Priester moet bestaan Jezus bewijzen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een Italiaanse priester moet voor de rechter bewijzen dat Jezus Christus echt bestaan heeft.

Twijfel
De rechtszaak is aangespannen door de schrijver van het boek 'De Fabel van Christus'. In dat boek trekt schrijver Luigi Cascoli het bestaan van Jezus in twijfel. Dat leverde hem hevige kritiek op van priester Enrico Righi, die in zijn preken de schrijver laakte.

Geen bewijs
Cascoli eist nu bewijs dat Christus een historische figuur was die in de eerste eeuw in Galilea en Judea (het huidige Israël en de Westelijke Jordaanoever) leefde. Hij zegt dat er, afgezien van de evangeliën van de apostelen, geen bewijs is.

Zie: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/) ... bewijs.xml
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

:lol: Goede aktie van die schrijver. Alleen jammer dat de islamieten nu in hun vuistje lachen, kijk maar eens op hun forae.

Maar als Jezus niet bestaan heeft als historisch figuur, kan hij ook niet als profeet opgevoerd worden door Mohammed, dat blijkt dan ook een leugenaar te zijn. 8)
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Yep, de leugen regeert
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Als het bewijs er niet komt, dan kunnen de daden toch wel blijven :?:

Jakobus 2:

14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? 15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof.

Misschien verdwijnt het dode geloof wel als het bewijs er niet komt :wink:
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

an3sdej schreef:Maar als Jezus niet bestaan heeft als historisch figuur, kan hij ook niet als profeet opgevoerd worden door Mohammed, dat blijkt dan ook een leugenaar te zijn. 8)
dat blijkt wat ook dat betreft dan ook een leugenaar te zijn.

Maar kan je liegen over dingen die je gewoon niet kan weten :?
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
FonsV
Diehard

Jezus' bestaan

Bericht door FonsV »

Er hebben vele Joden bestaan die Jezus heetten. Zelfs heden ten dage zijn er nog die die naam dragen. Velen heten ook Mohammed. Dat zijn dan doorgaans moslims.

Historisch 'wetenschappelijk' bewijzen dat de evangelieverhalen wat wij 'zuivere geschiedenis' noemen bevatten is onmogelijk.

Het enige dat je met een gerust hart kunt beweren is dat er naar alle waarschijnlijkheid iemand heeft bestaan, die het begin is geweest van een religieuze beweging onder de Joden en dat die beweging - weer naar alle waarschijnlijkheid - een vervolg heeft gekregen in het christendom.

Voor de rest is er in de verhalen bijzonder veel 'vormgeving' aan te wijzen. Of hoe je dat laatste wilt noemen. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
mohl867
Contacteer:

Bericht door mohl867 »

Did Jesus exist? Italian court to decide .

By Phil Stewart

ROME (Reuters) - Forget the U.S. debate over intelligent design versus evolution.

An Italian court is tackling Jesus -- and whether the Roman Catholic Church may be breaking the law by teaching that he existed 2,000 years ago.

The case pits against each other two men in their 70s, who are from the same central Italian town and even went to the same seminary school in their teenage years.

The defendant, Enrico Righi, went on to become a priest writing for the parish newspaper. The plaintiff, Luigi Cascioli, became a vocal atheist who, after years of legal wrangling, is set to get his day in court later this month.

"I started this lawsuit because I wanted to deal the final blow against the Church, the bearer of obscurantism and regression," Cascioli told Reuters.

Cascioli says Righi, and by extension the whole Church, broke two Italian laws. The first is "Abuso di Credulita Popolare" (Abuse of Popular Belief) meant to protect people against being swindled or conned. The second crime, he says, is "Sostituzione di Persona", or impersonation.

"The Church constructed Christ upon the personality of John of Gamala," Cascioli claimed, referring to the 1st century Jew who fought against the Roman army.

A court in Viterbo will hear from Righi, who has yet to be indicted, at a January 27 preliminary hearing meant to determine whether the case has enough merit to go forward.

"In my book, The Fable of Christ, I present proof Jesus did not exist as a historic figure. He must now refute this by showing proof of Christ's existence," Cascioli said.

Speaking to Reuters, Righi, 76, sounded frustrated by the case and baffled as to why Cascioli -- who, like him, came from the town of Bagnoregio -- singled him out in his crusade against the Church.

"We're both from Bagnoregio, both of us. We were in seminary together. Then he took a different path and we didn't see each other anymore," Righi said.

"Since I'm a priest, and I write in the parish newspaper, he is now suing me because I 'trick' the people."

Righi claims there is plenty of evidence to support the existence of Jesus, including historical texts.

He also claims that justice is on his side. The judge presiding over the hearing has tried, repeatedly, to dismiss the case -- prompting appeals from Cascioli.

"Cascioli says he didn't exist. And I said that he did," he said. "The judge will to decide if Christ exists or not."

Even Cascioli admits that the odds are against him, especially in Roman Catholic Italy.

"It would take a miracle to win," he joked.

Reuters

http://www.swissinfo.org/sen/swissinfo. ... 6396115000
"Wees niet bevreesd, gewoon toeval."
"Toeval? Je lag wel in je nakie!"
mohl867
Contacteer:

Bericht door mohl867 »

"It would take a miracle to win."

But Christ will not make it happen, just to prove that Cascioli is wrong...
Christ exists, but doesn't love everybody.
What's the point in believing His existence when you're not sure that He believes in you?
:har:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1305
"Wees niet bevreesd, gewoon toeval."
"Toeval? Je lag wel in je nakie!"
bert
Forum fan

Bericht door bert »

http://www.atheists.org/christianity/didjesusexist.html
They Should Have Noticed

John E. Remsburg, in his classic book The Christ: A Critical Review and Analysis of the Evidence of His Existence (The Truth Seeker Company, NY, no date, pp. 24-25), lists the following writers who lived during the time, or within a century after the time, that Jesus is supposed to have lived:
Josephus
Philo-Judæus
Seneca
Pliny Elder
Arrian
Petronius
Dion Pruseus
Paterculus
Suetonius
Juvenal
Martial
Persius
Plutarch
Pliny Younger
Tacitus
Justus of Tiberius
Apollonius
Quintilian
Lucanus
Epictetus
Hermogones Silius Italicus
Statius
Ptolemy
Appian
Phlegon
Phædrus
Valerius Maximus
Lucian
Pausanias
Florus Lucius
Quintius Curtius
Aulus Gellius
Dio Chrysostom
Columella
Valerius Flaccus
Damis
Favorinus
Lysias
Pomponius Mela
Appion of Alexandria
Theon of Smyrna
According to Remsburg, "Enough of the writings of the authors named in the foregoing list remains to form a library. Yet in this mass of Jewish and Pagan literature, aside from two forged passages in the works of a Jewish author, and two disputed passages in the works of Roman writers, there is to be found no mention of Jesus Christ." Nor, we may add, do any of these authors make note of the Disciples or Apostles - increasing the embarrassment from the silence of history concerning the foundation of Christianity.
Het is alsof men binnen honderd jaar over een figuur spreekt die anno 2006 de historisch belangrijkste figuur geweest zou zijn zonder dat hij in onze belangijkste kranten voorkomt.
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Naar aanleiding van al dit gedoe ging ik eens op zoek of ik The Historical Jesus van Albert Schweitzer inmiddels al op het web kon vinden - en jawel, voor wie is geïnteresseerd:

http://www.earlychristianwritings.com/schweitzer/

Ik moet hem zelf nog wel lezen, maar aangezien het een klassieker is, link ik ongezien. :D
"The Church constructed Christ upon the personality of John of Gamala," Cascioli claimed, referring to the 1st century Jew who fought against the Roman army.
Ah nee weer iemand anders. :shock: Wie is nou weer John of Gamala? Gaat Gascioli dat nou ook voor de rechtbank bewijzen?

Van de ene naar de andere flauwekul zit ik net op te wachten.
"In my book, The Fable of Christ, I present proof Jesus did not exist as a historic figure. He must now refute this by showing proof of Christ's existence," Cascioli said.
Ah... een publiciteitsstunt om zijn boek te promoten. :wink:
Speaking to Reuters, Righi, 76, sounded frustrated by the case and baffled as to why Cascioli -- who, like him, came from the town of Bagnoregio -- singled him out in his crusade against the Church.
Geinig. Cascioli heeft zomaar iemand uitgekozen voor zijn boekpromotie. :?
Righi claims there is plenty of evidence to support the existence of Jesus, including historical texts.
Gelukkig, dan worden die ook een keer bekend en gelezen. Dat 'including historical texts' doet mij denken dat hij daarnaast ook de bijbel gaat aanvoeren als bewijs. Mooi, dan kunnen die boeken nou eindelijk ook eens wetenschappelijk worden gedateerd. De datering van teksten van 'Paulus' (ook zo'n ahistorische figuur) worden tegenwoordig al zonder blikken of blozen tot vlak bij de vermeende dood van Jezus teruggebracht. Dat sterkt de gelovigen, maar voor een rechtbank lijkt die datering me niet toelaatbaar. :D

Ik heb maar even nagezocht wat er Wiki er over zegt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Historicit ... sus_Christ

http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

Al met al vraag ik me ook af hoe de rechter om zal gaan met de bewijsstukken.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik vraag me sterk af of Josephus ten tijde van Jezus heeft geleefd. Lijkt me zeer onaannemelijk als hij ook de verwoesting van Jeruzalem door Titus heeft meegemaakt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
FonsV
Diehard

Enrico Righi

Bericht door FonsV »

Cascoli eist nu bewijs dat Christus een historische figuur was die in de eerste eeuw in Galilea en Judea (het huidige Israël en de Westelijke Jordaanoever) leefde. Hij zegt dat er, afgezien van de evangeliën van de apostelen, geen bewijs is.
Zijn de evangeliën een ‘bewijs’? Zijn de Ilias en Odyssee ‘bewijzen’ voor wanneer en waar Odysseus heeft geleefd en wat hij tijdens zijn leven heeft gedaan?

Priester Enrico Righi lijkt mij met een probleem te zitten. Hij heeft de schrijver Luigi Cascoli gelaakt en zal nu van hetzelfde laken wel een pak krijgen.
Er zit dus volgens de krant in Italië een priester met een probleem. Italië is een eind uit de buurt en de priester Enrico Righi ken ik niet. Niet als Enrico Righi en niet als priester.

Om je de waarheid te zeggen: het onderwerp interesseert me geen barst. En dat is bijzonder weinig. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Sararje schreef:Ik vraag me sterk af of Josephus ten tijde van Jezus heeft geleefd. Lijkt me zeer onaannemelijk als hij ook de verwoesting van Jeruzalem door Titus heeft meegemaakt.
Josephus Flavius' geboorte- en sterfjaar worden geschat op ca. 36 - 100.

Jezus leefde natuurlijk helemaal nooit, maar daar gaat het nou juist over. :D
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tuurlijk maar dan kan Josephus nooit een betrouwbaar oogetuige verslag hebben geschreven.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Een betrouwbaar ooggetuigeverslag was het zowiezo niet. Dit schreef Josephus in De oude geschiedenis van de Joden, boek 18, hoofdstuk 3, $3:
3:63.
In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voorzover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verrichtte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus.
3:64.
Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van heden is de naar hem genoemde groep christenen niet verdwenen.
Dit is het zgn. Testimonium Flavianum. Er staat een uitgebreid commentaar over in mijn boek, er is vanzelfsprekend uitgebreid gediscussieerd over de historiciteit, ik zal het eens gaan doorlezen.

'In dit tijd' verwijst naar de geschiedenis van Pilatus, de stadhouder van Judea, waarover Josephus het hier heeft. De Joden eisten het recht te leven volgens hun wetten, Pilatus verhinderde dit, omdat het een belediging zou zijn aan het adres van de keizer. Tegen Pilatus werden door de joden uitgebreide protestdemonstraties georganiseerd, aldus Josephus.

In elk geval spreekt Josephus in de verleden tijd, op een toon alsof hij de man niet zelf ontmoet heeft.
Plaats reactie