Stomverbaasd zit ik deze reactie op voorgaande berichten te lezen.
En dat zin voor zin.
Ik heb het dan over een reactie van iemand, die steeds voor in de mond de woorden rationaliteit en rede heeft en elke fantasie, die niet de toets van rede kan doorstaan steeds weer opnieuw verkettert zonder maar enig begrip te kunnen opbrengen voor de zweef gedachten van mensen, die een eigen zingeving aan hun leven willen geven in de vorm van een idee dat vlg. haar irrationeel is.
Daarom zal ik nu ook zin voor zin uit de doeken doen, waarom ik dit epistel met rede en reden aan flarden zal laten gaan.
En wel net zo rationeel en letterlijk en zonder tussen de regels kijkend, als zij het altijd doet.
Met dit verschil, dat ik geen onvertogen woord zal schrijven, als ik mijn verbazing over deze denkwijze wil illustreren.
Gelukkig hoeven zulke visies nooit voor iedereen waar te zijn. Er zullen altijd mensen zijn die het enige leven dat ze hebben, waardeloos vinden en liever niet geboren waren.
Klopt.
Er zijn veel mensen en veel gedachten, maar dat is een waarheid als een koe, die niemand zal ontkennen. Daarvoor hebben we Dawkins of Kitty niet nodig.
Maar nu komt het.
Dan is het heel vervelend dat die unieke kans net hen trof, de kans had beter een ander getroffen dan.
Besef je nou werkelijk zelf, wat je hier hebt geschreven?
Welke ander is dan gedupeerd?
Het is geen lot uit de loterij, waarbij je een reisje wint.
Niet ieder mens is tot het leven in staat
Dat begrijp ik even niet????
Wat doet die dan hier in dit "leven"?
Ik kan er iets bij bedenken, maar dat staat er niet en ik zou niet tussen regeltjes lezen, want dan ga ik het voor jou invullen.
En dat mag niet.
Gelukkig houdt ook hun leven op een gegeven moment op.
Ja, gelukkig

op een gegeven moment.
Maar de mensen die het leven op waarde kunnen schatten
Welke waarde dus ook al weer?
en er zelf het beste van maken, ondanks tegenslag, juist omdat ze blij zijn dat ze de levensloterij wonnen,
Oh, zij moeten dat zelf verzinnen?
Moet je dan de reden voor die blijheid dan ook niet zelf verzinnen. Nog knap intelligent zijn en blijvend positief geaard, ook bij al die tegenslag.
Is dat dan ook geen zinloze zingeving, zoals het ook is met het creeëren van het idee hiernamaals?
daar gaat het om.
Waar gaat wat dan om?
Waar hebben we het dan nog over?
En wat met de rest van de mensen die dit niet kunnen?
Doen die er niet toe?
Wat doet iedereen, die niet die gave zelf heeft?
Luisteren naar anderen, die deze clichés over hen uitgieten en/of gefrustreerd raken, omdat het hen niet lukt?
"Moet je maar beter je best doen"
De leven verachters hou je altijd. Deels bestaande uit diegenen die het leven minderwaardig achten aan een vermeend 'leven' hierna of vanwege het geven van een bepaalde betekenis aan dit aardse leven omdat ze in van alles daarbuiten geloven.
Deze mensen zullen het nooit verzinnen om een eind te maken aan het leven omdat zij er ook een waarde aan hebben gegeven.
Maar laten we nu eens bij het onderwerp blijven.
We hebben het over uitspraken van Dawkins voor atheïsten en jouw waardering als atheïst daarvoor en jouw verdere uitleg daaraan.
Daarop had ik het ook over atheïsten, die het niet zo getroffen hebben met het leven.
Heb je geen zin in het leven? Dat kun je beter sterven. Hopelijk lukt je dat dan op een niet al te lastige manier. Want met iets dat je niet aanstaat, moet je eenvoudig kunnen stoppen.
Dus jij zou het promoten om gewoon een einde aan je leven te maken, als je er geen zinvolle invulling (dankbaarheid en zo) aan kunt geven?
Oké, ieder zijn mening.
Indien ieder zou beseffen dat dit ene leven, het enige leven is dat je krijgt,
Zijn er onder atheïsten dan mensen, die dit niet zo denken?
dan denk ik dat ook ieder daaruit zou halen wat er in zit.
Nogmaals: Gelukkig degenen, waarbij dit lukt en dan nog:
Wat is de uiteindelijke zin daarvan, als je er die niet zelf bij verzint?
Het is in ieder geval een veel beter idee, dan denken dat dit leven niets voorstelt, of dat je nog een kans krijgt. Want dat is de poort naar fatalisme en onverschilligheid.
Het idee is goed.
De rest kan beter.
Of opstandigheid, haat naar het leven en doodsdrift?
Misschien toch dit topic nog eens doorlezen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =59&t=7470
Gaat het daarin om de verachters van het leven?
Of om degenen, die hun leven niet meer willen leven, omdat ze er niet meer uit kunnen halen?
Er is begrip voor de 70 plussers.
De rest moet het tot die tijd maar zien te rooien.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.