Mediteren op school

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chromis
IT Tech. & Moderator

Mediteren op school

Bericht door chromis »

In een school in Lelystad willen ze een nieuw keuzevak introduceren: trancedente meditatie, maar dan op de manier van Maharishi.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/61064
Transcendente Meditatie keuzevak op school in Lelystad
Gepost door Rob (R@b) - Bron: ND / ANP / De Telegraaf
Gepubliceerd: zaterdag 7 januari 2006 @ 11:31
De openbare scholengemeenschap De Rietlanden in Lelystad is van plan vanaf komend schooljaar Transcendente Meditatie (TM) als keuzevak in te voeren voor leerlingen in de onderbouw. De jonge scholieren kunnen dan twee- tot driemaal daags mediteren volgens de methode van de Indiase goeroe Maharishi Mahesh Yogi.

Het verzoek om invoering van TM als keuzevak komt van ouders van leerlingen van basisschool De Fontein in Lelystad. Op die school staat het gedachtegoed van goeroe Maharishi centraal. Veel kinderen uit groep acht van die school gaan naar De Rietlanden.

Goeroe Maharishi Mahesh YogiEr moeten wel voldoende aanmeldingen (zeker zo'n 15 leerlingen) komen voor TM als keuzevak. De belangstelling vanuit De Fontein is daarvoor niet groot genoeg. De Vakgroep Transcendente Meditatie, die de meditatievorm propageert, zal daarom leerlingen van andere scholen moeten overhalen om naar De Rietlanden te gaan. Rietlanden-rector J. Terbach moet nog zien of dat lukt: ''Bij onvoldoende belangstelling kunnen leerlingen wel buiten het lesprogramma om voor of na schooltijd op school mediteren.''

Terbach houdt echter wel één slag om de arm. Als de invoering van TM als keuzevak teveel andere leerlingen afschrikt, dat ziet hij ervan af. Maar negatieve reacties heeft tot nog toe niet gehoord. De onderwijsinspectie en de medezeggenschapsraad zijn volgens hem al akkoord.

Werving jongeren
Vandaag staat in De Telegraaf een groot interview met multi-miljonair Paul Gelderloos, topman van telecombedrijf Scarlet. Gelderloos is een fanatiek aanhanger van goeroe Maharishi Yogi. Hij helpt de goeroe, wiens Nederlandse hoofdkwartier is gevestigd in de Limburgse bossen, met het werven van 1.000 jongeren voor een opleiding in ''Totale Kennis, de Totale Natuurwet en de Wil van God.''

Volgens de Scarlet-topman zal men zich daarbij gaan richten op scholieren, omdat heel veel jonge mensen zich afvragen wat ze met hun leven willen doen. ''Ons doel is de leiders van de toekomst op te leiden. Deze nieuwe leiders moeten een harmonische ontwikkeling hebben van hoofd en hart, door grotere samenhang in hun hersenwerking.''

Gelderloos weet naar eigen zeggen alles van TM. Hij promoveerde aan de Universiteit van Nijmegen op onderzoek naar transcendente meditatie en ging vervolgens in Amerika aan de slag als assistent-professor aan de Maharishi University of Management in Fairfield, Iowa - het Amerikaanse bolwerk van de Maharishi-beweging. Hij beaamt dat dit soort denkbeelden vaak leidt tot sceptische reacties en hoongelach: ''Maar ik stoor me er niet aan, ik ben hier al zo lang mee bezig. Het interesseert me niet wat de mensen denken. Ik weet voor mezelf dat ik goed bezig ben.''
Nu zie ik zoiets liever dan bijbel- en koranindoctrinatie, alhoewel ik me toch stiekum afvraag wat de werkelijke achterliggende reden van deze "liefdevolle" en "goedbedoelde" sektarische stroming is. Mischien is dat wantrouwend van mij, maar ik ken mijn pappenheimers wel wat dat betreft.

Iemand ervaring met die beweging, die blijkbaar toch wel steeds meer in de ban van allerlei Nederlanders begint te komen?

Edit: dit kwam ik al in ieder geval tegen http://www.suggestibility.org/index.htm

http://web.archive.org/web/200502091319 ... llet.shtml
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

In Vlodrop zitten ze in het natuurgebied de Meinweg (Het oorspronkelijke klooster wilden ze verbouwen ik heb niet gevolgd of het gelukt is)hebben ook gepoogd met lokale partijtjes in de gemeenteraden in de omliggende dorpen zetels te krijgen, het lijkt me gewoon een financieel sterke gemeenschap. Ze proberen zo'n beetje alles uit( alle beetjes helpen het doel heiligt de middelen,probeer maar wat, wat helpt hou je, voor wat mislukt probeer je wat nieuws).
Een soort vriendenclubje (ons kent ons, ons helpt ons)ik dacht dat een lid van de Beatles oorspronkelijk er wat geld in geduwd heeft. (Tja er is geld en je moet er wat mee doen,he?)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Nu zie ik zoiets liever dan bijbel- en koranindoctrinatie, alhoewel ik me toch stiekum afvraag wat de werkelijke achterliggende reden van deze "liefdevolle" en "goedbedoelde" sektarische stroming is. Mischien is dat wantrouwend van mij, maar ik ken mijn pappenheimers wel wat dat betreft.

Wat is er voor een verschil in indoctrinatie zoals jij het uitdrukt tussen de bijbel-en koranindoctrinatie, en T.M die ingevoerd zou kunnen worden als keuzevak volgens het GEDACHTENGOED van goeroe Maharishi, ondanks je allert blijft.

Ben in het verleden z'n 20 jaar geleden een keer met vrienden mee geweest naar een bijeenkomst van hun. Daar werd onder meer verteld dat men alleen door de meditatie van de Maharishi verlicht zou raken, alle andere wegen zouden uitgesloten zijn.
Dan gaan bij mij al de haren rechtop staan.
Verder kennen zij inwijdingen waar ieder dan een bepaald nietszeggend woord krijgt waar hij op moet mediteren. Drie van mijn vrienden gingen vrijwillig, als men daar al van kan spreken wanneer men verteld krijgt dat het de enigste weg is die tot verlichting voert, ondanks mijn tegenargumenten ertoe over zich te laten inwijden in de geheimenissen van de leer van Maharishi. Nieuwsgierig als ik ben wilde ik weten welk woord dat wa. Dat mochten ze onder geen beding vertellen. Nee je moet er eerst voor betalen. Na afvallig te zijn geworden bleken 2 van hun hetzelfde woord te hebben gekregen.. Een vriend van mij had nog een cursus voor 4000 gulden gevolgd om te leren leviteren, ondanks ik hem vertelde dat hij zich voor 45 gulden het boek de yoga soetras van patanjali kon kopen en daar precies in stond wat hij moest doen om te leren leviteren. 4000 gulden armer en niet kunnen leviteren hield ook hij het voor gezien.

Eeerlijkheidshalve moet ik toegeven dat men daar waar de verwachtingen liggen ten opzichte van het leven in al zijn manifestaties men altijd beinvloedbaar is door onwetenheid en angst.
Niemand kan een ander van iets overtuigen, van wat ook maar, als er niet in hemzelf een verwachting leeft dat het zo zou kunnen zijn.

Dit ten opzichte van "geloofskwesties" en ook ten opzichte van de "wetenschap".
Beide dragen waarheden en onwaarheden in zich. En dit zal zo blijven tot het punt waarop de mens de waarheid in zichzelf ondekt, die totaal niet hoeft te botsen noch tot conflicten leidt met datgene wat tot nu toe door de "wetenschap" is her-ondekt.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Mijn ouders wonen in Vlodrop dus ik heb ze even gebeld voor wat first hand info:
'Nette luuj mer ze komme allemoal van Zjwaame' aldus mijn moeder.
Vrije vertaling; aardige, beschaafde mensen maar allemaal rijp voor het gesticht.
Zuslief, die wel hun munteenheid accepteert (geld is geld) kon zich daar wel in vinden.
De kleine denkt dat het witte sinterklazen, of spoken zijn en is er bang voor.

