Groep uit Antwerpen wil sharia in Belgie

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

Re: Groep uit Antwerpen wil sharia in Belgie

Bericht door siger »

The Prophet schreef:
siger schreef:moslims zijn principieel (maw. meer dan de helft) voor discriminatie van vrouwen, homo's enzovoort.
Bron?
De islam.

Knap dat je doorzien hebt, prophet, dat ik alles in het werk stel om een bevolkingsgroep te discrimineren die hier bij ons vrijheid en gelijkheid wil komen brengen.

Ga misschien ook hier eens kijken: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 09#p211309
Laatst gewijzigd door siger op 22 mar 2010 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

siger schreef:
The Prophet schreef:
siger schreef:moslims zijn principieel (maw. meer dan de helft) voor discriminatie van vrouwen, homo's enzovoort.
Bron?
De islam.
Uit de duim gezogen, dus.
siger schreef: Knap dat je doorzien hebt, prophet, dat ik alles in het werk stel om een bevolkingsgroep te discrimineren die hier bij ons vrijheid en gelijkheid wil komen brengen.
Stroman.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

The Prophet schreef:Uit de duim gezogen, dus.
Snelle denker!

Kijk hier voor de duim: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 09#p211309
Marokkaanse_

Bericht door Marokkaanse_ »

Jagang schreef: Ik weet dat je ook op OntdekIslam actief bent, of bent geweest.
Zelf heb ik al een "stille ban" gehad.
Er staat geen "banned" bij mijn naam, maar ik kon op enig moment niet meer inloggen, en geen nieuw wachtwoord aanvragen.

Hoe beleef je O.I. eigenlijk?
Je ziet er vanuit de moslims zelf toch relatief weinig kritiek op andere moslims.

Degenen die zich er meer gematigd opstellen, worden al snel "tot de orde" geroepen door meer fundamentalistische "enforcers", waar men het hoofd dan ook al snel naar laat hangen..
Dat heb je goed opgemerkt. ;)
siger

Bericht door siger »

Prophet, feitelijk is je houding zo, dat je discrimiatie ontkent terwijl ze onder je neus plaatsvindt. Je zou het kunnen weten door een beetje contact, maar in plaats daarvan maak je gewoon excuses en dus ruimte voor meer discriminatie. Het begrip "fellow-traveler" gaat dan plots veel minder passief klinken.
Marokkaanse_

siger schreef: Het klinkt misschien vreemd, maar salafisme is geen container waarin je het gevaarlijke deel van de islam kan isoleren. Salafisme is tegen terrorisme en tegen moorden. Allicht heeft de salafistische retoriek tegen het westen radikale moslims geinspireerd tot gewelddaden, maar de enige aanvaardbare werkwijze voor salafisten is die van Mohammed en de eerste "rechtgeleide" kaliefen: oorlog.

Opstand is een gruwel voor salafisten. Het is "fitnah", het tegenovergestelde van "islam", onderwerping. De aanslagen van 9/11 en de moord op Van Gogh zijn niet volgens de salafistische leer, en er zijn legio filmpjes en websites waar je kan lezen of horen hoe schuimbekkende sheiks jongeren de huid volschelden die op eigen houtje handelen. Trouwens, salafisten zullen je graag vertellen dat Bin Laden een soefi is. Wat moeten moslims dan wel doen? Zich groeperen in "Dar el Islam": een islamitische theocratie. Daar moeten ze zich klaarhouden voor de "rehtvaardige zelfverdediging" van de islam, die ik begrijp als een veroveringsoorlog. De echte jihad die alleen kan onder leiding van een imam. Zo werd me door een salafist uitgelegd dat de Palestijnen hun miserie aan zichzelf te danken hebben, omdat opstand een zonde is: volgens hem hadden ze zich naar een islamitisch land moeten begeven en orders afwachten. Want voor een salafist heeft elke moslim dienstplicht als de imam beveelt.
Salafisme is niet 1 stroming, binnen het salafisme heb je verschillende stromingen de ene is gewelddadig en een andere gewoon erg intolerant maar roept niet op tot geweld. Ze hebben vaak hetzelfde soort uiterlijk, dus de mannen een baard en kleding boven de enkels en de vrouwen in lange sluiers of met een gezichtssluier maar je kan pas weten welke ideologie ze aanhangen als je met ze in discussie gaat.

Bin Laden is geen soefi en dat een salafist jou dat verteld zou hebben lijkt me erg onwaarschijnlijk, Bin Laden word door de ene salafist als een held gezien en zal door een andere salafist als afvallige of grote zondaar beschouwd worden omdat hij dus opstandig is en de regeringsleiders ongehoorzaam is. Dat hij een soefi zou zijn is regelrechte onzin. :D

De Salafist die jij gesproken hebt is de salafist die Saoedi Arabië en diens geleerden bijna aanbidt, volgens dat groepje is ongehoorzaam zijn aan de leiders een grote zonde en dien je de leiders ten alle tijden te gehoorzamen (mits ze tot iets oproepen wat Allah verboden zou hebben). Hij is niet gewelddadig maar wel erg intolerant, bekrompen en word door de meeste moslims uitgekotst.
Iemand die zegt dat Palestijnen alle ellende op zichzelf afgeroepen hebben omdat ze opstandig zijn kan wat mij betreft naar een gesticht!
Marokkaanse_

The Prophet schreef:
Bron?
Ik neem aan dat je het woord 'discriminatie' begrijpt?

Je zou de Koran kunnen lezen en boukhari en moeslim en je hebt een hele waslijst aan discriminerende uitlatingen. ;)
siger

Bericht door siger »

Marokkaanse_ schreef:Bin Laden is geen soefi en dat een salafist jou dat verteld zou hebben lijkt me erg onwaarschijnlijk, Bin Laden word door de ene salafist als een held gezien en zal door een andere salafist als afvallige of grote zondaar beschouwd worden omdat hij dus opstandig is en de regeringsleiders ongehoorzaam is. Dat hij een soefi zou zijn is regelrechte onzin.
De doorgaans goed ingelichte website Global Security schrijft nochtans:
"In fact, the Islamic brotherhood in Egypt, and Al Qaeda, are both Sufi based movements."
dus:
"In feite zijn zowel de islamic brotherhood in Egypte en Al Quaeda beide bewegingen gebaseerd op sufi"

Ik denk trouwens dat de Egyptische Moslim broederschap gesticht is door de soefi dichter en politicus Hasan al Banna. Maar zijn websites bestaan niet meer, ik zoek nog wel wat.

edit: gewoon wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hassan_al-Banna

In elk geval: niet te snel iets "onzin" verklaren!
Marokkaanse_

siger schreef:
Marokkaanse_ schreef:Bin Laden is geen soefi en dat een salafist jou dat verteld zou hebben lijkt me erg onwaarschijnlijk, Bin Laden word door de ene salafist als een held gezien en zal door een andere salafist als afvallige of grote zondaar beschouwd worden omdat hij dus opstandig is en de regeringsleiders ongehoorzaam is. Dat hij een soefi zou zijn is regelrechte onzin.
De doorgaans goed ingelichte website Global Security schrijft nochtans:
"In fact, the Islamic brotherhood in Egypt, and Al Qaeda, are both Sufi based movements."
dus:
"In feite zijn zowel de islamic brotherhood in Egypte en Al Quaeda beide bewegingen gebaseerd op sufi"

Ik denk trouwens dat de Egyptische Moslim broederschap gesticht is door de soefi dichter en politicus Hasan al Banna. Maar zijn websites bestaan niet meer, ik zoek nog wel wat.

edit: gewoon wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hassan_al-Banna

In elk geval: niet te snel iets "onzin" verklaren!
Hij heeft het 1 en ander gemeen met Ikhwaan almuslimoen en met Hassan elBanna maar dat maakt hem nog geen soefi. ;)

Maar ik ben misschien te voorbarig geweest om meteen met woorden als 'onzin' te gooien. :D
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Op die wiki-pagina lees ik dit: 'In 1923 werd hij, na als beste van zijn klas te zijn geëindigd, op 16-jarige leeftijd, door zijn grote kennis van de islam, toegelaten tot de Universiteit van Caïro en tot de Al Azhar-universiteit om er de opleiding voor leraar te volgen.
Tijdens deze periode werd hij zowel beïnvloed door het soefisme als door het salafisme.'

Om vergaande conclusies te trekken over de invloed van, of banden met sufisme op basis hiervan, gaat mij wel een beetje te ver. Welke elementen van het sufisme te herkennen in hedendaagse radicale stromingen zou veel interessanter zijn. Ik heb lang gedacht dat het sufisme één van de ietwat meer verlichte uitingsvormen van de Islam was. Maar goed, Aum Shirikyo en de foute japanse zenmeesters in de oorlog hebben zélfs het boeddhisme kunnen gebruiken voor hun politieke doelen, dus is het heel wel mogelijk dat er ook hele foute sufi's zijn.
Wat ik ermee wil zeggen is dat ik deze esoterische vorm van Islam niet één van de meest waarschijnlijke kandidaten vind als inspiratiebron voor politieke strijd en/of terrorisme.

Grtz.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
siger

Bericht door siger »

Devious,

We hebben geleerd op te kijken naar "onthechte" mensen, die niet materialistisch, maar idealistisch zijn ingesteld. Maar idealistische mensen, die neerkijken op het materiele en op het aards bestaan, kunnen net daarom geschikte moordenaars en zelfmoordenaars worden. Hiermee bewijs ik niets, ik wil alleen een soort logica aanstippen.
siger

Bericht door siger »

Devious schreef:Wat ik ermee wil zeggen is dat ik deze esoterische vorm van Islam niet één van de meest waarschijnlijke kandidaten vind als inspiratiebron voor politieke strijd en/of terrorisme.
Wat misschien wél aannemelijker wordt door deze wiki is wat ik gezegd heb, nl dat er salafisten zijn die beweren dat Bin Laden geen salafist is maar een sufi.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

siger schreef:Prophet, feitelijk is je houding zo, dat je discrimiatie ontkent terwijl ze onder je neus plaatsvindt. Je zou het kunnen weten door een beetje contact, maar in plaats daarvan maak je gewoon excuses en dus ruimte voor meer discriminatie. Het begrip "fellow-traveler" gaat dan plots veel minder passief klinken.
Weer een stroman. Ik ga niet meer met jou in discussie.

Iedere keer als ik een beetje probeer te nuanceren of naar bronvermelding probeer te vragen, word ik weer weggezet als een islamlover of dhimmi. Daar pas ik voor. Ik behandel iedereen als een gelijke, ook een moslim. Ik zie hen niet als een groep die op het punt staat onze beschaving omver te werpen. Ik ben tegen iedere vorm van discriminatie, dus ook discriminatie tegen moslims.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

The Prophet schreef:Ik ben tegen iedere vorm van discriminatie, dus ook discriminatie tegen moslims.
Ik ook.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

@Marokkaanse, heb jij enig zicht op hoeveel moslims een vorm van Sharia zouden willen in Nederland? Heb je de indruk dat het om een klein verwaarloosbaar aantal gaat, of is het meer wijdverspreid. Jij begeeft je in de moslimwereld dus zou hier misschien helderheid over kunnen verschaffen. Hier zijn de meningen verdeeld. De een meent dat de overgrote meerderheid van de moslims in Nederland voor de democratie is en niet voor een vorm van Sharia. De ander meent dat de meeste moslims toch voor een bepaalde vorm van Sharia zijn. En wat moet ik mij voorstellen bij een gematigde, liberale moslim? En hoe groot is deze groep?
Ik ben heel benieuwd naar jouw mening hierover.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie