Wij weten wat leven is....

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Locutus
Forum fan

Re: Wij weten wat leven is....

Bericht door Locutus »

balkon schreef:Mogen niet-consumabele dieren ook op een 'humane manier (zo pijn-/stressloos mogelijk)' doodgemaakt worden?
Dat hangt denk ik af van het doel dat zo'n dier eventueel heeft. Ten behoeve van een belangrijk geneesmiddel zou ik er voor zijn, maar puur doden voor de lol ben ik tegen. Het is niet een stricte zwart/wit-kestie wat mij betreft.
.
Religion is futile, you will be secularized!!!
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

kiks schreef:Kun je 'm mij even uitleggen. Ik vat 'm nog niet, maar ja ik kan dan ook niet goed lezen lezen en zit voornamelijk te slapen volgens een enkeling. :D
Ik had gezegd dat ik het doden van dieren voor consumptie acceptabel vind. Maar wat nu als je eventueel over je nek gaat daarna (na het consumeren), is het dan nog steeds ok?
Volgens mij was dat de (bedenkelijke) strekking van wat balkon zei. Maar ik kan het mis hebben.
.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Locutus schreef:
balkon schreef:Mogen niet-consumabele dieren ook op een 'humane manier (zo pijn-/stressloos mogelijk)' doodgemaakt worden?
Dat hangt denk ik af van het doel dat zo'n dier eventueel heeft. Ten behoeve van een belangrijk geneesmiddel zou ik er voor zijn, maar puur doden voor de lol ben ik tegen. Het is niet een stricte zwart/wit-kestie wat mij betreft.
.
Samenvattend:

Van een daad is naar jouw mening pas na verrichting ervan de mate van humaniteit vast te stellen.

Dus:

Men neemt twee varkens en twee slagers met identiek gereedschap en overeenkomstige wijze van slachten. Elk krijgt één varken om te slachten. Slachter A doet zijn werk in alle ernst en vermaalt het gedode varken naderhand tot worsten die jij tot je neemt. Slachter B vindt het een leuk gezicht om te zien hoe een varken doodgaat en begraaft de dode varkens nadat ie het dier arme dier geslacht heeft.

Nu zijn er twee varkens omgebracht en volgens jouw redenering: de eerste op humane wijze, de tweede op niet-humane wijze.

In je gebruik van het begrip humaniteit draai je onderwerp en lijdend voorwerp om en daar trapt natuurlijk niemand in. Een varken zeker niet.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

balkon schreef:Van een daad is naar jouw mening pas na verrichting ervan de mate van humaniteit vast te stellen.
Nee, men kan een voorstel doen, dus beschrijven wat men van plan is, en op basis daarvan kun je een afweging maken/oordeel vellen.
Nu zijn er twee varkens omgebracht en volgens jouw redenering: de eerste op humane wijze, de tweede op niet-humane wijze.
In je gebruik van het begrip humaniteit draai je onderwerp en lijdend voorwerp om en daar trapt natuurlijk niemand in. Een varken zeker niet.
Ik snap niet waarom je niet meteen kon zeggen wat je precies bedoelde, zonder al die cryptische omwegen. Maar goed...
Ik heb het woord humaan gebruikt in de context van de daad van het doden zelf. Beide slagers doen dat, dus wat dat betreft zit het snor.
Daarnaast vind ik dat er een goede reden moet zijn, en dat is lastig, want wat is een goede reden? Voor een deel is dat relatief en een kwestie van afspraak.
Je voorbeeld is trouwens ook van toepassing op het prikken in een baby met een naald. Doorgaans zijn de meeste mensen daar uiteraard tegen, maar het wordt een ander verhaal als de baby om een of andere reden een injectie nodig heeft.
Dus ja, de reden doet er wat mij betreft toe.
Ik heb er tenslotte ook geen moeite mee om slager B inhumaan te noemen, maar dat heeft dan betrekking op de reden van het doden (de lol), en niet om de manier waarop.

Bij deze het verzoek om me niet te vangen op woorden, maar eerst proberen te begrijpen wat ik bedoel te zeggen.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

balkon schreef:[
Samenvattend:

Van een daad is naar jouw mening pas na verrichting ervan de mate van humaniteit vast te stellen.

Dus:

Men neemt twee varkens en twee slagers met identiek gereedschap en overeenkomstige wijze van slachten. Elk krijgt één varken om te slachten. Slachter A doet zijn werk in alle ernst en vermaalt het gedode varken naderhand tot worsten die jij tot je neemt. Slachter B vindt het een leuk gezicht om te zien hoe een varken doodgaat en begraaft de dode varkens nadat ie het dier arme dier geslacht heeft.

Je samenvatting slaat nergens op.
Je "dus" raakt helemaal kant nog wal.
Ken jij zo'n slager B?
Volgens mij moet je eerst maar eens leren lezen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Locutus schreef: Daarnaast vind ik dat er een goede reden moet zijn, en dat is lastig, want wat is een goede reden? Voor een deel is dat relatief en een kwestie van afspraak.
Je voorbeeld is trouwens ook van toepassing op het prikken in een baby met een naald. Doorgaans zijn de meeste mensen daar uiteraard tegen, maar het wordt een ander verhaal als de baby om een of andere reden een injectie nodig heeft.
Deze vergelijking gaat helemaal niet op. Je draait de boel namelijk weer om, want deze baby is hoogstwaarschijnlijk gebaat bij de injectie. Een varken is daarentegen niet gebaat bij slacht, ook niet als zijn stoffelijk overschot later verwerkt wordt tot worst.
Dus ja, de reden doet er wat mij betreft toe.
Ik heb er tenslotte ook geen moeite mee om slager B inhumaan te noemen, maar dat heeft dan betrekking op de reden van het doden (de lol), en niet om de manier waarop.

Bij deze het verzoek om me niet te vangen op woorden, maar eerst proberen te begrijpen wat ik bedoel te zeggen.

Als je de intenties van de uitvoerende partij uiteindelijk een (doorslaggevende!) parameter laat zijn in de bepaling van de humaniteit of acceptabiliteit, dan kun je alles goedpraten; van olielozingen op zee tot kinderprostitutie en van slavernij tot onnodige koopsompolisverkoop.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Balkon

Je reactie slaat al weer nergens op.
Irrationaliteit kent blijkbaar geen grenzen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

balkon schreef:Deze vergelijking gaat helemaal niet op. Je draait de boel namelijk weer om, want deze baby is hoogstwaarschijnlijk gebaat bij de injectie. Een varken is daarentegen niet gebaat bij slacht, ook niet als zijn stoffelijk overschot later verwerkt wordt tot worst.
Een vergelijking gaat NOOIT helemaal op, anders zou er geen reden zijn om een vergelijking te maken. Ik wilde slechts beamen dat de reden waarom we dingen doen er inderdaad toe doet.
Als je de intenties van de uitvoerende partij uiteindelijk een (doorslaggevende!) parameter laat zijn in de bepaling van de humaniteit of acceptabiliteit, dan kun je alles goedpraten; van olielozingen op zee tot kinderprostitutie en van slavernij tot onnodige koopsompolisverkoop.
Nee, want (goed)praten vereist een zeker respect ten opzichte van de ander. Ik kan bijv. niet beargumenteren dat moord goed is, want aan de actie van het beargumenteren gaat vooraf dat mijn gesprekspartner leeft. Omgekeerd gaat iemand niet met je discussieren als je hem naar het leven staat.

Sec is er geen goed en kwaad. Moraal ontstaat daar waar mensen met elkaar interacteren. Van één kant iets goedpraten is daarom onzin (wat mensen er natuurlijk niet van zal weerhouden om toch vaak gewoon te doen wat ze willen).
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

balkon schreef:Als je de intenties van de uitvoerende partij uiteindelijk een (doorslaggevende!) parameter laat zijn in de bepaling van de humaniteit of acceptabiliteit, dan kun je alles goedpraten; van olielozingen op zee tot kinderprostitutie en van slavernij tot onnodige koopsompolisverkoop.
En nog iets:
Als echt alles geoorloofd is, dan mag je mensen die zich bezighouden met olielozingen, kinderprostitutie, slavernij ook zonder rechtvaardiging proberen tegen te houden.
Maar dat zou ik geen ethiek willen noemen, dat is de afwezigheid van ethiek. En zo begint het natuurlijk ook. Iedereen doet gewoon wat hij wil, totdat er conflicterende belangen zijn, en dan is het vaak handiger om van beide kanten wat water bij de wijn te doen en afspraken te maken.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Socratoteles schreef:[...]
Er volgt nog niets, want er zijn nog geen waarden geformuleerd. Natuurlijk kan het zijn dat jij het fijn vindt om vermoord te worden. Je zult dan een soort moraal willen die rekening houdt met wat mensen fijn vinden. 'De kans wagen' dat je geen dier zult worden en dus het slachten van dieren toestaan, klinkt niet erg rationeel. Het risico dat je geen mens wordt is erg groot, en als je als mens geboren wordt schiet je er weinig mee op. Een rationele calculus minimaliseert de kans dat je een ellendig leven zult lijden, en dat lijkt een goede benadering van onze morele intuities.
Aha, nu moeten we ineens rekening houden met wat de mensen fijn vinden. En als de meerderheid nu Taliban is? Toch maar de sharia invoeren? Bovendien is "ellendig leven" behoorlijk subjectief.
Wat een rationale calculus betreft: in hoeverre wijkt dit af van het zoeken naar een Pareto-evenwicht?

[...]
Mijn "methode" daarentegen lijkt een objectief criterium voor wat goed is en wat slecht is te leveren.
.. alleen lijken de consequenties niet precies overeen te komen met wat we in werkelijkheid (met goede reden) goed en slecht vinden. Maar misschien kun je daar een oplossing voor bedenken.
Nee, ben ik niet bereid toe. Wat ik als goede normen en waarden kies, is onafhankelijk van wat andere mensen vinden. Sommige normen en waarden van anderen vind ik namelijk hoogst abject, zoals het stenigen van overspelige vrouwen. Daar wens ik mij dus niet aan aan te passen. Ik heb nog geen goede reden gezien waarom de Pareto-ethiek oneerlijk zou zijn als je hem toepast op de Westerse maatschappij. Ik heb erg het idee dat grofweg onze wetten overeenkomen met hoe je strategie moet zijn om Pareto-efficiënt te zijn.

Aha, bedoelde je dat. Nee, de moraal die opstelt, is de moraal die mensen zullen hanteren. Als je wordt geboren als konijn, en opgepeuzeld door een vos, dan heb je natuurlijk pech gehad. Maar je kunt wel voorkomen dat je op het kerstmenu van een restaurant terecht komt ;).
Dus dieren mogen zich wel opportuun gedragen? Waarom is het dan eerlijk dat mensen ten opzichte van dieren dat niet mogen? Wat gebiedt de mens dat niet te doen? Intelligentie? Dan zijn we terug op de beginpost en ik zie gewoon niet waarom intelligentie eist dat je je niet-opportuun opstelt tegenover wezen die zich wel opportuun opstellen (ook al is dat tegen wil en dank).
Ik zie de noodzaak om me te gedragen tegenover mensen, want daar heb ik baat bij. Samenwerking tussen mensen onderling geeft fantastische resultaten, tegenwerking kan funest zijn. Dieren hebben niet zo'n impact. Maar ik heb het idee dat we op het punt komen dat argumenten herhaald worden.
Met rationele redenen bedoel je 'motivatie'? Dat is natuurlijk een belangrijk punt. Wat motiveert iemand om zo te handelen als hij gelooft dat 'juist' is, zelfs als dat af en toe in zijn nadeel is? Socrates (eindelijk, ik kan hem eens aanhalen -grin-) was van mening dat ieder streeft naar een 'goed leven' (in de zin van: 'het goede leven', 'gelukkig leven'). Maar dat is onmogelijk, meende hij, als men van zichzelf weet ondeugdelijk te handelen. Moreel slecht handelen is shameful, en als men zich voor zichzelf schaamt, kan men niet werkelijk gelukkig zijn. Ik kan me hier eigenlijk wel in vinden. Je zou wellicht kunnen reageren met: 'en wat nou als ik me helemaal niet schaam, en juist heel erg gelukkig wordt van misdaden plegen?' Tja, als alle intrinsieke motivatie ontbreekt om je moreel juist te gedragen, blijft enkel de extrinsieke over. Concreet: straffen die de samenleving je oplegt.
Maar waarom zouden die straffen eerlijk zijn? We moeten toch ook een criterium hebben om te bepalen waarom het overtreden van een bepaalde wet gestraft moet worden? Gegeven een dergelijk criterium is er ineens ook sprake van intrinsieke motivatie, althans wat mezelf betreft. Als het duidelijk is waarom een dergelijke strategie beter is voor iedereen, kan dat ook voor de motivatie zorgen om ernaar te handelen. De Pareto-moraal lijkt mij ernstige zaken als moord, verkrachting en diefstal in de meeste gevallen te verbieden.

Het lijkt mij dat jouw criterium in toevoeging met je extra eis van rationaliteit equivalent is met het Pareto-criterium, alleen zijn we het niet eens wat de plaats van dieren in het verhaal is. Of zie jij dat anders?
Shut up Murdock, crazy fool!
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

XveganxchickX schreef:
Digit schreef: Want dát is inderdaad het logische gevolg : als een zebra het recht heeft om niet opgegeten te worden, dan is die leeuw meteen een misdadiger.

Vandaar dat "dierenrechten" een absurd begrip is.

Weeral flauw doen over de benaming?

Ik zal mezelf weer even quoten, maar ja je gaat er niet op in.
Toch zal ik dat net zolang herhalen totdat je er wel fatsoenlijk op in gaat of op zijn minst een geldig tegenargument op mijn argumenten geeft.
Iedereen weet hier donders goed wat er met "dierenrechten" bedoeld wordt, en dat is dat mensen geen dieren meer gaan gebruiken als amusement, voeding, kleding, etc..;
En dit om de simpele reden dat we daar als mens alternatieven voor bedacht hebben én omdat we het dus niet nodig hebben om te overleven.
Ik wéét wat jij ermee bedoelt ! Maar dat maakt het niet minder absurd.

Je mag het van mijn part herhalen tot je purper ziet, maar ik laat me geen persoonlijke definities opdringen. Dát soort "dierenrechten" zijn voor mij simpelweg onbespreekbaar. En dat hoef ik niet te motiveren, want voor dat soort extreme opvattingen is geen maatschappelijk draagvlak !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Digit schreef:
XveganxchickX schreef:
Iedereen weet hier donders goed wat er met "dierenrechten" bedoeld wordt, en dat is dat mensen geen dieren meer gaan gebruiken als amusement, voeding, kleding, etc..;
En dit om de simpele reden dat we daar als mens alternatieven voor bedacht hebben én omdat we het dus niet nodig hebben om te overleven.
Ik wéét wat jij ermee bedoelt ! Maar dat maakt het niet minder absurd.

Je mag het van mijn part herhalen tot je purper ziet, maar ik laat me geen persoonlijke definities opdringen. Dát soort "dierenrechten" zijn voor mij simpelweg onbespreekbaar. En dat hoef ik niet te motiveren, want voor dat soort extreme opvattingen is geen maatschappelijk draagvlak !
Precies!!!! Laat dat nou eens duidelijk zijn, VeganChick!!

Je ideeën zijn net zo extreem als die van Galileo Galilei, Socrates, Che Guevara, Nelson Mandela!!! Er is geen maatschappelijk draagvlak, het is onbespreekbaar en de ideeën zijn volstrekt ridicuul!

De meerderheid wil karkassen eten en dus leg je er maar bij neer!!!! Begrijp dat nou toch eens, VeganChick.

Het is compleet absurd om rekening te houden met een dier, want het zou in strijd zijn met de maaltijdwensen van de hordes ongevoeligen en zolang zij die maaltijd wensen hebben mag er niet over gesproken worden! En zeker hier niet op het vrije denkers-forum!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Denk aan je bloeddruk Balkon, je zo opwinden is echt niet gezond.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Kitty schreef:Denk aan je bloeddruk Balkon, je zo opwinden is echt niet gezond.
Digit zul je bedoelen, want die is bang dat men 'm z'n biefstukken afpikt :-)
Hij boft dat ie niet 300 jaar later geboren is....
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Gesloten