Als mensen in een jurk door het bos willen rennen vind ik het prima (je ziet ze zelden op een fiets, dat schijnt lastig te zijn), wat TM nou precies aan positieve invloed op de omgeving heeft weet ik niet, ik weet ook niet hoever zo iets straalt.
Ik meen dat het moordcijfer in Limburg aschrikbarend hoog is.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jessy schreef: Een vriend van mij had nog een cursus voor 4000 gulden gevolgd om te leren leviteren, ondanks ik hem vertelde dat hij zich voor 45 gulden het boek de yoga soetras van patanjali kon kopen en daar precies in stond wat hij moest doen om te leren leviteren. 4000 gulden armer en niet kunnen leviteren hield ook hij het voor gezien.
:lol: Levitatie; (tijdelijke opheffing door) opheffing van de zwaartekracht.
Ik heb de Yoga soetra's van Patanjani ook in de boekenkast staan, en er vroeger uit gelezen. Ik heb bij het toepassen ervan nooit vernomen dat ik opsteeg :wink:

Wat betreft TM; ik vind het afzetterij en bedriegerij.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Jessy schreef: Wat is er voor een verschil in indoctrinatie zoals jij het uitdrukt tussen de bijbel-en koranindoctrinatie, en T.M die ingevoerd zou kunnen worden als keuzevak volgens het GEDACHTENGOED van goeroe Maharishi, ondanks je allert blijft.
Meditatie op zich is, afgezien van de link naar Marahirshi in dit geval, en andere oosterse sferen, een methode om je gedachten op orde te krijgen. Het is blijkbaar voor sommigen een kunst om je te kunnen ontspannen, in deze maatschappij. Daarom stel ik dat er met meditatie op zich niks mis hoeft te zijn, want je leert iets waar je later wat aan hebt. Kinderzieltjes hersenspoelen en bang maken met de hel of de wil van Allah om ze zo voor een hoger doel in te zetten is een heel ander verhaal - vandaar.

Mijn stelling is dus min of meer: aan bidden en bangmakerij heb je helemaal niets, meditatie allicht wel. Of je wat aan de context van Mararishi hebt, ik vermoed van niet.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik ben als het dan toch zo nodig moet meer voor autogene ontspanning. Dus zonder goeroes of zweverige theorieen goed en bewust leren onspannen. De fysieke effecten hiervan zijn namelijk hetzelfde als die van transcedente kolder. Grootste voordeel is dat mensen het dan echt zelf doen. Doen ze natuurlijk anders ook maar dan wellicht in gedachten geholpen door grote voorganger. Kortom, ontspanning fysiek en mentaal kan ook zonder hokus pokus.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 08 jan 2006 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Fenomeen schreef: 'Nette luuj mer ze komme allemoal van Zjwaame' aldus mijn moeder.
Vrije vertaling; aardige, beschaafde mensen maar allemaal rijp voor het gesticht.
Je beledigt de mensen uit Swalmen :D

Wat is er mis met klassieke Zen, waarom moet het op z'n Maharishi's, met een persoonlijke mantra die nergens op slaat?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Terrenusaum

Bericht door Terrenusaum »

Heeft iemand van jullie ervaring met meditatie.

Ik zou best willen kunnen mediteren, echter ZONDER Maharishi & co.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Terrenusaum schreef:Heeft iemand van jullie ervaring met meditatie.

Neem een klank zonder betekenis, ga ontspannen zitten met je ogen gesloten, en herhaal het woord continu, op een gegeven moment bemerk je dat je ophoudt met denken, en dat een diepe gewaarwording van rust over je komt.

Meer is het niet, werkt goed bij de tandarts. :wink:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Trancedente Meditatie op school? Wat is het nut van een dergelijk fröbelvak? Ik heb een ander idee. Laten we het ouderwetse reken en wiskunde onderwijs weer wat meer in ere herstellen zodat de toekomstige pabo student met rekenen weer mee kan met de gemiddelde basisschool leerling.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

[quote="collegavanerik
Neem een klank zonder betekenis,

Ahoemm schijn beter te werken dan Brrrrrrr :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Terrenusaum schreef:Heeft iemand van jullie ervaring met meditatie.

Ik heb zelf zenmeditatie gedaan. Dit is een acceptabele manier van mediteren, en het meest zuiver, zonder zweverigheid, guru's, chakra's etc...
Autogene training werkt bij veel mensen ook goed.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie