Stephen Hawking.

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Stephen Hawking.

Bericht door Jagang »

siger schreef:
Jagang schreef:Ja, maar goed: Intelligentie is meer dan informatie uitwisselen en opnemen.
Intelligentie is ook omgaan met abstracte begrippen, en creatief men ideeén omgaan.
Als je het ene wel intelligentie noemt en het andere niet, waar ligt dan de scheiding? Bij mieren? Katten? Dolfijnen? Mensen?
Die grens kan ik niet keihard stellen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die grens er niet is.
Wat is er intelligent aan een PC, al kan die heel goed en snel rekenen?
De evolutie doet verwachten dat intelligentie in allerlei graden en schakeringen voorkomt. Dat wordt bevestigd door nauwkeurige observatie van dieren in hun natuurlijke omgeving.
Dat bestrijd ik ook niet, maar dat betekent nog niet dat ál het leven dus per definitie intelligent is.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:
Siger schreef:Stel dat een machine genaamd "Sadam" altijd maar andere medestanders en tegenstanders krijgt, zal de leercurve dan tot de juiste conclusie komen? Voor al die dingen is volgens mij geen bewustzijn nodig, alleen gegevens en instructies. Ik ken de wetten van Azimov wel hoor, maar ik heb nog niet veel redenen gevonden om te hopen dat mensen ooit een wapen zullen bouwen met de instructie "gij zult niet doden".
Akkoord, maar nu hebben we het alweer over wapens, terwijl het net nog over machines ging die voor ons zouden moeten delven op andere planeten.
De eerste wet van Azimov zegt dat intelligente robotten moeten gebouwd worden zodat "een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt." Dat geldt natuurlijk niet speciaal voor wapens, ik had mijn zin dus beter anders geformuleerd. Wat ik wou zeggen is dat dit een onuitvoerbare wet is, ook voor autonome ontginningsmachines die de mogelijkheid zullen krijgen zichzelf te beschermen, of misschien zelfs slag te leveren met concurrerende machines voor een ertsgebied. Ik dacht meteen aan de bouw van kruisraketten en aan de bouw van intelligente wapens in het algemeen, die vandaag reeds een flagrante inbreuk op de eerste wet van Azimov zijn. Dat alles om aannemelijk te maken dat deze machines, naargelang ze meer autonoom en dus (artificieel?) intelligent worden, vroeg of laat strijd kunnen voeren met hun makers.
Laatst gewijzigd door siger op 21 jan 2010 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

nog wat robot filmpjes, zijn allemaal kort met oa een robot die viool speelt, robots die dansen, een robot dame en als laatste de zingende robot.

http://www.youtube.com/watch?v=EzjkBwZt ... ature=fvwp

http://www.youtube.com/watch?v=9vwZ5FQEUFg&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=WbFFs4DHWys&feature=fvw

http://www.youtube.com/watch?v=97ZTvCDIYmw&NR=1

Binnenkort te koop, robotvrouw/man met resetknop! :D

MVG, LD

PS enkele maanden geleden was er een topic dat ook handelde over de ruimte kolonialiseren met machines/robotten, maar ik vind het niet meer terug :(
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

LordDragon schreef:PS enkele maanden geleden was er een topic dat ook handelde over de ruimte kolonialiseren met machines/robotten, maar ik vind het niet meer terug :(
Misschien
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 72#p187072
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:
Jagang schreef:
Siger schreef:Stel dat een machine genaamd "Sadam" altijd maar andere medestanders en tegenstanders krijgt, zal de leercurve dan tot de juiste conclusie komen? Voor al die dingen is volgens mij geen bewustzijn nodig, alleen gegevens en instructies. Ik ken de wetten van Azimov wel hoor, maar ik heb nog niet veel redenen gevonden om te hopen dat mensen ooit een wapen zullen bouwen met de instructie "gij zult niet doden".
Akkoord, maar nu hebben we het alweer over wapens, terwijl het net nog over machines ging die voor ons zouden moeten delven op andere planeten.
De eerste wet van Azimov zegt dat intelligente robotten moeten gebouwd worden zodat "een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt." Dat geldt natuurlijk niet speciaal voor wapens, ik had mijn zin dus beter anders geformuleerd. Wat ik wou zeggen is dat dit een onuitvoerbare wet is, ook voor autonome ontginningsmachines die de mogelijkheid zullen krijgen zichzelf te beschermen, of misschien zelfs slag te leveren met concurrerende machines voor een ertsgebied. Ik dacht meteen aan de bouw van kruisraketten en aan de bouw van intelligente wapens in het algemeen, die vandaag reeds een flagrante inbreuk op de eerste wet van Azimov zijn. Dat alles om aannemelijk te maken dat deze machines, naargelang ze meer autonoom en dus (artificieel?) intelligent worden, vroeg of laat strijd kunnen voeren met hun makers.
Maar hoe betekent het feit dat we machines kunnen bouwen die mensen schaden, meteen dat de wetten van Asimov per definitie onuitvoerbaar zouden zijn?

Ik snap dat we wapens kunnen maken waar die wetten niet ingebouwd zijn, maar dat wil toch niet zeggen dat het inbouwen van zulke wetten bij delfmachines onmogelijk zou zijn?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Ha bedankt om te helpen, het is de link die kitty plaatste. Daar staan in de openingspost wat links naar gegevens ivm onbemande ruimtevaart.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Plaats reactie