fbs33:
Je zult daardoor moeten beseffen dat het noemen van Abu Zayd als liberaal (en dus goed) een onmogelijkheid is zonder het automatisch inherente aanklevende kwaad van (1) te noemen! (al was het maar als afzetpunt (basis) voor (2)
Precies! En omgekeerd zullen islamofobe islamkritici moeten beseffen dat het noemen van vertegenwoordigers van (1) de 'kwade' islam een onmogelijkheid is zonder het inherent aanwezige tegendeel van (2) de 'goede' of gematigde/liberale islam (al was het maar als afzetpunt van liberale moslims voor (1)). Dus weg met Wilders' ontkenning van het bestaan van de gematigde islam van gematigde moslims!
Uiteraard laat het onverlet dat religie (in dit geval de islam) een volkomen tandeloze steriliteit in zou houden als het (niet op zijn minst!) een leidraad van gezag zou verlenen aan de e.o.a. ethiek/ideologie (waar daden aan te ontlenen zijn!)
Op wie? zou Abu Zayd zich kunnen beroepen om gezag te verlenen aan zijn liberale interpretaties?
Aangezien Abu Zayd en andere hedendaagse liberale islamhervormers zichzelf plaatsen in de eeuwenoude theologische denktraditie van eigentijds herinterpreterende koranexegeten hebben zij de keuze uit een lange rij moslimdenkers met de open idjtihad-poort om zich op te beroepen - hoewel natuurlijk zowel de liberale moslimdenker uit het verleden als die uit het heden zich uiteindelijk beroepen op het gezag van de geschapen tekst van de «Koran» voor moslims met historisch en eigentijds besef.
Wat volkomen buiten schot blijft, maar zich wel manifesteert, zijn de materiële beslommeringen die het islamitische bevolkingsoverschot voor de EU (en Ned. in het bijzonder!) meebrengen terwijl islamofielen zich wanhopig aan een enkele liberale moslim vastklampen om de islam te rechtvaardigen als een te integreren cultuur-deel!
Wat jij als islamofobe religiekriticus het
vastklampen noemt van een 'islamofiel' aan één liberale moslim, is in feite
de meest toepasselijke strategie mbt angstbestrijding toegepast door een distinctieve islamkriticus op het bestrijden van grenzeloze islamofobie of verabsoluteerde angst voor (1) de islam met de gezichten van Khomeini, Bin Laden, Mohammed B. ect door deze islamangst te confronteren met één gezicht van (2) en zo een grens te (kunnen) laten ervaren. Zonder een dergelijke grens aan de westerse islamangst neemt de kans toe op een mogelijke toekomst waarin moslimhatende & pro-westerse NLers moskeeën in brand gaan zetten of andere rampen aan moslims gaan toebrengen ongeacht of ze (1) verwerpen en (2) aanhangen, want het verschil tussen beide doet er niet echt toe: het onderscheid tussen (1) en (2) is voor de islamofobe anti-moslims in laatste instantie toch niet te rechtvaardigen want een gematigde islam waarvoor we niet bang hoeven te zijn bestaat niet, er is maar één islam en daarvoor is angst gerechtvaardigd en daarvan moet NL worden bevrijdt.
vegan-revolution:
Verder denk ik dat degenen die zeggen zich in (2) te bevinden maar moeten aangeven wat ze nog goed vinden aan "hun" islam en waar ze dat vandaan denken te halen. Hoe denken zij "liberaal" en "gematigd" met de islam te kunnen verenigen?
Persoonlijk lijkt het me erg lastig om lang consequent in (2) te blijven hangen, zonder al snel weer in (1) terug te vallen of al snel de islam geheel de rug toe te keren.
Aangezien Abu Zayd zich als consequent in (2) bevindende liberale islamhervormer/korangeleerde in zijn geboorteland in conflict kwam met de orthodoxe korangeleerden van (1) en deze laatsten hem gingen bestempelen als 'afvallige van de islam' zodat de bepaalde trouwe (1)-aanhangers hem uiteindelijk met de dood gingen bedreigen (en daartoe bereid waren gebleken in het verleden), dan lijkt het mij in zijn geval niet zo lastig om (1) voorgoed af te zweren en juist gemakkelijk invoelbaar dat hij voor de rest van zijn NLse leven buiten Egypte in (2) wil blijven en in academische vrijheid aan (2) wil blijven werken.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens