Archeologie en de bijbel
Moderator: Moderators
Re: Archeologie en de bijbel
Antoon,
Het juiste jaar van het overlijden van Herodes is inderdaad onzeker. Daarentegen weten we over het leven van JC historisch zo goed als niets. Het verhaal van de "onnozele kinderen" is waarschijnlijk gebaseerd op het feit dat Herodes zijn oudste zoon liet ombrengen omdat hij hem van té veel ambitie verdacht. Dat hij een grootschalige kindermoord liet uitvoeren is eerder onwaarschijnlijk !
Groetjes,
Digit
Het juiste jaar van het overlijden van Herodes is inderdaad onzeker. Daarentegen weten we over het leven van JC historisch zo goed als niets. Het verhaal van de "onnozele kinderen" is waarschijnlijk gebaseerd op het feit dat Herodes zijn oudste zoon liet ombrengen omdat hij hem van té veel ambitie verdacht. Dat hij een grootschalige kindermoord liet uitvoeren is eerder onwaarschijnlijk !
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
Antoon, ik hoop wel dat je beseft dat jij de enige bent die obsessief bezig is met het nodige rekenwerk. Dat moet je schijnbaar ook wel, want het nodige rekenwerk is onderdeel van de JG, evenals het willen bewijzen dat alles letterlijk in de bijbel klopt. Echter, ook al zou de sterfdatum van Herodes niet kloppen (dit valt waarschijnlijk nooit met absolute zekerheid meer te achterhalen) dan zegt dit niets over andere verhalen zoals de kindermoord of over verhalen rondom Jezus. Mij doen die details niet zo heel veel, zeker niet wanneer je weet dat men eerst alles in een groter perspectief moet plaatsen voordat men de details gaat bestuderen. Het doet me denken aan een schilder die in een heel klein hoekje uiterst gedetailleerd begint te schilderen. Eerst moeten de grote lijnen worden uitgezet; daarna worden vlakken grotendeels ingevuld en dan pas komen de details. Ik heb te vaak gezien dat men vervalt in details en 'voor het gemak' belangrijke details negeert of over het hoofd ziet. Iemand die alleen maar zeer gedetailleerd te werk gaat heeft vaak geen enkel overzicht meer en het wordt een lijdensweg omdat het werk eigenlijk nooit af is; het kan steeds gedetailleerder.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Lanier,
Velddienst, bijbelstudie, ..... behoren bij JG tot het indoctrinatiesysteem dat de leden de tijd en de energie ontneemt om zelfstandig na te denken en er "gevaarlijke" contacten of lectuur op na te houden ! Zo heeft elke JG een velddienst-boekje en, voor zover ik weet, is 8 uur het absolute weekminimum ! Tel daarbij de (obsessieve) bijbelstudie tot in de absurde details (zie hierboven), en je weet hoe laat het is !
Een ander sektair kenmerk is het botweg negeren van "onwelgevallige" informatie, zelfs als die degelijk onderbouwd is. Zo negeert Antoon systematisch het feit dat er vóór de 12° eeuw VGT geen sprake kan zijn van "Jodendom", maar hoogstens van losse groepen die men als proto-joden zou kunnen betitelen evenals het feit dat de zgn. "vloed" (in feite het vollopen van de Zwarte Zee) plaats vond tussen 7.400 en 5.600 VGT !
Groetjes,
Digit
Velddienst, bijbelstudie, ..... behoren bij JG tot het indoctrinatiesysteem dat de leden de tijd en de energie ontneemt om zelfstandig na te denken en er "gevaarlijke" contacten of lectuur op na te houden ! Zo heeft elke JG een velddienst-boekje en, voor zover ik weet, is 8 uur het absolute weekminimum ! Tel daarbij de (obsessieve) bijbelstudie tot in de absurde details (zie hierboven), en je weet hoe laat het is !
Een ander sektair kenmerk is het botweg negeren van "onwelgevallige" informatie, zelfs als die degelijk onderbouwd is. Zo negeert Antoon systematisch het feit dat er vóór de 12° eeuw VGT geen sprake kan zijn van "Jodendom", maar hoogstens van losse groepen die men als proto-joden zou kunnen betitelen evenals het feit dat de zgn. "vloed" (in feite het vollopen van de Zwarte Zee) plaats vond tussen 7.400 en 5.600 VGT !
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
In een van de dvd-series 'Planet Earth', uitgegeven door de BBC, wordt beschreven hoe de diverse 'aardplaten' voortdurend op drift zijn geweest en nog zijn. Zo schuift o.a. Zuid-Amerika dagelijks een of meer centimeters naar het westen.
Duizenden jaren v.C. (naar verkiezing vóór Julius Caesar of vóór Christus) heeft het omhoog schuivende Afrika de zeestraat bij Gibraltar dichtgedrukt. In een periode van ± 2000 jaar zijn toen ten gevolge van overvloedige zonneschijn de Middellandse Zee en de Zwarte Zee drooggevallen. Gedurende de volgende ruim 2000 jaar lag ter plekke een grote woestijn met veel zout. En dit alles is met de uitkomst van diepgravende onderzoeken 'wetenschappelijk onderbouwd', ook al staat het niet in de Bijbel.
De Atlantische Oceaan heeft het toen gepresteerd om met een enorme springvloed de zeearm bij Gibraltar open te breken en toen liep alles met donderend geweld weer onder water. Of dat toen al een tsunami heette, blijkbaar niet en heette het daarom zondvloed. So what? Als het beestje maar een naam heeft. Dat de aanliggende lage landen de nodige hinder ondervonden van het gebeuren laat zich aanzien. Stof voor allerhande sterke verhalen. Tóch?!
Hebben we nu een probleem?
Groeten.
Fons.
Duizenden jaren v.C. (naar verkiezing vóór Julius Caesar of vóór Christus) heeft het omhoog schuivende Afrika de zeestraat bij Gibraltar dichtgedrukt. In een periode van ± 2000 jaar zijn toen ten gevolge van overvloedige zonneschijn de Middellandse Zee en de Zwarte Zee drooggevallen. Gedurende de volgende ruim 2000 jaar lag ter plekke een grote woestijn met veel zout. En dit alles is met de uitkomst van diepgravende onderzoeken 'wetenschappelijk onderbouwd', ook al staat het niet in de Bijbel.
De Atlantische Oceaan heeft het toen gepresteerd om met een enorme springvloed de zeearm bij Gibraltar open te breken en toen liep alles met donderend geweld weer onder water. Of dat toen al een tsunami heette, blijkbaar niet en heette het daarom zondvloed. So what? Als het beestje maar een naam heeft. Dat de aanliggende lage landen de nodige hinder ondervonden van het gebeuren laat zich aanzien. Stof voor allerhande sterke verhalen. Tóch?!
Hebben we nu een probleem?
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
http://nl.encarta.msn.com/encyclopedia_ ... e_Zee.htmlFonsV schreef:In een van de dvd-series 'Planet Earth', uitgegeven door de BBC, wordt beschreven hoe de diverse 'aardplaten' voortdurend op drift zijn geweest en nog zijn. Zo schuift o.a. Zuid-Amerika dagelijks een of meer centimeters naar het westen.
Duizenden jaren v.C. (naar verkiezing vóór Julius Caesar of vóór Christus) heeft het omhoog schuivende Afrika de zeestraat bij Gibraltar dichtgedrukt. In een periode van ± 2000 jaar zijn toen ten gevolge van overvloedige zonneschijn de Middellandse Zee en de Zwarte Zee drooggevallen. Gedurende de volgende ruim 2000 jaar lag ter plekke een grote woestijn met veel zout. En dit alles is met de uitkomst van diepgravende onderzoeken 'wetenschappelijk onderbouwd', ook al staat het niet in de Bijbel.![]()
Hebben we nu een probleem?![]()
Groeten.
Fons.
Dát vollopen gebeurde ong. 5.400.000 jaar geleden en kan dus geen invloed gehad hebben op de legendevorming. Het vollopen van de Zwarte Zee daarentegen wél. Dat is alleen een probleem voor wie, tegen beter weten in, obstinaat wil vasthouden aan de bijbelse chronologie over de mythische "zondvloed" !
Voor mij dus géén probleem !
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
Dag Digit,
Bedankt voor je verwijzing naar de Encarta.
JIJ: Dát vollopen gebeurde ong. 5.400.000 jaar geleden en kan dus geen invloed gehad hebben op de legendevorming.
De begeleidende tekst op de dvd's van 'Planet Earth' bestond voornamelijk uit superlatieven. Op de duur zeiden die me niet veel meer. Het ging voortdurend over tig miljoen jaar tot tig miljard jaar, over afstanden van zus of zoveel honderd/duizend lichtjaren etc. En ik heb amper een voorstelling van duizend. Voor mij is dat dus héééél errug lang geleden en héééél errug ver weg!!!
Als ik bij de slager een pond gehakt bestel vraagt hij steevast 'Mag het een onsje meer zijn'? Ik vind dat altijd goed en vraag zo nu en dan alleen glimlachend: 'Voor hetzelfde geld'?
Groeten.
Fons.
Bedankt voor je verwijzing naar de Encarta.
JIJ: Dát vollopen gebeurde ong. 5.400.000 jaar geleden en kan dus geen invloed gehad hebben op de legendevorming.
De begeleidende tekst op de dvd's van 'Planet Earth' bestond voornamelijk uit superlatieven. Op de duur zeiden die me niet veel meer. Het ging voortdurend over tig miljoen jaar tot tig miljard jaar, over afstanden van zus of zoveel honderd/duizend lichtjaren etc. En ik heb amper een voorstelling van duizend. Voor mij is dat dus héééél errug lang geleden en héééél errug ver weg!!!
Als ik bij de slager een pond gehakt bestel vraagt hij steevast 'Mag het een onsje meer zijn'? Ik vind dat altijd goed en vraag zo nu en dan alleen glimlachend: 'Voor hetzelfde geld'?
Groeten.
Fons.
Laatst gewijzigd door FonsV op 22 okt 2009 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Fons,
Wou je soms iets beweren dat relevant was voor de discussie ?
Dát kon ík er in géén geval uit opmaken !
Of wil je alleen maar de aandacht afleiden van de kern van de zaak ? Ik krijg zo'n merkwaardig "déjà vu" gevoel met je eerdere postings op andere fora !
Groetjes,
Digit
Wou je soms iets beweren dat relevant was voor de discussie ?
Dát kon ík er in géén geval uit opmaken !
Of wil je alleen maar de aandacht afleiden van de kern van de zaak ? Ik krijg zo'n merkwaardig "déjà vu" gevoel met je eerdere postings op andere fora !
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
Dag Digit,
Je bent weinig, in ieder geval niet veel veranderd.
JIJ: Wou je soms iets beweren dat relevant was voor de discussie ?
Hier lees ik: 'Wat je beweerde was niet relevant voor de discussie'. Of heb ik je verkeerd begrepen?
JIJ: Ik krijg zo'n merkwaardig "déjà vu" gevoel met je eerdere postings op andere fora !
Omdat ik niet zo'n grammaticale kribbebijter denk ik te begrijpen wat je precies bedoelt te zeggen.
Maar... als je persoonlijke gevoelens een bepalende rol gaan spelen in de gedachtewisseling, dan loopt er gemakkelijk iets uit de hand. Dus... laat – wat mij betreft – maar zitten.
Groeten.
Fons.
Je bent weinig, in ieder geval niet veel veranderd.
JIJ: Wou je soms iets beweren dat relevant was voor de discussie ?
Hier lees ik: 'Wat je beweerde was niet relevant voor de discussie'. Of heb ik je verkeerd begrepen?
JIJ: Ik krijg zo'n merkwaardig "déjà vu" gevoel met je eerdere postings op andere fora !
Omdat ik niet zo'n grammaticale kribbebijter denk ik te begrijpen wat je precies bedoelt te zeggen.
Maar... als je persoonlijke gevoelens een bepalende rol gaan spelen in de gedachtewisseling, dan loopt er gemakkelijk iets uit de hand. Dus... laat – wat mij betreft – maar zitten.
Groeten.
Fons.
Verzoek om persoonlijke zaken geen rol te laten spelen op het forum.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Het lijkt mij ook een goed idee om bij het onderwerp te blijven, daarom reageer ik vroeger dan de laatste tijd gebruikelijk is van mij.
Ook ik werd een beetje persoonlijk benadert, niet erg, want door een antwoord te geven, is het mogelijk dat er bruikbare informatie bij zit.
Obsessief, ja en nee, ik weet het zelf niet? ik ben bijna dag en nacht bezig, maar ik wordt er niet onrustig van, integendeel, het geeft mij voldoening en te gelijkertijd dat ik de Bijbel onderzoek en op mijn sites en pagina’s zet leer ik ook meer over programmeren, ook een passie van mij
En bij het chronologische tekenschema’s maken word ik overvallen door een diepe innerlijke rust, met al die kleuren, ik probeer het inderdaad net als een kunstenaar re perfectioneren, een bruikbare tip voor iedereen met zijn hobby, of wat je wilt uitdragen, heerlijk rustig op de computer bezig zijn.
Ik kan er ook afstand van nemen, en ook ben om het nog eens duidelijk te zeggen niet die zelfverzekerde christen, wat jullie misschien denken, ook ik heb mijn beperkingen en twijfels, maar toch als ik chronologie maak van Bijbelse gebeurtenissen geeft dat voldoening, dat het op zijn minst - na grondig onderzoek -niet tegengesproken wordt door wereldlijke geschiedenis, en ik heb nog lang niet alle punten gehad, neem bv. De 65 jaar waar de profeet Jesaja over schrijft inzake de vernietiging van het noordelijke koninkrijk, het spoor is te volgen in de wereldlijke geschiedenis, niet kaarshelder, maar de contouren zijn duidelijk zichtbaar, maar liever een anderekeer meer inhoudelijk hierover.
Ook ik werd een beetje persoonlijk benadert, niet erg, want door een antwoord te geven, is het mogelijk dat er bruikbare informatie bij zit.
Obsessief, ja en nee, ik weet het zelf niet? ik ben bijna dag en nacht bezig, maar ik wordt er niet onrustig van, integendeel, het geeft mij voldoening en te gelijkertijd dat ik de Bijbel onderzoek en op mijn sites en pagina’s zet leer ik ook meer over programmeren, ook een passie van mij
En bij het chronologische tekenschema’s maken word ik overvallen door een diepe innerlijke rust, met al die kleuren, ik probeer het inderdaad net als een kunstenaar re perfectioneren, een bruikbare tip voor iedereen met zijn hobby, of wat je wilt uitdragen, heerlijk rustig op de computer bezig zijn.
Ik kan er ook afstand van nemen, en ook ben om het nog eens duidelijk te zeggen niet die zelfverzekerde christen, wat jullie misschien denken, ook ik heb mijn beperkingen en twijfels, maar toch als ik chronologie maak van Bijbelse gebeurtenissen geeft dat voldoening, dat het op zijn minst - na grondig onderzoek -niet tegengesproken wordt door wereldlijke geschiedenis, en ik heb nog lang niet alle punten gehad, neem bv. De 65 jaar waar de profeet Jesaja over schrijft inzake de vernietiging van het noordelijke koninkrijk, het spoor is te volgen in de wereldlijke geschiedenis, niet kaarshelder, maar de contouren zijn duidelijk zichtbaar, maar liever een anderekeer meer inhoudelijk hierover.
Antoon, verreweg de meeste mensen geloven niet in de letterlijke betekenis van de bijbel. Je kunt nooit en te nimmer bewijzen dat alles wat er staat geschreven zich ook heeft afgespeeld. Daarom zie ik de verhalen van de bijbel als één puzzelstukje naast de talloze andere verhalen van o.a. de Egyptenaren, Assyriërs, Grieken, etc. Die andere verhalen hebben voor mij exact evenveel spirituele betekenis en ik kijk met exact dezelfde ogen naar die andere verhalen; daartoe ben jij niet in staat. Je MOET geloven wat er staat geschreven in de bijbel, je MOET geloven dat alles wat erin staat zich heeft afgespeeld en je MOET geloven dat de chronologie tot in de puntjes klopt. Dat is wat jouw geloof je voorschrijft Antoon, daar kun je niet omheen. Je zoekt in het op een rijtje zetten een bevestiging van je geloof. Het MOET wel waar zijn want anders heeft het voor jouw geen enkele waarde meer.Obsessief, ja en nee, ik weet het zelf niet? ik ben bijna dag en nacht bezig, maar ik wordt er niet onrustig van, integendeel, het geeft mij voldoening en te gelijkertijd dat ik de Bijbel onderzoek en op mijn sites en pagina’s zet leer ik ook meer over programmeren, ook een passie van mij
Voor anderen ligt dit wel even anders; Ik kan zonder enig morele kwelling een streep zetten door allerlei bijbelse verhalen en deze afdoen als mythisch of uit de duim gezogen. Tot die conclusie kom ik door verhalen van andere volkeren naast de bijbel te leggen en in een groter perspectief te plaatsen. Die andere verhalen kunnen voor jouw slechts een aanvulling zijn; vullen ze de bijbel aan, dan is dat fantastisch! Maar wanneer ze de bijbel tegenspreken dan zijn ze door de duivel ingegeven of verkeerd geïnterpreteerd of vervalst of welke andere reden dan ook. Ik hou ook rekening met soortgelijke zaken, alleen maak ik geen enkel onderscheid tussen de bijbel en geschriften van andere volkeren.
Je kunt rustig doorgaan met je berekeningen, maar besef wel dat het voor de meeste mensen hier nietszeggend is; het zegt niets over de betrouwbaarheid en/of het waarheidsgehalte van de bijbel.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Voor zover je het hebt over de periode vanaf Hizkia klopt dat min of meer. Van de periode daarvóór, inbegrepen David en Salomo, klopt geen barst. Het is wél juist dat deze twee geleefd hebben in de beweerde periode, maar de omvang van hun rijk is schromelijk overdreven ! De tempel van Salomo is zo goed als zeker een verzinsel of minstens een zware overdrijving ! En vóór David is het al helemaal kommer en kwel met de (door jou beweerde) overeenkomsten tussen bijbel en historische feiten !antoon schreef:Ik kan er ook afstand van nemen, en ook ben om het nog eens duidelijk te zeggen niet die zelfverzekerde christen, wat jullie misschien denken, ook ik heb mijn beperkingen en twijfels, maar toch als ik chronologie maak van Bijbelse gebeurtenissen geeft dat voldoening, dat het op zijn minst - na grondig onderzoek -niet tegengesproken wordt door wereldlijke geschiedenis, ....
Graag ! En liefst met concrete datums ! En voor mij mag dat snel gaan !antoon schreef:.... en ik heb nog lang niet alle punten gehad, neem bv. De 65 jaar waar de profeet Jesaja over schrijft inzake de vernietiging van het noordelijke koninkrijk, het spoor is te volgen in de wereldlijke geschiedenis, niet kaarshelder, maar de contouren zijn duidelijk zichtbaar, maar liever een anderekeer meer inhoudelijk hierover.
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiberias
Graag wil ik even uitleggen met wat ik bedoel met contouren van bijbelse geschiedenis volgen door middel van de huidige kennis, implicerend ook, helaas aannames te moeten maken, aannames die de ene keer sterker of zwakker uit de verf komen dan de andere keer.
BV.
Joh 6,1
Daarna ging Jezus naar de overkant van het Meer van Galilea (ook wel het Meer van Tiberias genoemd).
Joh 21,1
Hierna verscheen Jezus weer aan de leerlingen, nu bij het Meer van Tiberias. Dat gebeurde als volgt.
Mat 4,13
Hij liet Nazaret achter zich en ging wonen in Kafarnaüm, aan het Meer van Galilea, in het gebied van Zebulon en Naftali.
Mat 15,29
Jezus trok weer verder. Bij het Meer van Galilea ging hij de berg op; daar ging hij zitten.
Mar 1,16
Toen Jezus langs het Meer van Galilea liep, zag hij Simon en Andreas, de broer van Simon, die hun netten uitwierpen in het meer; het waren vissers.
Mar 7,31
Hij vertrok weer uit de omgeving van Tyrus en ging via Sidon naar het Meer van Galilea, dwars door het gebied van Dekapolis
Lukas 5:1
Toen hij eens aan de oever van het Meer van Gennesaret stond en het volk zich om hem verdrong om naar het woord van God te luisteren,
Is het jullie opgevallen dat alleen Johannes spreekt over het meer van Tiberius
Johannes schreef zijn evangelie waarschijnlijk veel later dan de Lukas, Markus of Math. hij werd ook veel ouder.
uit de Engelse Wiki site verneem ik dat Tiberius in 20 GT. gesticht is. en na verloop van tijd het meer van Gallea ook het meer van Tiberius genoemd werd, in de tijd van Johannes was die naam gemeengoed, dat kan de reden zijn dat dat alleen Johannes die later schreef die naam noemt en de andere schrijvers het gewoon bij het meer van Galilea hielden.
Zoals je ziet kan ik ook niet buiten een aanname, zoals ook het geval met de 65 jaar van Jesaja, die scherp begint met heel aardige contouren verder, maar bij het end iets meer met aanames gepaard gaat, maar ik kom er in het weekend op terug.
Graag wil ik even uitleggen met wat ik bedoel met contouren van bijbelse geschiedenis volgen door middel van de huidige kennis, implicerend ook, helaas aannames te moeten maken, aannames die de ene keer sterker of zwakker uit de verf komen dan de andere keer.
BV.
Joh 6,1
Daarna ging Jezus naar de overkant van het Meer van Galilea (ook wel het Meer van Tiberias genoemd).
Joh 21,1
Hierna verscheen Jezus weer aan de leerlingen, nu bij het Meer van Tiberias. Dat gebeurde als volgt.
Mat 4,13
Hij liet Nazaret achter zich en ging wonen in Kafarnaüm, aan het Meer van Galilea, in het gebied van Zebulon en Naftali.
Mat 15,29
Jezus trok weer verder. Bij het Meer van Galilea ging hij de berg op; daar ging hij zitten.
Mar 1,16
Toen Jezus langs het Meer van Galilea liep, zag hij Simon en Andreas, de broer van Simon, die hun netten uitwierpen in het meer; het waren vissers.
Mar 7,31
Hij vertrok weer uit de omgeving van Tyrus en ging via Sidon naar het Meer van Galilea, dwars door het gebied van Dekapolis
Lukas 5:1
Toen hij eens aan de oever van het Meer van Gennesaret stond en het volk zich om hem verdrong om naar het woord van God te luisteren,
Is het jullie opgevallen dat alleen Johannes spreekt over het meer van Tiberius
Johannes schreef zijn evangelie waarschijnlijk veel later dan de Lukas, Markus of Math. hij werd ook veel ouder.
uit de Engelse Wiki site verneem ik dat Tiberius in 20 GT. gesticht is. en na verloop van tijd het meer van Gallea ook het meer van Tiberius genoemd werd, in de tijd van Johannes was die naam gemeengoed, dat kan de reden zijn dat dat alleen Johannes die later schreef die naam noemt en de andere schrijvers het gewoon bij het meer van Galilea hielden.
Zoals je ziet kan ik ook niet buiten een aanname, zoals ook het geval met de 65 jaar van Jesaja, die scherp begint met heel aardige contouren verder, maar bij het end iets meer met aanames gepaard gaat, maar ik kom er in het weekend op terug.
FOUTJE
Wat mij vooral opvalt is dat jij de delicate thema's ontwijkt zoals een kat de hete brij ! En dat je daarnaast probeert te scoren met totaal irrelevante details !
Wanneer concrete informatie over die 65 jaar van Jesaja ?
Wanneer een reactie op het feit dat het Jodendom pas rond 1.200 VGT ontstaan is ?
Wanneer een reactie op de "vloed" die in feite gedateerd is op het vollopen van de Zwarte Zee ?
Wanneer een reactie op het feit dat de hongerstèle een verhaal vertelt over Khnum en de bronnen van de Nijl, en niet over de verzonnen voorraadschuren van een verzonnen Jozef ?
Of besef je dat je in feite schaakmat staat, en ga je daarom nog wat pionnetjes schuiven ?
Groetjes,
Digit
Wanneer concrete informatie over die 65 jaar van Jesaja ?
Wanneer een reactie op het feit dat het Jodendom pas rond 1.200 VGT ontstaan is ?
Wanneer een reactie op de "vloed" die in feite gedateerd is op het vollopen van de Zwarte Zee ?
Wanneer een reactie op het feit dat de hongerstèle een verhaal vertelt over Khnum en de bronnen van de Nijl, en niet over de verzonnen voorraadschuren van een verzonnen Jozef ?
Of besef je dat je in feite schaakmat staat, en ga je daarom nog wat pionnetjes schuiven ?
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !