verhaal van een ex-christen

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

kyra

verhaal van een ex-christen

Bericht door kyra »

Ik ben mijn hele leven als christen door het leven gegaan, opgegroeid in een gereformeerd gezin, ik heb catechisatie gevolgd, op mijn 18e belijdenis gedaan. Altijd trouw twee keer per zondag naar de kerk, ik ging aan het avondmaal, heb mijn kinderen laten dopen.
Ook al was ik overtuigd christen, toch was er altijd in mijn achterhoofd een vervelend stemmetje die me influisterde dat de bijbel niet het woord van God was. Dat stemmetje heb ik altijd met succes weten te onderdrukken (in mijn beleving waren dat influisteringen van Satan, die me wilde misleiden). Op een gegeven moment werd die innerlijke stem steeds luider, ik kreeg steeds meer vragen en twijfels en kon het niet meer negeren. Ongeveer een half jaar geleden heb ik besloten om mijn twijfels niet langer te onderdrukken, maar om uit te zoeken waar het vandaan kwam, in de hoop er voorgoed mee af te rekenen. Ik verlangde er oprecht naar om van mijn twijfels verlost te worden en met hart en ziel Jezus te volgen. Ik kon wel eens jaloers worden op van die bezielde christenen die zo enthousiast waren over wat Jezus voor hun had gedaan, een diep vertrouwen hadden op God en daar vrijmoedig van getuigden. Waarom had ik dat niet? Ik bad toch bijna elke dag om de Heilige Geest, waarom bleef ik dan altijd zo terughoudend en kon ik me niet overgeven?
Het was tijd voor verandering. Ik ging op zoek naar God, op zoek naar de waarheid.

Ik was nog nooit in aanraking gekomen met godsdienstkritiek, ik las altijd braaf de christelijke boeken en vermeed ‘dwaalleraren’ als Kuitert en andere andersdenkenden. Kun je je voorstellen hoe geschokt ik was toen ik op deze site terecht kwam. :shock: Eerst een paar keer voorzichtig wat gelezen, snel weer weggeklikt, bang om de duivel vrij spel te geven. Toch won mijn nieuwsgierigheid het van mijn angst, ik kreeg ook wat moed door de bijbeltekst: ‘onderzoek alles en behoud het goede’. En ik deed alles in gebed, legde mijn twijfels bij God neer en vertrouwde erop dat hij mij de waarheid zou laten zien.
Nog schokkender was het toen ik op de site van rereformed (volwassen geloof) terecht kwam. Ik heb het van voor tot achter gelezen, met mijn mond constant open van verbazing. Het was een keiharde confrontatie. Ik maar elke keer mijn bijbel doorbladeren in de hoop dat hij het mis had. Maar nee, die afschuwelijke dingen stonden echt in de bijbel. Had ik daar dan altijd over heen gelezen? Hoe kon het dat ik daar mijn leven lang in heb proberen te geloven? Hoe kon ik zo verblind zijn geweest? Ik heb God gesmeekt om een teken, als hij wel bestond of hij me dat dan wilde laten weten, het kleinste tekentje was al goed geweest, ik had niet veel nodig. Ik heb gehuild, gebeden, het uitgeschreeuwd, maar er kwam niks. Ik bleef maar bidden: ‘God ik ben hier, ziet U me wel, ik heb U nodig, waar bent U nu ik mijn geloof aan het verliezen ben, hou me toch vast, ik raak het kwijt, waar bent U toch!
Ik had het gevoel dat ik van een steile helling afgleed en me aan elk grassprietje vast probeerde te klampen, maar er was geen houden meer aan. Ik probeerde mijn geloof krampachtig te behouden, maar het glipte als zand tussen mijn vingers door.
Het moeilijkst was het om toe te geven dat ik niet meer geloof dat Jezus de zoon van God is en dat hij aan het kruis ging om voor onze zonden te betalen, zodat wij niet voor eeuwig verloren gingen. Dat zat er zo ingeramd, het leek bijna onmogelijk om daar afstand van te nemen. Dat heb ik uiteindelijk wel gedaan, diep van binnen had ik dat toch al nooit begrepen, hoewel ik het altijd wel geloofd heb.

Dus, ik ben nu geen christen meer, dat voelt heel onwennig. Aan de ene kant is het een enorme opluchting dat ik niet meer hoef te geloven dat iedereen die Jezus niet als zijn verlosser aanvaard verloren gaat (wat dat dan ook moge betekenen), maar aan de andere kant is er een enorme leegte ontstaan waar ik me geen raad mee weet. Ik weet ook niet of ik nu nog wel in een hogere macht/schepper geloof, ik heb een poosje geprobeerd te leven met een zelfbedachte liefdevolle God/schepper, maar dat was natuurlijk nergens op gebaseerd, behalve op mijn hoop.
Ik ben nu zover dat het voor mij niet meer belangrijk is wat ik of wie dan ook gelooft. En als er al een God is, dan is het een onkenbare god, waar ik niks mee kan.
Het is een doodvermoeiend proces, ik hoop echt dat ik er snel doorheen ben, want ik ben het echt spuugzat. Lastige is dat mijn complete sociale netwerk uit christenen bestaat (ik weet het, ik weet het!). Sommigen blijven me maar verzekeren dat het wel goed komt, God laat me niet los, ik ben zijn kind enz. Terwijl ik dan denk: het is al goed zo.
Nou, het is een heel verhaal geworden, tot zover maar voor nu.
collegavanerik
Superposter

Re: verhaal van een ex-christen

Bericht door collegavanerik »

Heftig en heel herkenbaar.

Tip zoek een algemene club (Hobby, sport) waar je ook onder niet-christenen vrienden kunt maken, zorg dat je niet in een sociaal isolement terecht komt..
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

kyra schreef: maar aan de andere kant is er een enorme leegte ontstaan waar ik me geen raad mee weet.
Was die leegte niet de reden dat je ging zoeken? Ik ken dat gevoel, maar achteraf ben ik tot de conclusie gekomen dat die leegte er altijd al was. Ik zag hem gewoon beter, dat was alles eigenlijk.
Als de relistront de ratioventilator raakt is het meestal een heel verhaal. Van je geloof af donderen na jaren gelovig te zijn geweest is geen kattepis. Dit forum is er ook om mensen die zich in jouw situatie bevinden een beetje op te vangen, want veel van ons weten uit eigen ervaring hoe het is om je geloof te verliezen. Tenminste, dit forum was er voor mij toen ik 1 dag voor mijn 30-ste verjaardag (26 juni 2007 rond het middaguur, een gedenkwaardig moment blijkbaar) van mijn geloof aflazerde.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

kyra schreef: Ik ben nu zover dat het voor mij niet meer belangrijk is wat ik of wie dan ook gelooft. En als er al een God is, dan is het een onkenbare god, waar ik niks mee kan.
Het is een doodvermoeiend proces, ik hoop echt dat ik er snel doorheen ben, want ik ben het echt spuugzat. Lastige is dat mijn complete sociale netwerk uit christenen bestaat (ik weet het, ik weet het!). Sommigen blijven me maar verzekeren dat het wel goed komt, God laat me niet los, ik ben zijn kind enz. Terwijl ik dan denk: het is al goed zo.
Mijn sociale netwerk bestond ook uit christenen. Dat was het grootste minpunt tijdens het loslaten van mijn geloof. Hier moet je gewoon doorheen. Nieuwe mensen ontmoeten en vooral jezelf blijven. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden tegen over hen. Het kost tijd, maar gun jezelf ook deze tijd. Hoelang ben je christen geweest en ben je bezig geweest om dit netwerk op te bouwen. Zie het als een uitdaging om niet alleen een keuze te maken, maar hier ook werk van te maken. Succes!!

Groeten,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Destinesia

Bericht door Destinesia »

kyra schreef:Ik heb gehuild, gebeden, het uitgeschreeuwd, maar er kwam niks. Ik bleef maar bidden: ‘God ik ben hier, ziet U me wel, ik heb U nodig, waar bent U nu ik mijn geloof aan het verliezen ben, hou me toch vast, ik raak het kwijt, waar bent U toch!
Voor jou heb ik diep respect! Welkom Kyra.

Eveneens een afvallige.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

PietV. schreef: Mijn sociale netwerk bestond ook uit christenen. Dat was het grootste minpunt tijdens het loslaten van mijn geloof. Hier moet je gewoon doorheen. Nieuwe mensen ontmoeten en vooral jezelf blijven. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden tegen over hen.
En hoewel het moelijk kan zijn om met christenen om te gaan het is bepaald niet onmogelijk. Er is geen enkele reden om christelijke vrienden te dumpen als het goede vrienden blijken te zijn. Probeer elkaar niet te bekeren is mijn advies. Mijn eigen vent flirt af en toe met het spirituele terwijl ik dat belachelijk vind. We geven elkaar gewoon de ruimte en verder is dat geen probleem.
Laatst gewijzigd door Marinus op 31 mar 2010 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Ik heb God gesmeekt om een teken, als hij wel bestond of hij me dat dan wilde laten weten, het kleinste tekentje was al goed geweest, ik had niet veel nodig. Ik heb gehuild, gebeden, het uitgeschreeuwd, maar er kwam niks. Ik bleef maar bidden: ‘God ik ben hier, ziet U me wel, ik heb U nodig, waar bent U nu ik mijn geloof aan het verliezen ben, hou me toch vast, ik raak het kwijt, waar bent U toch!
Ik heb precies hetzelfde gedaan! Vreselijk gezocht, maar hoe meer ik zocht, hoe minder ik vond!

Sterkte met het verlies van je geloof! Het voelt als een rouwproces weet ik uit ervaring. iets waar je zo in gelooft hebt, en op vertrouwd hebt, blijkt helemaal niet bestaan te hebben! En dat is niet niks!

Maar er is leven na het geloof hoor!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ja, die Rereformed heeft ze uiteindelijk aardig op een rijtje gekregen en dat ook netjes op schrift gezet.
Ik vind het altijd plezierig om mensen tegen te komen die precies begrijpen waarom hij dat geschreven heeft en dat ook daadwerkelijk gebruiken om net als hij tot rede te komen.
Welkom, ex-christen.
En als ex-fanatiek-gelovige inhoud geven aan het leven als atheïst, dat gaat vanzelf.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Goed dat je je verhaal hier neerzet Kyra. Wat ik alleen niet begrijp is dat beleidende christenen hun eigen bijbel niet kennen en dus niet weten hoeveel nare zaken daar ook in staan. Is het niet juist heel belangrijk dat als je de bijbel als leidraad neemt, je dan wel weet wat er in staat? Hoe kun je anders zoiets als leidraad nemen. Denk je dat dat regel is? Dat de meeste christenen uit jouw omgeving niet weten wat er in de bijbel staat?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

kyra
Eerst een paar keer voorzichtig wat gelezen, snel weer weggeklikt, bang om de duivel vrij spel te geven. Toch won mijn nieuwsgierigheid het van mijn angst
Ben je bang van de duivel? :) Ik wordt wel eens bestempeld met die naam of ermee in verband gebracht gewoon omdat ik geloof durf te bekritiseren. Ik kan me wel voorstellen dat die hard reli's FT bestempelen als het werk van de duivel. Ik kan er alleen maar mee lachen.Goed dat je je angst overwonnen hebt. Ook nog een dikke proficiat dat je deze stap gezet hebt, als we blijven ons leven laten afhangen van ons imaginair vriendje, of wat die ons allemaal influisterde zijn we niet beter af dan Kim de Gelder. Welkom in een wereld zonder almachtige baarddragers, en veel succes op je pad.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
kyra

Bericht door kyra »

Bedankt allemaal voor de reacties. Het is altijd fijn om te weten dat je niet de enige bent.
Kitty schreef:Goed dat je je verhaal hier neerzet Kyra. Wat ik alleen niet begrijp is dat beleidende christenen hun eigen bijbel niet kennen en dus niet weten hoeveel nare zaken daar ook in staan. Is het niet juist heel belangrijk dat als je de bijbel als leidraad neemt, je dan wel weet wat er in staat? Hoe kun je anders zoiets als leidraad nemen. Denk je dat dat regel is? Dat de meeste christenen uit jouw omgeving niet weten wat er in de bijbel staat?
Daar blijf ik me over verbazen, hoe dat kan. Het is een hele bizarre gewaarwording. Natuurlijk kende ik de verhalen uit het OT wel, maar op de een of andere manier lees je dat met andere ogen. Je uitgangspunt is dat de bijbel goed is, want het is het woord van God, en God is liefde, dus je leest alle teksten met dat idee in je hoofd. Blijkbaar ben je dan in staat om goed te praten wat zo overduidelijk fout is. Bijvoorbeeld die verhalen over de volken die Israel moest uitroeien, probeer je te verklaren door het te zien als een geestelijke strijd van God tegen de duivel, de mensen zijn dan instrumenten in die geestelijke strijd. Of zoiets. Ik was er nooit zo goed in om dat soort dingen te bedenken, maar theologen hebben daar boeken vol over geschreven. Mijn oplossing was om de gruwelijke verhalen over te slaan. Kop in het zand.
De andere optie, om die teksten tot je door te laten dringen en toegeven dat je het afkeurt, dat staat gelijk aan het afkeuren van Gods plan en hoe kun je als mens nu kritiek hebben op God? Er is heel veel voor nodig om die stap te zetten, dus dan maar liever er niet teveel over nadenken of er verklaringen voor proberen te vinden om die afschuwelijke dingen goed te praten.
Hetzelfde met de boodschap van het nieuwe testament, samengevat in Johannes: want alzo lief had God de wereld, dat hij zijn eniggeboren zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Ik dacht altijd dat dat een hele mooie, liefdevolle en hoopvolle tekst was. Dat is zo als je door de christenbril kijkt: God houdt van ons, wat heeft hij veel voor ons over gehad!
Nu ik die bril heb afgezet vind ik het een van de vreselijkste teksten die er is. Want als je dus niet in Jezus gelooft, ga je voor eeuwig verloren. Ik begrijp echt niet meer waarom geloven de voorwaarde is. Dan kan het grootste percentage van de mensheid het dus schudden. Het is absoluut geen blijde boodschap, zoals het altijd genoemd wordt, het is de meest gruwelijke boodschap die ik ooit heb gehoord! Maar ja, als je uitgangspunt is dat de hele mensheid gedoemd is tot Gods eeuwige toorn (wat ik al nooit kon begrijpen), dan ben je misschien blij als er toch nog een paar gered worden.
Raar, dat als je er midden in zit, je zo blind bent. Het geloof zit zo verankerd, vooral als je dat van kleins af aan hebt meegekregen, dat je er alles aan doet om dat te behouden.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik heb ook nooit begrepen hoe er gesproken kan worden over een liefdevolle god, als diezelfde god voorwaarden stelt aan zijn liefde. Voldoe je niet aan die voorwaarden, heb je niet te maken met een liefdevolle god maar met een regelrechte sadist die onschuldige mensen eeuwig wil martelen. Dus indien je zelf gelooft kun je verzekerd zijn van zijn liefde, maar als je kind niet gelooft, staat je kind eeuwigdurende marteling te wachten. Dan moet je wel heel erg veranderen, wil je het naar je zin hebben in het eeuwige paradijs met de wetenschap dat je kind eeuwig wordt gemarteld. Wat ben je dan nog in dat paradijs? Een mens zonder herinneringen? Een mens dat niet meer in staat is te denken? Een mens zonder meegevoel met onschuldige mensen? Oftewel verander je in een zelfde sadist, en boeit je de marteling van onschuldigen niet meer?

Waarom kijken christenen hieraan voorbij. Als christen moet je vooral niet nadenken over dit soort zaken, want doe je dat wel, verlies je je geloof. Of je moet zeer creatief zijn in het verdraaien van zaken of het geloof in de hel verliezen. Alles eruit laten wat niet klopt met je voorstelling van een liefdevolle god. Kortom geloven in een liefdevolle god, kan alleen door jezelf te belazeren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Kyra schreef:
Ongeveer een half jaar geleden heb ik besloten om mijn twijfels niet langer te onderdrukken, maar om uit te zoeken waar het vandaan kwam,
Het was tijd voor verandering. Ik ging op zoek naar God, op zoek naar de waarheid
Mooi! Dapper ook als je hele kennissenkring gelovig is, toch kritisch te durven denken, je bent met recht een vrijdenker! wees welkom hier

Henk schreef:
Ik zou je graag willen helpen; ik vind het heel erg om je verhaal te lezen. Ik heb geen schuilnaam, ik heet gewoon Henk en als ik je zou kunnen helpen, graag!
Henk, ook welkom op dit forum, wat fijn dat je wilt helpen! Er dolen hier heel wat verloren zielen rond. Erg subtiel ook zo als je meteen na de liefde met de hel komt aanzetten. Goed zo1 zeg maar waar het op staat. Maar zie zelf niet hoe dubbelzinnig je bent? Wat jij liefde noemt is meer een paternalistisch soort superioriteitsgevoel, gebaseerd op angst om werkelijk lief te hebben.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Voor de discussie met Henk over de onvoorwaardelijke liefde van God, is een nieuw topic geopend, zijn berichten en de reacties daarop zijn daarnaar verplaatst.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ead#unread

In dit topic graag verder met het verhaal van Kyra en de reacties daarop.

Destinesia

Bericht door Destinesia »

kyra schreef:Dus, ik ben nu geen christen meer, dat voelt heel onwennig. Aan de ene kant is het een enorme opluchting dat ik niet meer hoef te geloven dat iedereen die Jezus niet als zijn verlosser aanvaard verloren gaat (wat dat dan ook moge betekenen)

Dit was de ergste gesel tijdens mijn christen zijn. Iedereen om mij heen ging voor eeuwig verloren. Het lag als een last om mijn nek. Ik werd na mijn 25'ste gelovig en werd ongelovig op mijn 41'ste na jaren hard werken om mijn geloof, voor mijzelf geloofwaardig te houden. Ik heb gelukkig nog een heleboel jaren ongeloofs-ervaring van voor mijn 25'ste waar ik naar terug kan grijpen. Ik kan me zo voorstellen dat dat voor jou totaal anders ligt.
kyra schreef:maar aan de andere kant is er een enorme leegte ontstaan waar ik me geen raad mee weet.
Blijf daarom hier in gesprek. Blijf ook lezen. Je hebt die steun echt nodig. Vuurdoorn en jij kunnen zich waarschijnlijk prima met elkaar identificeren.
Plaats reactie