Agnosticisme de meest verstandige keuze?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Job
Banned

Re: Agnosticisme de meest verstandige keuze?

Bericht door Job »

JanC schreef:
Job schreef:[…] U wilt een wetenschappelijk bewijs ? Maar dat is een moderne dwaling.
Trouwens, dan zou je niet meer kunnen spreken over geloven, maar om empirisch bewijs.
Met alle respect; zoiets vragen/eisen is volslagen onzin.
En jij vraagt om een blind geloof? Met alle respect; zoiets vragen/eisen is volslagen onzin.
Heb ik dat gevraagd ?
Niet dat ik weet. Deze vraag is mij volkomen vreemd en heb ik ook niet gesteld.
En een 'blind geloof' aanhangen is mij nóg vreemder.
Mijn geloof omvat meer twijfel dan je zou kunnen vermoeden. Dit is juist inerent aan geloof,
althans aan het christelijk geloof. Mijn geloof is eerder een zoektocht, een hoop, een vertrouwen....
Niet een zoeken naar een (empirisch/filosofisch) bewijs van of God wel of niet bestaat. Voor mij en voor vele anderen nauwelijks relevant.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Joe Hn schreef:Het goedje waaruit de mens/mensheid is gemaakt. Een mens is niet oneindig groot of eeuwig lang, dus beperkt. Correct?
Gut, waarom voel ik deze semantische 'valstrik' al van een paar mijl aankomen?
En je bent iets te opzichtig door het in enen over 'een' mens te hebben en niet over 'de' mens of 'de mensheid'.
Flauw hoor!
Ni dieu, ni maître.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Job schreef:[...]Heb ik dat gevraagd ?
Niet dat ik weet. Deze vraag is mij volkomen vreemd en heb ik ook niet gesteld.
Je kan/wil geen bewijs geven van de overtuiging waarover je t.o.v. anderen wil getuigen. Je vraagt dus een blind geloof. (bestaat er een geloof dat niet blind is? Neen.)
En een 'blind geloof' aanhangen is mij nóg vreemder.
Mijn geloof omvat meer twijfel dan je zou kunnen vermoeden. Dit is juist inerent aan geloof,
althans aan het christelijk geloof. Mijn geloof is eerder een zoektocht, een hoop, een vertrouwen....
Een geloof dat twijfelt… ik voorspel een gelukkige toekomst voor je. De som van geloof en -eerlijke- twijfel kent maar één resultaat.
Niet een zoeken naar een (empirisch/filosofisch) bewijs van of God wel of niet bestaat. Voor mij en voor vele anderen nauwelijks relevant.
Tja, de ratio en geloof gaan dus duidelijk niet samen.
Overigens is het 'inherent'.
Ni dieu, ni maître.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

JanC schreef:
Joe Hn schreef:Het goedje waaruit de mens/mensheid is gemaakt. Een mens is niet oneindig groot of eeuwig lang, dus beperkt. Correct?
Gut, waarom voel ik deze semantische 'valstrik' al van een paar mijl aankomen?
En je bent iets te opzichtig door het in enen over 'een' mens te hebben en niet over 'de' mens of 'de mensheid'.
Niets "val". :?

Voor de mensheid geldt precies hetzelfde. Gemaakt de dezelfde beperkte stof.
(verder met : eigenschappen, emergentie, vermeende binnensluipende bovennatuurlijkheid)

(vroeger dacht men dat natuurbronnen onuitputtelijk waren ... )
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

janc
Ik ruik een stromannetje.
ik ruik die niet, die is er, jij was diegene die zei dat de mens altijd al gelukt is om alles te begrijpen, niet terugkrabbellen nu! en zeker niet zo flauw doen.

Jij schreef
Mijn argument waarom de mens alles kan begrijpen? Simpel: dat is tot nu toe al altijd gelukt, ik zie geen enkele reden dat er morgen ineens een principieel onverklaarbaar fenomeen zou opduiken.
Altijd al gelukt hein?
Neen hoor. Ik zeg dat de mens in principe alles kan begrijpen. Dat 'tegelijkertijd' en zo sleep jij er dus allemaal zelf bij.
pilletjes gepakt? om alles te begrijpen betekent dat je ook alle fenomenen die zich tegelijkertijd afspelen moet begrijpen. Alles kerel, alles.
En jij stelt dat die nieuwe vragen dus altijd onbeantwoord zullen blijven?
neen niet altijd!
Je zegt het zelf: we kunnen nu nog niet dit of dat begrijpen. Maar dat zegt niet dat dit of dat dus onbegrijpelijk is.
Dit of dat is niet alles! Ik zeg immers niet dat dit of dat onbegrijpelijk is! Geef me eens een omschrijving van alles aub!
Even een verduidelijking: om de kromme met de cartesiaanse vergelijking y=ax^2 + bx + c te begrijpen hoef je niet elk individueel punt op die kromme te kennen. Het volstaat de vergelijking te begrijpen.
niet als je de positie moet berekenen! Hou jij andere mensen automatisch voor idioten ofzo?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Joe Hn schreef:[…] Voor de mensheid geldt precies hetzelfde. Gemaakt de dezelfde beperkte stof. […] (vroeger dacht men dat natuurbronnen onuitputtelijk waren ... )
Duidelijk: je gooit twee betekenissen van het woord 'beperkt' door elkaar. Of zie jij dan écht een verband tussen de aardolie-voorraden en het menselijke bevattingsvermogen?
Ni dieu, ni maître.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

LordDragon schreef:[…] niet als je de positie moet berekenen! […]
Net dan is het voldoende de vergelijking te kennen en niet elk individueel punt op de kromme.
Voor de rest vind ik weinig rationele argumenten tussen de uitroepingstekens.
Ni dieu, ni maître.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

JanC schreef:
Joe Hn schreef:[…] Voor de mensheid geldt precies hetzelfde. Gemaakt de dezelfde beperkte stof. […] (vroeger dacht men dat natuurbronnen onuitputtelijk waren ... )
Duidelijk: je gooit twee betekenissen van het woord 'beperkt' door elkaar. Of zie jij dan écht een verband tussen de aardolie-voorraden en het menselijke bevattingsvermogen?
Ik zal voor het gemak aannamen dat we het eens zijn dat de mens beperkt is. En dat de mens louter uit materie/energie bestaat (er schuift niet stiekem iets boven- of buitennatuurlijks in wat eeuwig en/of oneindig is). Ik zie een overeenkomst tussen aardolie en mens-stof. Eigenschappen van beiden zijn emergent; ze vloeien voort uit de materie, maar zijn niets meer dan het geheel. Ergo; eigenschappen (zoals stropperigheid of intelligentie) zijn beperkt. Snappie?

Nou niet zeiken over mijn woordkeuze of spelingsfoutjes.
Kun je de grote lijnen van de argumentatie volgen,
en ben je het daarmee eens?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

janc

voor jou is er dus geen verschil tussen "iets" begrijpen en "alles" begrijpen?
Net dan is het voldoende de vergelijking te kennen en niet elk individueel punt op de kromme.
hier ook als je de vergelijking kent heb je een tool om posities te berekenen, dat betekent nog niet dat je alle posities kent.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

JanC schreef:
Ali schreef:[…] Weet je nou echt niet wat met bewustzijn bedoeld wordt?
Ik wil misverstanden voorkomen, dus vraag ik jou naar jouw omschrijving van "bewuste ervaring" en nu dus ook van "bewustzijn". Kwestie van zeker te zijn dat we het over hetzelfde hebben.
Bewust: afkomstig uit oud HoogDuits, voltooid verleden deelwoord van 'bewissen' betekenis=nauwkeurig weten.
Bewustzijn betekent dus nauwkeurig weten dat je bent, van het 'zijn' an sich.

Bron: van Dale Etymologisch Woordenboek .

Een bewuste ervaring is dus zelf weten van een innerlijke en/of uiterlijke gebeurtenis d.m.v. het bewustzijn.

Het bewustzijn bewijst zich aan zichzelf!
Ali
Banned

Bericht door Ali »

JanC schreef:Jouw en mijn kennis van de kwantum-theorie gaat duidelijk niet verder dan een paar populair-wetenschappelijke feitjes. Geen probleem. Maar gebruik die schetsmatige kennis niet om er filosofische ideetjes mee te verdedigen. Zowat alle post-moderne denkers hebben zich daar al zwaar in verslikt. Zie o.a. 'Fashionable Nonsense. Postmodern Intellectuals' Abuse of Science' door Alan Sokal en Jean Bricmont.
Fundamentele onzekerheid kenmerkt het gedrag van individuele elementaire deeltjes. Dat is een wetenschappelijk aanvaard feit. Dus niks niet populair wetenschappelijk!
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:
JanC schreef:Jouw en mijn kennis van de kwantum-theorie gaat duidelijk niet verder dan een paar populair-wetenschappelijke feitjes. Geen probleem. Maar gebruik die schetsmatige kennis niet om er filosofische ideetjes mee te verdedigen. Zowat alle post-moderne denkers hebben zich daar al zwaar in verslikt. Zie o.a. 'Fashionable Nonsense. Postmodern Intellectuals' Abuse of Science' door Alan Sokal en Jean Bricmont.
Fundamentele onzekerheid kenmerkt het gedrag van individuele elementaire deeltjes. Dat is een wetenschappelijk aanvaard feit. Dus niks niet populair wetenschappelijk!
Die onzekerheid, is die in hoofde van de deeltjes of in hoofde van de wetenschapper?
Misschien heeft dat deeltje niet zoveel te kiezen.
Job
Banned

Bericht door Job »

JanC schreef:e kan/wil geen bewijs geven van de overtuiging waarover je t.o.v. anderen wil getuigen. Je vraagt dus een blind geloof. (bestaat er een geloof dat niet blind is? Neen.)
Natuurlijk bestaat er blind geloof. Maar niet wat jij denkt !
Ik zei dat mijn geloof niet blind is. Wat jij hier nu doet is bij voorbaat alle geloof als blind beschouwen, inclusief die van mij. Terwijl ik nog nauwelijks uit de doeken heb gedaan wat mijn 'gelovig zijn' inhoudt.
Wel bij de les blijven, hoor ! :roll:

Atheïsme is een gefundeerde overtuiging. Ik noem het ook geloof.
Daar hoef je echt niet mee eens te zijn, maar ik zie het wel zo. Immers, zeggen ze , is voor Gods bestaan geen bewijs, dus waarom zou je in Hem geloven, anders dan om er troost en dat soort dingen aan te ontlenen ?
Wanneer dat waar zou zijn dan betekent dat je om onzindelijke redenen gelooft: het is een gestolen troost en vreugde, wanneer men die haalt uit een niet op onweerlegbare feiten gebaseerde overtuiging.

Deze gedacht is al sterk bekritiseerd door William James (bekend van "Varieties of Religious Experience")
In zijn boek "The Will to believe" van Charles Taylor komt dit naar voren.
Hij stelt dat er in de praktijk twee wegen tot kennis zijn.

1. Via de wetenschappelijke methodiek; Via methodische twijfel komen wij tot zekerheid: zekere kennis bereiken we via twijfel aan alles. Anders gezegd wantrouwen wij totdat we zeker weten dat wij kunnen vertrouwen. Dit is de wetenschappelijke methodiek.

2. Via vertrouwen geven ontsluit zich een nieuwe werkelijkheid. Deze weg heeft betrekking op relaties.

Belangrijk dat we hier inzien dat deze twee wegen elkaar niet uitsluiten.
De meeste mensen gebruiken beide methodes in hun leven. Ik ook. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
In feite gebruiken we de tweede methode elke dag.
Relaties beginnen met vertrouwen. wanneer we bijv. nieuwe vrienden maken, kan dat alleen door onszelf te geven. Pas als we dat gedaan hebben komen we erachter of het verstandig was om dat te doen.
Als je methode 1 zou willen toepassen op het maken van vrienden, zou je eerst je toekomstige vriend op de methodische pijnbank willen leggen om te kijken of hij/zij wel betrouwbaar is. Lijkt me onwaarschijnlijk dat hij/zij ooit je vriend(in) zal worden.

Relaties begint met vertrouwen. Daarom is het ook zo traumatisch wanneer vrienden onbetrouwbaar blijken te zijn: je vertrouwen wordt beschaamd. Maar er is geen andere weg naar echte relaties.
Zo geeft de God van de Bijbel vertrouwen aan zijn volk: Israël. En de bijbelse verhalen geven het relaas weer van het volk van Israël van trouw aan de Heer blijkt maar ook van haar ontrouw aan God.

Geloof, althans in bijbelse zijn ook, is vertrouwen geven en kan een feite een feit 'oproepen', het tevoorschijn helpen komen. Wie dit bagatalliseert, of erger ontkent, sluit zich af van een belangrijk deel (zoniet het belangrijkste deel) van de werkelijkheid.

Dit is de claim van het Christendom (maar waarschijnlijk ook van andere religies); om God te vinden zul je eerst moeten geloven, d.w.z. je moet beginnen met vertrouwen geven, je openstellen, jezelf kwetsbaar maken. Je kunt niet eerst om een bewijs of om een absolute zekerheid vragen. Dat is namelijk beginnen met wantrouwen. En wantrouwen doodt elke mogelijkheid voor een relatie. Geloof vraagt dus om liefde voor en vertrouwen in het object van geloven, wil dit object zich aan ons voordoen.
JanC schreef:De som van geloof en -eerlijke- twijfel kent maar één resultaat.
Ja welke ? Hou mij niet langer in spanning. :shock:
JanC schreef:Tja, de ratio en geloof gaan dus duidelijk niet samen.
Absoluut onjuist Jan. Zie mijn argument hierboven.
JanC schreef:Overigens is het 'inherent'.
Bedankt voor je tip Jan. Maar ik had het zelf al opgemerkt.
Ik kon het niet meer op tijd verbeteren.

M.vr.gr.,
Job
Laatst gewijzigd door Job op 03 dec 2009 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Job schreef: Relaties begint met vertrouwen. Daarom is het ook zo traumatisch wanneer vrienden onbetrouwbaar blijken te zijn: je vertrouwen wordt beschaamd. Maar er is geen andere weg naar echte relaties.
Zo geeft de God van de Bijbel vertrouwen aan zijn volk: Israël. En de bijbelse verhalen geven het relaas weer van het volk van Israël van trouw aan de Heer blijkt maar ook van haar ontrouw aan God.
Er is alleen een gigantisch groot verschil. Die vriend die jij je vertrouwen geeft en waar je een relatie mee aangaat is zichtbaar en tastbaar voor iedereen. Die God waar jij je vertrouwen aangeeft is zichtbaar noch tastbaar voor iedereen. Dus er zit een heel groot verschil of je je vertrouwen baseert op iemand uit de reëele werkelijkheid of je vertrouwen geeft aan een verzonnen denkbeeld. Dat laatste blijft natuurlijk een slag in de lucht. Je kunt een relatie aangaan met een tastbaar en zichtbaar mens. Indien je gelooft en je vertrouwen geeft aan een god, geef je je vertrouwen aan iets onkenbaars of wellicht iets dat niet eens bestaat. En dat je door je vertrouwen te schenken aan iets waarvan je denkt dat het bestaat, je het dan ook ervaart als bestaand, kan best zo zijn, maar dat doet aan het niet bestaan van zoiets in de werkelijkheid niets af. Het blijft geloven in iets onkenbaars en ontastbaars. Dus je vergelijking met een vriend, wel kenbaar en tastbaar, gaat niet op.
Geloof, althans in bijbelse zijn ook, is vertrouwen geven en kan een feite een feit 'oproepen', het tevoorschijn helpen komen. Wie dit bagatalliseert, of erger ontkent, sluit zich af van een belangrijk deel (zoniet het belangrijkste deel) van de werkelijkheid.
Geloven in een onkenbare onbewijsbare god, heeft niets met werkelijkheid te maken. Dit speelt zich af tussen de oren en in de fantasie. En is een gevolg van zelfsuggestie.
Dit is de claim van het Christendom (maar waarschijnlijk ook van andere religies); om God te vinden zul je eerst moeten geloven, d.w.z. je moet beginnen met vertrouwen geven, je openstellen, jezelf kwetsbaar maken.

Uiteraard, dit zijn de ingrediënten om zelfsuggestie te laten werken. Je moet er eerst in geloven om het jezelf te kunnen wijsmaken.
Je kunt niet eerst om een bewijs of om een absolute zekerheid vragen. Dat is namelijk beginnen met wantrouwen. En wantrouwen doodt elke mogelijkheid voor een relatie. Geloof vraagt dus om liefde voor en vertrouwen in het object van geloven, wil dit object zich aan ons voordoen.
Natuurlijk, want gezond wantrouwen en twijfel zijn de doodklap voor het doen ontstaan van hersenspinsels.

Dus de conclusie is nog steeds: ratio en gezond denken gaan niet samen met geloven. Je hebt een aardige dosis zelfsuggestie nodig om een god te kunnen ervaren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Job
Banned

Bericht door Job »

Kitty schreef:Er is alleen een gigantisch groot verschil. Die vriend die jij je vertrouwen geeft en waar je een relatie mee aangaat is zichtbaar en tastbaar voor iedereen. Die God waar jij je vertrouwen aangeeft is zichtbaar noch tastbaar voor iedereen. Dus er zit een heel groot verschil of je je vertrouwen baseert op iemand uit de reëele werkelijkheid of je vertrouwen geeft aan een verzonnen denkbeeld.
Zou Job in het bijbelboek in zijn meest beroerde situatie als zondebok een god verzonnen hebben ??
Kitty schreef:Dat laatste blijft natuurlijk een slag in de lucht.
Jobs getuigenis van zijn godsbesef niet.
Kitty schreef:Je kunt een relatie aangaan met een tastbaar en zichtbaar mens. Indien je gelooft en je vertrouwen geeft aan een god, geef je je vertrouwen aan iets onkenbaars of wellicht iets dat niet eens bestaat.
Uit de bijbelse getuigenis blijkt dat God de betrouwbaarheid zelve is, terwijl de mens, reeël én tastbaar vaak niet te vertrouwen is en keer op keer het vertrouwen beschaamd.
(Martin Buber)
Plaats reactie