De donkere middeleeuwen in Somalië
Moderator: Moderators
De donkere middeleeuwen in Somalië
Sommige landen zitten anno 2009 nog diep in de donkere middeleeuwen, dankzij de fanatieke fundamentalistische Islamieten.
In Somalië heb je bijvoorbeeld de Shabaab beweging, een soort religieuze politie die de bevolking straft voor on-Islamitisch gedrag, zoals het niet hebben van een baard door mannen of het dragen van een BH door vrouwen. Muziek, films, dansen, voetbalwedstrijden en zelfs ringtones zijn verboden. En het gebeurt niet alleen in Somalië, maar ook bijvoorbeeld in Sudan en Egypte.
Artikel: Alaa Al-Aswany: When women are sinners in the eyes of extremists
In Somalië heb je bijvoorbeeld de Shabaab beweging, een soort religieuze politie die de bevolking straft voor on-Islamitisch gedrag, zoals het niet hebben van een baard door mannen of het dragen van een BH door vrouwen. Muziek, films, dansen, voetbalwedstrijden en zelfs ringtones zijn verboden. En het gebeurt niet alleen in Somalië, maar ook bijvoorbeeld in Sudan en Egypte.
Artikel: Alaa Al-Aswany: When women are sinners in the eyes of extremists
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Re: De donkere middeleeuwen in Somalië
Ik kan er alleen maar om lachen... gefrustreerde jonge mannen die iets zoeken om voor te leven, meer is het niet. Geef ze een boek vol haat en testosteron en: Bingo!
Ik vind dat er niet veel aan te lachen valt. Ik vind het triest dat dit soort zaken nog bestaan.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
En als uiteindelijk overal ter wereld de grootste groep moslims humanere normen en waarden hebben aangenomen, dan zal de post-theïstische moslim natuurlijk stellen dat al het goede uiteindelijk kwam uit de Islam, want dat stond te lezen in de Koran, je moet hem dan natuurlijk wel in de juiste context lezen. En natuurlijk nooit kon komen van de atheïstische humanisten die nu zich verzetten tegen de excessen in de Islam. Nee, dan zal worden gesteld dat de moslims voor de humaniteit hebben gezorgd. En de Koran een geweldig boek is, die de basis heeft gebracht voor de dan geldende humanistische Islam.
Op precies dezelfde wijze als nu post-theïstische christenen stellen dat al de humaniteit uit de bijbel komt, en daarbij ook gewoon even met de ogen dicht over de ellende stappend die het christendom in het verleden gebracht heeft, waar diezelfde bijbel heel goed bij gebruikt is. En waar vrijdenkers in die tijd, die opkwamen voor een betere moraal, voor zijn vermoord.
Nee, nu komt al het goede ineens uit de Bijbel, en van het christendom zelf. Wie zou er nu blind zijn?
Op precies dezelfde wijze als nu post-theïstische christenen stellen dat al de humaniteit uit de bijbel komt, en daarbij ook gewoon even met de ogen dicht over de ellende stappend die het christendom in het verleden gebracht heeft, waar diezelfde bijbel heel goed bij gebruikt is. En waar vrijdenkers in die tijd, die opkwamen voor een betere moraal, voor zijn vermoord.
Nee, nu komt al het goede ineens uit de Bijbel, en van het christendom zelf. Wie zou er nu blind zijn?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ach ja, dat soort claims zal je altijd houden.Kitty schreef:En als uiteindelijk overal ter wereld de grootste groep moslims humanere normen en waarden hebben aangenomen, dan zal de post-theïstische moslim natuurlijk stellen dat al het goede uiteindelijk kwam uit de Islam, want dat stond te lezen in de Koran, je moet hem dan natuurlijk wel in de juiste context lezen. En natuurlijk nooit kon komen van de atheïstische humanisten die nu zich verzetten tegen de excessen in de Islam. Nee, dan zal worden gesteld dat de moslims voor de humaniteit hebben gezorgd. En de Koran een geweldig boek is, die de basis heeft gebracht voor de dan geldende humanistische Islam.
Maar goed, dat is bijzaak.
Het belangrijkste is de vraag of er een humanere Islam komt, en zo ja, dan valt dat slechts toe te juichen.
Het zal toch nooit voorvallen dat de hele wereld atheïstisch/agnostisch is.
Ik vind het al amusant en bemoedigend om te zien dat er zelfs in het Arabische blok discussie's op gang komen, dus dat hebben we alvast bereikt.
Probleem is nu volgens mij dat de grootste extremisten het Arabisch blok juist beginnen te ontvluchten, richting vrijplaatsen als Somalië, waar ze nog ongestoord hun gang kunnen gaan.
In Egypte hoeven ze tegenwoordig echt niet meer aan te komen met hun bomgordels.
Daar worden ze harder aangepakt dan hier!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
We moeten niet denken dat het allemaal snel zal gaan. Ik hoorde iemand in Pauw en Witteman zeggen, het was Kluun die dat zei, dat maar 14% van de Nederlandse bevolking atheïstisch is, en dat na zoveel jaren pogingen tot secularisatie. De eerste stap is dus een humanere Islam, hoeveel jaren kost dat? En hoeveel eeuwen zou het kosten om religie uit te bannen? En gaat dat ooit lukken? Het verbaasde mij wel dat de niet-gelovers zo'n kleine minderheid zijn. Uiteraard zijn bij de gelovers ook de ietsisten meegeteld, maar dan nog.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
"Pogingen tot secularisatie"?Kitty schreef:We moeten niet denken dat het allemaal snel zal gaan. Ik hoorde iemand in Pauw en Witteman zeggen, het was Kluun die dat zei, dat maar 14% van de Nederlandse bevolking atheïstisch is, en dat na zoveel jaren pogingen tot secularisatie.
Zijn we nog niet seculier dan?
Ik heb begrepen dat Nederland een van de meest ontkerkelijkte natie's ter wereld is.
Zijn de agnosten ook verzameld onder die 14%?
Want volgens mij zijn er meer agnosten dan atheïsten.
Strikt genomen kan je zelfs niet meer dan een agnost zijn, hoewel je wel heel dicht tegen het atheïsme aan kan schurken, natuurlijk.
Één humanere Islam zal je nooit krijgen.De eerste stap is dus een humanere Islam, hoeveel jaren kost dat?
Er zijn nu al zowel extremistische als meer humane takken.
Denk hierbij aan resp. wahabi's en alevieten.
De verhoudingen zullen in de toekomst welllicht verschuiven, al is bijzonder moeilijk te voorspellen in welke richting dat zal zijn.
Dit betekent echter niet dat radicalisme zal verdwijnen.
Niet in Islam, maar ook niet met betrekking tot andere zaken.
Zo zal het bijv. op het terrein van dierenactivisten waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd zijn voordat de eerste (auto)bom ontploft.
Denk hierbij aan directeuren van onderzoeksinstituten.
Terug naar Islam: Ik denk dat demografische factoren ook van belang zullen zijn bij de koers die in de toekomst wordt gevaren.
Als de Islam flink doorgroeit in aandeel, en wij achterblijven wanneer het gaat om aanwas, is er voor moslims minder noodzaak om te veranderen.
Mocht de trend zich keren, dan maakt men veel meer kans op een Islam die accpetabel is binnen de westerse samenleving.
Bestaan er eigenlijk betrouwbare cijfers over de groei van de Islam?
Ik hoor in dit verhaal eigenlijk alleen maar doemdenkers en doofpotten.
Nee, religie zal nooit worden uitgebannen.En hoeveel eeuwen zou het kosten om religie uit te bannen? En gaat dat ooit lukken? Het verbaasde mij wel dat de niet-gelovers zo'n kleine minderheid zijn. Uiteraard zijn bij de gelovers ook de ietsisten meegeteld, maar dan nog.
De mens is uiteindelijk een hopeloze soort, met meer schapen dan leiders.
Veel mensen vinden het prettig geen verantwoording af te hoeven leggen voor hun daden, en instructie's te ontvangen over hoe te leven.
De keten van gezag en gehoorzaamheid die ons zoveel problemen bezorgt, is tegelijkertijd ook het cement van elke samenleving.
Ook bij een samenleving vol "leiders" krijg je heibel in de keet.
En zelfs als religie zou verdwijnen, dan duikt het gevaar van de persoonlijkheidscultus wel weer op.
En tot slot: Niets is voor eeuwig.
Tijden van openheid en bekrompenheid hebben elkaar altijd al afgewisseld, en ik zie niet in waarom die sinus doorbroken zou worden.
Laatst gewijzigd door Jagang op 30 okt 2009 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Wiki geeft wel wat info over de groei van het aantal moslims in Nederland met cijfers van het CBS.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Nederland
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Nederland
En ook over het aantal moslimbekeerlingenGroei
Herkomst Islamieten in Nederland, 2006, bron: CBS
Tot in 2007 verwachtte het CBS dat het aantal moslims in Nederland de grens van 1 miljoen in 2006 zou passeren. Naar schatting waren er eind 2004 in Nederland 944.000 moslims, waarvan 6.000 autochtone Nederlanders. Daarbij werd het aantal allochtone moslims geschat met behulp van het percentage moslims in het land van herkomst. Bij nieuwere schattingen, die op basis van POLS-enquêtes werden opgesteld, kwam het CBS voor 2005 uit op 877.000 moslims en op 837.000 in 2006. Dit CBS-onderzoek is het eerste onderzoek dat er op zou kunnen wijzen dat het aantal moslims in Nederland daalt; de nieuwe telmethode wordt echter genoemd als oorzaak van deze vermeende trendbreuk. De daling met 40 duizend wordt dan ook niet significant genoemd. [1]. Dit is ongeveer 5,3% van de bevolking. Een miljoen moslims zullen er naar verwachting pas in 2017-2023 zijn.[2] Onder gelijkblijvende omstandigheden zou het aantal moslims in 2050 kunnen uitkomen op circa 8% van de bevolking.[3] Turkse Islamieten vormen met bijna 325.000 personen de grootste groep, gevolgd door de Marokkanen met ruim 260.000 moslims. Van de groep 'overige niet-westerse allochtonen' vormen de Surinamers met 34.000 personen de grootste groep, daarna volgen de Afghanen met 31.000 en de Irakezen met 27.000.
Nederlanders bekeerd tot de islam
Tot 2007 hadden ongeveer 12.000 Nederlanders zich bekeerd tot de islam.
Naar schatting bekeren zich jaarlijks 500 Nederlanders tot de islam.
Hier trouwens ook weer wat nuance. Hier wordt gesteld dat het maar om 200.000 praktiserende moslims zou gaan.
http://allochtonen.web-log.nl/allochton ... 00000.html
Als deze cijfers kloppen, dan valt het dus allemaal nog wel mee.
http://allochtonen.web-log.nl/allochton ... 00000.html
Als deze cijfers kloppen, dan valt het dus allemaal nog wel mee.
Juist..
En onder seculariserende moslims neemt het aantal kinderen natuurlijk ook af, omdat ze nogal eens meegaan in de tweeverdienerscultuur.
Wel vraag ik me af wat men verstaat onder "praktiserende moslims".
Er zijn zoveel opvattingen over hoe dat geloof gepraktiseerd dient te worden.
Ik denk bijvoorbeeld niet dat moskeebezoeken een bijzonder geschikte maatstaf zijn met betrekking tot de vraag of men praktiserend is of niet.
Dit omdat je ook vaak geluiden hoort dat Islam een "individuele aangelegenheid" is, en dat men alleen verantwoording is verschuldigd aan Allah.
Er zullen dus ook een hoop praktiserende moslims zijn die niet of zelden een moskee bezoeken.
En onder seculariserende moslims neemt het aantal kinderen natuurlijk ook af, omdat ze nogal eens meegaan in de tweeverdienerscultuur.
Wel vraag ik me af wat men verstaat onder "praktiserende moslims".
Er zijn zoveel opvattingen over hoe dat geloof gepraktiseerd dient te worden.
Ik denk bijvoorbeeld niet dat moskeebezoeken een bijzonder geschikte maatstaf zijn met betrekking tot de vraag of men praktiserend is of niet.
Dit omdat je ook vaak geluiden hoort dat Islam een "individuele aangelegenheid" is, en dat men alleen verantwoording is verschuldigd aan Allah.
Er zullen dus ook een hoop praktiserende moslims zijn die niet of zelden een moskee bezoeken.
Henry Ford
Henry Ford
Inderdaad, ik vraag mij af hoeveel niet-gelovige 'moslims' er zijn en of dit überhaupt te onderzoeken is.
Ik ken er wel een aantal, maar dat zegt weinig.Kitty schreef:Inderdaad, ik vraag mij af hoeveel niet-gelovige 'moslims' er zijn en of dit überhaupt te onderzoeken is.
Dat zuipt en eet karbonades en is even atheistisch als Reref, die ergeren zich overigens scheel aan die doeken.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Ik heb altijd gedacht dat mijn buurman, samenwonend met een Nederlandse vrouw en in bezit van herdershond, een ongelovige moslim was, maar nu blijkt hij toch vijf keer per dag op een kleedje te bidden, af en toe naar de moskee te gaan, en geen werk te hebben.
- LordDragon
- Bevlogen
ola, kitty. Hoelang woont die al naast je? Je heb er wel die het voor de schijn doen.
MVG, LD.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Wat, het bidden?LordDragon schreef:ola, kitty. Hoelang woont die al naast je? Je heb er wel die het voor de schijn doen.
MVG, LD.
Of praat je over de Nederlandse vrouw (@Kitty: zegt niets over het geloof trouwens) en de herdershond?
Henry Ford
Henry Ford