WK kijkers afgeslacht
Moderator: Moderators
Re: WK kijkers afgeslacht
En weer een nieuw hoogtepunt uit de Beerput van Vrede. Maar goed, Voetbal is Oorlog, en daar zet je dan wat Islamitische Vrede tegenover. Plus: en dat moeten we vooral niet vergeten, ze gaan nu wel naar een minder erge hel natuurlijk, eentje zonder vuvuzela's stel ik me zo voor......
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Ah, een op een hellend vlak redenatie gebaseerde hypothetisch moord is inderdaad even erg als vermoord worden omdat je TV kijkt. Ergo: we zijn allemaal even gemeen.Nietweten en Geweten schreef:Ik geef toe dat een moord van een andere orde van verachtelijkheid is dan het ophangen van een dood schaap, maar beide ideologisch gemotiveerde acties zijn verachtelijk en er moet voorkomen worden dat het schaap ooit zal worden vervangen door een moslim.
Weet ja, het verschil tussen wij en zij is een half millennium aan beschaving. Westerlingen zijn gemiddeld veel minder geneigd om te moorden vanwege debiele redenen dan moslims en dit is bewijs nummer 1.098.895 of zo.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Weet je, duizend jaar geleden waren de huidige westerlingen en christenen verder ontwikkeld dan de meeste hedendaagse moslims en het afgelopen duizend jaar hebben westerlingen en christenen toch vanwege debiele redenen tientallen mensen vermoord. 30 jaar geleden, 65 jaar geleden, noem maar op of zijn ze pas in het jaar 2010 westers geworden?Marinus schreef:Ah, een op een hellend vlak redenatie gebaseerde hypothetisch moord is inderdaad even erg als vermoord worden omdat je TV kijkt. Ergo: we zijn allemaal even gemeen.Nietweten en Geweten schreef:Ik geef toe dat een moord van een andere orde van verachtelijkheid is dan het ophangen van een dood schaap, maar beide ideologisch gemotiveerde acties zijn verachtelijk en er moet voorkomen worden dat het schaap ooit zal worden vervangen door een moslim.
Weet ja, het verschil tussen wij en zij is een half millennium aan beschaving. Westerlingen zijn gemiddeld veel minder geneigd om te moorden vanwege debiele redenen dan moslims en dit is bewijs nummer 1.098.895 of zo.
Bovendien, de meeste "moslimlanden" zijn gek op voetbal en vanwege die combinatie zijn volgens mij afgelopen decennia geen mensen vermoord.
Sorry, verkeerde zin gemaakt met huidige westerlingen en 1000 jaar geleden maar dat snappen jullie wel he. Ik bedoelde dus landen en gebieden.
Het heeft weinig zin om moorden door westerlingen erbij te halen. De fundamentalisten die dit soort acties uitvoeren, baseren zich op de fundamenten van de islam. Meestal is de actie vanuit de islam prima te rechtvaardigen.
In dit geval kan ik al een paar redenen noemen:
- De islam leert dat overtreding van religieuze regels niet door Allah, maar door mensen moet worden afgestraft (absurd genoeg kan Allah het blijkbaar niet zelf af). Dit heeft het gevaar in zich dat "overtreders" worden afgeslacht.
- Voetbal kan volgens bepaalde interpretaties haram worden verklaard. Voetbal is zinloos tijdverdrijf, net als bijvoorbeeld muziek. Mohammed vond dat mensen aan vechtsporten moesten doen (de reden laat zich raden) en geen voetbal.
Daarnaast is de kleding van voetballers islamitisch ongepast.
De combinatie van regels die op vele manieren kunnen worden uitgelegd, en de plicht als mens om religieuze regels te handhaven, blijkt een levensgevaarlijke mix.
In dit geval kan ik al een paar redenen noemen:
- De islam leert dat overtreding van religieuze regels niet door Allah, maar door mensen moet worden afgestraft (absurd genoeg kan Allah het blijkbaar niet zelf af). Dit heeft het gevaar in zich dat "overtreders" worden afgeslacht.
- Voetbal kan volgens bepaalde interpretaties haram worden verklaard. Voetbal is zinloos tijdverdrijf, net als bijvoorbeeld muziek. Mohammed vond dat mensen aan vechtsporten moesten doen (de reden laat zich raden) en geen voetbal.
Daarnaast is de kleding van voetballers islamitisch ongepast.
De combinatie van regels die op vele manieren kunnen worden uitgelegd, en de plicht als mens om religieuze regels te handhaven, blijkt een levensgevaarlijke mix.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There should be no (money) prizes for competitions except archery competitions and races with camels and horses.”
Sommige geleerden zijn van mening, dat als het prijzengeld besteed wordt aan Jihad, dat het dan wel is toegestaan.
Kijken naar sport en spel wordt ook afgeraden, zoals Gerard al schreef, wegens verspilling van tijd, die je beter kunt besteden aan gebed en studie van de Islam. En natuurlijk de te korte broekjes van de spelers, het gemengde publiek en de schaars geklede dames op de tribune.
Al met al dus geen echte moslims die kijken. Dus afvallig, dus verdienden ze de doodstraf.
Sommige geleerden zijn van mening, dat als het prijzengeld besteed wordt aan Jihad, dat het dan wel is toegestaan.
Kijken naar sport en spel wordt ook afgeraden, zoals Gerard al schreef, wegens verspilling van tijd, die je beter kunt besteden aan gebed en studie van de Islam. En natuurlijk de te korte broekjes van de spelers, het gemengde publiek en de schaars geklede dames op de tribune.
Al met al dus geen echte moslims die kijken. Dus afvallig, dus verdienden ze de doodstraf.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Een gouden medaille voor deze mentale hink-stap-sprong. Hoeveel moslims in ons land denk jij dat zich werkelijk bezig houden met dit soort 'verboden'?Al met al dus geen echte moslims die kijken. Dus afvallig, dus verdienden ze de doodstraf.
-
siger
Jij mag ook wel een medaille, want je bent voor zover ik zie de eerste die de hink-stap-sprong naar "ons land" maakt.Per schreef:Een gouden medaille voor deze mentale hink-stap-sprong. Hoeveel moslims in ons land denk jij dat zich werkelijk bezig houden met dit soort 'verboden'?Al met al dus geen echte moslims die kijken. Dus afvallig, dus verdienden ze de doodstraf.
Maar nu je het er toch over hebt, ik denk dat de laatste moslim die ik enkele dagen geleden gehoord heb in "ons land" van mening was dat afvalligen de doodstraf verdienen als de religie verbonden is aan het staatsburgerschap. En dat is misschien wel de "gematigde" versie.
edit: Zie http://www.debalie.nl/player/playmovie_ ... agmentsid=
Inderdaad kort door de bocht. De meeste moslims zullen het niet met de daders eens zijn. Zelfs in moslimlanden niet. Er zijn genoeg goedwillende gematigde moslims, maar er is geen gematigde Islam.
De Koran (en voor de soenieten, nu eenmaal de meerderheid van de moslims, ook de ahadith) is geldig onverkort en voor alle tijden. En daar staan nu eenmaal niet zulke leuke dingen in richting ongelovigen, afvalligen, joden, overspeligen enzovoorts.
Een gematigde moslim zal wellicht denken, dit zou niet zo moeten, maar laat Allah daar maar over beslissen na de dood, maar het hardop zeggen zou tegen de Koran en ahadith indruisen en hij/zij zou ook van afvalligheid beschuldigd kunnen worden.
Nou is de voetbalmoord wel erg extreem en er zullen genoeg fatwa's zijn, dat voetbal niet zo erg is, maar het basisprincipe blijft: Afvalligheid is hoogverraad en hoogverraad wordt in wereldse maatschappijen al als een van de ergste misdaden gezien, hoeveel erger is het dan niet als je hoogverraad jegens Allah pleegt.
De Koran (en voor de soenieten, nu eenmaal de meerderheid van de moslims, ook de ahadith) is geldig onverkort en voor alle tijden. En daar staan nu eenmaal niet zulke leuke dingen in richting ongelovigen, afvalligen, joden, overspeligen enzovoorts.
Een gematigde moslim zal wellicht denken, dit zou niet zo moeten, maar laat Allah daar maar over beslissen na de dood, maar het hardop zeggen zou tegen de Koran en ahadith indruisen en hij/zij zou ook van afvalligheid beschuldigd kunnen worden.
Nou is de voetbalmoord wel erg extreem en er zullen genoeg fatwa's zijn, dat voetbal niet zo erg is, maar het basisprincipe blijft: Afvalligheid is hoogverraad en hoogverraad wordt in wereldse maatschappijen al als een van de ergste misdaden gezien, hoeveel erger is het dan niet als je hoogverraad jegens Allah pleegt.
it remains popular.
it remains popular.
Er wordt toch gesproken over moslims? Nou, die wonen hier ook hoor. Voor jouw duidelijkheid, met 'ons land' bedoel ik Nederland, omdat ik voor het gemak even aanneem dat degene aan wie de reactie was gericht daar net als ik woont.siger schreef: Jij mag ook wel een medaille, want je bent voor zover ik zie de eerste die de hink-stap-sprong naar "ons land" maakt.
Heel fascinerend allemaal. We kunnen ons vorig gesprek hierover wel herhalen maar feit blijft dat we allebei niet weten hoe groot de groep 'gematigden' is omdat hier geen onderzoek naar is gedaan. Uit jouw posts maak ik op dat je vooral kijkt naar excessen en daarbij aannames maakt die ik niet deel. Wat sharia betreft: Als mensen hier op hun eigen manier willen organiseren hoe zij hun hypotheek-constructie willen vormgeven of binnen de Nederlandse wet zelf familiekwesties willen regelen heb ik daar geen enkel probleem mee.siger schreef: Maar nu je het er toch over hebt, ik denk dat de laatste moslim die ik enkele dagen geleden gehoord heb in "ons land" van mening was dat afvalligen de doodstraf verdienen als de religie verbonden is aan het staatsburgerschap. En dat is misschien wel de "gematigde" versie.
Ik deel wel van harte jouw mening dat in ieder geval die excessen niet zouden moeten bestaan en onwenselijk zijn en verwijt jou zeker niet dat je een eenzijdige kijk heb. Misschien heb ik die zelf wel in verband met mijn werk, waar ik veel contact heb met (groepen) moslims en in onderlinge gesprekken en discussies herken ik niets van de verhoudingen zoals jij die schetst.
@Vilaine
Dat betwijfel ik. Wat ik zelf zie en wat volgens mij ook logisch is, is dat de individualiteit van in ieder geval moslims die in het Westen leven ook zal doorzetten in de religieuze sfeer. Logisch omdat het voor iedereen het beste alternatief is, logisch omdat niemand behoefte heeft aan constante druk uit de omgeving om naar allerlei regeltjes te leven en logisch omdat de generaties die nu opgroeien veel meer verbanden aangaan met mensen buiten de eigen groep en daarmee het gezinshoofd dat niet zo is opgegroeid, uiteindelijk wordt vervangen door iemand die meer heeft met een minder traditioneel wereldbeeld.
Wie weet, maar vooralsnog lijkt de groepsdruk juist groter te worden. Contact met andersdenkende is minder nodig buiten de arbeidssituatie. Bovendien heb ik het idee, dat de Islamitische wereld hopeloos gefrustreerd is, maar zich flink superieur voelt t.o.v. de kaffir. En moslims voelen zich meer lid van de oema, dan burger van een land.
Maar misschien wint deze groepering meer aanhang.
Maar misschien wint deze groepering meer aanhang.
it remains popular.
it remains popular.
Waar blijkt dit volgens jou uit?Wie weet, maar vooralsnog lijkt de groepsdruk juist groter te worden.
Voetbal mag wel, zelfs in SA, maar voetbal is dan ook oorlog.Per schreef:Een gouden medaille voor deze mentale hink-stap-sprong. Hoeveel moslims in ons land denk jij dat zich werkelijk bezig houden met dit soort 'verboden'?Al met al dus geen echte moslims die kijken. Dus afvallig, dus verdienden ze de doodstraf.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Zo is het. De Saoediërs zetten zelfs kamelen in als je de Zwitserse media mag geloven. 
-
Theoloog
Dank voor de kijktip. Mohammed Cheppih zegt in dat fragment niets over de doodstraf. Hij zegt dat de toepassing van de sjaria helemaal afhangt van de historische en maatschappelijke context waarin mensen leven. Wat heb betreft hoeft afvalligheid dus helemaal geen consequenties te hebben (individuele vrijheid); maar hij kan zich voorstellen dat er contexten zijn waarin dat niet op zou gaan, bijvoorbeeld wanneer moslim-zijn verbonden is met het staatsburgerschap.siger schreef:Maar nu je het er toch over hebt, ik denk dat de laatste moslim die ik enkele dagen geleden gehoord heb in "ons land" van mening was dat afvalligen de doodstraf verdienen als de religie verbonden is aan het staatsburgerschap. En dat is misschien wel de "gematigde" versie.
Vervolgens voert hij ons terug naar Syrië in de eerste islamitische eeuw. In die context zou hij het gepast vinden dat als een ex-moslim een hoop herrie zou veroorzaken, dat een rechter of de heerser zo iemand zou vragen om op te houden met maatschappelijke oproer te veroorzaken of ander het land te verlaten. Als zo iemand dat dan niet zou willen, en herrie zou blijven schoppen, zou Cheppih zich moeten beraden hoe dan met zo'n geval om te gaan.
Dit was in antwoord op een aantijging van een predikant in de zaal, die zei dat moslims, als ze al van hun geloof afvallen, daar geen ruchtbaarheid aan mogen geven, omdat ze daarmee 'fitna' (maatschappelijke chaos) veroorzaken.
Zeg eens Siger; ben je nu zo bevooroordeeld dat je moslimse apologeten dingen hoort zeggen die ze niet zeggen, of leg je ze gewoon bewust zaken in de mond?