Nightwriters).
GOD IS DE GROOTSTE!
Satan wandelde door het park. De zon scheen en kinderen speelden in het gras. Een meisje riep hem: ‘Hallo Satan! Hoe gaat het?’
‘Prima, mijn kind. Ik heb zojuist flink gebarbecued in de onderwereld. Een nieuwe lading heidenen arriveerde vanmorgen. Een natuurramp in Ethiopië. Zo is het leven, hè?’
‘Ja Satan’, zei het meisje. ‘Je hebt gelijk. Burn them all to ashes.’
‘Well, not to ashes, my dear child.’, zei Satan. ‘We roosteren ze tot de huid knapperig is geworden. Dan zijn de zenuwen in de opperhuid afgestorven, en voelen de gedetineerden minder pijn. En zoals je natuurlijk wel weet kunnen we dat niet toestaan. Dus geven we ze een nieuwe huid, opnieuw en opnieuw, zodat de pijn voortduurt tot in de eeuwigheid. De grote Architect heeft het verordineerd. Hij is almachtig en wijs.’
‘Ja, God is groot.’
‘God is groter dan groot’, antwoordde Satan.
‘Hij is de grootste’, zei het meisje. ‘Ja’, zei Satan, ‘maar Hij is vooral barmhartig.’
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
Kitty schreef:Als dit zomaar in heel korte tijd bij je op komt, dan vermoed ik een sadistisch trekje bij je, dat bij niet teveel nadenken naar boven komt.
Even lekker in het rond psychologiseren.
De woorden 'naughty naughty very naughty' uit Ebeneezer Goode kwamen ineens bij me naarboven...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
‘Mama, kom je zo terug?’
‘Ja lieverd! Ik haal even een pakje sigaretten bij de Albert Heijn.’
‘Het is zo donker hier in de parkeergarage. Ik ben een beetje bang.’
‘Nou, weet je wat? Ik doe de radio wel even aan. Ik ben zo terug.’
'… to hell.
Highway to hell.
Living easy, living free
Season ticket on a one-way ride
Asking nothing, leave me be
Taking everything in my stride
Don't need reason, don't need rhyme
Ain't nothing I would rather do
Going down, party time
My friends are gonna be there too
I'm on the highway to......'
'Wij onderbreken deze uitzending voor een speciaal nieuwsbericht. Om te beginnen raden we iedereen aan om een veilige plek op te zoeken. Als u op dit moment in de auto zit, doe dan de ramen dicht en de portieren op slot, en open deze voor niemand. Bent u in huis, sluit dan de ramen, deuren, en gordijnen, en zet uw radio of tv aan. We schakelen nu over naar het ministerie in Den Haag.'
'Minister-president.., meneer Balkenende, hoort u ons?'
'Ja, de verbinding is redelijk. Ik kan u verstaan...'
'Oké. Begint u maar.'
'Geachte Nederlanders. De uitbraak van het gemuteerde rabiësvirus type ESP-3L heeft nu ook ons land bereikt, en breidt zich ontzettend snel uit. Vanmorgen deden zich de eerste gevallen voor op Groningen Airport, en nu zijn er in bijna alle grote steden al besmettingen gesignaleerd. De geïnfecteerden zijn zeer agressief en levensgevaarlijk. Een beet, of contact met besmet speeksel of bloed, leidt binnen enkele tientallen seconden tot krankzinnigheid.
We hebben de strijdkrachten gemobiliseerd, en een avondklok ingesteld. Een absoluut straatverbod is van kracht. Ik geef het woord nu aan minister Plasterk, die beter in staat is om inhoudelijke informatie te geven over het virus, en de wijze waarop het zich verspreid. Maar voor ik dat doe wil ik u vragen om niet bij de pakken neer te gaan zitten. Nederland zal dit overleven, en samen redden we het!
'Meneer Plasterk? De microfoon,'
'Ja, dank u, minister-president. ESP-3L verspreidt zich bij besmetting meteen in de bloedbaan, en omdat het nucleocapside door de mutatie ingrijpend is veranderd, zal het meteen de prefrontale cortex, de gebieden van Broca en Wernicki aanvallen. Hierdoor, … Hé! Wat gebeurt daar Jan Peter?'
'Wegwezen Ronald. Geïnfecteerden..., ren voor je leven,.... Oh, mijn God! Wilders, jij? Niet doen Geert? Aaargh! Neeee! Oaah.....'
'Luisteraar. We zijn weer overgeschakeld naar Hilversum. Ik zit nu verscholen onder de tafel in de studio. Ze zijn binnen! De zombies zijn binnen! Ik weet niet meer wat ik moet zeggen. Het is een ieder voor zich. Ik ga proberen om mijn vrouw en kinderen te bereiken,.... als ze nog leven...
Vaarwel.'
'Wat duurt het lang. Waar blijft mama toch? En waarom kijkt die enge meneer toch zo naar mij?'
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
We roosteren ze tot de huid knapperig is geworden. Dan zijn de zenuwen in de opperhuid afgestorven, en voelen de gedetineerden minder pijn. En zoals je natuurlijk wel weet kunnen we dat niet toestaan. Dus geven we ze een nieuwe huid, opnieuw en opnieuw, zodat de pijn voortduurt tot in de eeuwigheid. De grote Architect heeft het verordineerd. Hij is almachtig en wijs.’
Die vind ik goed, zeer goed zelfs. Is eigenlijk een beschrijving van hoe het ego en de personae met elkaar omgaan. De één brand de ander op, vernietigd de ander en zo is dat een eeuwige lus. En jouw saten zegt feitelijk, als je niet in een almachtige wijze grote architect gelooft dan hoef je niet eeuwig te leiden. Prachtig deviuos
MVG, LD
PS
zeg satan, ik heb god wel gevonden hij had zich verscholen in de complexiteitstheorie
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
het is idd horror, die never ending loop tussen ego en personae zucht, daarom satan is nog de slechtste niet
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Beste Devious
God is de Grootste en de Barmhartigste
Hij laat iedereen zijn pleziertje
Ook de Satan die denkt dat de zenuwen in de opperhuid zitten
Allah weet het beter, ze zitten in de lederhuid ,
Domme Satan!
S(a)tan
stan schreef:Beste Devious
Domme Satan!
S(a)tan
Misschien is de koran ook wel met speedwriting tot stand gekomen. Hoewel de vemeend verzinner niet kon schrijven
Devious de nederlandse Stephen King?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
stan schreef:Beste Devious
Domme Satan!
S(a)tan
Don't blame Shaitan. Ik ben de schuldige. Ik heb hem de verkeerde woorden in de mond gelegd. Dat is het risico van speedwriting.
En ik ben het nog aan het leren.
doctorwho schreef: Misschien is de koran ook wel met speedwriting tot stand gekomen. Hoewel de vemeend verzinner niet kon schrijven
De Koran is begonnen als speed-babble-babble-brabble.
Devious de nederlandse Stephen King?
dan heb ik nog een hele lange weg te gaan.
Devious schreef:‘Well, not to ashes, my dear child.’, zei Satan. ‘We roosteren ze tot de huid knapperig is geworden. Dan zijn de zenuwen in de opperhuid afgestorven, en voelen de gedetineerden minder pijn. En zoals je natuurlijk wel weet kunnen we dat niet toestaan. Dus geven we ze een nieuwe huid, opnieuw en opnieuw, zodat de pijn voortduurt tot in de eeuwigheid. De grote Architect heeft het verordineerd. Hij is almachtig en wijs.’
Mohammed schreef:4:56 Gewis degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan Wij zullen hen telkens wanneer hun huiden zijn verbrand andere huiden er voor in de plaats geven opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan Waarlijk Allah is Almachtig Alwijs
Grappig ... de manier hoe jij nu wil schrijven, is hoe ik muziek wil maken. Een instrument pakken en uit het schijnbare niets iets moois - liefst zelfs een heel lied - improviserenderwijs spelen. Sinds redelijk lange tijd weet ik dat zoiets een fabel is. Dat sommige muzikanten nooit twee keer hetzelfde spelen is ook onzin. Alles is gebaseerd op het voorafgaande. Een melodie komt nooit zomaar uit de lucht vallen. Muziek is als een taal waarvan de grammatica veel sneller evolueert. Maar er zijn wel degelijk een soort taalregels. Deze ontstaan uit zichzelf en zorgen voor een bepaalde stroming. Zo noemen wij een bepaalde muziek"taal" blues.
Maar toch wil ik vanuit een schijnbaar niets (pst;mijzelf) muziek maken. Wellicht mijn jacht op de illusionaire vrijheid van de wil. En de ontdekking dat deze dus niet vrij kan zijn, tegen beter weten in. Want improviseren zal ik!
De vrouwen zullen braden, telkens opnieuw, terecht, zij zijn de schuld van alle onheil in de wereld. Zij brengen mannen in de problemen. Eindelijk zal er vrede zijn ! Eindelijk rust !
Mannen kunnen gerust zijn, ze krijgen maagdelijke exemplaren met grote ogen en grote vanalles,
die alles zullen doen wat ze verlangen zonder hoofdpijn te krijgen en zonder iets voor zichzelf
te wensen. Wanneer ???? Liever vandaag dan morgen !!! De Grootste zou eens van gedachte kunnen
veranderen !