siger schreef:
Het klinkt misschien vreemd, maar salafisme is geen container waarin je het gevaarlijke deel van de islam kan isoleren. Salafisme is tegen terrorisme en tegen moorden. Allicht heeft de salafistische retoriek tegen het westen radikale moslims geinspireerd tot gewelddaden, maar de enige aanvaardbare werkwijze voor salafisten is die van Mohammed en de eerste "rechtgeleide" kaliefen: oorlog.
Opstand is een gruwel voor salafisten. Het is "fitnah", het tegenovergestelde van "islam", onderwerping. De aanslagen van 9/11 en de moord op Van Gogh zijn niet volgens de salafistische leer, en er zijn legio filmpjes en websites waar je kan lezen of horen hoe schuimbekkende sheiks jongeren de huid volschelden die op eigen houtje handelen. Trouwens, salafisten zullen je graag vertellen dat Bin Laden een soefi is. Wat moeten moslims dan wel doen? Zich groeperen in "Dar el Islam": een islamitische theocratie. Daar moeten ze zich klaarhouden voor de "rehtvaardige zelfverdediging" van de islam, die ik begrijp als een veroveringsoorlog. De echte jihad die alleen kan onder leiding van een imam. Zo werd me door een salafist uitgelegd dat de Palestijnen hun miserie aan zichzelf te danken hebben, omdat opstand een zonde is: volgens hem hadden ze zich naar een islamitisch land moeten begeven en orders afwachten. Want voor een salafist heeft elke moslim dienstplicht als de imam beveelt.
Salafisme is niet 1 stroming, binnen het salafisme heb je verschillende stromingen de ene is gewelddadig en een andere gewoon erg intolerant maar roept niet op tot geweld. Ze hebben vaak hetzelfde soort uiterlijk, dus de mannen een baard en kleding boven de enkels en de vrouwen in lange sluiers of met een gezichtssluier maar je kan pas weten welke ideologie ze aanhangen als je met ze in discussie gaat.
Bin Laden is geen soefi en dat een salafist jou dat verteld zou hebben lijkt me erg onwaarschijnlijk, Bin Laden word door de ene salafist als een held gezien en zal door een andere salafist als afvallige of grote zondaar beschouwd worden omdat hij dus opstandig is en de regeringsleiders ongehoorzaam is. Dat hij een soefi zou zijn is regelrechte onzin.
De Salafist die jij gesproken hebt is de salafist die Saoedi Arabië en diens geleerden bijna aanbidt, volgens dat groepje is ongehoorzaam zijn aan de leiders een grote zonde en dien je de leiders ten alle tijden te gehoorzamen (mits ze tot iets oproepen wat Allah verboden zou hebben). Hij is niet gewelddadig maar wel erg intolerant, bekrompen en word door de meeste moslims uitgekotst.
Iemand die zegt dat Palestijnen alle ellende op zichzelf afgeroepen hebben omdat ze opstandig zijn kan wat mij betreft naar een gesticht!