nu beledigd moet zijn of gevleid, want ik snap niet wat de uitdrukking betekent. Kan iemand dat verhelderen?
Ik kwam als vegetariër al niet eens zonder sjoemelen langs de eerste vraag, je kunt of varkensvlees weigeren of rundvlees, of al het eten. Dan maar alles eten.
33% Boedd.
11% Christendom
20% Hind.
11% Islam
11% Jodendom
75% Atheïsme
30% nieuwe spir. (Ah BAH!)
===
191%
Vreemde uitleg. Ik beschouw mezelf als atheïst, maar alle religies bij elkaar hebben een groter aandeel dan atheïsme. Daarna komt de conclusie dat ik een spiritueel vrijdenker ben of nergens in geloof. Dat laatste is volgens mij onmogelijk en erg spiritueel voel ik mezelf ook niet. Wellicht eigenwijs, kunstzinnig, muzikaal, sociaal, obsessief, (onder)zoekend, humoristisch op veelal droge wijze ... maar toch niet geestig/spiritudinges.
Ik had niet verwacht dat deze enquete beter zou zijn dan de vele andere, die je overal tegenkomt.
Het zegt echt helemaal niets.
Kan ook niet met deze vraagstellingen.
Ik doe hier dan ook bijna nooit aan mee.
De uitkomstens, die ik las nu, maakten me echter nieuwsgierig.
Waar zou het nu in zitten, dat er zulke onverwachte idiote uitslagen zijn?
Misschien kunnen we ieder voor zich dat wat specificeren.
Een aantal componenten uit de verschillende levensfilosofiën komen overeen en de percentages kunnen elkaar daardoor misschien overlappen.
Je moet niet stelen en je moet niet doden of liefhebben is beter dan haten, hebben ze allemaal wel.
Zover was ik al.
- Maar uitgedrukt in 75% atheïstisch, lijkt me een vreemde zaak.
Je bent dat, lijkt me, 100% of niet.
Bij tijd en wijle, nu heb ik het over de periode na "mijn afvalligheid", heb ik in mijn leven wel eens zweefmomenten gehad.
Zoals "Alles is energie, ik ook, dus ik zal altijd wel op de een of andere manier in de kosmos rond blijven hangen".
En: Ik kan niet bewijzen dat God bestaat, maar ook niet dat die niet bestaat, dus laat ik het antwoord maar in het midden.
De Bijbel zie ik als een filosofisch/geschiedenis boek, even waarheidsgetrouw (of niet) als de Ilias, de Tao te King en de Edda, maar met heel veel waardevolle teksten.
Altijd wel handig als ik van gedachten zou veranderen.
Heb de enquete dus nu eens 2x gedaan.
- Atheïstisch werd ik voor 70 %, maar er kwam een fikse dosis boeddhisme bij en wat spiritualiteit.
Ik wist niet, dat deze niet theïstische zienswijzen de uitslagen richting Theïstische konden beïnvloeden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Chris H schreef:Het is me niet helemaal duidelijk of ik door
in ieder geval schiet je denken geen wortel
nu beledigd moet zijn of gevleid, want ik snap niet wat de uitdrukking betekent.
Eindconclusie: prutstest.
Als er iemand is bij wie het denken wortel schiet, dan zijn dat wel de niet-spirituelen die stevig met beide benen op de grond staan en zich niet laten leiden door "de nieuwe spritualiteit".
Wat dat ook zijn mag.
Juist bij "nieuwe spirituelen" schiet het denken geen wortel, omdat ze met hun hoofd in de wolken blijven zitten, en de ene na de andere beweging afgaan, steeds maar vertwijfeld op zoek naar hun wortels....
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Waarschijnlijk bedoelen ze dat het geen wortel schiet in een vaste overtuiging, maar dat je maar in onzekerheid blijft 'zweven'. Overigens zweef ik liever in het luchtledige dan met een onjuiste overtuiging te zitten.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it. Men in Black
CXT schreef:Waarschijnlijk bedoelen ze dat het geen wortel schiet in een vaste overtuiging, maar dat je maar in onzekerheid blijft 'zweven'. Overigens zweef ik liever in het luchtledige dan met een onjuiste overtuiging te zitten.
Mijn overtuiging als atheist is vaster dan mijn overtuiging als katholiek ooit was, toen zat ik continu te twijfelen.
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Deze test is een spamfuik. Je moet persoonlijke gegevens, waaronder email, opgeven, waarna ze jouw gegevens kunnen gebruiken voor mailings of zelfs kunnen doorverkopen. Het stikt van dit soort testjes op internet, o.a intelligentietestjes en "je echte leeftijd", die niets anders zijn dan trucs om je email-adres en persoonlijke gegevens te ontfutselen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Van de Trouw zou je zoiets toch niet verwachten ...
Vastleggen en verwerking van gegevens
De door u verstrekte gegevens komen onder de verantwoordelijkheid van PCM Uitgevers te vallen. Uw gegevens worden niet verstrekt aan bedrijven en instellingen buiten PCM Uitgevers. PCM Uitgevers gebruikt uw gegevens voor de uitvoering van de gebruikersovereenkomst, het verlenen van service en/of om u te informeren over andere producten en diensten van PCM Uitgevers indien u daarop prijs stelt. Hierbij tracht PCM Uitgevers rekening te houden met uw voorkeuren. Als u geen prijs stelt op informatie over producten en diensten van PCM Uitgevers kunt u dit aangeven bij uw registratie voor de website van Trouw, of schriftelijk melden bij Lezersservice Trouw, Postbus 8530, 3009 AM Rotterdam.
Haha, ik deed de test Hoe Calvinistisch ben je, en kreeg als uitslag: "C-factor van 25%. Calvinistisch ben je zeker niet, eerder katholiek." Weer zo'n klungelige drogredenering.
Rereformed schreef: Calvinistisch ben je zeker niet, eerder katholiek.
Haha, nou als ze daarmee bedoelen wat ik denk dat ze bedoelen; ik heb een vriend en die behoorde tot de precieze katholieken, hij is nu ongelovig maar is nog steeds verschrikkelijk zwaar op de hand.
Jammer trouwens van die relitest, ik vond Trouw best een sterk merk, dat heeft nu wel een deukje.
Oh en jullie voelen ongeveer hetzelfde bij de uitdrukking 'je denken schiet geen wortel', nou dan ben ik nog beledigd ook! Gr!
Joop Visser, herschrijf je liedje maar gauw! De Trou-houw, de Trou-houw, de Trouw dat is een ***krant geef mij maar ... (?)