Gaaaaap................Klinkt als een evangelische atheïsme, etc.
Al weer die oude truc.
Moderator: Moderators
Gaaaaap................Klinkt als een evangelische atheïsme, etc.
Wim, nu moet je niet bij de minste geringste tegenstand meteen in slaap vallen hoor. Zo wordt het nooit wat met je nieuwe wereld!Wim Aalten schreef: Gaaaaap................
Al weer die oude truc.
akkord, dat moet je als atheist net vermijden, ik bedoel dat je niet hetzelfde mag handelen dan een religeuze groepering.Klinkt als een evangelische atheïsme, je gaat uit van de zelfde denkfout die het monotheïsme maakt, namelijk dat wanneer we allemaal dezelfde levensvisie hebben we een perfecte samenleving hebben.
Dit is een totale ontkenning van de menselijke diversiteit.
heb je ook de uitleg van exdeo gelezen? Wat schieten we ermee op om op dezelfde manier als een religieuze groepering te gaan handelen? Moeten we niet eerder de vrijheid van de mensen voorop stellen ipv hen weer te gaan beperken zoals godsdiensten doen?Wim Aalten schreef:Gaaaaap................
Al weer die oude truc.
Voor een gelovige kennelijk een must, zo'n veronderstelling, maar voor een atheist rollen zijn ogen bijna uit zijn hoofd als religie met behoefte aan zingeving (ethiek) wordt verward.fred neerhoff schreef:Maar hoe zou zo'n samenleving tot stand moeten komen? En is het niet zo dat religie niets anders is dan een diep menselijke behoefte tot zingeving?
Hoe zou je dat in een andere taal, bijvoorbeeld Engels, zeggen?fred neerhoff schreef:fbs33, alle godsdienst is religie, maar niet alle religie is godsdienst. Godsdienst apelleert altijd aan gehoorzaamheid, religiositeit niet. Eens?
Ik ben een redelijke Dawkins "kenner", maar mijn familie is nog steeds niet virusvrij! Ligt dat aan mijn vasthoudendheid of aan de indoctrinatie, (vrijwillig door opvoeding), van mijn familie?fred neerhoff schreef:Volgens Dawkins is religie als een kwaad virus waar "we" van kunnen genezen. Hij schijnt zijn vrouw al virusvrij te hebben gebabbeld.
Hoe sta jij tegenover Dawkins' visie op religie? Ik vind zijn zgn. memen-theorie luchtfietserij en zeker geen wetenschappelijke theorie, want niet te verifieren noch te weerleggen. Mee eens/oneens?lost and not found yet! schreef:Ik ben een redelijke Dawkins "kenner", maar mijn familie is nog steeds niet virusvrij! Ligt dat aan mijn vasthoudendheid of aan de indoctrinatie, (vrijwillig door opvoeding), van mijn familie?
We zijn het eens, denk ik, dat er twee onderscheiden dingen bestaan. Het ene is intiem en kan het herdenken (of zelfs een gesprekje met) een overleden dierbare zijn. Dat is een troost waar ieder die wil recht op heeft. Het andere is machtsreligie, en onaanvaardbaar.fred neerhoff schreef:Siger, je hebt gelijk, ik moet mij preciezer uitdrukken: alle godsdienst is vervulling van religiositeit, maar niet alle religiositeit is godsdienst. Godsdienst appelleert altijd aan gehoorzaamheid, religiositeit niet. Nu mee eens?
Kitty, voor religie kun je kiezen, voor een virusziekte niet. Religiositeit is niet goed of slecht, maar een innerlijke attitude die geen bestrijding behoeft, dit in tegenstelling tot kwaadaardige virusziektes.Kitty schreef:Dawkins brengt zijn mementheorie ook niet als een wetenschappelijke theorie, maar als een metafoor. Jij noemt het luchtfietserij, ik vind ze als metafoor sterk.