De islam: een gevaar op zichzelf?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Leegte
Forum fan
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:11

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Leegte »

vegan-revolution schreef:
Leegte schreef:[, want de Koran geeft, naast alle haatzaaiende teksten (en we moeten serieus overwegen om die in historisch perspectief te plaatsen!), ook de ruimte voor compassie naar de medemens toe, en niet alleen naar de moslim.
Noem eens één zo'n Korantekst waaruit dat blijkt.
Ik vind inderdaad dat de Koran ruimte geeft voor compassie voor de niet-gelovige 'vijand' , naast die talloze haatzaaiende teksten.

1. Ten eerste zijn er teksten die duiden dat aanvalsooorlogen verboden zijn. Tevens laat het zien dat de context waarin er over de niet-gelovige vijand gesproken is, er een is van (stammen)oorlogen.

Fight in the way of Allah against those who fight against you, but begin not hostilities. Lo! Allah loveth not aggressors. (Qur'an 2:190)

To those against whom war is made, permission is given (to fight), because they are wronged;- and verily, Allah is most powerful for their aid. (Qur'an 22:39)

Therefore if they withdraw from you but fight you not, and (instead) send you (Guarantees of) peace, then Allah Hath opened no way for you (to war against them). (Qur'an 4:90)

But if the enemy incline towards peace, do thou (also) incline towards peace, and trust in Allah: for He is One that heareth and knoweth (all things). (Qur'an 8:61)

2. En er zijn teksten die direct, of indirect, aanduiden dat Allah compassie naar de niet-gelovige medemens goedkeurt.

Allah forbids you not those who warred not against you on account of religion and drove you not out from your homes, that you should show them kindness and deal justly with them. Lo! Allah loves the just dealers.(Qur'an, 60: 8)

En hier lijken de niet-gelovigen ook niet uitgesloten

"Piety does not consist of merely turning your face to the east or to the west. Rather, the pious person is someone who believes in God, the last day, the angels, the book, and the prophets and who out of his love gives his property to his relatives, orphans, the needy, travelers, supplicants, and slaves; and who performs the required prayers and pays the zakāt" (Qurʾān 2:177)

Tot zover.

En NEE, ik ontken of diskwalificeer hiermee niet de haatzaaiende teksten, maar het is duidelijk: de Koran faalt om een eenduidige/consequente boodschap te geven over hoe je met de ongelovige mens om moet gaan. Het is dus aan de cherry-pickende moslim om te kiezen. Of hij/zij neemt die haatzaaiende teksten serieus (of hij leest de Koran niet eens en loopt meteen mee met de andere jihadisten), maar dan neemt hij de door mij aangehaalde teksten niet serieus. Of hij/zij kiest voor een religieus leven waar hij zich baseert op teksten zoals die ik zojuist aangehaald heb (of de Koran niet eens leest), en doorgaans in combinatie met de nadruk op het volgen van de vijf zuilen.

En nog een bijna oneindig aantal andere mogelijkheden in between.

En NEE, ik wil hiermee de zaken niet verbloemen, maar slechts aantonen dat de islamitische ideologie niet als coherent geheel een fascistische ideologie, of iets in een dergelijke strekking, kan zijn. Contradictie in textuele basis in de Koran, de primaire bron in de Islam, is daar één van de voorbeelden van.
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Uncle Rat »

Leegte schreef:Uncle Rat, je hebt twee keuzes:
Kijk eens aan: ik heb keus. :)

Ik heb keus. En ik prijs me gelukkig dat ik keus heb. Dat ik mag kiezen. En dat die keus, wat die keus ook mag zijn, mijn keus is. En dat ik vrijuit mag schrijven wat mijn keus is. En dat ik het waarom van mijn keus mag publiceren. Dat er geen sancties staan op mijn keus.
Want die keus hebben afvalligen, ex-moslims niet. Die hebben slechts keus tussen te leven in een levensbedreigende situatie (als ze ervoor kiezen te spreken) en te verdwijnen (als ze ervoor kiezen te zwijgen).
En dat alleen al, beste Freethinkers, is reden genoeg om de islam te diskwalificeren en te bestrijden met alle middelen die je kunt bedenken. Dat ene feit, dat mensen bedreigd worden omdat ze zich trachten te ontworstelen aan een ideologie waar ze nooit zelf voor gekozen hebben of waar ze de perversiteit uiteindelijk van zijn gaan inzien. Dat ene feit moet voldoende zijn. Maar wat doen we? We negeren die gevangenen van de islam zoveel mogelijk. En als dat negeren niet kan, omdat ze zelf luidruchtig het podium bestijgen, dan zetten we ze weg als stokebrand of als opportunist of als publiciteit zoekende boekverkoper. In plaats van dat we om ze heen gaan staan om ze te beschermen en de islam te verstaan geven dat het afgelopen moet zijn met de geweldsbedreigingen. En dat de islam dit intern maar op moet zien te lossen omdat we anders - als er geen einde komt aan de stalking van afvalligen door de islam - de hele islam uit de Westerse wereld donderen: de islam een straatverbod opleggen ter grootte van een paar continenten.
Een gebiedsverbod: dat is een reguliere straf voor stalkers.
Maar het ging al mis met de affaire Salman Rushdie. Toen schaarde de Westerse wereld zich weliswaar massaal achter Rushdie, maar de noodzakelijke vervolgstap - noodzakelijk om herhaling te voorkomen - bleef uit.

(dit intermezzo kan overgeslagen worden. Ik ben onnodig een zijstraat ingeslagen)
1. Of je blijft me valselijk beschuldigen van het negeren van de problemen in de religie islam.
Nee hoor. Ik blijf je blijf je beschuldigen van het schuiven met definities. Aan je balletje-balletje-spelletje doe ik niet mee. Want onder welk bekertje zal de islam nu weer liggen? Onder het bekertje 'religie'? Onder het bekertje 'ideologie'? Onder het bekertje 'cultuur'? Onder het bekertje 'menselijke factor'? Of, toch, onder het bekertje 'criminele organisatie'? De islam zit natuurlijk nooit onder het bekertje dat ik aanwijs, maar onder het bekertje ernaast. Tenminste, zo lijkt het. Want in werkelijkheid zit de islam in de hand van de goochelaar.
2. Of je staat mij toe je te helpen met je stellingen over de islam, waarmee we samen misschien wel tot een goed onderbouwde kritiek op de islam komen. Maar goed dit hangt af van jouw welwillendheid om eens helder inhoudelijk aan te duiden wat jij met de islamitische ideologie bedoelt, en op welke bronnen je je dan baseert.
Mwa. Alsof ik iemand nodig zou hebben om tot een goed onderbouwde kritiek op de islam te komen. De bewijzen liggen immers voor iedereen zichtbaar open en bloot op straat. Het is moeilijker om de onmenselijkheid van die nepreligie niet te zien, dan om het te zien.

En dan zou ik aan iemand die proclameert dat 'de islam (of haar ideologie) op zich, in ieder geval in objectieve zin helemaal niet bestaat' helder inhoudelijk aan moeten gaan duiden wat ik met de islamitische ideologie bedoel? Zodat je vervolgens de doelpalen weer kunt gaan verzetten (goed schot - tussen de benen van de keeper door - maar het doel stond ergens anders)? Of anders mijn aanduiding als 'ongenuanceerd' of 'subjectief' kunt afdoen? Nee, bedankt.
You can't have it both ways.
Neither way. I don't care.
Gebruikersavatar
Leegte
Forum fan
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:11

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Leegte »

Siger, ten eerste bedankt voor je bijdrage!
siger schreef:
Onze dagelijkse taal werkt enkel als we aanhoudend van veralgemeningen gebruik maken. Als je over maar tien mensen spreekt, en je kan dikwijls niet anders, veralgemeen je al. Zelfs als je over één persoon spreekt veralgemeen je, want die persoon had verschillende leeftijden en verschillende stemmingen.
Not to mention als we spreken over een ideologie die meer dan een miljard mensen aangaat. Het is dus zaak om zo accuraat mogelijk te zijn. Dat heb ik bedoeld met het gevaar van het ivoren torentje. Ik beschuldig daar jou persoonlijk ook niet van, maar ik behoed voor het gevaar.

En @ vegan-revolution, ivoren torentjes zijn er ook bij de liberale moslims zelf, ongetwijfeld! Soms is daar sprake van welwillende arrogantie. Maar zie ook mijn volgende punt.
siger schreef: Bekijk nu de uitdrukkingen:
"Het voetbal wordt altijd maar gewelddadiger."
"De kunstwereld is verkocht aan het grote geld."

In beide gevallen is de veralgemening gewoon, omdat iedereen beseft dat er ook zachtaardige supporters, eerlijke voetballers, oprechte kunstenaars en zelfs weldoende mecenassen zijn. Hoe weten we dat? Omdat ze zich zelf manifesteren. Het zijn trouwens net mensen uit de voetbalwereld die hun zorg uiten over ontaarding van "het voetbal", en het zijn voornamelijk mensen uit de kunstwereld die klagen over de commercialisering van "de kunstwereld." Ook moslims hebben hier in Europa alle mogelijkheden om voor zichzelf te spreken..
Maar ze doen het niet siger, ze doen het niet. Kunstenaars en voetballers hebben weinig te vrezen voor represailles. Maar in het geval van de liberale moslims, velen van hen zijn doodsbang om zich ideologisch openlijk te verzetten tegen de conservatieve of de jihadistische kant van de islam, ook al leven ze in vrije Westerse staten. Terreurnetwerken, maar veel belangrijker nog, conservatieve moslimfamilieleden en vrienden zijn er overal, ook in Europa.

Waarmee niet gezegd is dat ik alle liberale moslims die op hun kont blijven zittten, vrijpleit op dit punt, maar wel een verklaring geef waarom je het zo weinig ziet, dat je liberale moslims uit ziet vallen tegen de moslimextremisten.
siger schreef: De enige mensen die ervoor kunnen zorgen dat niet alle moslims over dezelfde kam geschoren worden, zijn de moslims zelf...
Zowel zij als wij kunnen daarvoor zorgen. Het moet wel van twee kanten komen. Ja we moeten op de daken blijven staan en blijven schreeuwen dat de islam overduidelijk ideeën naar voren werpt die een gevaar zijn voor de fundamentele rechten van de mens. Maar we moeten af en toe ook naar beneden komen en in de modder van de realiteit gaan staan. We moeten ook de liberale moslims ten alle tijden politieke steun geven, en niet in de laatste plaats hen steunen in theologisch onderzoek, waarbij we bijvoorbeeld het jihad-idee herintrepeteren en relativeren naar historische context.
siger schreef: Als ik denk aan wat zich afspeelt in achtergebleven gebieden in moslimlanden, in Europese moslimgezinnen, aan de haat en het geweld dat door de islam geinspireerd wordt zonder publiek tegengewicht van enige betekenis door moslims, en als ik de lankmoedigheid zie waarmee de overheid die onze instellingen moet bewaken tegenover deze wantoestanden staat, dan vind ik dat het belangrijk is te blijven roepen "de islam is een verderfelijke ideologie" tot zijzelf massaal het tegendeel tonen.
Zeker, we moeten blijven veroordelen. Maar we moeten wel goed blijven kijken waar we op spugen, koel blijven en ons niet te veel laten leiden door emoties. Dat is heel mijn punt.

Mvg Leegte
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Nietweten en Geweten »

Een mooie reactie met die 'oorlogvermijdende' koranpassages, Leegte.

De contradictie in de spiltekst van de islamitische cultuur is één voorbeeld. Op de negende pagina van het forum 'Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis' (zie op die pagina ook de eerste post van Uncle Rat!) wees ik nog op een ander voorbeeld in mijn lange post over werk aan de islamkritische winkel:
Hopelijk is nu ook duidelijk waarom er niet één Islam is in de zin van één ondeelbare monolitische religie of cultuur. Dat was slechts zo in de begintijd toen Mohammed in Mekka en Medina leefde. Maar na zijn dood is er al geen ondeelbaar geheel meer zichtbaar en volgen (om met K.Armstrong te spreken) drie fitna's waar twee koranexegetische scholen of theologische stromingen tegenover elkaar komen te staan:
de «Koran» is
(a) voor de ene coherente groep orthodoxe theologen het eeuwige en ongeschapen woord van Allah aan de Profeet dat letterlijk moet worden genomen; zij sloten de interpretatie-poort van de idjtihad en hielden en houden die gesloten voor de meerderheid moslims; de orthodoxe uitleg van de letterlijk genomen koran is met eeuwigheidsbesef en zonder 'uitlegger';
en (b) voor de andere coherente groep rationalistische theologen het door Allah in het Arabisch en in de tijd geschapen woord aan de Profeet voor de mensen; zij pogen om de interpretatie-poort van de idjtihad te openen en open te houden en eisen het recht op om uit persoonlijk initiatief te komen tot een rationele uitleg van de betekenis voor moslims in hun tijd vanuit het historisch besef van uitlegger en uitgelegde.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Gebruikersavatar
Leegte
Forum fan
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:11

