Geloven in een God die niet bestaat

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fröhliche
Geregelde verschijning
Contacteer:

Geloven in een God die niet bestaat

Bericht door fröhliche »

Van "Klaas Hendrikse" is het boek: "Geloven in een God die niet bestaat". Op de reis van Stuttgart naar Genk (eigenlijk maar gelezen tot Aken) heb ik het boek in twee ademtochten uitgelezen. 100 blz op de heenweg, 100 blz op de terrugweg. Een aanrader zou ik zeggen.
Als alle geestelijkheden eens zouden zeggen, wat ze in werkelijkheid denken in plaats van al die zoete praatjes zoals ze nu doen, zouden de kerken wel meer leven krijgen denk ik.
Dan hadden we wel een atheïstische kerk. De vraag is: wat is beter?
Esoterikers zijn mensen die geen soep nodig hebben om een haar te vinden.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik heb dat boek nog steeds niet gelezen, ik zal het toch maar eens lenen binnenkort
CXT
Bevlogen

Re: Geloven in een God die niet bestaat

Bericht door CXT »

Misschien een beetje een topicbump, maar ik ben het boek eindelijk maar eens gaan gelezen, want dat wilde ik al een tijdje doen. Ik was wel benieuwd naar het godsbeeld dat Hendrikse aanhoudt. Het komt er op neer dat Hendrikse van het idee af wilt dat God een bestaande entiteit is (God bestaat niet als een pot pindakaas). Sterker nog: hij gelooft dat dit idee een misvatting is die we te danken hebben aan de ontmoeting tussen het jodendom en de heidense geloven tijdens de ballingschap. Tevens meent hij uit de Bijbel te kunnen halen dat God altijd werd gezien als de synergie tussen mensen die 'meereist' (Ga en ik ga mee i.p.v. Ik ben die ik ben). Op zich best een interessant standpunt, maar als ik kijk naar hoe hij het onderbouwt dan is het volledig ongefundeerd. Hij haalt Bijbelgedeelten aan, maar dan grotendeels uit de context. Het is een interessant boek om te lezen, maar je moet het met een flinke korrel zout nemen. Maar is dat niet met alles zo?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

fröhliche schreef:Van "Klaas Hendrikse" is het boek: "Geloven in een God die niet bestaat". Op de reis van Stuttgart naar Genk (eigenlijk maar gelezen tot Aken) heb ik het boek in twee ademtochten uitgelezen. 100 blz op de heenweg, 100 blz op de terrugweg. Een aanrader zou ik zeggen.
Eigenlijk zijn de eerste 100 bladzijden het meest informatief. Hendriks begint hierna met "volwassen afhankelijkheid" en monteert een allegaartje van psychologie, theologie en sociologie. Dit gedeelte heb ik met enige tegenzin doorgenomen. Wat Hendrikse hier naar voren schoof was zeer onduidelijk. Een persoonlijke legitimatie om geloof een basis te geven vanuit een atheistisch gezichtspunt. Waarbij tradities gekoesterd moeten worden. Vruchtbare dialogen kunnen ontstaan tussen atheisten en theisten. Want een godsbeeld wat van het theisme is ontdaan moet ook voor deze doelgroep aanvaardbaar kunnen zijn. Filosofische realiteitszin die bladzijden lang voortkabbelt. Tegen de stroom in.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Het boek van Klaas Hendriks heb ik met gemengde gevoelens gelezen. Een predikant die beweert dat hij atheïst is? Een regelrechte contradictie. Hendriks had in mijn ogen er ook voor kunnen kiezen geen predikant meer te zijn. Hij heeft er voor gekozen om de kerk van binnenuit te hervormen, moderniseren, in deze tijd zetten. Ik vraag me af waarom. Het instituut kerk lijkt me nu niet de aangewezen plek om mensen met tegengestelde opvattingen bij elkaar te laten komen om te discussiëren. De kerk was juist erg erop gebrand om andersdenkenden te bekeren of in de ban te doen. Een beladen plek dus.
Ik vind de opschuiving van Hendriks niet spectaculair. Het is immers veel vaker in de geschiedenis gebeurd. Dit geeft mij dan ook het gevoel dat Hendriks een poging doet te redden wat er te redden valt.
Op zich is de houding wel te prijzen, maar Hendriks loopt wat mij betreft achter de troepen aan.In plaats van een echt spectaculair standpunt in te nemen door te zeggen: het instituut de kerk en het geloof neemt jullie gelovigen al eeuwen in de maling.
Mijn conclusie over het boek: geen spectaculaire openbaring. Hendriks is lang niet de eerste die dit standpunt inneemt. Wel misschien een van de eerste predikanten die niet onmiddellijk uit de kerk gedonderd wordt. Het kan ook zijn dat ik te sceptisch ben.

Groet,

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

kiks schreef: Mijn conclusie over het boek: geen spectaculaire openbaring. Hendriks is lang niet de eerste die dit standpunt inneemt. Wel misschien een van de eerste predikanten die niet onmiddellijk uit de kerk gedonderd wordt. Het kan ook zijn dat ik te sceptisch ben.

Groet,

kiks
Hoi Kiks,

Klaas is niet de enigste. Maar wel één van de weinigen die hier een boek over heeft geschreven. Waarschijnlijk ken je Dan Barker ook. Hij heeft ook een boek geschreven over zijn omkering. Maar heeft zijn oude ambacht vaarwel gezegd om zich te storten op lezingen en het schrijven van boeken. Misschien is de doelgroep aan de overkant van de oceaan groter. En lukt het met wat hand- en spandiensten om een inkomen te krijgen. Hij is van de oudere generatie.
http://www.ffrf.org/shop/books/details. ... oks&ID=FB5
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik vind het wel goed wat Hendrikse doet, want het enige nut dat ik zie in de kerk is het menselijke... de gemeenschap van een groep mensen die samen dingen doen voor elkaar en de samenleving. Dat kan ook zonder Vader-in-de-hemel. Voor die groep mensen die dat prettig vind om dingen in kerkelijk verband te doen zonder de theïstische poppenkast erbij lijkt me zo'n kerk met een Hendrikse een prima alternatief.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Piet

Ik was er inderdaad nog nooit een boek over tegengkomen. Heb vroeger op een christelijke kweekschool les gehad van een ex-predikant die vakkundig om zijn atheïstische ideeën uit zijn ambt werd gegooid. Het boek van Dan Barker ken ik niet. Is het een aanrader? En oh ja. Mijn oudste dochter woont aan de overkant van de oceaan. Je kan in haar omgeving geen straat vinden waar niet een of twee "godshuizen" staan. De meeste van een orthodoxe allure. Vrij(denkend) land dat USA.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Blackadder

Ik kan het met je eens zijn dat de mensen die de kerken nog bevolken geen kwade bedoelingen hebben. De meesten doen echt moeite om goed te doen voor deze maatschappij. Prima, meer van die mensen.Ik begrijp alleen niet waarom een predikant daar de organisator van moet zijn. Er zijn helaas te veel voorgangers die bijvoorbeeld kindermishandeling nog steeds aanmoedigen. Ik had verwacht in het boek een andere houding van Hendrikse verwacht. Een volledige verwerping in niet mis te verstane bewoording. Dan neem je m.i. afstand van de mythe die nog steeds als "de waarheid" in de meeste kerken wordt verkondigd.
In die zin ben ik teleurgesteld in het boek.

Groet

kiks
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

kiks schreef:Piet

Ik was er inderdaad nog nooit een boek over tegengkomen. Heb vroeger op een christelijke kweekschool les gehad van een ex-predikant die vakkundig om zijn atheïstische ideeën uit zijn ambt werd gegooid. Het boek van Dan Barker ken ik niet. Is het een aanrader? En oh ja. Mijn oudste dochter woont aan de overkant van de oceaan. Je kan in haar omgeving geen straat vinden waar niet een of twee "godshuizen" staan. De meeste van een orthodoxe allure. Vrij(denkend) land dat USA.

Groet

kiks
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28

Ik heb het boek van Dan Barker nooit gelezen. Mijn eerste kennismaking met hem was hier op het forum. Een uitgebreid verslag staat hierboven. Of het bijzonder genoeg is, vraag ik me af. Als je al een behoorlijke verzameling hebt van schrijvers die het seculiere gedachtegoed uitdragen. Dan wordt het zo langzamerhand veel van hetzelfde. Het boek van Klaas Hendrikse heb ik aangeschaft nav de publiciteitsgolf die er aan vooraf ging. Het is een aardig boek, maar niet meer dan dat. Voor iemand die echt de confrontatie wil aangaan en iets leesbaars zoekt. Blijft "God als misvatting" een uitstekende investering. Je bent gelijk van alle markten thuis.
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

Ja, kiks, waaarom struikel je in de usa USA op elke hoek van de straat over een kerk?
In Amerika vormen de kerken ook een sociaaleconomisch vangnet omdat de sociale voorzieningen en de verzekeringen voor ziektekosten zoveel slechter zijn dan bij ons. De mensen zijn ook erg mobiel en dan is het bij een kerkgenootschap horen een manier om contacten te leggen en onderling diensten uit te kunnen wisselen.
Vergeet niet dat veel gelovigen naar Amerika uitgeweken zijn omdat ze in Europa vervolgd werden.

In academische kringen vind je heel veel ongelovigen, maar voor de kinderen gaan die mensen dan toch soms regelmatig naar de kerk. De kerken bieden dikwijls veel activiteiten om de kinderen van de straat en van de drugs te houden. Of ze nu echt zo religieus zijn betwijfel ik: Jesus wants you to be rich! roepen sommige dominees op t.v. De meeste Amerikanen zijn erg praktisch ingesteld, ook wat het geloof betreft. Of het is traditie in de familie, net als Rep. of Dem. stemmen.

Mijn dochter woont in een badplaatsje in CA en tot haar verbazing zag ze een man in een surfpak die ze altijd op het strand zag, in surfpak en al voorgaan van de door hemzelf gestichte kerk en er kwamen heel veel mensen. Zij zegt dan altijd maar: No, I am a catholic, al is dat helemaal niet zo. Maar dan is ze er vanaf want als je niet bij een kerk hoort men je moreel niet te vertrouwen.

Wij hebben weer een andere hang-up: zijn vleeseters wel te vertrouwen? Never a dull moment.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Piet

Ik heb al sinds mijn pak ‘m beet achtste het gevoel dat ik atheïst ben, al kende ik dat fenomeen niet. Ik voelde me gewoon “niks”. Mijn schoolloopbaan heeft zich afgespeeld in christelijke kring. Op die scholen werd ik wel als een buitenbeentje beschouwd. Het heeft me gesterkt in mijn toenmalige opvatting. Er is niets anders dan dit leven, geen hemel of walhalla o.i.d. God is voor mensen die te lui zijn om zelf na te denken, of die bang zijn voor de dood enz. Eigenlijk had ik daar geen goede onderbouwing voor. Het was misschien wel een instinctief afzetten tegen het mij bekende geloof. Ik heb nooit veel gelezen over mijn eigen opvattingen. Ik vind nu dat ik er eigenlijk wel eens wat meer over mag weten. Ben gaan zoeken en verdomd ik kom op dit forum terecht. Ik werd meteen geraakt door de wijze waarop mensen met elkaar discussiëren en vond ook een aantal forummers die mijn “instinct” goed onder woorden kunnen brengen. Affijn, ik ben hier aan het leren en kom er achter dat ik eigenlijk maar weinig achtergrondinformatie heb. Vandaar dat ik op zoek ben naar de geschikte boeken. Dank voor je tips alvast. Misschien wordt ik nog eens een belezen mens.

Weetniet

Ik neem onmiddellijk aan dat het zo werkt in de USA. Ik verbaas me erover. Ik heb nooit geweten dat er zoveel verschillende kerken van christelijke origine bestaan. Mijn dochter heeft toen ze net daar was heel wat mensen aan haar deur gehad die graag wilden dat ze de volgende zondag in hun kerk kwam. Waar ik me ook over verbaasde waren de teksten die mensen op de achterruit van hun auto’s hebben. Allemaal over godsdienst. Mijn dochter heeft overigens ondanks haar keuze, geen kerk, een goed sociaal leven.
De discussie over vegetarisme volg ik met belangstelling. Ik ga me er niet mee lopen bemoeien.

Groet

kiks
fröhliche
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door fröhliche »

weetniet schreef:Mijn dochter woont in een badplaatsje in CA en tot haar verbazing zag ze een man in een surfpak die ze altijd op het strand zag, in surfpak en al voorgaan van de door hemzelf gestichte kerk en er kwamen heel veel mensen. Zij zegt dan altijd maar: No, I am a catholic, al is dat helemaal niet zo. Maar dan is ze er vanaf want als je niet bij een kerk hoort men je moreel niet te vertrouwen.

Wij hebben weer een andere hang-up: zijn vleeseters wel te vertrouwen? Never a dull moment.
Heb je wel eens gehoord van die Statistiek in Amerika.
Ich ken het niet woordelijk, maar in de aard van:
Zou je iemand een amt geven als hij bekwaam was maar:
1) vrouw
2) Kleurling
3) Homo
4) Atheist
De atheisten komen op de laatste plaats met 25 % of zoiets. Van zoiets word ich effe niet goed.
Esoterikers zijn mensen die geen soep nodig hebben om een haar te vinden.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Hier in Nederland heb je met een niet Nederlandse achternaam ook minder kans op een baan. De vriendin van mijn zoon haar opa kwam ooit van Joegoslavië naar Nederland. Ze is een op en top Brabandse meid, maar heeft dus een Slavische achternaam, en dit is lastiger dan als je gewoon Pieterse of Jansen heet. Is dat nog niet veel zotter? Wel studerend aan de Universiteit. Het gaat dan om een bijbaantje voor studenten. En er is ook al het idee dat dat straks voor haar echte baan ook een opstakel kan zijn, indien afgestudeerd. Als men gelijke cv's heeft, kiest men kennelijk eerder voor iemand met een Nederlands klinkende naam.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie