de mensheid als kanker?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Stijn Bruers
Banned

Re: de mensheid als kanker?

Bericht door Stijn Bruers »

Ongeloveloos schreef:
Stijn Bruers schreef:
Misschien ben ik te dom, maar ik zie totaal de relevantie niet in van wat jij schrijft.

Hehe, eindelijk begrijp je het ! Te dom en een verkeerde bril.
Ok, ik zal eerlijk zijn: ik durf erop te wedden dat wat jij schreef nonsens is, en dat het helamaal niet logisch hard te maken is. Ofwel schrijf jij iets dat niet relevant is (zoals de redenering: het licht brand in huis en daarom mag ik dat varken opeten), ofwel trek jij ethische conclusies uit wat je schreef, en dat is dat een zogenaamde naturalistische drogreden (uit een zijn een moeten afleiden, of normen uit feiten afleiden). Een andere mogelijkheid zie ik niet. En ik denk dat als ik dit al inzie, ik toch niet zo dom ben. Besides, ik ben doctor in de exacte wetenschappen (natuurkunde), en sta op punt aan een tweede doctoraat in de moraalwetenschappen te beginnen.
Ik stel voor dat jij eerst nog wat meer moeite doet om je argumentatie uit te leggen, alvorens tot de conclusie te komen dat ik dom ben.
(mijn excuses voor mijn arrogante toon, maar ik voel me kwaad en verontwaardigd)
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Stijn Bruers schreef:
Ongeloveloos schreef:
Stijn Bruers schreef:
Misschien ben ik te dom, maar ik zie totaal de relevantie niet in van wat jij schrijft.

Hehe, eindelijk begrijp je het ! Te dom en een verkeerde bril.
Ok, ik zal eerlijk zijn: ik durf erop te wedden dat wat jij schreef nonsens is, en dat het helamaal niet logisch hard te maken is.

Maak me gek [-o< Ik daag je uit
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ongeloveloos schreef:Hehe, eindelijk begrijp je het ! Te dom en een verkeerde bril.
Dit soort opmerkingen voegen niets toe aan de discussie. Achterwege laten a.u.b!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Stijn Bruers schreef:Ik had het over de intrinsieke waarde van een soort, ....
Kan je aantonen dat een "soort" een "intrinsieke waarde" heeft, en eens uileggen hoe je die kunt vaststellen ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Stijn Bruers schreef:... Ik denk dat het huidige gedrag van de mensen inderdaad veel weg heeft van een kanker ....
De vergelijking met lemmingen gaat beter op. De mensheid schijnt er op uit te zijn om de eigen leef habitat geheel te vernietigen. De consequentie is dan wel dat aan het eind slechts één optie over blijft.

Hoor ik daar reeds een vrolijk fluit geschal?

Afbeelding
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Stijn Bruers
Banned

Digit schreef:
Stijn Bruers schreef:Ik had het over de intrinsieke waarde van een soort, ....
Kan je aantonen dat een "soort" een "intrinsieke waarde" heeft, en eens uileggen hoe je die kunt vaststellen ?

Groetjes,

Digit
Nee, dat kan ik eigenlijk niet. Al wat ik kan zeggen is dat ik intrinsieke waarde toeken aan soorten. Dat wil zeggen dat ik verdrietig wordt als er een soort door ons toedoen uitsterft. Het is een axioma, en ik kan niemand met argumenten overtuign om een axioma te accepteren (net zoals in de wiskunde: ik kan niet beargumenteren waarom je het axioma van Euclides zou moeten aannemen). Met intrinsieke waarde (niet te verwarren met inherente waarde) bedoel ik waarde onafhankelijk van ons nut. Het is namelijk zo dat biodiversiteit ook wel belangrijk is voor de mens, in termen van ecosysteemfuncties, potentiele geneesmiddelen, aanpasbaarheid in een veranderende omgeving,... Maar ik stel dat biodiversiteit ook waardevol is, zelfs al was het niet bepaald nuttig voor de mens.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Even een zijdelingse opmerking: in de wiskunde kiezen we axioma's puur als we ze nodig lijken te hebben voor interessante wiskunde. Het zogenaamde keuzeaxioma is zo'n voorbeeld. De meeste wiskundigen lijken gewoon niet zonder te kunnen, een hoop interessante stellingen maken er op fundamentele manier gebruik van, terwijl men het eigenlijk niet zo mooi axioma vindt.
Laatst gewijzigd door The Black Mathematician op 28 dec 2009 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Shut up Murdock, crazy fool!
Stijn Bruers
Banned

The Black Mathematician schreef:Even een zijdelingse opmerking: in de wiskunde kiezen we axioma's puur als we ze nodig lijken te hebben voor interessante wiskunde. Het zogenaamde keuzeaxioma is zo'n voorbeeld. De meeste wiskundigen gebruiken lijken gewoon niet zonder te kunnen, een hoop interessante stellingen maken er op fundamentele manier gebruik van, terwijl men het eigenlijk niet zo mooi axioma is.
Misschien gaat de analogie met ethiek wel op?
Ik wil alvast een interessante ethiek. :-)
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Ondanks het vergelijk met de mens als kankercel toch een voorspoedig 2010.

Bovendien zou je de mens ook als aanvulling kunnen zien op het overige leven, er is met de mens wel een extra dimensie bijgekomen voor het leven op dit planeetje. je zou de mens ook kunnen zien als datgene wat een zintuig heeft welke in staat zou moeten zijn externe beïnvloeding te kunnen waarnemen en "ongunstige" zaken kunnen weerstaan (zoiets als een gigantische meteoriet of zo), ik zie het overige leven daar niet zo toe in staat of zich er mee bezig houden. Maar inderdaad als de mens zich zelf niet weet te corrigeren (lees in toom te houden) is het vergelijk met een kankercel helaas wel op z'n plaats.
Plaats reactie