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Leegte »

Uncle Rat schreef:
Kijk eens aan: ik heb keus. :)

Ik heb keus. En ik prijs me gelukkig dat ik keus heb. Dat ik mag kiezen. En dat die keus, wat die keus ook mag zijn, mijn keus is. En dat ik vrijuit mag schrijven wat mijn keus is. En dat ik het waarom van mijn keus mag publiceren. Dat er geen sancties staan op mijn keus.


Godzijdank dat je die vrijheid hebt.

Uncle Rat schreef: Want die keus hebben afvalligen, ex-moslims niet. Die hebben slechts keus tussen te leven in een levensbedreigende situatie (als ze ervoor kiezen te spreken) en te verdwijnen (als ze ervoor kiezen te zwijgen).


Dit probleem herken ik OOK.

Uncle Rat schreef: En dat alleen al, beste Freethinkers, is reden genoeg om de islam te diskwalificeren en te bestrijden met alle middelen die je kunt bedenken. Dat ene feit, dat mensen bedreigd worden omdat ze zich trachten te ontworstelen aan een ideologie waar ze nooit zelf voor gekozen hebben of waar ze de perversiteit uiteindelijk van zijn gaan inzien. Dat ene feit moet voldoende zijn. Maar wat doen we? We negeren die gevangenen van de islam zoveel mogelijk. En als dat negeren niet kan, omdat ze zelf luidruchtig het podium bestijgen, dan zetten we ze weg als stokebrand of als opportunist of als publiciteit zoekende boekverkoper. In plaats van dat we om ze heen gaan staan om ze te beschermen en de islam te verstaan geven dat het afgelopen moet zijn met de geweldsbedreigingen. En dat de islam dit intern maar op moet zien te lossen omdat we anders - als er geen einde komt aan de stalking van afvalligen door de islam - de hele islam uit de Westerse wereld donderen: de islam een straatverbod opleggen ter grootte van een paar continenten.
Een gebiedsverbod: dat is een reguliere straf voor stalkers.
Maar het ging al mis met de affaire Salman Rushdie. Toen schaarde de Westerse wereld zich weliswaar massaal achter Rushdie, maar de noodzakelijke vervolgstap - noodzakelijk om herhaling te voorkomen - bleef uit.

(dit intermezzo kan overgeslagen worden. Ik ben onnodig een zijstraat ingeslagen)
Ga je nou serieus insinueren dat ik het niet eens zou kunnen zijn met deze uiteenzetting?! Alsjeblieft, UR vertel me niet dat dat je intentie was. Dat zou je echt niet sieren.

Ik wil je alleen maar helpen door jouw stellingen de islam is een criminele bende en de islam is een soldatenideologie, van de nodige nuance te voorzien. En NIET in dusverre dat kritiek op islam niet meer mogelijk wordt, maar WEL in zoverre dat het realistisch wordt!
Uncle Rat schreef: Nee hoor. Ik blijf je blijf je beschuldigen van het schuiven met definities. Aan je balletje-balletje-spelletje doe ik niet mee. Want onder welk bekertje zal de islam nu weer liggen? Onder het bekertje 'religie'? Onder het bekertje 'ideologie'? Onder het bekertje 'cultuur'? Onder het bekertje 'menselijke factor'? Of, toch, onder het bekertje 'criminele organisatie'? De islam zit natuurlijk nooit onder het bekertje dat ik aanwijs, maar onder het bekertje ernaast. Tenminste, zo lijkt het. Want in werkelijkheid zit de islam in de hand van de goochelaar.
Ik schuif niet met definities. Ik zeg, de islam, zoals wij haar gemanifesteerd zien, is de religie. Daar praten we over. Niks gegoochel. Ik duidde alleen op haar vele onderdelen, maar je blijft in je ivoren torentje zitten, en je blijft stellig op het geheel spugen! Ik zou zeggen spuug eens raak. Spuug maar op de gewelddadige Koranpassages. Spuug maar op de jihadistische ideologie! IK DOE MOET JE MEE! Maar laten we ook onze kop erbij houden, en realistisch blijven dat de islam niet een en al kommer en kwel is!
Uncle Rat schreef: En dan zou ik aan iemand die proclameert dat 'de islam (of haar ideologie) op zich, in ieder geval in objectieve zin helemaal niet bestaat' helder inhoudelijk aan moeten gaan duiden wat ik met de islamitische ideologie bedoel? Zodat je vervolgens de doelpalen weer kunt gaan verzetten (goed schot - tussen de benen van de keeper door - maar het doel stond ergens anders)? Of anders mijn aanduiding als 'ongenuanceerd' of 'subjectief' kunt afdoen? Nee, bedankt..
Elk oordeel zal subjectief zijn, alle oordelen van ons allen. Alles wat ik van je vroeg, UR, was een inhoudelijk referentiekader voor je islamkritiek. En die hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, vol te zitten met details, of dorstig te streven naar objectiviteit. En dat heb je nog nauwelijks gegeven!
Uncle Rat schreef: Neither way. I don't care.
We staan zij aan zij in de strijd tegen de kwade uitvloeisels van de islam. Laat dat verdomme nog maar eens duidelijk zijn! En als je niet meer naar mij wil luisteren, prima! Dan adviseer ik je eens naar Nietweten en Geweten te luisteren, mijns inziens een van de meest intelligente users op heel het forum. Watch and learn!
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Uncle Rat »

Leegte schreef:
Uncle Rat schreef:
Kijk eens aan: ik heb keus. :)

Ik heb keus. En ik prijs me gelukkig dat ik keus heb. Dat ik mag kiezen. En dat die keus, wat die keus ook mag zijn, mijn keus is. En dat ik vrijuit mag schrijven wat mijn keus is. En dat ik het waarom van mijn keus mag publiceren. Dat er geen sancties staan op mijn keus.
Godzijdank dat je die vrijheid hebt.
Bespaar me je platitudes.
Uncle Rat schreef: Want die keus hebben afvalligen, ex-moslims niet. Die hebben slechts keus tussen te leven in een levensbedreigende situatie (als ze ervoor kiezen te spreken) en te verdwijnen (als ze ervoor kiezen te zwijgen).
Dit probleem herken ik OOK.
T'is niet waar...
Heb je nog meer obligate vaststellingen in voorraad?
Ga je nou serieus insinueren dat ik het niet eens zou kunnen zijn met deze uiteenzetting?! Alsjeblieft, UR vertel me niet dat dat je intentie was. Dat zou je echt niet sieren.
Kom je in de uiteenzetting met naam en toenaam voor soms?
Als ik 'wij' schrijf, bedoel ik 'wij'.
Of betrek je alles op jezelf?
Of vergat je de disclaimer te lezen?
Ik wil je alleen maar helpen door jouw stellingen de islam is een criminele bende en de islam is een soldatenideologie, van de nodige nuance te voorzien. En NIET in dusverre dat kritiek op islam niet meer mogelijk wordt, maar WEL in zoverre dat het realistisch wordt!
Zoals gezegd: ik heb je hulp niet nodig. Maar bedankt voor het aanbod.
En: 'Kritiek op de islam moet realistisch worden'.
Is het dat niet dan?
Is die uiteenzetting - off-topic, dat wel - van mij over afvalligen dan geen voorbeeld van realistische kritiek, soms?
Ik schuif niet met definities. Ik zeg, de islam, zoals wij haar gemanifesteerd zien, is de religie. Daar praten we over. Niks gegoochel.
Eerste foutje: de religie is onderdeel van de ideologie waar we mee te maken hebben. Een niet eens zo groot onderdeel. Wel een handige tool om de aanhangers te indoctrineren.
Ik duidde alleen op haar vele onderdelen, maar je blijft in je ivoren torentje zitten, en je blijft stellig op het geheel spugen!

Die ivoren toren is jou vondst (wel slim bedacht overigens want mbv de ivoren toren kun je al mijn meningen en standpunten zonder argument terzijde schuiven, want: komt uit de ivoren toren en is dus subjectief en fout), maar dat slimmigheidje gun ik je.
En ja, ik blijf op het geheel spuwen omdat al die onderdelen met elkaar vermengd zijn en omdat de onderdelen niet los van elkaar gezien kunnen worden en zelfs als dat zou kunnen, kan geen van de onderdelen apart de islam zijn.
Ik zou zeggen spuug eens raak. Spuug maar op de gewelddadige Koranpassages. Spuug maar op de jihadistische ideologie! IK DOE MOET JE MEE! Maar laten we ook onze kop erbij houden, en realistisch blijven dat de islam niet een en al kommer en kwel is!
Spuug maar alleen en spuug op wat je wilt. Dan spuug ik op wat ik wil.
En pas op...ik zou de hamvraag wel eens kunnen gaan stellen.
Elk oordeel zal subjectief zijn, alle oordelen van ons allen. Alles wat ik van je vroeg, UR, was een inhoudelijk referentiekader voor je islamkritiek. En die hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, vol te zitten met details, of dorstig te streven naar objectiviteit. En dat heb je nog nauwelijks gegeven!
Een inhoudelijk referentiekader? Mijn islamkritiek is gewoon islamkritiek én inhoudelijk. Dat 'inhoudelijke referentiekader' bedenk je er zelf maar bij. Succes.

Of wil je nog meer uiteenzettingen zoals die over de afvalligen?
Uiteenzettingen over de positie van de vrouw in de islam, over de positie van de niet-islamieten in de islam, over de agressieve kritiek-bestendigheid van de islam, over de vernietiging van het individu door de islam, over (de afwezigheid van) de Gulden Regel in de islam.
Het zijn stuk voor stuk punten die elk voor zich ernstig genoeg zijn om een totaalverbod van de islam te rechtvaardigen.
(maar dat zijn uiteenzettingen die iedereen zo op kan schrijven omdat de problematiek overbekend is)
We staan zij aan zij in de strijd tegen de kwade uitvloeisels van de islam. Laat dat verdomme nog maar eens duidelijk zijn!
Ach toch. Brothers In Arms.
Ik lever de snoeiharde kritiek en jij nuanceert die kritiek weer kapot. Afgesproken? Dat lijkt me productief te gaan worden.
En als je niet meer naar mij wil luisteren, prima! Dan adviseer ik je eens naar Nietweten en Geweten te luisteren, mijns inziens een van de meest intelligente users op heel het forum. Watch and learn!
Ik discussieer al een tijdje met N&G in een ander topic. Of N&G iets van mij leert of ik iets van N&G...daar zullen de meningen over uiteen lopen.
Gebruikersavatar
Ali
Banned
Berichten: 2910
Lid geworden op: 20 sep 2008 01:58

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Ali »

Ik kan dat geloei van de Islam niet aanhoren.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Nietweten en Geweten »

Leegte: En als je niet meer naar mij wil luisteren, prima! Dan adviseer ik je eens naar Nietweten en Geweten te luisteren, mijns inziens een van de meest intelligente users op heel het forum. Watch and learn!

Uncle Rat: Ik discussieer al een tijdje met N&G in een ander topic. Of N&G iets van mij leert of ik iets van N&G...daar zullen de meningen over uiteen lopen.
Bedankt voor het compliment, Leegte, dat helpt de enthousiasme-motor werkend te houden.

De discussie met Uncle Rat is mijn vuurdoop hier op het Freethinker-forum en op internet-forums überhaupt. Dat is het echter niet voor mijn 'unstoppable' discussiepartner. Dus over de vraag of ik als beginneling iets van Uncle Rat (of Kitty) geleerd heb - bijvoorbeeld over de onuitnodigendheid van 'lappen tekst' of over onderstrepen (dus over vormgave) of (inhoudelijk) over een Wilders-rapport dat ik nog niet had gelezen of over de 'Muslims against Sharia' die ik dankzij hem nooit meer zal vergeten - hoeven de meningen wat mij betreft niet te verschillen. Het zou bijzonder toevallig zijn indien hij op zijn beurt alle citaten uit door mij gelezen boeken al kende voordat ik de moeite nam ze over te tikken, maar het is niet aan mij om te beoordelen of Uncle Rat iets van mijn postings heeft geleerd.
Elk individu is uniek en uit deze uniciteit in principe in staat een geheel eigen bijdrage te leveren aan iets gemeenschappelijks, in dit geval wanneer diverse hoofden, harten en onderbuiken bij elkaar worden gestoken in een gemeenschappelijk denkinspanning van 'islamofobe' Wilders-voorstanders als U R en 'islamofiele' Wilders-tegenstanders als NW & GW in een politieke forum-discussie. Twee weten meer dan één. Wanneer twee anonieme deelnemers aan een forum-discussie elkaar nog niet kennen, dit hoop ik geleerd te hebben, ligt het onderschattingsgevaar van de ander op de loer en dreigt meteen ook het gevaar van het op-de-man/vrouw-spelen van de on(der)gewaardeerde ander - een forum-doodzonde omdat het dodelijk is voor elke forum-discussie? Twee unieke individuen weten meer dan één, ook in een forum-discussie, maar elk van beide discussiepartners komt door deze al te snel gepleegde forum-doodzonde het unieke weten van de ander waarmee ze onbekend zijn moeizaam of niet te weten en dan lijkt de zondaar te denken dat één vrijdenker meer weet dan twee. [-X Nee, twee weten meer dan één en elk uniek individue kan in een forum-discussie, die de redelijkheid zoekt, de eigen denkhorizon verbreden door onderzoekend te kijken naar de unieke denkhorizon van de ander. De laatste tijd vraag ik me af of Uncle Rat ooit via zijn werk of via vrijetijds-interesse zijn gemakkelijke kennistoegang heeft verworven tot allerlei wetteksten. En ik wacht in spanning af wat zijn reactie is op mijn laatste posting over de paradox van de tolerantie en het onderscheid tussen de intolerante islam waar geen en de tolerantie islam waar wel toekomstmuziek in zit.

Nog altijd maar "experienced" en al doende lerend ben ik op dit forum steeds meer waardering gaan krijgen voor het onderschrift van Devious (moderator), de uitspraak van Epicurus die o zo toepasselijk is op een forum-discussie waar anderen zijn die je het onderspit kunnen doen laten delven, zodat je weer weet van eigen niet-weten en ge-weten:

Epicurus:
Bij een discussie die de redelijkheid zoekt
heeft hij die het onderspit delft
groter voordeel,
voor zover hij er iets van opgestoken heeft.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Gebruikersavatar
Leegte
Forum fan
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:11

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Leegte »

Uncle Rat schreef:
Leegte schreef:
Godzijdank dat je die vrijheid hebt.
Bespaar me je platitudes.


As you wish.
Uncle Rat schreef:
Leegte schreef:
Dit probleem herken ik OOK.
T'is niet waar...
Heb je nog meer obligate vaststellingen in voorraad?.
Nee, jij levert ze alsmaar aan. En ze zijn, zoals je zelf zegt, heel obvious. We weten allemaal wat de problemen zijn. Maar de volgende stap zal zijn een goede inhoudelijke vorm van islamkritiek te leveren. En dat is niet strijdig met het concreet politiek (en militair) aanpakken van de bedreiging die de extremistische moslims ons al leveren. De twee zijn niet strijdig, maar complementair. We zullen serieus genomen worden door de liberale moslims (en niet als we als een kip zonder kop van de daken blijven schreeuwen: "de islam is een fascistische ideologie!" of iets dergelijks), en we zullen met accurate islamkritiek hen als achterban houden tegen de kwade elementen binnen de islam. Ga jij me maar eens uitleggen wat er zo irrationeel is aan deze aanpak.
Uncle Rat schreef:
Leegte schreef:
Ga je nou serieus insinueren dat ik het niet eens zou kunnen zijn met deze uiteenzetting?! Alsjeblieft, UR vertel me niet dat dat je intentie was. Dat zou je echt niet sieren.
Kom je in de uiteenzetting met naam en toenaam voor soms?
Als ik 'wij' schrijf, bedoel ik 'wij'.
Of betrek je alles op jezelf?
Of vergat je de disclaimer te lezen??
Je schreef: " En dat alleen al, beste Freethinkers, is reden genoeg om de islam te diskwalificeren en te bestrijden met alle middelen die je kunt bedenken....."

De vraag is natuurlijk, of je mij bij de groep van freethinkers wilde betrekken. Inderdaad, het woord 'wij' is inclusief. Maar aan de andere kant schilder je me continu af als iemand die je belemmert in je ideologische strijd tegen de islam door je stellingen kapot te nuanceren of kapot zou goochelen.

En dat vind ik een heel interessante tegenstelling!
Uncle Rat schreef: Is die uiteenzetting - off-topic, dat wel - van mij over afvalligen dan geen voorbeeld van realistische kritiek, soms?
O zeker wel. Maar daar hoeven we het dan ook niet oneens over te zijn. De vraag, die belangrijk is voor accurate islamkritiek, is wat we met de islam bedoelen: of we niet onze kritiek af moeten bakenen naar bepaalde stromingen bijvoorbeeld, en niet naar de gemiddelde moslim en zijn vredelievendere ideologische basis, die hij tevens uit de islam haalt. Als we ergens moeten beginnen te spugen moeten we het dus doen bij de jihadisten, en andere conservatieve stromingen, én hun ideologische basis. Maar m.i. denk jij ten onrechte dat de islamitische ideologie, of de islam als religie, een coherent geheel is. Één blok, waarop zowel de extremist als de liberale moslim zich zou steunen.

Pluraliteit is het sleutelwoord, UR.
Uncle Rat schreef: En ja, ik blijf op het geheel (islam) spuwen omdat al die onderdelen met elkaar vermengd zijn
O is dat zo joh?

-de vijf zuilen zijn verbonden aan het idee van de jihadistische strijd tegen de ongelovigen?
-Over de verschillende implicaties van de term jihad bestaat er brede consensus in de moslimgemeenschap? (NOT)
-de vredelievende Koranpassages zijn gebonden aan de haatzaaiende passages?
-de conservatieve stromingen zijn gebonden aan de liberale stromingen?

Als er iets is dat faalt om een eenheid te zijn, dan is het de islam wel. Maar die illusie (dat het dat wel zou zijn) wordt desondanks in stand gehouden, vooral door de moslimextremisten die alsmaar de publiciteit krijgen.
Uncle Rat schreef:
Of wil je nog meer uiteenzettingen zoals die over de afvalligen? Uiteenzettingen over de positie van de vrouw in de islam, over de positie van de niet-islamieten in de islam, over de agressieve kritiek-bestendigheid van de islam, over de vernietiging van het individu door de islam, over (de afwezigheid van) de Gulden Regel in de islam.
Het zijn stuk voor stuk punten die elk voor zich ernstig genoeg zijn om een totaalverbod van de islam te rechtvaardigen.
Totaalverbod op de islam. Laten we eens kijken.

- alle Korans op de brandstapel (ok deze misschien nog net niet, maar wel iets in een dergelijke strekking)
- moslims zullen hun geloof in ieder geval niet meer openbaar mogen uiten
- een golf van discriminatie zal onvermijdelijk tegelijkertijd meekomen
- de geopolitieke situatie tussen het Westen en het Midden-Oosten zal escaleren tot een niveau waar ik liever niet aan zou willen denken.
- we zijn de potentiële achterban van de liberale moslims kwijt.
- en wie weet wat nog meer voor aangename verrassingen

Think twice.

Mvg Leegte
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Kitty »

Er is een wezenlijk punt dat de Islam gevaarlijker maakt ten opzichte van het Christendom. De Islam staat hoe dan ook een theocratie voor, de Islam roept nergens op de Staat of de koning te gehoorzamen of zich aan haar te onderwerpen. De enige waaraan onderworpen dient te worden is Allah. Het enige gezag dat er in de Islam echt toe doet is het gezag van Allah. Dat individuele moslims het gezag van de regering aanvaarden, heeft totaal niets van doen met hun religie, die staat onderwerpen aan welk ander gezag dan Allah dan ook, eenvoudig niet toe.

Hoe anders is dit in het christendom, waar in Mattheus al werd opgeroepen tot scheiding van Kerk en Staat met de uitspraak: "Geef de keizer, wat des keizers is." Juist het Christendom, en zeker later het protestantisme heeft de basis gelegd voor de scheiding van Kerk en Staat.

Deze scheiding van Kerk en Staat komt niet voor in de Islam. De Islam is een theocratische ideologie en kan dus nooit worden verenigd met democratie. En dat theocratische karakter vormt tevens het gevaar van de Islam.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
MOODY BLUE
Diehard
Berichten: 1080
Lid geworden op: 22 apr 2006 19:10

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door MOODY BLUE »

Kitty schreef:Er is een wezenlijk punt dat de Islam gevaarlijker maakt ten opzichte van het Christendom. De Islam staat hoe dan ook een theocratie voor, de Islam roept nergens op de Staat of de koning te gehoorzamen of zich aan haar te onderwerpen. De enige waaraan onderworpen dient te worden is Allah. Het enige gezag dat er in de Islam echt toe doet is het gezag van Allah. Dat individuele moslims het gezag van de regering aanvaarden, heeft totaal niets van doen met hun religie, die staat onderwerpen aan welk ander gezag dan Allah dan ook, eenvoudig niet toe.

Hoe anders is dit in het christendom, waar in Mattheus al werd opgeroepen tot scheiding van Kerk en Staat met de uitspraak: "Geef de keizer, wat des keizers is." Juist het Christendom, en zeker later het protestantisme heeft de basis gelegd voor de scheiding van Kerk en Staat.

Deze scheiding van Kerk en Staat komt niet voor in de Islam. De Islam is een theocratische ideologie en kan dus nooit worden verenigd met democratie. En dat theocratische karakter vormt tevens het gevaar van de Islam.
Juist

De islam is doordat het een "ongeleid projectiel" en door geen enkele begrenzijng gehinderd wordt een groot gevaar in zichzelf.
Binnen die ideologie kan men ongegeneerd tegenstanders in naam van allah de mond snoeren
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Gebruikersavatar
The Prophet
Bevlogen
Berichten: 2869
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:24
Contacteer:

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door The Prophet »

Kitty schreef:Hoe anders is dit in het christendom, waar in Mattheus al werd opgeroepen tot scheiding van Kerk en Staat met de uitspraak: "Geef de keizer, wat des keizers is." Juist het Christendom, en zeker later het protestantisme heeft de basis gelegd voor de scheiding van Kerk en Staat.
Ik laat de islam er even buiten, maar wat jij hierboven zegt (Benno Barnard had het er -toevallig?- ook over in zijn bedoelde lezing) is i.m.h.o. een invulling door hedendaagse christenen. Als het christendom iets NIET deed, dan was het wel kerk en staat scheiden. Pas toen de macht van het christendom inzakte en de Verlichting doorbrak, kwam die scheiding er.

Die ene uitspraak uit het NT interpreteren als dat het christendom aan de basis ligt van scheiding van kerk en staat lijkt me zwaar overtrokken.
Sargasso schreef:Barnard lijdt aan een naar het zich laat aanzien steeds vaker voorkomend syndroom onder christenen die zich afzetten tegen de islam: het christelijk revisionistisch syndroom. En dat is geen revisionisme op een goede manier, als in een kwestie van voortschrijdend inzicht. Nee, dit revisionisme bestaat eruit om alle verworvenheden van de moderne westerse maatschappij toe te schrijven aan het christendom en dit in schril contrast met de achterlijkheid in de islamitische wereld op vele van deze gebieden, te plaatsen. Het is een manier om de superioriteit van het christendom of wat vaak de judeo-christelijke grondslag van onze maatschappij wordt genoemd, te onderstrepen. Hiervoor is het helaas wel nodig om de geschiedenis te herschrijven met het christendom als grote motor van de vooruitgang.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Gebruikersavatar
Mahalingam
Ervaren pen
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 aug 2007 21:00

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Mahalingam »

@Ali:Afbeelding
Ali schreef:Ik kan dat geloei van de Islam niet aanhoren.

Dat vind Nieuw Zeeuws Meisje ook:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Kitty »

The Prophet schreef:
Kitty schreef:Hoe anders is dit in het christendom, waar in Mattheus al werd opgeroepen tot scheiding van Kerk en Staat met de uitspraak: "Geef de keizer, wat des keizers is." Juist het Christendom, en zeker later het protestantisme heeft de basis gelegd voor de scheiding van Kerk en Staat.
Ik laat de islam er even buiten, maar wat jij hierboven zegt (Benno Barnard had het er -toevallig?- ook over in zijn bedoelde lezing) is i.m.h.o. een invulling door hedendaagse christenen. Als het christendom iets NIET deed, dan was het wel kerk en staat scheiden. Pas toen de macht van het christendom inzakte en de Verlichting doorbrak, kwam die scheiding er.
Ik heb het hier duidelijk over het protestantisme, onder het protestantisme was de scheiding van Kerk en Staat een feit.

Maar ik ben het met je eens dat het vers van Mattheus niet erg veel heeft bijgedragen aan seculariteit in de eerste periodes van het christendom. Maar het is later wel een aangrijppuntje geweest voor protestante voorkeur voor scheiding van Kerk en Staat, men kon zich op die manier dus op de bijbel beroepen. Dan zou je dus kunnen stellen dat niet het christendom als geheel, maar het protestantisme heeft bijgedragen aan de scheiding tussen Kerk en Staat. Dus degenen die zich verzet hebben tegen het gevestigde geloof. En dat zijn dus zowel verlichtingsdenkers geweest als protestanten. Ze protesteerden tegen de macht van de kerk en tegen de dwaling van de kerk.

Eigenlijk kun je stellen dat we de verworven vrijheden in religie hebben te danken aan diegenen die hun religie zo wisten te verdraaien dat de angel eruit gehaald werd.
We hebben dus eigenlijk niets te danken aan het christendom, maar we hebben veel te danken aan mensen die dat christendom wisten te ontmaskeren en van nieuwe inhoud wisten te voorzien.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Uncle Rat »

Leegte schreef:
Uncle Rat schreef:
Leegte schreef: Dit probleem herken ik OOK.
T'is niet waar...
Heb je nog meer obligate vaststellingen in voorraad?.
Nee, jij levert ze alsmaar aan. En ze zijn, zoals je zelf zegt, heel obvious. We weten allemaal wat de problemen zijn. Maar de volgende stap zal zijn een goede inhoudelijke vorm van islamkritiek te leveren.
De volgende stap na inhoudelijke islamkritiek is een goede inhoudelijke vorm van islamkritiek?

En wat is de stap daarna? Een vorm vinden om de goede inhoudelijke vorm van islamkritiek voorzichtigjes onder de aandacht van het publiek te brengen op een manier dat het ruim uit de buurt van een eventuele lange teen blijft?
En dat is niet strijdig met het concreet politiek (en militair) aanpakken van de bedreiging die de extremistische moslims ons al leveren.
Dat is drie stappen te ver: eerst zullen we het er over eens moeten worden dat de islam unaniem en ondubbelzinnig abject verklaard moet worden (omdat de islam abject is).
Vervolgens gaan we het Westen islamvrij maken. Daarna bepalen we onze strategie, afhankelijk van de reactie van de islamitische landen. Uiteindelijk behoort een concrete politieke (en militaire) aanpak tot de mogelijkheden, maar alles hangt af van het verloop van de eerdere stappen. Vechten tegen extremisten heeft geen enkele zin, want die blijven toestromen en kunnen op elk moment op iedere plaats opduiken.
De twee zijn niet strijdig, maar complementair. We zullen serieus genomen worden door de liberale moslims (en niet als we als een kip zonder kop van de daken blijven schreeuwen: "de islam is een fascistische ideologie!" of iets dergelijks), en we zullen met accurate islamkritiek hen als achterban houden tegen de kwade elementen binnen de islam. Ga jij me maar eens uitleggen wat er zo irrationeel is aan deze aanpak.
We zullen door niemand serieus genomen worden zolang we:
1) volharden in passiviteit.
2) twijfelen aan ons eigen beoordelingsvermogen.
3) een kat geen kat mogen noemen (Vlaamse uitdrukking, maar je begrijpt 'm vermoedelijk wel).
4) onderling verdeeld zijn en elkaar ideologisch bevechten.
5) onze vocabulaire laten bepalen door de ons - misschien - goedgezinde liberale moslims (terwijl hún falen er de oorzaak van is dat het zover heeft moeten komen).
Je schreef: " En dat alleen al, beste Freethinkers, is reden genoeg om de islam te diskwalificeren en te bestrijden met alle middelen die je kunt bedenken....."

De vraag is natuurlijk, of je mij bij de groep van freethinkers wilde betrekken.
Ah zo! Voor mij behoor je bij de groep. Niet dat ik daar iets over te vertellen heb..
Inderdaad, het woord 'wij' is inclusief. Maar aan de andere kant schilder je me continu af als iemand die je belemmert in je ideologische strijd tegen de islam door je stellingen kapot te nuanceren of kapot zou goochelen.

En dat vind ik een heel interessante tegenstelling!
Dat is waar. Ik wijs er voortdurend op waar je mee bezig bent. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik insinueer dat je het niet eens zou zijn met het afgrijzen over de positie van de afvallige.
Uncle Rat schreef: Is die uiteenzetting - off-topic, dat wel - van mij over afvalligen dan geen voorbeeld van realistische kritiek, soms?
O zeker wel. Maar daar hoeven we het dan ook niet oneens over te zijn. De vraag, die belangrijk is voor accurate islamkritiek, is wat we met de islam bedoelen: of we niet onze kritiek af moeten bakenen naar bepaalde stromingen bijvoorbeeld, en niet naar de gemiddelde moslim en zijn vredelievendere ideologische basis, die hij tevens uit de islam haalt.
Gaan we het mikpunt weer onraakbaar maken door het in een onbepaalde hoeveelheid stromingen op te delen?
En de gemiddelde moslim moet wel erg veel inspanning verrichten om uit de islam een vredelievende ideologische basis zien te vissen:
Statistics, by necessity, take into account the entire work. There are 4,018 words in the verses that seem to offer goodness to all of humanity (there are 153,207 words in the Koran, this varies upon which translation). Of course, this goodness is denied later in the chapter, but even at that, we have only 2.6% of the Koran that speaks well of humanity initially. When we say that only 2.6% of the Koran is kind to kafirs at the first glance, we have taken into account the entire text.
Het is zelfs nog erger, lees hier maar.
Als we ergens moeten beginnen te spugen moeten we het dus doen bij de jihadisten, en andere conservatieve stromingen, én hun ideologische basis. Maar m.i. denk jij ten onrechte dat de islamitische ideologie, of de islam als religie, een coherent geheel is. Één blok, waarop zowel de extremist als de liberale moslim zich zou steunen.
Nee hoor. Ik denk helemaal niet dat de islam één monolithisch blok is.
Alleen heb ik nog van niemand vernomen wat daar het voordeel van zou zijn.
Islam-appeasers hebben de gewoonte om met nadruk te stellen dat er niet één islam is, dat de islam geen monolithisch blok is, maar dat de islam verdeeld, versplinterd en divers is.

De bedoeling daarvan is ten eerste om het mikpunt, de islam, onraakbaar te maken: zoals een tegenstander in een film of een computergame die zich in 2, 4, 8 of meer delen opsplitst op het moment dat er een schiettuig op hem gericht wordt zodat er niet meer één doelwit is om te treffen maar een zwerm losse onderdelen. De appeaser tracht op deze manier de islamcritici de mogelijkheid ontzeggen om een mening over de islam te hebben: er is volgens de appeasers immers geen islam.
Ten tweede tracht de appeaser met zo'n nuancering een bepaalde deskundigheid uit te stralen en suggereert de appeaser tegelijkertijd dat dat die kennis niet aanwezig is bij degene die de islam bekritiseert. Dat de islamcriticus veelal nooit beweerd heeft dat de islam een hecht blok is, doet dan niet meer terzake.

Terwijl de appeasers en de islamcritici elkaar voortdurend in de haren vliegen over de islam, bestaat er in de islamitische wereld geen stroming van betekenis die de Westerse waarden verdedigt en daarover voortdurend conflict is met andere islamitische stromingen. Van verdeeldheid en diversiteit is op dit punt niets te merken.

Is de islam daarom een monoliet? Nee, de verschillende stromingen kennen onderling hevige conflicten, maar niet omdat de ene de Westerse waarden verdedigt en een andere niet. De ideologische onenigheid gaat voornamelijk over de mate van afschuw van de Westerse waarden. Volgens de 'fundamentalistische' stromingen kan die afschuw nooit genoeg zijn en de 'gematigde' stromingen zijn het daar eigenlijk wel mee eens maar verkiezen andere tactieken dan overdreven openlijke vijandigheid. Dit tot onvrede van de hardliners.

Nooit gehoord of gelezen: "De Westerse wereld is verdeeld. Er zijn vele stromingen. Er is niet zoiets als 'Het Westen'. Er is inderdaad een kleine groep fanatieke islamofoben, maar de meerderheid van de westerlingen willen gewoon in vrede (in de islamitische betekenis van dat woord) leven."
Pluraliteit is het sleutelwoord, UR.
Inderdaad. De sleutel tot ambiguïteit.
Uncle Rat schreef: En ja, ik blijf op het geheel (islam) spuwen omdat al die onderdelen met elkaar vermengd zijn
O is dat zo joh?
-de vijf zuilen zijn verbonden aan het idee van de jihadistische strijd tegen de ongelovigen?
Nee. Maar wijzen ze de jihad af? Zijn ze ermee in tegenspraak? Zit compassie voor de medemens er in gebakken? Met wat goede wil zou het kunnen. Maar meer ook niet.
-Over de verschillende implicaties van de term jihad bestaat er brede consensus in de moslimgemeenschap? (NOT)
De kleine jihad is de gewapende strijd tegen de ongelovigen.
De grote jihad is de innerlijke strijd. De innerlijke strijd is de voorbereiding op de gewapende strijd.
De islamitische heilige geschriften over jihad behandelen voor negentig procent de gewapende strijd.
-de vredelievende Koranpassages zijn gebonden aan de haatzaaiende passages?
Zie hierboven voor de onthutsende uitkomst van de statistieken.
-de conservatieve stromingen zijn gebonden aan de liberale stromingen?
Nee. Maar ze heffen elkaar ook niet op.
Als er iets is dat faalt om een eenheid te zijn, dan is het de islam wel. Maar die illusie (dat het dat wel zou zijn) wordt desondanks in stand gehouden, vooral door de moslimextremisten die alsmaar de publiciteit krijgen.

Als dat werkelijk een illusie zou zijn. Als de moslimextremisten inderdaad een geïsoleerde groep zouden zijn, die op geen spat sympathie van van de miljard+ overige moslims kan rekenen, dan was het probleem al lang opgelost geweest. Dan had de - veronderstelde - zelfreinigende werking van de islam al lang z'n werk gedaan.
Totaalverbod op de islam. Laten we eens kijken.

- alle Korans op de brandstapel (ok deze misschien nog net niet, maar wel iets in een dergelijke strekking)
Wat is daar mis mee? Haatzaaiboekjes horen in de shredder als mensen ze serieus gaan nemen. Bovendien verbiedt Nederland wel meer boekjes.
- moslims zullen hun geloof in ieder geval niet meer openbaar mogen uiten
Is iets voor te zeggen. Religie mag achter de voordeur blijven. Ben je meteen van die dwangburchten en van het oneigenlijk gebruik van de openbare ruimte af.
- een golf van discriminatie zal onvermijdelijk tegelijkertijd meekomen
Want?
Wie zaait er nu angst? De islamofoob of de islamofiel?
- de geopolitieke situatie tussen het Westen en het Midden-Oosten zal escaleren tot een niveau waar ik liever niet aan zou willen denken.
Angst doet het slecht als raadgever. Impliciet geef je nu toe dat de islam verre van vredelievend is en z'n invloedssfeer onmiskenbaar tot in het Westen heeft uitgebreid. En dat je buigt voor dreigementen.
- we zijn de potentiële achterban van de liberale moslims kwijt.
Hadden ze maar voort moeten maken met de 'liberalisering van de islam'. Weten we meteen waar ze staan.
- en wie weet wat nog meer voor aangename verrassingen
Het zal niet zonder slag of stoot gaan. Maar zover zijn we nog niet. Eerst zullen we er allemaal van overtuigd moeten raken dat het accepteren van het onacceptabele onacceptabel is.
Plaats reactie